Dark Sun – RPG z pouštního světa

  • 4
V rámci rubriky Klasika jsme vám již několikrát přinesli vzpomínku na nějaké to povedené RPG staršího data a v tomto trendu budeme pokračovat i dnes. Tentokráte bude naše ohlédnutí směřovat do neutěšeného pouštního světa Athas, v němž se odehrává epický příběh ságy Dark Sun inspirované herním systémem AD&D.

Dark Sun Již třetí víkend po sobě je ohlédnutí za staršími hrami věnováno žánru RPG, tentokrát dvoudílné sérii Dark Sun od firmy SSI. První díl s podtitulem Shattered Lands vyšel roku 1993, díl druhý vyšel o rok později pod názvem Wake of Ravager. Oba díly měly mnohé společné, například prostředí, v němž se odehrávají. Dark Sun je oficiálním modulem (nebo chcete-li světem) pro herní systém AD&D, který v té době vydávala firma TSR, dnes již značku vlastní společnost Wizards of the Coast. Jedná se o nevlídný pouštní svět Athas, na němž je cílem většiny bytostí samotné přežití. Zem kdysi bývala úrodná a bohatá, ale zpustošila ji temná kouzla bezohledných čarodějů, kteří svoji moc odčerpávají ze samotné Matky přírody. Jednou ze zajímavostí Dark Sunu je fakt, že oproti ostatním světům AD&D je zde poměrně dost psioniků - osob disponujících speciálními psychickými silami.

Děj prvního dílu začíná útěkem družiny dobrodruhů z gladiátorské arény a popisuje jejich boj proti tyranskému králi-čaroději. Příběh se odehrává ve městě Draj a v jeho okolí a na rozdíl od většiny RPG své doby neklade důraz na procházení interiérů, takže poměrně hodně lokací je venkovních (například vesnice Cedrite, město Teaquetzl, ale i spousta bezejmenných míst v poušti). Pravidla AD&D jsou do hry implementována velmi slušným způsobem, tvorbou postav počínaje a boji konče. Na výběr je většina klasických ras a povolání (příp. kombinací povolání), vše je ale obohaceno již zmiňovanou psionikou, v duchu AD&D jsou zpracována i kouzla, kterých je na svoji dobu opravdu hodně. Boje probíhají po tazích a i zde se uplatňují statistky a pravidla ze stolní předlohy, takže kdo zná pravidla, nebude překvapen věcmi jako je THAC0, AC a podobně – jedinou zvláštností při bojích byla skutečnost, že Dark Sun hráč měl časově omezený limit na naplánování činností svých postav. Příběh hry byl velmi dobře vymyšlen a byl proložen různými zvraty, takže hráči se rozhodně nenudili. Interface hry byl velmi přehledný a ovládání hry bylo řešeno myšoidně, přičemž hra pracovala i s některými klávesovými zkratkami. Dark Sun byl zpracována v pohledu shora, což umožňovalo velmi dobrou orientaci jak při procházení lokací, tak v bojových situacích. Mezi slabiny patřila nepříliš dobrá mapa a dost omezený inventář, jakož i některé další drobnosti. Přesto však bylo toto RPG převratnou záležitostí a s trochou nadsázky lze říci, že se jednalo o vzdáleného předchůdce dnešních her typu Baldur´s Gate.

Druhý díl byl samozřejmě opět zasazen do pouštního světa a dějově navazoval na díl předchozí, přičemž nabízel i konverzi ostřílené party z první části. Děj hry se točí kolem nové hrozby představované zloduchem, který kuje své pikle ve městě Tyr. Družina hrdinů se ve svém snažení spojí se společenstvím Veiled Alliance a na cestě k cíli navštíví kromě Tyru i džungli, doly, Kalakovu pyramidu a další zajímavá místa. Jejich úkolem je nalézt čtyři artefakty a s jejich pomocí porazit Lorda Warriora. Druhý díl samozřejmě přinesl některá vylepšení, včetně zlepšeného grafického enginu. Je sice pravda, že někdo označoval nový engine za horší nežli v prvním díle, ale pravdou bylo, že postavy byly lépe rozpohybovány. Druhý díl pochopitelně přinesl nové lokace a ještě propracovanější příběh nežli první díl. Přibylo také mnoho nových kouzel, jelikož hrdinové mohli dosáhnout dost vysokých levelů a jejich magické, kněžské či psionické síly byly v závěru hry již notně rozvinuté.

Oba díly se vyznačují na svou dobu velmi dobře zvládnutou konverzí papírové předlohy světa do počítačové hry. V Dark Sunu se tedy můžeme setkat se spoustou "autentických" zbraní, od klasických mečů a luků až po speciality světa Dark Sun, jako jsou gythka nebo chat'chka. Dark Sun Mezi nimi je samozřejmě hromada magických artefaktů, které mají různé bonusy k zásahu či poškození (které je vyjádřeno klasicky, tedy stylem d8+1 apod.). Ve hře je také hodně pomůcek pro psioniky, pokud ovšem takovou postavu nemáte v partě, tak je můžete klidně vyhodit (resp. raději prodat). Odpovídající stolní předloze je také bestiář a charakterové typy obyvatel, včetně inteligentních hmyzáků Thri'kreen.

Sága Dark Sun sice asi není nejlepším RPGčkem všech dob, ale určitě patří do zlatého fondu tohoto žánru. O její oblibě svědčí i to, že se objevila i její onlinová verze s podtitulem Crimson Sands, která se však nedočkala přílišného úspěchu. Dark Sun byl skvělý zejména kvalitní implementací systému AD&D, originálním prostředím a vynikajícím příběhem. Možná by neškodilo, kdyby se firma SSI rozhodla udělat remake této ságy, jelikož oživení tohoto příběhu s použitím nového enginu by mohlo vypadat velmi zajímavě…


Témata: Fond