Darkened Skye - spaste Duhu a magii

12:00aktualizováno  9. září 11:39
Tato 3rd person akční adventura s krásnou zrzavou hrdinkou Skye dokazuje, že i takové tituly, v nichž hraje jednu z největších rolí nějaká sladkost, mohou dopadnout velmi dobře. Jestliže máte rádi tento žánr a při pomyšlení na fantastické dobrodružství cítíte příjemné mrazení, svět Darkened Skye vás očekává.

Darkened Skye „V dávných dobách, ještě mnoho a mnoho let předtím, než světu vládl obávaný lord Necroth, ukovali starověcí národové pět magických spektrálních hranolů a z těchto se zrodila Velká Duha. Panovníci Pěti Zemí byli moudří a rozhodli, že každá říše by si měla ponechat a chránit jeden hranol. Takto nemůže žádný vládce zneužít síly Duhy a všechna království se musí v míru spojit, aby mohli vytvořit novou...“

Další hra s fantasy tématikou je na světě a nese název Darkened Skye. V předchozím odstavci jsem vám stručně nastínil pozadí nové 3rd person akční adventury od společnosti Simon & Schuster Interactive, která měla původně spatřit světlo světa již v listopadu minulého roku. Ale sami dobře víte, jak to ve světě počítačových her chodí. Spousta očekávaných titulů je odkládána a bohužel stále častěji platí pravidlo, že čím více lidí se na hru těší, tím více se opozdí. Ale nebudu dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou se vrhnu do čerstvě ukuchtěného fantasy světa, který svými libými vůněmi naláká možná i vás. Pohodlně se posaďte a nechte se unášet na křehkých vlnách magie, která je s touto hrou neodlučitelně spjata.

Hned v úvodní animaci se vám představí hlavní hrdinka hry – zrzavá krasavice Skye z Lynlory. A jak tomu ve správných adventurách bývá, již na začátku vyvstane spousta Darkened Skye nezodpovězených otázek svědčících o tom, že bude o zábavu postaráno. Jakmile se dostanete do hry, zjistíte, že téměř vůbec nic nevíte. Vaše matka je kočovnou obchodnicí (alespoň vám to tedy tvrdila, dokud od vás nadobro nezmizela) a zanechala vám tajemný amulet, o kterém ani zbla nevíte, k čemu by mohl sloužit. Otec je údajně mrtev, trápíte se hledáním smyslu svého života a toužíte po brzké reinkarnaci. S nálezem podivného oranžového předmětu o rozměrech velké lentilky s vyrytým bílým „S“ (milovníci sladkostí jistě poznávají pochoutku zvanou Skittles :-)) se však váš život v mžiku mění a stáváte se hrdinkou číslo jedna – vaším úkolem totiž není nic menšího, než záchrana světa.

Nemusím připomínat, že téma takovéto záchrany tu už bylo tolikrát, že se to nedá ani spočítat, ale Darkened Skye nabízí opravdu zajímavé pojetí. Jak jsem nastínil hned na začátku, vše se bude točit kolem Velké Duhy. Ta je totiž klíčem k veškeré magii, protože kde je Duha, tam jsou kouzelné Skittles a s jejich pomocí mohou všichni využívat čarodějného umění. Jednoho dne však Velká Duha nadobro zmizela z oblohy. V touze po moci ji uvěznil temný lord Necroth a získal tak téměř všechny Skittles a též nepředstavitelnou magickou sílu Duhy jen pro sebe. Je jasné, že šťastná budoucnost fantastického světa nyní visí na vlásku a všechna království obcházejí stíny. Je na čase, aby někdo získal zpět všech pět kouzelných hranolů, vytvořil novou Duhu a nadobro sprovodil Necrotha ze světa. A věřte mi, nebude to Darkened Skye jednoduchý úkol.

Jak jsem již řekl, hra Darkened Skye se žánrově řadí mezi akční adventury a kdybych ji měl přirovnat k nějaké z již vydaných her, vytvořil bych jakousi směs z Heavy Metal F.A.K.K. 2, American McGee’s Alice, Dragonriders a Drakana. S každou z nich má něco společného, od akčního či adventurního prvku, až po celkové pojetí. Nejlepší však bude, když vám nyní popíši, jak se tedy tento kousek hraje.

Do hry jste vrženi jen s magickou holí na zádech a prázdnýma rukama. Během chvíle se vám zjeví sarkastický a vtip milující gargoyle Draak, který bude vaším věrným pomocníkem. Nebude kolem vás sice poletovat věčně, ale objeví se, když ho bude třeba, aby poradil, pohladil :-), krkolomně přeložil proslov cizojazyčně mluvících bytostí do obecné řeči či zkritizoval vaše počínání. Ze začátku můžete s holí pouze mlátit kolem sebe, ale později se naučíte kouzlit a hra získá nový rozměr. Abych řekl pravdu, během první hodinky hraní jsem na Darkened Skye pohlížel velmi skepticky. Vizuální stránka hry na mě i přes svižný chod v rozlišení 1600x1200 v 32bitu neudělala extra velký dojem a neohrabané pohyby absolutně neinteligentních počátečních nestvůr nezachránila ani skvělá stylová hudba Darkened Skye a pěkné namluvení dialogů. Jakmile jsem však do tohoto na první pohled ne moc vyvedeného světa pronikl, jen těžko jsem se od něj odtrhával a nakonec ulehal do postele s nepříjemnou vidinou pouze tříhodinového spánku, vystřídaného krajně nepříjemným zvukem neúprosného budíku. Stupidní mlácení holí ze začátku hry vystřídaly rozhovory a adventurní bádání ve snaze najít správné řešení dané situace, posunout se o kus dál a získat nové informace. Další velký zlom pak přišel o pár chvil později, kdy jsem se naučil první kouzla a zamiloval jsem si magii.

Ptáte se, proč zrovna v této hře magii tak vychvaluji, když existuje spousta jiných titulů, kde si zakouzlíte mnohem lépe a též v mnohem kvalitnějším provedení? Odpověď je nasnadě. Akčních her, kde se k destrukci nepřátel používá magie, není nikdy škoda a adventur, ve kterých využíváte různých kouzel, abyste se posunuli dále, je poskrovnu. Spojením těchto dvou aspektů dostáváme jeden z největších kladů Darkened Skye, podpořený skvělým magickým systémem, který vám nyní trochu přiblížím. Ve hře by podle slov autorů mělo být k dispozici celkem dvacet kouzel. K boji dobře poslouží například Prismatic pulse, Pyro pulse či kouzlo na oslabení nebo zpomalení útočníků a pro řešení adventurních záhad využijete například Awaken Stone, pomocí něhož na chvíli oživíte zkamenělé bytosti a Darkened Skye promluvíte s nimi. Nechybí zde ani kouzla jako True sight a Shadow vision, se kterými spatříte skryté symboly a dostanete se na místa, ke kterým byste jinak neměli přístup. Samotné užívání magie je pak velmi jednoduché. K vyvolání kouzla potřebujete svou hůl, dostatek many a příslušné Skittles. Každé kouzlo má svoji vlastní manu, takže když na sobě aktivujete štít proti magickým útokům a mana vám u tohoto kouzla klesne na minimum, neznamená to, že již nemůžete vyvolávat útočné kouzlo. Skittles je pět druhů, stejně jako paprsků u Duhy, a mají následující barvy: zelená, oranžová, žlutá, červená a modrá. Pro aktivaci a možnost využívání jednotlivých kouzel k nim musíte přiřadit Skittles, co se druhu a počtu týče. Postupem času získáte účinnější kouzla a postaví se vám odolnější nepřátelé. Jakmile do magického systému proniknete, zjistíte, jaká kouzla nebo jejich kombinace jsou na určité nepřátele nejúčinnější a na které je zdaleka nejúčinnější použít tupé rány holí.

Magický systém bychom měli za sebou a můžeme se vrhnout na adventurní část. Nyní si však nemohu odpustit stížnost na jednu nepříjemnou chybu této hry, kterou je absence titulků při rozhovorech. Je sice pravda, že autoři hlavní hrdince nadělili pěknou knihu, která se skládá z questlogu, poznámek a zapsaných důležitých částí rozhovorů, ale co naplat, když vám něco uteče a zapsané to jako na potvoru nenajdete. Netvrdím, že je Darkened Skye Darkened Skye nehratelná pro angličtináře začátečníky, ale pokročilí budou mít požitek ze hry řádově kvalitnější. Co se týče řešení klasických adventurních problémů, nenarazil jsem snad na žádnou extra obtížnou či do očí bijící nelogickou věc, která by mě zmrazila na několik hodin, a s vyvážeností této stránky jsem proto spokojen. Jakmile dojde k záseku, za rozumnou dobu přichází i vyřešení a tak to má podle mě být.

Hra se celkem pěkně ovládá pomocí myši a klávesnice. Někdy budete možná namíchnutí z opakovaných nezdarů při různých skocích po plošinkách (užijete si zejména v bažinách na vratkých leknínech a v oblacích u Vzdušných pirátů), ale pokud máte rádi fantasy, Darkened Skye vás svou atmosférou upoutá natolik, že budete neustále hnáni kupředu, abyste vše vrátili do těch správných kolejí. Kolem padesáti mluvících NPC všemožných tvarů, velikostí a hlasů a spousta různých variant nepřátel vás zaručeně upoutá. To ale stále ještě není vše. Muži zcela jistě uvítají skvěle provedenou postavu hlavní hrdinky, která se při běhu krásně vlní v útlých bocích a kroutí svou... ehm, raději toho nechme a radějij využijme tohoto oslího můstku k přesunu do další části recenze.

Přes vnady hlavní hrdinky se tak dostáváme k celkovému grafickému zpracování, které není úplně ideální a dle mého názoru mohlo být v ledasčem lepší. O tom svědčí například i Darkened Skye kvalitativní nevyváženost herních prostředí. Ačkoliv se vám může zdát počáteční procházka úzkými koridory tvořenými řadou stromů nechutná, váš apetit rozhodně spraví starodávné vodní město nebo teritorium Vzdušných pirátů. Ani v nejmenším si pak nemohu stěžovat na místa, která jako by téměř z oka vypadla excelentnímu Clive Barker’s Undying. Na druhou stranu však hodně zamrzí čas od času poškozené či vypadlé textury, někdy vyloženě špatná práce kamery a naštěstí jen velmi zřídka se objevující propadávání do prázdna ala Daggerfall. Tyto chyby jsou opravdu neomluvitelné a svědčí o nevalné práci betatesterů. Zvuková stránka hry je naopak dle mého názoru úplně bezchybná a hudební doprovod je společně s namluvením postav a ostatními zvuky úžasný. S potěšením mohu podotknout, že i majitelé 5+1 zvukových sestav si přijdou na své.

Co říci závěrem? Celkové hodnocení akční adventury Darkened Skye od Simon & Schuster Interactive by vypadalo úplně jinak, kdyby nebylo oněch zmiňovaných chyb, které se bohužel nedají jen tak přejít mávnutím ruky. Na druhou stranu se ale i tak jedná o skvělou hru, která by neměla chybět milovníkům tohoto žánru a fantasy obzvlášť. Bohužel o to více mi je však líto těch zbytečných chyb – snad příště...

Darkened Skye
Výrobce: Simon & Schuster Interactive
Vydavatel: Simon & Schuster Interactive
Distribuce v ČR: CD Projekt
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 256 MB RAM
Verdikt: Zrzavá slečna Skye z Lynlory vás zavede do fantastického světa, kde na každém kroku ucítíte přítomnost magie. Tato akční adventura je přímo šitá na míru všem milovníkům fantasy příběhů a kouzlení, a i přes několik nepřehlédnutelných chyb byste si jí neměli nechat ujít.
Hodnocení 80%

Témata: vnady, Vtip