Svět Darkstone je rozdělen na několik map, na jejichž území naleznete něco málo vesnic (pokud se tomu tak v případě dvou domů dá říci) a zejména něco hodně monster, se kterými se zde budete neustále potýkat. Darkstone je totiž z 99% o anihilaci nepřátelských elementů, kteří se v lokacích generují pořád dokola. Grafické zpracování je podprůměrné. 3D polygonový svět je k utrápení stále stejný (exteriéry, jakož i interiéry v podobě jednotvárných dungeonů); monstra, NPC postavy i náš hrdina nejsou příliš podrobně vykreslení; navíc trpí tento titul ošklivou vadou na kráse, jíž neoddiskutovatelně je dlouhá načítací doba při přechodu mezi jednotlivými herními obrazovkami. Na druhou stranu lze kladně ohodnotit příjemné ztvárnění hry světla a stínu zejména v momentě, kdy nesete ve volné ruce pochodeň, a také nulové zpomalování běhu hry v okamžiku, kdy se na scéně objeví početnější zástupy krvelačných kreatur. Přes možnost 360° rotace kamery a několika režimů pohledu na hlavní postavu (např. z ptačí perspektivy) musím říci, že izometrické Diablo bylo o mnoho přehlednější. Po hudební stránce je to výrazně lepší, třebaže zvukové efekty vás z klidu dvakrát nevytrhnou, několik příjemných songů (zejména ten v hlavním městě) však stojí rozhodně za poslech. Zde jednu poznámku. Jestliže si ve zmiňovaném městě hodláte vyslechnout místního barda, budete možná překvapeni - byť se kvalitativně nejedná zrovna o píseň ve stylu Blackmore’s Night…
Vaše dobrodružné putování začíná na místě velice honosně označeném jako město. Zde budete nakupovat či prodávat potřebné propriety jako zbraně, lektvary, kouzelné svitky atd. Inventář je zpracovaný (na rozdíl od Diabla) poněkud nepřehledně, nechybí tu však možnost „ověšení“ vaší postavy několika prsteny a amulety, jež mohou výrazně vylepšit její parametry. Když vyrazíte do boje, určitě oceníte skutečnost, že základní herní interface je geniálně jednoduchý. Na herní obrazovce máte zohledněno, kdo na vás útočí, či kdy můžete vstoupit do interakce s prostředím (sbírání předmětů, otevírání dveří, zahájení rozhovoru s NPC). Navíc nechybí možnost rychlého použití vybraných kouzel a předmětů z vašeho inventáře, což je velice příjemné a do jisté míry to zlepšuje jinak strohou akční část. Hlavní a jediný fyzický atak je totiž jednoduchý až příliš, neboť přes chvályhodný a inteligentní systém automatického zaměřování oponentů vám musí stačit jenom zběsilé mačkání tlačítka X pro možný výpad ruční zbraní nebo střelbu střelnou či házecí zbraní. A ujišťuji vás, že nepřátel jsou tu opravdu kvanta, pročež se toto schéma brzy stává poněkud ubíjející a otravnou záležitostí. Východiskem z nouze může být rozličná paleta kouzel, jež se buď jednorázově sesílají ze svitků, nebo když naleznete či zakoupíte specifickou kouzelnou knihu, z níž se danou magii natrvalo naučíte. Podobně jako v Diablu tedy platí, že kouzelník má nejvíce variabilní možnosti útoku. Až porazíte celou první legii temnot, přeskočíte na další úroveň.
S povděkem lze kvitovat, že na rozdíl od pasivního přijímání útočného a obranného čísla, jako je tomu u mnohých japonských RPG zvykem, si v Darkstone svou postavu upravujete dle svého gusta. Při přestupu na další zkušenostní level dostanete několik bodů pro distribuci mezi základní vlastnosti jako síla, magie, obratnost a vitalita. Velkou úlohu v rozhodování samozřejmě hraje vaše povolání. Zatímco u válečníka se vyplatí hodně bodů investovat do síly a vitality, kouzelník potřebuje podpořit v magii, aby měl co nejvíce many pro sesílání drtivých kouzel. Navrch tu jsou speciální dovednosti, které si za finanční obnos postupně vylepšujete (např. Identifikace neznámých předmětů). Krom uvedených aktivit dokáže váš hrdina také běžet či pomalu jít (s pomocí levého analogu), díky čemuž je rychlost přesunu v jednotlivých prostorách a oblastech o poznání svižnější, než tomu bylo u Diabla.
Zbraně a různé předměty dílem nakupujete ve městě, ale hlavně je získáváte po poražených oponentech (stejně tak i peníze). Je asi trochu zvláštní, když mi po létajícím hmyzu zůstane na zemi ležet meč, ale budiž. Zbraně i zbroj se ještě dále dají upgradovat, což je rozhodně velice zajímavý nápad, ale pozor - každá věc má limitovanou životnost!
Při pohybu v herních lokacích musíte vzít zavděk hodně jednoduchou, ale svému účelu dostatečně sloužící mapkou, v exteriérech pak nechybí zdařilý nápad teleportace mezi již objevenými místy. Také nemůžu nezmínit sympatické kouzlo Magická brána, které vás přenese odkudkoliv nazpět do města. Nakonec pak oceňuji možnost uložení hry v jakýkoliv herní moment, či zapsání všech textových rozhovorů do speciální schránky. Občas vám totiž NPC leccos důležitého prozradí, takže zdejší rozhovory nelze brát zcela na lehkou váhu.
Takže jaké je resumé? Darkstone je v něčem lepší než Diablo (nezabírá mj. tak brutální prostor na paměťové kartě), ale v lecčems horší. Pokud se vám z nějakého důvodu líbil zde tolikrát citovaný titul od Blizzardu, můžete Darkstone zkusit. V našich obchodech je již k dostání. Ale varuji vás, je to jenom a pouze pro skalní fandy!
Darkstone | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|