Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autor úspěšné hry: Uklidněte se, na virtuální realitě nelze vydělat

aktualizováno 
Vývojář Dean Hall objasnil, proč je kritizování titulů exkluzivních pro jednu platformu nesmyslné. Trh s hrami pro virtuální realitu zatím nemá výraznější kupní sílu a peníze od výrobců přilb mohou být jediný způsobem, jak na vývoji hry neprodělat.

Ovládání Oculus Touch | foto: Oculus VR

Hall přitom zdůrazňuje slovo neprodělat. O výdělcích zpravidla není možné uvažovat ani v případě velmi úspěšných her. Jeho studio Rocketwerkz je ostatně autorem vychvalovaného a obstojně prodávaného titulu Out of Ammo, který podle Hallových slov skončil ve značné ztrátě. A studio od něj prý nic jiného ani neočekávalo.

„Věčně vidím příspěvky a (uživatelské) recenze, ve kterých se objevuje: ‘Kdyby přidali X, vydělali by tolik peněz.’ Problém ale spočívá v tom, že váš zájem o něco ještě neznamená, že to chce spousta dalších lidí. A ani to, že je tu hodně potenciálních zákazníků,” napsal Hall v obsáhlém příspěvku na diskusním severu Reddit.

Hall jako příklad uvádí příběh o kooperativní síťové hře, kterou jeho studio do Out of Ammo přidalo.

Out of Ammo
Out of Ammo
Out of Ammo

Out of Ammo od Hallová studia Rocketwerkz.

Po jejím uvedení se dočasně zvýšily prodeje. Nárůst však byl velmi krátkodobý a z dlouhodobého hlediska vývoj prvku „citelně zvýšil prodělečnost Out of Ammo, i když jsme očekávali pravý opak.“ Přesto celkové prodeje titulu překonaly interní cíle.

„Hra i tak byla velmi prodělečná. Je značně nepravděpodobné, že by někdy mohla být profitabilní. A my jsme s tím v pohodě. Od začátku jsme s tím počítali,“ vzkazuje Hall.

„Očekávali jsme, že přijdeme o peníze a měli dostatek interních zdrojů, abychom si to mohli dovolit. Vezměte však v potaz, že se Out of Ammo oproti řadě dalších her pro virtuální realitu prodávalo nadstandardně dobře.“

Vývojář navíc upozorňuje, že jsou mezi jednotlivými typy přilb pro virtuální realitu citelné rozdíly. Odlišnosti jsou prý mnohem větší než například mezi stávajícími konzolemi. Vývoj pro různé typy zařízení je tak údajně nákladný a komplikovaný.

Out of Ammo

Out of Ammo

Menší počet platforem proto omezuje rizika i náklady na vývoj. A pokud uzavřete exkluzivní dohodu s majitelem jedné z platforem, můžete tím nebezpečí a náklady ještě snížit. Díky penězům od výrobce helmy. Hall tak odhaduje, že by bez financí od majitelů platforem vznikal menší počet her pro virtuální realitu.

„Nejsou v tom žádné peníze. A to nemám na mysli výdělky na nákup ferrari. Mluvím o penězích, ze kterých uhradíte výplaty. Lidé o vývojářích využívajících finance od Oculusu/Facebooku/Intelu hovoří jako o lidech, co zaprodali duši, a koupili si díky tomu ostrov. Ve skutečnosti jsou to ale tvůrci, kteří dohody uzavřeli, aby své hry vůbec mohli vydat,“ upozorňuje Hall.

Hrozí proto, že bude vznikat ještě více drobných hříček bez výraznější herní náplně. A ty zase sklidí další vlnu kritiky, že pro virtuální realitu nevycházejí „pořádné“ hry.

„Mnohem lépe na tom jste, když vytváříte tituly pro PC, konzole, možná i pro mobily,“ říká Hall. Jako tvůrce tak netouží po vývoji dalších her pro virtuální realitu. A jeho studio peněz od výrobců nevyužilo.

Autor:



Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Nikdo ji ještě nehrál, ale už autorům vynáší 100 tisíc dolarů měsíčně

Phoenix Point

Chystaná tahová strategie Phoenix Point útočí na nostalgické vzpomínky hráčů legendárního X-COMu. Ti tak zaplavují její...

Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Turnaj o milion dolarů ovlivnil odpojený ovladač

Odpojený ovladač ovlivnil turnaj o milion dolarů

Profesionálnímu hráči hry Halo 5 se odpojil xboxový ovladač v ten nejnevhodnější okamžik. Jeho tým ztratil vedení a...

Další z rubriky

Rozhodnutí postavit Mass Effect: Andromeda na Frostbite přišlo z Bioware

Cora Harper - V případě, že hrajete za mužskou postavu je nadporučík Cora...

Electronic Arts měli loni opravdu špatný rok a většina jejich ambiciózních her skončila průšvihem. Ne všechny chyby...

Z gauče na střídačku. Hráč fotbalového manažeru bude trénovat skutečný tým

Football Manager 2017

Výherce turnaje v počítačové hře Football Manager dostane možnost trénovat skutečné hráče v prestižním fotbalovém...

Croteam láká trailerem na nový díl Serious Sama

Serious Sam 4: Planet Badass

Podívejte se na první trailer čtvrtého dílu oblíbené bezhlavé akce Serious Sam. Superdrsný hrdina a nekonečné zástupy...



Najdete na iDNES.cz