Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autor úspěšné hry: Uklidněte se, na virtuální realitě nelze vydělat

aktualizováno 
Vývojář Dean Hall objasnil, proč je kritizování titulů exkluzivních pro jednu platformu nesmyslné. Trh s hrami pro virtuální realitu zatím nemá výraznější kupní sílu a peníze od výrobců přilb mohou být jediný způsobem, jak na vývoji hry neprodělat.

Ovládání Oculus Touch | foto: Oculus VR

Hall přitom zdůrazňuje slovo neprodělat. O výdělcích zpravidla není možné uvažovat ani v případě velmi úspěšných her. Jeho studio Rocketwerkz je ostatně autorem vychvalovaného a obstojně prodávaného titulu Out of Ammo, který podle Hallových slov skončil ve značné ztrátě. A studio od něj prý nic jiného ani neočekávalo.

„Věčně vidím příspěvky a (uživatelské) recenze, ve kterých se objevuje: ‘Kdyby přidali X, vydělali by tolik peněz.’ Problém ale spočívá v tom, že váš zájem o něco ještě neznamená, že to chce spousta dalších lidí. A ani to, že je tu hodně potenciálních zákazníků,” napsal Hall v obsáhlém příspěvku na diskusním severu Reddit.

Hall jako příklad uvádí příběh o kooperativní síťové hře, kterou jeho studio do Out of Ammo přidalo.

Out of Ammo
Out of Ammo
Out of Ammo

Out of Ammo od Hallová studia Rocketwerkz.

Po jejím uvedení se dočasně zvýšily prodeje. Nárůst však byl velmi krátkodobý a z dlouhodobého hlediska vývoj prvku „citelně zvýšil prodělečnost Out of Ammo, i když jsme očekávali pravý opak.“ Přesto celkové prodeje titulu překonaly interní cíle.

„Hra i tak byla velmi prodělečná. Je značně nepravděpodobné, že by někdy mohla být profitabilní. A my jsme s tím v pohodě. Od začátku jsme s tím počítali,“ vzkazuje Hall.

„Očekávali jsme, že přijdeme o peníze a měli dostatek interních zdrojů, abychom si to mohli dovolit. Vezměte však v potaz, že se Out of Ammo oproti řadě dalších her pro virtuální realitu prodávalo nadstandardně dobře.“

Vývojář navíc upozorňuje, že jsou mezi jednotlivými typy přilb pro virtuální realitu citelné rozdíly. Odlišnosti jsou prý mnohem větší než například mezi stávajícími konzolemi. Vývoj pro různé typy zařízení je tak údajně nákladný a komplikovaný.

Out of Ammo

Out of Ammo

Menší počet platforem proto omezuje rizika i náklady na vývoj. A pokud uzavřete exkluzivní dohodu s majitelem jedné z platforem, můžete tím nebezpečí a náklady ještě snížit. Díky penězům od výrobce helmy. Hall tak odhaduje, že by bez financí od majitelů platforem vznikal menší počet her pro virtuální realitu.

„Nejsou v tom žádné peníze. A to nemám na mysli výdělky na nákup ferrari. Mluvím o penězích, ze kterých uhradíte výplaty. Lidé o vývojářích využívajících finance od Oculusu/Facebooku/Intelu hovoří jako o lidech, co zaprodali duši, a koupili si díky tomu ostrov. Ve skutečnosti jsou to ale tvůrci, kteří dohody uzavřeli, aby své hry vůbec mohli vydat,“ upozorňuje Hall.

Hrozí proto, že bude vznikat ještě více drobných hříček bez výraznější herní náplně. A ty zase sklidí další vlnu kritiky, že pro virtuální realitu nevycházejí „pořádné“ hry.

„Mnohem lépe na tom jste, když vytváříte tituly pro PC, konzole, možná i pro mobily,“ říká Hall. Jako tvůrce tak netouží po vývoji dalších her pro virtuální realitu. A jeho studio peněz od výrobců nevyužilo.

Autor:




Nejčtenější

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.