Ovládání Oculus Touch

Ovládání Oculus Touch | foto: Oculus VR

Autor úspěšné hry: Uklidněte se, na virtuální realitě nelze vydělat

  • 16
Vývojář Dean Hall objasnil, proč je kritizování titulů exkluzivních pro jednu platformu nesmyslné. Trh s hrami pro virtuální realitu zatím nemá výraznější kupní sílu a peníze od výrobců přilb mohou být jediný způsobem, jak na vývoji hry neprodělat.

Hall přitom zdůrazňuje slovo neprodělat. O výdělcích zpravidla není možné uvažovat ani v případě velmi úspěšných her. Jeho studio Rocketwerkz je ostatně autorem vychvalovaného a obstojně prodávaného titulu Out of Ammo, který podle Hallových slov skončil ve značné ztrátě. A studio od něj prý nic jiného ani neočekávalo.

„Věčně vidím příspěvky a (uživatelské) recenze, ve kterých se objevuje: ‘Kdyby přidali X, vydělali by tolik peněz.’ Problém ale spočívá v tom, že váš zájem o něco ještě neznamená, že to chce spousta dalších lidí. A ani to, že je tu hodně potenciálních zákazníků,” napsal Hall v obsáhlém příspěvku na diskusním severu Reddit.

Hall jako příklad uvádí příběh o kooperativní síťové hře, kterou jeho studio do Out of Ammo přidalo.

Out of Ammo
Out of Ammo
Out of Ammo

Out of Ammo od Hallová studia Rocketwerkz.

Po jejím uvedení se dočasně zvýšily prodeje. Nárůst však byl velmi krátkodobý a z dlouhodobého hlediska vývoj prvku „citelně zvýšil prodělečnost Out of Ammo, i když jsme očekávali pravý opak.“ Přesto celkové prodeje titulu překonaly interní cíle.

„Hra i tak byla velmi prodělečná. Je značně nepravděpodobné, že by někdy mohla být profitabilní. A my jsme s tím v pohodě. Od začátku jsme s tím počítali,“ vzkazuje Hall.

„Očekávali jsme, že přijdeme o peníze a měli dostatek interních zdrojů, abychom si to mohli dovolit. Vezměte však v potaz, že se Out of Ammo oproti řadě dalších her pro virtuální realitu prodávalo nadstandardně dobře.“

Vývojář navíc upozorňuje, že jsou mezi jednotlivými typy přilb pro virtuální realitu citelné rozdíly. Odlišnosti jsou prý mnohem větší než například mezi stávajícími konzolemi. Vývoj pro různé typy zařízení je tak údajně nákladný a komplikovaný.

Out of Ammo

Menší počet platforem proto omezuje rizika i náklady na vývoj. A pokud uzavřete exkluzivní dohodu s majitelem jedné z platforem, můžete tím nebezpečí a náklady ještě snížit. Díky penězům od výrobce helmy. Hall tak odhaduje, že by bez financí od majitelů platforem vznikal menší počet her pro virtuální realitu.

„Nejsou v tom žádné peníze. A to nemám na mysli výdělky na nákup ferrari. Mluvím o penězích, ze kterých uhradíte výplaty. Lidé o vývojářích využívajících finance od Oculusu/Facebooku/Intelu hovoří jako o lidech, co zaprodali duši, a koupili si díky tomu ostrov. Ve skutečnosti jsou to ale tvůrci, kteří dohody uzavřeli, aby své hry vůbec mohli vydat,“ upozorňuje Hall.

Hrozí proto, že bude vznikat ještě více drobných hříček bez výraznější herní náplně. A ty zase sklidí další vlnu kritiky, že pro virtuální realitu nevycházejí „pořádné“ hry.

„Mnohem lépe na tom jste, když vytváříte tituly pro PC, konzole, možná i pro mobily,“ říká Hall. Jako tvůrce tak netouží po vývoji dalších her pro virtuální realitu. A jeho studio peněz od výrobců nevyužilo.