Defender of the Crown – návrat do Anglie

• 20
To je pořád láteření, že se dnes prý už dobré a originální hry nedělají a že stejně nejlepší byly ty, které jsme hráli před deseti nebo patnácti lety. Zda je tomu opravdu tak, si nyní můžete ověřit díky Cinemaware, kteří remasterovali a znovu vydali jejich šestnáct let starou pecku, tolik oblíbenou hru našich prarodičů. :-)

Defender of the CrownNáš redakční paparazzi se vydal do USA na misi z nejtajnějších, aby vyzpovídal jednoho z pracovníků firmy Cinemaware, autorů hry Defender of the Crown (DotC). Byl velice překvapen, když vešel do skromného domku na předměstí San Francisca a svou oběť spatřil spící v houpacím křesle. Prošedivělého dědulu, který byl obut v důchodkách, měl přes nohy přehozenou kostkovanou deku a z koutku mu visela skomírající lulka, kolem níž se dral na svobodu potůček slin. Po chvíli lomcování se dědula probral a po další chvíli, strávené hledáním zatoulaných zubů (které se nakonec našly pod skříní), jsme se seznámili a on začal vyprávět. Vyprávěl o svém mládí, o láskách a také o tom, jak s kamarády vytvořili nyní již polozapomenutou, leč ve své době báječnou hru, která se po premiéře na Amize rozšířila i na další platformy a jíž se celosvětově prodalo přes milion kopií. A vyprávěl také o tom, jak se po letech rozhodli exhumovat své již dlouho zesnulé dítko, a tak vznikl remake, či spíše remasterovaná verze starého DotC. Hra je totiž nachlup stejná jako původní, obsahuje stejné texty, stejné obrazovky, kromě nové grafiky a zvuků je zde jen minimum změn.

Pro ty, jež se s původní hrou nesetkali, rychle zrekapituluji příběh. Ten se odehrává v polovině dvanáctého století, kdy Anglii vládne král Richard. Panovník je ale zavražděn a v zemi zavládne chaos. Do Anglie se tlačí Normané, Defender of the Crownvytlačují Sasy na sever a je na vás, jako na saském šlechtici, abyste sjednotili rozháraný Albion pod silnou a spravedlivou vládou. Pod saskou vládou.

Na začátku si vyberete jednoho ze čtyř hrdinů, z nichž každý má tři atributy: "leadership", čili vůdcovství, které se projeví větší silou armády; "jousting", charakterizující větší dovednosti v turnajovém klání a "swordplay", překvapivě ukazující vaši dovednost s mečem. Efekt těchto vlastností si vysvětlíme později. Poté vás čeká setkání s Robinem z Locksley, který vás informuje o důležitosti vašeho poslání a nabídne vám jeden z osmi dodatečných úkolů (ty variují od udržení nějakého teritoria po určitou dobu, přes časově limitované dobytí normanského hradu, až po porážku všech ostatních šlechticů v turnajích, vyplenění jejich hradů či záchranu unesených saských šlechtičen), za jejichž splnění jste patřičně, a nejčastěji finančně odměněni.

Poté jste vrženi na schematickou mapku Anglie, rozdělenou na osmnáct panství, o něž se budete utkávat s dalšími dvěma saskými a třemi normanskými lordy. Každé panství je charakterizováno množstvím vazalů, které poskytne, ale hlavně počtem zlatek, které z něj měsíčně poputují do vaší pokladnice. Proto je o některá panství mnohem větší zájem a je výhodnější je držet, než abyste se snažili dobývat další bezcenné pozemky.

Hra je rozdělena na tahy, kdy pokaždé, když zaútočíte na nějaké území, nebo když si za Defender of the Crownnaspořené žluťásky nakoupíte domovskou armádu, váš tah končí. Naopak pohybovat se po již obsazeném území (vaši armádu reprezentuje ikonka jezdce) můžete bez omezení, stejně jako přemísťovat jednotky (můžete nechávat vojáky v záloze na obranu panství, nebo si je naopak můžete převelet do své armády).

Ovšem předtím, než se vydáte do boje, byste si měli pořádně prohlédnout mapu. Záložka k tomu sloužící vám poodhalí hodnotu území, nad které přemístíte kurzor myši. Bohužel se ale už nedozvíte, zdali a jak je nepřátelské území bráněno. Chcete-li relativně jednoduše rozšířit vaše državy, můžete se zúčastnit turnajového klání, ve kterém můžete vsadit svou čest, nebo také jedno z panství. Vítězíte-li, postupujete dále a můžete bojovat o další. V opačném případě turnaj končí a vy se musíte vrátit se staženým ocasem (a většinou i o kus země chudší) domů. Pokud se na to cítíte (a váš šlechtic je zdatný šermíř), můžete uskutečnit nájezd na nepřátelský hrad, respektive jeho pokladnici. Aby to nebyla takový nuda, občas se zemí prožene armáda Normanů nebo Dánů a vy přijdete o území, nebo vám mohou lupiči ukrást část zlata atp.

V DotC máte tři druhy jednotek – základní vojáky, rytíře a katapulty, které jsou nezbytné k obléhání hradů. Já jsem při hraní vsadil zejména na kvantitu a nejvíce jsem využil levných řadových vojáků, naopak rytíře jsem si téměř necvičil, protože jsou zbytečně drazí Defender of the Crown(osmkrát dražší než pěšáci) a jejich výdrž není dle mého názoru adekvátní jejich ceně. Stejně tak mi zpočátku stačil jen jeden katapult, protože jej využijete hlavně při obléhání. Při vstupu na území, na kterém se nachází nepřítel, se hra přepne do bojového módu (i když někteří sasští lordi vás mohou zpočátku nechat svým územím projet), který spočívá v tom, že se na svitku zobrazujícím Anglii rozvine další, menší svitek, na kterém se nacházejí počty vašich a nepřátelských jednotek a taktika, kterou můžete v boji zvolit. První je "Fericious Attack", čili divoký útok, který lze použít, pokud má nepřítel výraznou přesilu. Druhý je standardní "Stand and Fight", třetí "Outflank", při němž vsadíte na vůdcovské přednosti svého lorda a můžete se tak pokusit přemoci silnější armádu vytříbenou strategií. Následuje pak nepříliš účinná katapultová hradba ("Catapult Barrage") a divoký úprk, ne zrovna příjemná varianta, která vám ale může z neúspěšné bitvy zachránit alespoň zblo jednotek. Pokud budete v nouzi, není nic jednoduššího, než zajet do Sherwoodu a navštívit přítele Robina z Locksley, který vám třikrát ochotně poskytne své vojáky.

Jiná možnost nastává, zaútočíte-li na panství, na kterém se nachází hrad. Hrady můžete získávat buď dobýváním nebo si je můžete za drahý peníz postavit kamkoliv na vaše území. Hlavní úlohou hradu je chránit vojáky trůnící uvnitř, takže jim poskytuje nezanedbatelný bonus, což se snažíte během obléhání zredukovat či nejlépe odstranit několika dobře mířenými ranami z katapultu. Defender of the CrownKatapult vidíte zezadu a jako munici můžete použít buď balvany, hořící olej, či nemoc, která nepoškodí hrad, ale vyhubí jeho obyvatele. Přesvědčíte se o tom, že střelba z katapultu není žádná legrace, protože stačí kratičké zaváhání při jeho natahování a náboj zeď neškodně přelétne. Naopak malá ukvapenost a skončí v hradním příkopě, místo na hlavách vojáků sedících na cimbuří. Po šesti dnech obléhání se hra automaticky přepne do hlavní obrazovky a další boje probíhají již jen v číslech.

A tak dobýváte a bráníte svá území, až postupně ovládnete většinu mapy. Bohužel po splnění mise, kterou vám Robin zadal, si nemůžete vybrat další, takže pokud si chcete vyzkoušet vše, budete muset hru hrát nejméně osmkrát. Můžete si také nastavit obtížnost a agresivitu nepřítele, ale změny, které nastanou, jsou opravdu jen minimální, přestože na vyšší obtížnost už nepřítel nikdy nepřehlédne nebráněné území a obecně je mnohem více expanzivnější. V DotC se sice nedají ukládat pozice, ale pokud se do hry opřete, budete ji mít na nejnižší obtížnost za půl hodinky dohranou.

DotC se sice honosí přídomkem "digitally remastered editon", leč nečekejte od grafiky žádné zázraky, protože rozlišení 1024 x 768 je asi tak všechno, co by se hodilo do tohoto desetiletí. Prostředí je ručně kreslené (a jak jsem již výše zmínil, hra se designově naprosto shoduje se svým předchůdcem), Defender of the Crownběhem celé hry nenarazíte na jediný 3D objekt, a navíc jsou velice jednoduché animace vytvořeny opakováním dvou až deseti snímků. Zvuky jsou chabé a hudba je jednoduchá a monotónní. Co naplat, že je ve wavech, místo toho aby ji syntetizoval PC speaker.

Defender of the Crown je příjemná a docela i zábavná hra, či spíše hříčka, a pokud ji budou Cinemaware distribuovat zdarma nebo za nějaký malý, ale opravdu velmi malý peníz (nejlépe tak malý, že ani nebude vidět), není důvod, proč byste ji neměli (s vědomím toho, že se jedná o hodinovou a celkem jednoduchou zábavu) vyzkoušet jako chuťovku před příchodem hry Robin Hood: Defender of the Crown, jejíž vydání plánují Cinemaware na první kvartál příštího roku. Ta by snad již měla být plnohodnotným remakem, disponujícím množstvím změn a také slušnou 3D grafikou. Na druhou stranu nelze od DotC očekávat nic zázračného. Hra je graficky zastaralá a herní systém je opravdu velmi triviální, takže předpokládám, že po ní sáhnou spíše milovníci původní verze (ta je mimochodem také na kompaktním disku přítomna, dokonce si můžete i vybrat mezi CGA a EGA verzí :-), kteří si budou chtít zavzpomínat.

Defender of the Crown – digitally remastered edition
Výrobce: clickBOOM
Vydavatel: Cinemaware
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM
Verdikt: Na této hře není nic nového ani úžasného a klidně by mohla zdobit sekci Plných her, kde by se asi vyjímala lépe. Potěší hlavně pamětníky, kteří si k hodnocení mohou klidně přidat dalších 40%.
Hodnocení 35%