Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Demon's Souls – dojmy z hraní

aktualizováno 
Středověká sekanice v japonském aranžmá se bude snažit zaujmout hráče exkluzivně na PS3.

Demon's Souls

Demon's SoulsSpolečnost From Software měří zdánlivě všem stejně. Zatímco pro Xbox 360 připravuje exkluzivně ninjovskou rubačku Ninja Blade, o níž jsme se rozepsali ve včerejším článku, tak pro PlayStation 3 chystá rovněž exkluzivně akční hru Demon´s Souls. Bylo by ale chybou si myslet, že se jedná o to samé v bledě modrém. O moc více se totiž tyto dvě akční hry lišit nemohou.

Tak třeba již jen prostředí – zatímco v Ninja Blade jsme se ocitli v moderním velkoměstě, v Demon's Souls nás přivítal středověk na první pohled toho nejtypičtějšího ražení. Na pohled druhý již ale bylo zřejmé, že i tuto tematiku si Japonci alespoň částečně přizpůsobili k obrazu svému, takže ačkoliv se hlavní hrdina pohybuje v brnění a v rukou třímá meč a štít, tak některé další atributy příliš do schématu evropského fantasy zase až tak nezapadají.

Na rozdíl od Ninja Blade tato hra ani neudeří do očí svým grafickým zpracováním a Demon's Soulspokud udeří, tak spíše v negativním slova smyslu. Grafika totiž působí značně prostým dojmem a navíc v přžedváděném demu i trpěla zřetelně viditelným cukáním. Těžko říci, nakolik se na ne příliš velkolepém dojmu z grafiky podepsalo prostředí (temný hrad je přeci jen něco podstatně jiného než nablýskané noční město), ale poté, co si člověk zahrál Ninja Blade, ho grafika Demon's Souls zkrátka nemohla nikterak oslnit.

Úplně jiná je ale i samotná hratelnost. Zatímco akce v Ninja Blade je rychlá, svižná a i při prvním hraní krásně plynulá, zde je tomu přesně naopak. Souboje jsou těžkopádnější a jednotlivé údery je potřeba poměrně přesně časovat. Je to samozřejmě pochopitelné – rytíž v těžké výstroji a s těžkou výzbrojí přirozeně nemůže předvádět tak spektakulární gymnastické sestavy jako ninja – nicméně si nejsme jistí, zda zrovna toto bude tím pravým pro ortodoxně akčně laděné hráče.

Demon's SoulsRozhodně se ale nedá říci, že by to byla ukrutná nuda, nebo že by hratelnost postrádala hloubku. Akorát je zřejmé, že každá ze zmiňovaných her bude určena pro jiné typy hráčů. Je zde možnost provádět dva typy základních útoků: tlačítku R1 byl přiřazen vertikální úder, jenž se zároveň zdá i silnějším, ale pomalejším, a tlačítku R2 přísluší úder horizontální, který zároveň plní funkci útoku o něco rychlejšího, ale zato o poznání slabšího. Oba dva údery jsou ale pořád docela pomalé, takže je potřeba opravdu dobře sledovat dění na obrazovce, ponejvíce tedy výpady protivníků, a podle toho své útoky přesně časovat.

K dispozici je samozřejmě i obranný kryt (provádí se postranními tlačítky L1 a L2), ostatně jen tak pro nic za nic přece s sebou ten štít vláčet nebudete, ale i v tomto případě přichází ke slovu správné a přesné tisknutí tlačítek. A zatímco u sportovních her vidíme „tlačítkovou paměť“ jako značně kontraproduktivní, tady bychom ji docela Demon's Soulsocenili.

Jde totiž o to, že pokud stisknete tlačítko pro kryt v době, kdy ještě není zcela dokončen předchozí útok, tak se kryt zkrátka neprovede a je potřeba ho stisknout znovu, přičemž mezitím samozřejmě můžete slíznout nejednu nepříjemnou facku. Bude asi na každém jednom hráči, jak k této situaci přistoupí, ale na nás tato vlastnost zapůsobila spíše negativně. Pravda, k Demon's Souls jsme se dostali až poté, co jsme dohráli demo Ninja Blade, takže náš úhel pohledu byl poněkud odlišný, ale přesto máme za to, že by i akce v Demon's Souls mohla být o poznání svižnější.

Vedle standardních fyzických útoků ale přijde ke slovu i nějaká ta magie ať už v podobě magických útoků nebo třeba ve formě „očarování meče“. To se hodí především při soubojích s větším počtem nepřátel, kdy se vaše zbraň po stisknutí Demon's Soulstlačítka změní třeba na „ohnivý meč“, kterým řadové protivníky rozdrtíte jedinou ranou. V normáním režimu si totiž i ten nejzákladnější nepřítel žádá ran několik, přičemž jeho zdravotní stav je vždy znázorněn ukazatelem nad jeho hlavou.

Na rozdíl od standardní grafiky ve hře ale velmi dobře vypadají vložené meziherní animace. Již úvodní filmeček, v němž obří krkavec nese v pařátech ostatky kdysi snad člověka nad depresivně temným prostředím, dokáže značně navnadit. O to větší je pak zklamání z in-game grafiky. Na druhou stranu dávají ale animace tušit, že se časem dostaneme do rozlehlejších a atraktivněji vyhlížejících lokací než je hrad prezentovaný v demu.

Bylo by obrovskou škodou, kdyby se celá hra nesla v intencích předváděné demoverze. Třeba již jen proto, že například řadoví nepřátelé rektutující se z řad jakýchsi „zombie kostlivců“ nebo co to bylo za chásku, působí sami o sobě velice Demon's Soulsdobře, ale v kulisách nepřesvědčivého hradu, tvořeného navíc pevnými úzkými koridory, a s přinejmenším zdánlivě těžkopádným soubojovým systémem nemají šanci svou atraktivitu příliš rozvinout.

Popravdě řčeno jsme tedy na tuto hru zvědaví přinejmenším stejně jako na Ninja Blade. Sice nás v tuto chvíli rozhodně nijak zvlášť neoslovila a vedle Ninja Blade celkově vypadá jako značně chudý příbuzný, ale tak nějak si říkáme, že není možné, aby jedna firma udělala dvě tak rozdílné hry. Ani ne tak tematicky nebo konceptuálně, ale Demon's Souls na nás působil oproti Ninja Blade hůře i z hlediska řekněme celkové kvality. Uvidíme tedy, zda je náš dojem správný, nebo zda From Software v případě Demon's Souls na TGS 2008 pouze klamali tělem.

Index očekávání: 70%

Autor:




Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
KOORDINÁTOR PROJEKTŮ - JUNIOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.