Znáte ten pocit, když celou dobu na něco čekáte a najednou se vám toho objeví tolik, že nevíte, co dřív? Tak přesně ten pocit máme teď my. Tento týden byl skutečně bohatý na demoverze a to převážně 3D akcí. Rozbor některých z nich vám právě teď přinášíme. Jednou z největších lákadel je bezesporu demoverze na nadcházející akční pecky Call of Duty: Modern Warfare (DEMO ZDE, článek), kterou detailněji rozebírá David Sillmen v tomto článku. V tomto článku se podíváme na neméně zajímavou akci TimeShift a poté na (převážně) multiplayerově založenou pecku Unreal Tournament III. Takže jdeme na to.
TimeShift
3D akce TimeShift má zajímavou historii. Bezmála před rokem a půl už bylo vydání na spadnutí, hra byla připravena jít do lisovny, vyšla demoverze a zdálo se, že vydání už nemůže nic zabránit. Kromě vydavatele. Ten po zahrání finální verze usoudil, že hra pro něj není dost dobrá a dal příkaz ji předělat. Borci ze Sabre Interactive tedy začali konečně pořádně makat a výsledek jejich snažení můžeme vidět v čerstvé demoverzi, která se té původní ani zdaleka nepodobá. Více o hře např. v našem preview, ale teď už k demoverzi.
Ta obsahuje jednu kratičkou úroveň na cca deset až patnáct minut na normální obtížnost (tj. druhá ze tří) a o hře toho vypovídá celkem dost, ale popořadě. První si vezmeme na mušku stěžejní prvek hry, tedy ovládání času. To je řešeno třemi způsoby, čas můžete zpomalit, úplně zastavit nebo dokonce přetočit zpět. Samozřejmě ne na dobu neurčitou, ale pouze na okamžik. Na hrátky s časem máte určitou energii, znázorněnou ukazatelem na HUDu a pokud ji spotřebujete, musíte chvíli počkat, než se sama doplní (což naštěstí netrvá nijak extrémně dlouho). Každá z výše uvedených schopností spotřebovává ukazatel jinou rychlostí, takže si musíte dávat pozor, co je nejvhodnější v daný okamžik použít. V trailerech na hru to vypadalo, že hlavní hrdina je v podstatě nezastavitelný Superman, který si kdykoliv stopne čas, postřílí nepřátele a spokojeně odejde na cigárko, ale nebojte, není tomu tak. Za prvé ukazatel energie na hrátky s časem se vyprázdní než řeknete hodinky z tržnice a za druhé jsou zbraně poměrně účinné a ke smrti našeho drsoně stačí celkem málo..
Druhou věcí, kterou nemohu nezmínit je grafické zpracování, od kterého se díky kompletním překopávání enginu čeká opravdu hodně. Už samotné trailery ukázaly, že se bude jednat o současnou špičku, ale teprve na vlastní myš a klávesnici se o tom skutečně přesvědčíte. Hra vypadá naprosto úžasně a majitelé nových grafických karet a nabušených počítačů můžou začít chrochtat blahem. Všechny modely, od propracovaných zbraní, přes nepřátele a spolubojovníky až po nejrůznější objekty okolo, jsou zpracovány naprosto bezchybně a můžeme jen doufat, že takhle to bude v celé hře. Pochválit musím ale nejrůznější efekty, související s časovými vychytávkami. Pokud např. zpomalíte čas a projdete se v dešti, budou se vám kapky pomalu rozprskávat po monitoru, zastavené ohně nebo výbuchy vypadají rovněž skvěle a situace, kdy zastavíte čas, dojdete ke zmetkovi, čajznete mu z ruky zbraň, se kterou ho zabijete (a samozřejmě si vychutnáte jeho zmatený pohled „ty vole, kde mam bouchačku, dyk jsem jí teď měl v ruce“), jsou skutečně hodně zábavné.
>> Stahujte demoverzi (983 MB) <<
TimeShift tedy vypadá na velice nadějnou 3D akci, která nejenže po vizuální stránce vypadá naprosto skvěle, ale stejně se i hraje. Pokud jste tedy fanoušky 3D akcí a máte chuť vyzkoušet něco trochu nového, rozhodně neváhejte a demoverzi si stáhněte. Škoda jen té krátké herní doby.
Unreal Tournament III
Psaní sáhodlouhých textů o hře Unreal Tournament III by bylo užitečné jako automat na kondomy ve Vatikánu (tuhle hlášku z Červeného Trpaslíka prostě miluju), od toho tu je např. Davidovo preview. Důležité je, že Epic Games konečně vydali betu dema, ve kterém si hráči mohou konečně sami vyzkoušet, jak jim nový díl pojede. Proč betu? Inu, hra jako taková je už hotová a než začnou vývojáři s finální optimalizací, vypustili do světa toto demo, aby zjistili, jak se na kterých sestavách hýbe a v čem jsou největší problémy. Pokud už jste tedy demoverzi vyzkoušeli a i na slušné sestavě se vám trhá, nezoufejte, Epic tyto problémy zcela jistě vyladí. Kvalitní optimalizace byla u Unrealu vždy na prvním místě.
Demoverze nabízí celkem tři mapy, z nichž dvě můžete hrát v módech Deadmatch, Team Deadmatch a Duel a třetí mapa je pro mód Vehicle Capture the Flag (prakticky to samé, jako normální CTF, jen jsou zde k dispozici i vozidla a vznášedla). První mapou je Shangri La, která se mi líbila asi nejvíce. Je zasazená do vysokohorského kláštera a hodí se na bitvy cca 6-10 hráčů. Další je drobet větší Heat Ray z prostředí futuristického města a pro VCTF je tu Suspense, odehrávající se převážně na obrovském mostě. Design map mi přišel perfektní a hlavně logický a vyvážený. Není problém se po pár minutách v mapě orientovat bez větších problémů a jít na jistotu pro konkrétní zbraně. Ty jsou v demoverzi přístupny všechny, včetně ultimátního Redeemeru a kromě jejich kompletně překopaného designu se změnilo i několik funkcí. Např. rotační kulomet v alternativním módu už nestřílí pomaleji a přesněji, ale plive v krátkých dávkách po několika kulkách najednou (taková menší brokovnice), ale jinak zůstala většina při starém. Přítomni jsou i boti a jejich inteligence doznala také pokroku. Obtížností je opět osm a od páté výš dají občas zatopit i ostříleným veteránům.
Nejvíce jsem ale byl zvědavý na nový engine. Ten se mi skutečně líbí, načítání netrvá nijak dlouho (i když co se divím, hrál jsem to na high-endové mašině) a graficky skutečně exceluje. V nastavení bohužel moc prostoru pro experimentování není, takže pokud se vám hra hýbe špatně, počkejte až na finální optimalizaci. Že Unreal Engine neumožňuje zapnout vyhlazování stran mi také trochu vadilo, občas je obraz kostrbatý až moc, ale dá se s tím hrát, ale co mi vyloženě vadilo, byla nemožnost vypnout Motion Blur, tedy rozmazávání obrazu. Vše okolo vás tedy překypuje detaily, ale jakmile se podíváte do dálky, vidíte jen rozmazanou šmouhu (no dobře, tak hrozné to není, ale i tak mi to vadilo, zvlášť u podobně založené hry, kde potřebujete vidět vše). Také mé obavy z přílišné přeplácanosti a přehršle efektů byly naštěstí mylné, všeho je tak akorát.
>> Stahujte demoverzi (741 MB) <<
Podle demoverze tedy soudím, Unreal Tournament III má skutečně našlápnuto na to, být skvělou 3D akcí. Pokud vyladí vývojáři engine tak, jak jsme zvyklí z dřívějška a ostatní mapy budou minimálně stejně propracované jako ty v demu, máme se skutečně na co těšit. Demoverzi tedy doporučuji stáhnout všem, i těm se slabšími stroji a o tom, jak vám šlape, se s námi můžete podělit v diskuzi.