Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Denki Blocks - s intelektem nejdál dojdeš

  12:00aktualizováno  28. března 3:46
O tom, že logické hry stále neztrácejí nic ze svého kouzla, svědčí i tento nový přírůstek cílený na handheld GBA, který – jen tak mimochodem – získal na ECTS ocenění jako nejlepší hra výstavy! Na první pohled ""jen"" řešíte puzzle či skládáte různé tvary, než zjistíte, že vás to ohromně baví. Nabízí se i volba více hráčů na jednom přístroji, takže...

Denki Blocks

Logické hry hráči počítačových her povětšinou nepovažují za plnohodnotné produkty, na čemž nesou vinu především tvůrci se svým přístupem – dobrý nápad často oblečou do myšího kabátku s dírami a přiznejme si, přiměřené pozlátko se pomalu stalo standardem. Pokud jde o logické hry na GBC či GBA, vlastně si vzpomínám pouze na nesmrtelný Tetris a jeho variace, ale nějakou čirou zabíračku na mozek prostou jakékoli akce - to ne. O to více mě potěšil příchod prazvláštní logické gamesy, kterou rozhodně neposuzujte z obrázků kolem recenze. Sám jsem při prvním spuštění raději přepnul "svého" redakčního GAME BOYe do režimu OFF a věnoval se zcela jiné činnosti. Avšak některým věcem se nevyhnete, třeba psaní recenze, čili po pár dnech nadešel čas zúčtování a tak jsem se pustil do "práce". Netuše nic o celé hře, chvilku ještě nevěřícně zírám na dětinskou grafiku a snažím se pomalu rozpoznávat tvary. Pozadí představuje ostrov v moři, s hradem, lesem, horou a podobnými okrasami, zatímco vepředu stojí malý tlustý človíček v hávu a hůlkou v ruce. Usuzuji, že se jedná o kouzelníka. Projíždím volby v menu, jež nabízí turnaj či hru vícera hráčů, pročež raději využívám nápovědy, u které mě čeká první šok. Je totiž Denki Blocks rozdělena do velmi přehledných kapitol a krůček po krůčku vysvětluje všechny režimy spolu se základním principem hry.

Dobrá, utíkám znovu do hlavní nabídky, klikám na sólovou hru a posléze na turnaj. Náhle se spouští animace, kterak moje postavička (tu si vybíráte při prvním spuštění a slouží coby Save) někam pochoduje, objevuje se tam i kouzelník a představuje mi prvního soupeře. Následně se ocitám na obrazovce, kde se v levé většině nachází tabulka se čtverečky a na pravé straně stojí můj soupeř. Dozvídám se, že každé okénko v sobě ukrývá jedno puzzle k vyřešení a abych vyhrál, musím jich pokořit alespoň patnáct. Dobrá tedy, vybírám první políčko, načež se přede mnou rozprostře ohraničený čtverec se čtyřmi červenými puntíky (ve tvaru čtverce). Zkušebně mačkám směrové tlačítko, čímž docílím toho, že se všechny čtyři puntíky pohnou v přikázaném směru. Tlačítko tedy podržím déle, díky čemuž se první puntíky zastavují o stěnu, zatímco ty druhé stále pokračují dále. Najednou slyším ze sluchátek "pink", protože se puntíky srazily a spojily nerozlučně dohromady. Mačkám tedy tlačítko Denki Blocks směrem vzhůru a spojuji zbylé dva objekty, čímž vyhrávám. Cíl se zdá býti jednoduchý a jasný – spojit roztroušené objekty v jeden. Co na tom může být těžkého, napadlo mě, než přišly další úrovně a já najednou ani náznakem netušil, jak vůbec začít. Ale nepředbíhejme – složitost roste už třeba tím, že nehrajete s jednou barvou, ale příkladně hnedle s třemi. Nevhodným spojením různých objektů (třeba) vytvoříte klec, z níž už potřebné objekty jiné barvy nevydolujete. Chce to promýšlet strategii hned na začátku a nenechat se zlákat zdánlivě snadným řešením. A aby toho nebylo málo, časem se k tomu přidají i bílé objekty ve čtverci, které slouží jako blokovací. Někdy vám pouze brání v cestě, jindy sami o sobě tvoří složité bludiště, či vám naopak pomáhají zarážet neforemné velké objekty.

Postupem času si mě hra získávala více a více - nejen díky silně promyšleným kapitolám, ale hlavně proto, že často existuje několik úplně jiných způsobů, jak úroveň vyhrát. Tak nějak se vytratil i první dojem z dětinské grafiky, která hrou prostupuje skrz naskrz, protože hraní samotné to nijak neovlivňuje. Vaši soupeři stojí hned vedle Denki Blocks a v závislosti na vašem úspěchu projevují emoce – když spojíte kostku (ušklíbnou se), když vyhrajete úroveň (pláčou, poskakují...), když to vzdáte (radost, smích...). Jak jsem postupoval dále, neunikla mi rostoucí komplikovanost a proměnlivost úrovní. Například se spojují různé jednodušší varianty, třeba blokující kostky využíváte naráz i coby bludiště i jako záchytné body. Fakticky roste obtížnost s každým soupeřem, kterých vás čeká osm a každý předkládá dvacet pět políček s hádankou. Abyste vyhráli, stačí jich vyhrát "pouhých" sto dvacet, ale přiznávám, že pátým soupeřem včetně přicházejí již docela slušné problémy.

Tím ale v žádném případě nevyčerpáváme bohatou nadílku, s níž k nám Denki Blocks přijíždí. Druhou a prakticky nekonečnou částí je sestavování obrazců. Zvolíte si časový limit a složitost obrazců a poté skládáte z jednotlivých puntíků předložený vzor. A nemyslete si, že skládání tvarů je jednoduchou záležitostí, právě naopak, i šikovně natočený a relativně jednoduchý vzor žádá hodně přemýšlení. Až i v tomto odvětví prokážete svoji dokonalost, zbývá ještě kategorie, v níž se vymýšlí Denki Blocks strategie s nejnižším počtem tahů a nejkratší herní dobou. Pokud bych se měl rozhodnout, který typ hry mi přináší větší zábavu, celkem bez váhání bych zvolil řešení hádanek. Ne, že by skládání tvarů postrádalo zábavnost, ovšem raději řeším složitě vypadající úlohy, než aby mě ničilo, jak nemohu dát několik malých kostek dohromady :-). Na závěr se ještě nabízí režim pro několik hráčů a vůbec k tomu nepotřebujete další GBA. Vlastně se obejdete i bez živého konkurenta, protože ho klidně zastoupí i počítačem řízený protivník, nicméně doporučuji toho kamaráda. V závodě stojí vaši svěřenci na jednoduché závodní trase, přičemž za každý správně složený obrazec se váš človíček trochu posune. Hrajete-li s počítačem, obtížnost závisí na tom, jak schopného soupeře jste si vybrali (pokud je tento opravdu dobrý, posouvá se rychle). Hrajete-li s kamarádem, střídáte se ve hře vždy po úspěšně složeném tvaru. O tom, jak dalece postoupíte, rozhoduje čas správného složení. Druhý typ hry pro více hráčů si zahrajete už jen s kamarádem a jedná se o klasické přetahování provazu (přičemž uprostřed je voda). V podstatě jde o stejnou věc jako při řešení hádanky – spojit všechny svoje puntíky do jednoho. Vždy, když se vám Denki Blocks podaří jedno spojení (třeba i soupeřových puntíků), předáváte GBA druhému hráči. Podle úspěšnosti se samozřejmě přetahují i vaši panáčkové.

Na závěr mohu jenom dodat, že mě Denki Blocks velice potěšil, protože se z něj vyklubalo něco naprosto odlišného, než jsem původně očekával. Pominu-li dětskou grafiku, která po pár hrách už stejně nikoho nezajímá, zůstává brilantní nosná myšlenka a skvěle připravené úrovně. Ještě bych se zmínil o samostatně absolutně neposlouchatelné hudbě, jež ovšem v bitevním režimu mění svůj rytmus a dokáže vytvořit správnou atmosféru. Z těchto všech důvodů je Denki Blocks jasnou volbou pro ty, co už nebaví jenom hopsání, ale chtěli by změřit síly se zajímavou logickou hrou.

Denki Blocks
Výrobce/Distributor Denki / Rage
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Verdikt: Po všech čertech výborná logická hra.
Hodnocení: 85%

Autor:




Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.