PSP GO

PSP GO

Deset věcí, se kterými chtějí změnit herní svět

  • 27
Rekapitulujeme to nejlepší z herní výstavy v Los Angeles: pohybové ovládání, fitness hry, hry pro ženy či nová hra od tvůrců GTA.

Pohybové ovládání, fitness hry, hry pro ženy - na letošní herní výstavě E3 v Los Angeles toho velké firmy nepředvedly málo. Redakce BonusWebu vybrala deset nejzajímavějších věcí a událostí, u kterých stojí za to zamyslet se, zda jsou počátkem nového směru celého herního průmyslu nebo pouhým plácnutím do vody.

Nový model PSP
Společnost Sony představila nový model handheldu PlayStation Portable. Jistě, vědělo se o tom již o pár dní dříve, ale nyní je to tak říkajíc „oficiální“. Nová mašinka nevypadá špatně, ale zda osloví dostatečný počet nových zákazíků, to zůstává otázkou.

PSP GoS PSP Go se Sony definitivně loučí s datovými médii typu UMD, které se tak stává dalším mrtvým formátem, stejně jako kdysi MiniDisc od stejné firmy. V novém přístroji totiž zcela chybí mechanika pro tato média, a tak bude možné si hry a další multimediální obsah pořizovat pouze prostřednictvím digitální distribuce.

V tuto chvíli se ale nabízí otázka, zda pro tento účel nebude málo pouze 16 GB vnitřní paměti přístroje. Znáte to – pár her, pár filmů, hromadu hudebních souborů a místa na disku se rázem nedostává.

Sony tvrdí, že PSP Go nemá nahradit současné modely PSP, ale koexistovat zároveň s nimi. V souladu s tím by měli být cílovou skupinou spíše noví zákazníci než majitelé stávajících modelů. S tím ale trochu nekoresponduje nedávné prohlášení šéfa marketingu americké centrály Sony Johna Kollera, podle nějž se očekává „překryv“ 20-25% - tedy že taková část současných majitelů PSP si koupí i PSP Go.

Upřímně řečeno, nové PSP Go se nám v redakci líbí. Bohužel ale vlastně pouze po stránce vzhledu. Nabídka možností a funkcí nás ale spíše utvrzuje v tom, že si s předcházejícími modely ještě nějakou dobu vystačíme. V Sony mají ale jinou představu a my jim při jejím realizování přejeme hodně štestí.

Pohybové ovládání – na můj povel mávat!
Na úvod troška rekapitulace. Již před lety přišla firma Sony s technologií EyeToy, která umožňovala ovládat hry prostřednictvím pohybů vlastního těla hráče. Bohužel ale tuto technologii využívaly spíše jen soubory hříček, které hardcore hráčům neměly co nabídnout. Nintendo tuto myšlenku posnulo o kousek dál dvojící ovladačů s pohybovými senzory a najednou se ukázalo, že to může fungovat i ve všech ostatních herních žánrech. A tak nyní chce pohybové ovládání zase každý.

Svou technologii na letošní E3 představil jak Microsoft, tak i Sony. Obě technologie mají mnoho společného – obě jsou ještě ve stadiu značné rozpracovanosti, obě se nám snaží dokázat, jak zábavné je u her hýbat vlastním tělem a obě se zoufale snaží dohnat náskok Nintenda. A obě proklamují, že přinesou nové zážitky z hraní.

Microsoft svou technologii prozatím nazývá Project Natal, zatímco řešení od Sony, pokud se nepleteme, zatím ještě žádné ani kódové označení nemá. V obou případech se jedná o citlivé snímání pohybů hráčů a jejich přenos do hry. V případě Natalu se tak děje prostřednictvím kamerky, která navíc umí i rozlišovat hlasy, zatímco technologie Sony využívá periférii zatím nazývanou jako „magická hůlka“.

Obě firmy nám slibují, že jejich technologie budou využívány i ve „velkých“ hrách (tedy ne jen v souborech jednoduchých hříček), ale jímá nás jisté podezření, že v obou případech došlo k jistému zaspání doby. Těchto nových technologií se totiž dočkáme až kdoví kdy, a tak se trochu obáváme, aby se v době jejich nástupu na trh již nehovořilo více o nové generaci konzolí.

I ženy mají své hry
Klasické hráče to nezajímá, a tak si toho pravděpodobně ani nevšimli, ale zdá se, že „další velkou věcí“ se v herním průmyslu stávají hry pro ženy a dívky. Přiznáváme, že sami nevíme, jestli nás to má štvát nebo nám to má být jedno, ale vzhledem k tomu, že stále existuje dostatek kvalitních her, tak spíše to druhé. Protože při vší úctě k ženám a dívkám – pro typického hráče je typická dívčí hra naprostým nesmyslem.

Zdá se ale, že kupní síla žen, co se týče her, začíná hrát v herním byznysu roli, a tak na nás na své tiskovce hry tohoto typu vybalil nejden velký vydavatel. U Nintenda bychom to ještě i chápali, protože tato firma stojí v samém čele šiků hlásajících, že hraní her by mělo oslovovat všechny věkové i zájmové skupiny zákazníků. Letos se k němu mimo jiné přidali i Electronic Arts nebo Ubisoft.

Hry pro ženy a dívky Hry pro ženy a dívky

Ve výsledku je to ale vlastně i dobře. Člověk si pak možná začne připadat jako v nějaké herně vyspělejší zemi, protože třeba v Japonsku jsou takovéto hry zcela běžnou součástí nabídky prodejen s hrami a mnohdy to nejsou vlastně ani hry, ale třeba jen dívčí interaktivní deníček pro NDS.

Sportem ku zdraví
Dalším fenoménem poslední doby pak jsou fitness hry. Wii Fit bylo docela fajn a zjevně si velmi dobře vede i na trhu, a tak není divu, že se na této vlně chtějí svézt i EA Sports Activedalší. EA aktuálně vydali svou variantu nazvanou EA Sports Active a pozadu nechce zůstat ani Ubisoft.

Ten na své tiskovce oznámil svou vlastní fitness hru pro Wii, která má být navíc dodávána se speciální periférií v podobě malé kamerky. Ta bude vaše pokroky a cvičení vyhodnocovat na základě snímání obrysů vašeho těla, což nám sice zejména z hladiska přesnosti snímání siluety nepřipadá jako zrovna ideální řešení, ale snad v Ubi vědí, co dělají.

Spíš si tedy říkáme, co se to s tím herním světem dnes vlastně děje. Hráč vždycky byl a má být tlustý, zarostlý a smradlavý a celé dny sedět jen u her a ne se před televizí natřásat, zvláště pokud to značně zavání zdravým životním stylem. Takže, hráči, nezapomínejte na svou hráčskou hrdost!

Došly Nintendu nápady?
The Legend of Zelda: Twilight PrincessFirma Nintendo se v posledních letech ráda chlubí svým kreativním přístupem ke hrám, a ať už si o jejích produktech myslí kdokoliv cokoliv, tak nelze popřít, že Nintendo v posledních letech dokázalo zabodovat – ať už dvěma displeji (jedním dotykovým) u handheldu Nintendo DS nebo pohybovým ovládáním u stolní konzole Nintendo Wii.

Ovšem na druhou stranu, co se týče tiskových konferencí konzolových gigantů (Sony, Nintendo, Microsoft), byla letošní tiskovka Nintenda jednoznačně nejslabší. Tedy ne že by se tam neobjevilo pár zajímavých věcí, ale žádná extra bomba tam nebyla. Člověk málem až zamačkával slzu při vzpomínce, jak v minulých letech na tiskovkách Nintenda ctihodní novináři nadšením bouřili jako na rockovém koncertu.

Asi největším oznámením tak podle nás zůstává nová Zelda, o které se ale svět příznačně ani nedozvěděl na oné tiskové konferenci, ale až později při večerním vystoupní herního designéra Shigeru Miyamota. Ale jak praví klasik: „Nemusí pršet, jen když kape.“ Ovšem ruku na srdce, po loňské nudě s Wii Fit a letošní bezvýrazné konferenci by už Nintendo na své tiskovce nějaký ten pořádný liják rozpoutat docela i mohlo.

Super Mario GalaxyNejhorší na tom ale je, že nemusí. Co se týče byznysu, daří se v současnosti Nintendu snad jako nikdy předtím, a tak je docela pochopitelné, že si své potenciální trumfy střádají „do šuplíku“ a vytáhnou je až v okamžiku, kdy to bude potřeba.

I v tomto ohledu tak oznámení dvou her s Mariem působí jako velmi laciná cukrovinka k uspokojení chutí hráčů. V jednom případě se totiž jedná vlastně o převod hry z NDS na Wii (přestože kooperativní multiplayer pro čtyři hráče může být pro leckoho zajímavý) a v případě druhém se poprvé ve 3D éře dočkáme na jedné mašině od Nintenda přímého pokračování hlavní Mariovy řady.

Bude ale jednat o druhý díl Galaxy, takže můžeme očekávat spoustu nových planet a prostředí, možná i nějaké ty nové předměty či postavičky, ale nového návalu kreativity se zde nedočkáme zcela stoprocentně.

Metal Gear pro všechny!
Až dosud byla série Metal Gear velmi exkluzivní záležitostí. A to ani ne tak z hlediska platforem, ale zejména co se týče kvality, a tak se na každý nový díl čekalo skoro jako na smilování boží. Nyní je s tím ale, zdá se, konec.

Metal Gear Solid 4: Guns of the PatriotsHideo Kojima, slavný tvůrce celé série, byl totiž na letošní E3 doslova v jednom kole, když jeden den oznamoval na tikskové konferenci Microsoftu Metal Gear Solid: Rising, aby hned druhý den na tiskovce Sony oznámil Metal Gear Solid: Peace Walker pro PSP.

Sonyboys sice mohou slavit jakési pochybné vítězství, protože Rising bude jakousi „odbočkou“ a s velkou pravděpodobností vyjde i na PS3, zatímco Peace Walker bude doplňovat hlavní řadu MGS her a vyjde exkluzivně pouze na PSP, ale ve skutečnosti není moc co slavit.

Upřímně řečeno bychom byli totiž neradi, kdyby byla značka MGS rozmělněna do hromady jen volně spolu souvisejícíh her, které budou vycházet každou chvíli. Celá série by tím bezpochyby ztratila mnoho ze své unikátnosti.

Nicméně aby toho nebylo málo, tak Kojima oznámil ještě i Metal Gear Arcade pro japonské mincové kabinety. Hra bude založena na Metal Gear Online, takže půjde o multiplayerovou akci, v níž to do sebe bude možné pálit nejen v rámci jedné herny, ale i prostřednictvím online sítě e-Namco. Solid Snake se bude jednou v hrobě obracet.

Agent W4C míří na PlayStation 3
Ve velké tichosti proběhlo na tiskovce Sony oznámení hry Agent. Na druhou stranu, ukázali z ní vlastně jen logo, takže proč kolem toho dělat kdovíjaký humbuk. Jelikož se ale jedná o hru od Rockstaru (tvůrci GTA a dalších kontroverzních titulů), tak nás docela překvapuje, že se kolem toho humbuk nestrhnul poté v médiích.

Rockstar až na pár výjimek prakticky nedělá špatné hry. Proto je zde reálný předpoklad, že i Agent zaboduje. Kravaťáci z Rockstaru se holedbají, že tato hra založí nový žánr, což ale nemusí být zase až takovým vzdušným zámkem. Vždyť jejich série GTA etablovala žánr městských akcí takovým způsobem, že dodnes vlastně nenašla reálného konkurenta.

Agent

Vcelku bez povšimnutí proběhlo i samotné oznámení hry – šéfík ze Sony na pódiu vyjmenoval rockstaří série, které debutovaly na platformách PlayStation a následně lakonicky oznámil, že je čas na další začátek a tím bude právě Agent. A podle našeho názoru by to mohl být docela silný trumf v souboji mezi platformami a exkluzivními herními značkami.

Bohužel se toho ale o hře zatím příliš neví – pouze to, že se bude odehrávat v 70. letech minulého století a zhostíme se role špiona cestujícího po celém světě. Vzhledem k zálibě Rockstaru v různých kontroverzích pak očekáváme přinejmenším Fidela v kostýmu japonské školačky.

Final Fantasy XIV
O Final Fantasy XIII se mluví již tak dlouho a ještě tak dlouho na ni budeme čekat, že myšlenky na případný čtrnáctý díl nepříšly za poslední rok na mysl snad nikomu. Final Fantasy XIVTedy pochopitelně kromě lidí ve Square Enix. O to překvapivěji pak zapůsobilo, když byl čtrnáctý díl oznámen. Navíc s tím, že má vyjít v průběhu příštího roku, kdy se do Ameriky a Evropy dostane teprve díl třináctý.

Jistý „háček“ ale spočívá v tom, že se nebude jednat o klasický díl v řadě Final Fantasy, ale o online hru, tedy o jakéhosi nástupce Final Fantasy XI. Na tiskové konferenci Sony sice byla tato hra oznámena exkluzivně pro PS3, ale záhy vyšlo najevo, že se jedná pouze maximálně o exkluzivitu „konzolovou“, protože podle všeho vyjde tato hra i ve verzi pro PC.

The Last Guardian
Další oficiálně oznámenou PS3 exkluzivitou je hra The Last Guardian, která byla do té doby označována jako Trico, na znamení toho, že se jedná o „třetí díl“ hry Ico, přestože tedy na sebe jednotlivé díly ani příběhově ani nijak jinak nenavazují.

Spojuje je jen jejich tvůrce Fumito Ueda a jeho neortodoxní umělecký přístup k tvorbě her. Na tiskovce byl promítnut poněkud pozměněný trailer, jehož ranná verze již dříve unikla na veřejnost, a ukázal hlavní hrdiny hry – malého chlapce a velkou létající bytost, která mu zjevně bude parťákem.

Z hratelnosti se dalo odhadnout, že ono zvláštní zvíře bude asi potřeba průběžně krmit, ovšem co bylo zcela zřetelné, byla skutečnost, že i The Last Guardian bude maximálně lyrickou a pocitovou záležitostí.

Z čehož tedy plyne již známý výsledek, že o této hře bude každý mluvit, ale skoro nikdo si ji nekoupí. Naštěstí se lidé ze Sony již dříve nechali slyšet, že Uedův tým je chloubou a pokladem interních studií Sony, takže se nemusíme bát, že bychom se případných dalších dílů nedočkali čistě jen proto, že se ty předchozí špatně prodávaly.

Gran Turismo konečně Mobilní
Velkou úlevu letos jistě zaznamenali všichni příznivci závodních her. Po dlouhých letech podezřelého mlčení se totiž opět objevily snad dokonce první konkrétní zprávy o hře, která byla dosud nazývána jako Gran Turismo Mobile, tedy Gran Turismo pro PSP.

Gran Turismo PSP

Na pódium ji přišel představit samotný otec celé série Kazunori Oamauchi. Zmínil, že i když hra poběží na malém přístroji, bude se jednat o regulérní „velké“ Gran Turismo s 800 vozy, 35 okruhy a grafickým zpracováním běžícím na stabilní frekvenci 60 snímků za sekundu. Holt, o Kazunorim se již dlouhé roky ví, že je to detailista a puntičkář, a jeho produkty podle toho taky vypadají.

Jen se trochu obáváme, aby „velká“ nebyla i hratelnost, jako že podle všeho bude. Ukočírovat nějakou nabušenou bestii v některém z pozdějších obtížnejších závodů nám mnohdy dává zabrat i při pohodlném usazení před televizí, takže si nedokážeme představit jak to s tradičně věrným fyzikálním modelem budeme kroutit někde v tramvaji kodrcající se přes výhybky.