Dungeon Twister

Dungeon Twister

Desková hra Dungeon Twister: bitvy v kobkách otestují váš intelekt

  • 11
Staňte se gladiátory v podivném amfiteátru, kde svádíte týmový boj proti stejně silnému nepříteli o právo na přežití.

Dungeon TwisterDungeon Twister je další zajímavou konfrontační partií pro dva hráče, kteří tu se zcela identickými družinami hrdinů bojují proti sobě. A to v dungeonu, jenž pro potřeby téhle deskové hry představuje na čtverečky rozdělený herní plán. Vítězí ten, kdo jako první dosáhne pěti vítězných bodů.

Každý takový bod získáváte za likvidaci soupeřovy figury. Nebo za opuštění dungeonu (ovšem z druhé strany, než jste do něj vstoupili). Bohužel právě na zmiňované "druhé straně" se nachází startovní pozice nepřátelských figur, takže nejde o nic snadného. Tím spíše, že vám postup po mapě leckdy komplikuje řada dalších překážek.

Dungeon TwisterJsou to především zdi a pak nepříjemné průrvy, které lze překonat jen za pomoci speciálního předmětu. A nebo s velmi agilním zlodějem, kterého zrovna díry v podlaze nijak neomezují v jeho rozletu. Problém nejenom pro jeho maličkost představují až silné zdi, jež však zase neobstojí vůči jinému hrdinovi ve vašich řadách schopnému skrz ně procházet.

Právě efektivní využití unikátních dispozic vašeho týmu je klíčem ke konečnému úspěchu. Zatímco robustní trol je téměř neporazitelný v boji, velmi malá pohyblivost jej předurčuje spíše do role osobního strážce. Mekanork může být pro změnu zase takovou šedou eminencí působící v pozadí konfliktu, co dokáže během okamžiku výrazně změnit průběh herní situace.

V každé místnosti (je jich přitom celkem osm a všechny mají čtvercové obrysy) se totiž nachází speciální mechanismus, pomocí kterého lze místnost otáčet o 90 stupňů a to předem určeným směrem. Je dokonce možné otáčet i vámi vybranou vzdálenou místností - s korespondujícím mechanismem.

Specialitou výše zmíněného Mekanorka je schopnost rotovat mapou směrem, jaký on sám uzná za vhodné. Takže nepřátelský bojovník, který by v příštím kole patrně zlikvidoval vašeho goblina, krčícího se v koutě ve vedlejší místnosti, se po filigránském natočení mapy náhle musí vypořádat s její naprosto odlišnou strukturou. A na té se k vyděšenému goblinovi již nemá šanci dostat.

Dungeon Twister

Tenhle prvek výrazně přidává hře na atraktivitě a strategickému plánování vašeho postupu vpřed, přičemž nejde ani zdaleka o jediný skvělý vklad. Tím dalším může být třeba i samotný akt bojování. Při každém střetu tváří v tvář je na základě dané síly toho kterého jedince zřejmé, kdo má navrch. Výsledek však můžete dále ovlivnit např. jednorázovými kartami s hodnotami 0-6, které mohou dále posílit hodnotu síly.

Pročež přichází čas a prostor na moment, viděný kdysi dávno v české hře Aréna. Předesílám, že výše avizované karty s posílením se odhalují pochopitelně naráz, takže soupeř do poslední chvíle netuší, k čemu se odhodláte. Když dejme tomu kněz se silou 2 střetne čaroděje se silou 1 a investuje do nastalého boje kartu s max. hodnotou 6, má absolutní jistotu, že nemůže prohrát.

Ale co když si je protivník vědom neodvratné prohry a nebude se nijak angažovat? Nestačila by pak menší hodnota s tím, že onu nejvyšší kartu budete následně moci využít v jiném boji? I tahle "maličkost" přidává na napětí a dramatičnosti každého takového okamžiku.

Dungeon TwisterDungeon Twister se pochopitelně hraje na kola, v každém máte pro svůj tým vybraný počet akčních bodů, jež lze přetransformovat do vámi žádaných aktivit: Posun určitého počtu postav. Použití nějakého hodně speciálního předmětu, jako je třeba kouzelná hůlka, s jejíž pomocí může čaroděj vymazat z herního plánu vybranou figuru v dohledu. A nebo odhalení další části herního plánu. Což je další prima nápad.

Jde o to, že herní dungeon na začátku hry představuje něco jako nepopsaný list papíru, jeho strukturu nevidíte a pouze sem naslepo pokládáte předměty a některé postavy. Až když přijde čas a možnost odhalení každého dalšího fragmentu mapy, musíte se vypořádat s jeho úskalími, v čemž vám rozhodně soupeř nijak nepomůže.

Po odtajnění každé části dungeonu se totiž o cizelérské rozmístění vašich předtím "nahrubo" položených figurek a předmětů postará právě on. A naopak. S čímž souvisí asi jediný nahodilý prvek při hraní. Pokud máte dobré postavy na špatné části mapy, není pro soupeře velký problém je na čas vyloženě zazdít jejich postavením do nějaké slepé uličky.

 Dungeon Twister jako videohra

Za připomenutí určitě ještě stojí, že ve třetím kvartálu tohoto roku se Dungeon Twister, po vzoru jiných deskových her, chystá prostřednictvím XBLA nabídky vstoupit na konzolový trh. Konkrétně na konzoli Xbox 360. Dosud nebylo ozřejmeno, o jakou verzi tady vlastně půjde, ale lze očekávat, že digitální podoba půjde ve stopách zde recenzované základní edice. S logickou snahou na akci dále něco trhnout pozdější nabídkou dalších přídavků ke stažení. Pokud se nic nepokazí, bude možné digitální verzi na základě zde připomenuté deskové předlohy jenom doporučit.

Asi jediný potenciální problém pak vidím až v dořešení pravidla o otáčení místností. Tento akt jsme si u stolní podoby pravidelně museli dopředu nasimulovat , než jsme pokročili k samotné realizaci. Proč? Kvůli fatálnímu nedostatku představivosti, jak bude mapa po natočení vlastně přesně vypadat.

Jistá výhrada může přijít i ve vztahu k designovému provedení mapy dungeonu. Ta je na jednu stranu pěkně barevně vyvedená, ale právě ona barevná rozmanitost trochu komplikuje, zejména ze začátku hraní, přehlednost herního plánu. Takže by mu z tohoto pohledu dost možná slušela větší uniformita a jednoduchost.

V tuto chvíli si v praxi moc nedovedu představit na trhu již uvedené rozšíření, kde se herní plán dále rozrůstá a tvůrci sem navíc přidali zcela nové postavy. Ty nicméně ozvláštňují hraní a pochopitelně navyšují taktické možnosti vedení hry. Mimochodem, v rámci zmíněných rozšíření bylo pamatováno i na hru až dvojnásobného počtu hráčů, což musí být hotový masakr!

Dungeon Twister si můžete dílčím způsobem zkomplikovat pomocí pravidla o časovém limitu na každý tah. Pamatováno dokonce bylo na handicapy mezi různě zdatnými hráči, přičemž díky snadno přístupným pravidlům se zdejšího dobrodružství mohou rychle ujmout malí i velcí. V prvním případě však nelze přehlédnout určitou bariéru ve formě anglického jazyka.

Verdikt: Výborná fantasy akce s hodně zajímavým konceptem s nepřehlédnutelnými strategickými obrysy. Díky mnoha dostupným přídavkům můžete vybrousit svůj intelekt za přítomnosti až tří dalších hráčů, takže ve výsledku nezbývá, než Dungeon Twister tímto vřele doporučit.

Info:
Počet hráčů: 2
Čas na hru: 45 minut
Věk: 12+
Cena: 820 Kč
- oficiální stránka hry

Za zapůjčení děkujeme obchodu Planeta her


Témata: Xbox