Sci-fi Destiny 2 se mění, částečně díky skandálu EA

  11:10aktualizováno  11:10
Aktuální poprask okolo mikrotransakcí ve hře na motivy Hvězdných válek má velký dopad na celý herní průmysl. Související změny se nevyhnuly ani konkurenční hře Destiny 2.

Destiny 2 | foto: Activision

EA po letech úspěšných experimentů na poli fotbalových her zapracovala agresivní mikrotransakce do samotného jádra svých nových her - Star Wars: Battlefront a Need For Speed. Chcete být silnější než ostatní hráči v Battlefrontu? Kupte si karty navíc. Chcete odemknout rychlejší auta pro závody v Need For Speed? Kupte si je. Nepochybně by tento trend pokračoval i ve všech dalších hrách (nejen) od EA, kdyby se mezi hráči nezvedla bezprecedentní nevole. Ta probrala k činnosti zákonodárce (slavný výrok „tato hra není nic jiného než kasino pro děti s tématikou Hvězdných válek“) a probrala k zákroku i společnost Disney, která si odmítá nechat svoji značku takto hanit. Snad se tedy povedlo zachránit alespoň vysoce očekávanou EA hru Anthem, která má vyjít v zimě příštího roku. Mezitím ovšem tato kauza velice konkrétně dopadla i na Destiny 2 od společnosti Activision Blizzard.

Fanoušci série Destiny (aktuálně jich je v Destiny 2 okolo sedmi milionů) si již několik měsíců stěžují na různé problémy se hrou. Nejsou to však problémy technické nebo vyloženě herní, naopak: hra je tak skvělá, že by ji chtěli hrát víc. Ale chybí jim k tomu motivace v podobě odpovídajících odměn za vytrvalé a pravidelné hraní. Zkrátka a dobře, hra je příliš krátká a nenabízí dostatek motivujícího „end-game“ obsahu pro její pokročilejší uživatele. To byl ostatně přímo záměr autorů, kteří ji chtěli pojmout přístupněji pro široké masy (hráči pro to mají výstižný výraz „casual“) a zabránit tomu, aby od hráčů vyžadovala příliš mnoho času jako některé „nebezpečně návykové“ on-line hry.

Do jisté míry se to povedlo, Destiny 2 rozhodně přilákala širší publikum než první díl. Jenže poté, co si „běžní hráči“ odehráli svoje, zůstala ve hře ona původní komunita vášnivých fanoušků a tu teď drásá nedostatek obsahu k hraní. Dokonale se na to hodí slavný výrok Marka Rosewatera (designéra Magic the Gathering): „Vaše hra selže, pokud ji všichni mají rádi ale nikdo ji nemiluje.“ 

Zkrátka a dobře, každá pořádná hra potřebuje jádro vášnivých zastánců, kteří ji udržují v povědomí, dodávají zasvěcenou zpětnou vazbu a tak dále. Tito zapálení fanoušci ale mají problém v Destiny 2 po pár týdnech najít něco, co by ještě mohli překonávat a získávat. Jednou z odpovědí na tento problém jsou právě „loot boxy“ neboli „bedny s náhodnými předměty“, zde v podobě takzvaných „Bright Engramů“.

Fanoušci v posledních měsících poukazovali na různé oblasti D2, které by bylo potřeba vylepšit - od vyvážení zbraní (pravidelný problém, který se řeší průběžným laděním) přes absenci extra odměn za nejtěžší aktivity (chybí ve hře, aby si „casual“ hráči nestěžovali, že na ně nemohou dosáhnout) až po celkový nedostatek obsahu. Podobná kritika je pro Destiny víceméně příznačná po celé tři roky její existence (uklidní se většinou jen na pár týdnů po novém datadisku) a vývojáři z Bungie na ni obvykle nereagují nijak překotně (ale pozvolným laděním hry). Bohužel ty fáze nespokojenosti a nedostatku obsahu ve hře mají dopad v podobě rozpadu týmů spoluhráčů, oslabení nebo i konce youtube tvůrců zaměřených na hru a dalších bolestí.

Jedním z bodů kritiky se aktuálně stal i systém loot boxů - a v té chvíli věci nabraly rychlý spád. Mikrotransakce a konkrétně jejich podoba v rámci loot boxů se staly díky kauze EA ožehavým tématem a kromě pozornosti i výhrůžek zákonodárců stály EA velmi konkrétní peníze, jelikož akcie společnosti se díky tomuto problému propadly o více než tři miliardy dolarů. A tak se stalo, že samotný vydavatel Destiny, společnost Activision Blizzard, se vyděsil daného skandálu na stejné téma ve vlastní stáji a rychle zasáhl.

Co přesně se stalo? Fanoušci zjistili, že loot boxy v D2 nezískávají konzistentně, že ve hře existuje utajený systém, který zpomaluje získávání těchto odměn, pokud hru někdo hraje „příliš intenzivně“. Pokud by šlo o oficiálně oznámený systém, asi by se to ještě dalo skousnout, ale hra to prováděla opravdu potají, ukazujíce hráči nesprávná čísla za získané zkušenosti ve hře. Celá věc je o to choulostivější, že se v Americe prodávaly různé pochutiny s kódy na rychlejší získávání těchto věcí ve hře, které ale přitom trpěly stejným neviditelným mechanismem. Lidé tak mohli investovat peníze do nákupu těchto bonusů, ale nedostali přitom úměrnou odměnu, pouze její zlomek. Je to o to větší problém, že si dané pochutiny z USA nechali zasílat i lidé do Evropy, což už opravdu vyšlo docela draho.

Když hráči celou věc odhalili, s ohledem na aktuální poprask kolem EA a Hvězdných válek se věci na straně D2 začaly hýbat mnohem rychleji a výrazněji, než jsme to kdy viděli. Doslova na poslední chvíli byl zrušen živý stream s odhalením nejnovějšího DLC pro hru a přestože právě tam měli tvůrci hry vystoupit s vyjádřením ke kritice hráčů, nakonec sami přiznali že „živé video je příliš nespolehlivý způsob, jak řešit danou krizi“ a místo toho vydali pečlivě sestavené tiskové prohlášení. Samozřejmě se v něm dušují, že celá věc nebyla záměrná a že do budoucna budou s fanoušky mnohem otevřeněji a lépe komunikovat.

Ačkoliv hráči byli zklamaní odkladem očekávaného DLC streamu, ve výsledku z toho všeho budou těžit. Autory Destiny to donutilo mnohem dříve, podrobněji a usilovněji vyrukovat s plánem na vylepšení a obohacení hry daleko za rámec opravy problému s loot boxy. Kromě pestřejších odměn za hraní, přívětivějších mechanismů pro sváteční i vášnivé hráče a řady dlouho vyžadovaných funkcí (například náhodné perky na zbraních nebo nové žebříčky v multiplayeru) je tím nejdůležitějším změna filozofie, se kterou budou autoři budovat Destiny od tohoto okamžiku. Místo „přístupné hry pro široké masy“ s okamžitou platností slíbili návrat ke hře, kterou je možné hrát jako koníček: prakticky v jakémkoliv množství a vážnosti, podle vašich schopností a nálady. Pořád a pokaždé byste ve hře měli mít co dělat. Pokud patříte k těm, kdo milují její svět, hratelnost i komunitu, je to rozhodně dobrá zpráva.



Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Mesut Özil po konci v německé reprezentaci začal streamovat Fortnite

Mesut Özil

Fotbalista Mesut Özil má rád videohry a za svoji vášeň se nestydí. Dokonce spustil vlastní kanál na streamovací...

Další z rubriky

Jak vzpomínáte na interaktivní seriály od zkrachovalých Telltale Games?

The Walking Dead (PS3)

Studio Telltale Games pracovalo na interaktivních herních seriálech podle řady známých značek, jako je Walking Dead,...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

OBRAZEM: Knížka ukazuje vývoj grafiky v adventurách za posledních 33 let

The Art of Point-and-Click Adventure Games

Právě vydaná 460stránková kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games ukazuje vývoj grafiky tohoto žánru od dob...

Advantage Consulting, s.r.o.
SEŘIZOVAČ LISŮ NA PLASTY

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj, Královéhradecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 32 000 Kč



Najdete na iDNES.cz