Být druhý není
příjemné
Momentálně zažíváme období, kdy se NVIDIA necítí příliš
dobře – po dlouhé době se musí v souboji o nejvýkonnější grafický čip
spokojovat s druhou příčkou. Radeon 9700 od ATI se stal nepopiratelně tím
nejrychlejším, co si lze v současné době do PC koupit, a ani John Carmack neváhal nový čip mohutně podpořit, když ho
na letošním ročníku výstavy Electronics Entertainment Expo (E3) použil
k předvádění chystaného Doomu III. NVIDIA by samozřejmě ráda ještě
do Vánoc vrhla na trh grafické karty založené na čipu NV30, který jeho
specifikace předurčují k jasné dominanci nad Radeonem 9700, ale dosud není
tak úplně jisté, zda se jí to zdaří. Je už celkem jasné, že NV30 bude
slavnostně ohlášen a předveden na listopadové výstavě Comdex Fall
v Las Vegas. Úspěšná sériová výroba je ale věc druhá a zdá se, že
polovodičová továrna TSMC, která je dlouholetým výrobním partnerem
NVIDIE, teprve nedávno překonala bariéry 0,13mikronového procesu, které bránily
rozjetí produkce čipu NV30. Dan Vivoli, viceprezident marketingu NVIDIE, se
vyjádřil, že to už „vypadá velmi slibně“.
Věřme tedy, že duo TSMC a NVIDIA překonalo nástrahy přechodu na 0,13mikronový výrobní proces, a nástupu NV30 už nestojí nic v cestě. Bude zajímavé sledovat, jak se s obdobnými nástrahami vyrovná ATI a její výrobní partner, kterým je firma UMC (v našich krajích kdysi známá jako výrobce ultralevných a extraproblémových procesorů značky WinChip). Radeon 9700 je vyráběn dnes již spolehlivou a ověřenou 0,15mikronovou technologií, tím pádem je ale při objemu svých schopností (které zajišťuje více než 100 miliónů tranzistorů) skutečným bumbrlíčkem a žroutem elektrické energie, což se projevuje i na vyzařování tepla. NV30 alias GeForce5 by na tom vzhledem k miniaturnější technologii výroby měl být podstatně lépe.
NVIDIA sahá do vlastních
rezerv
Jak NVIDIA tráví to (pro ni jistě nekonečné) období, než se znovu
vrátí na špičku? Snaží se samozřejmě vytěžit co nejvíc z toho, co má
k dispozici v tuto chvíli a zlehčovat náskok konkurenčního čipu.
Od jejích zástupců se například dozvídáme, že v benchmarkovatelných hrách
je výkon Radeonu 9700 „možná tak o 15 procent vyšší než
u GeForce4 Ti 4600“. Při příchodu na stránky NVIDIE vás přivítá velká
reklama na její bestseller GeForce4 Ti 4200 s odkazem na seznam míst, kde
všude ho lze koupit – ano, v poměru cena/výkon je Ti 4200 skutečným
trumfem. A v neposlední řadě NVIDIA brousí své ovladače
Detonator, aby stáhly náskok nového Radeonu softwarovou cestou. Za tím
účelem sáhla k nečekanému kroku: zpřístupnila na svých stránkách nové
rozpracované ovladače řady 40, aby si je mohl kdokoli stáhnout. Možná
tedy už odzvonilo shánění uniklých verzí – pokud bude nejčerstvější vždy
k dispozici „přímo u zdroje“, nebude proč se unavovat.
Detonator 40 x Detonator 30 x
Omega Drivers
Jak si čtyřicítková řada stojí v porovnání
s třicítkovou? Odpověď na tuto otázku nedávno hledali chlapci
z FiringSquadu a do testovací mlýnice přihodili ještě ovladače Omega, asi nejpopulárnější modifikaci
Detonatorů, jejíž autoři si vytkli úkol dosáhnout lepší kvality obrazu při jen
malém úbytku výkonu. Zde stojí za poznámku, že Omegy jsou založeny na ovladačích
Detonator 30.82, a autor nehodlá vytvořit verzi odvozenou ze 40.xx, dokud
NVIDIA neopraví chyby, které podle jeho prohlášení ve čtyřicítkové řadě jsou.
Podívejme se nicméně na některé výsledky (Pentium 4 2,4 GHz, základní
deska ASUS P4T533, 512 MB RDRAM PC1066, GeForce4 Ti 4600):
Zdá se, že ovladače Detonator jsou vskutku malou tajnou zbraní NVIDIE: vždy, když na firmu přicházejí horší časy, dokážou její programátoři vymáčknout z hardwaru ještě o tolik šťávy navíc, aby to bylo pro všechny zajímavé. Detonator 40 vykázal napříč populárními hrami oproti svému předchůdci prakticky vždy nějaký ten přírůstek, takže z tohoto hlediska se jistě vyplatí ho zkusit. Podle komparačních obrázků pořízených FS (ke shlédnutí zde) lze celkem bez obav prohlásit, že na obraz produkovaný ovladači Omega je radostnější pohled než na to, co vytvářejí Detonatory ve své standardní konfiguraci – výrazně detailnější textury ve středních a delších vzdálenostech jsou jasně k zaznamenání. Dle mého názoru by majitelé silných grafických karet mohli chtít pár snímků za sekundu ve prospěch Omeg obětovat.
Zdroje: FiringSquad, ZDNet, NVIDIA