Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

aktualizováno 
Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým lidským tvůrcům, unikátně kombinuje filmové vyprávění s herními prvky.

David Cage a jeho studio Quantic Dream už dlouho experimentují s tím, jak lidem přinést co nejintenzivnější zážitek ze svých příběhů.

Herní film nebo filmová hra?

Detroit: Become Human (PS4)

Robotí služebníci jsou na pohled nerozeznatelní od lidí, mají i skutečné emoce.

Ze světa filmů si berou především dokonalé vizuální zpracování a důraz na uvěřitelné dialogy a především emoce. Od her si pak půjčují schopnost konzumenty zcela pohltit a umožnit jim směřovat vyprávění jimi požadovaným směrem. Jestli se tato kombinace daří, je však sporné. Pokud bychom totiž srovnávali díla od Quantic Dream jen se zástupci výše zmíněných kategorií, nevyjde z toho Cage příliš dobře.

Je snadné smát se Beyond za to, že vyznání lásky hlavních postav nepůsobí příliš realisticky, či že akční scény jsou nenápadité. Milovníci her pak jsou zvyklí na daleko větší míru interaktivity než jen občasné kliknutí na výběr správné odpovědi. Jenže se na to dá dívat i opačně: v které jiné hře vůbec ke scéně vyznání lásky dojde? A který film vás nechá rozhodnout o osudu jeho postav?

Na kvalitě se nešetří

Detroit: Become Human (PS4)

Budoucnost města Detroit je podle autorů celkem optimistická.

Na hře Detroit: Become Human už se pracuje pět let. To není málo času, když uvážíme, že za tu dobu už se dá stihnout vytvořit od píky hra v otevřeném světě. Není proto potřeba příliš zdůrazňovat, že je to velice ambiciózní projekt. Obsahuje přes dva tisíce stran scénáře, dvě stovky motion capturingem natočených herců a tvůrci strávili měsíce „nasáváním“ atmosféry rozkladu skutečného Detroitu. To si nemůže dovolit jen tak někdo a je patrné, že navzdory (z mého hlediska až příliš kruté) negativní kritice jejich poslední hry jsou Quantic Dream pro firmu Sony stále jednou z vlajkových lodí, která svými unikátními tituly pomáhá prodávat PlayStation.

Vzpoura robotů

Detroit: Become Human (PS4)

Minimálně po grafické stránce bude Detroit bezesporu trhák.

Ale zpátky k Detroitu. Příběh je zasazen do vzdálené budoucnosti, kdy jsou pro podřadné pomocné práce využíváni od lidí nerozeznatelní roboti. S tím, jak si díky stále pokročilejší umělé inteligenci více uvědomují sami sebe, mezi nimi roste nespokojenost a objevují se první problémy s neposlušností. Zápletka i prostředí dávají vzpomenout na kultovního Blade Runnera, ale to není vůbec na škodu. V příběhu se zhostíte tří zcela odlišných postav, jejichž životy se postupně sbližují a navzájem ovlivňují. Kdo hrál Heavy Rain, má přesnou představu, jak to bude vypadat.

Nic se od minula nezměnilo ani na filosofii Davida Cage, že nápis „Game over“ není selháním hráče, ale scenáristy. Žádná z vašich voleb tedy nebude zcela fatální a v případě, že vám některá postava přece jen zemře, se k rozuzlení dostanete i bez ní. Jen to asi nebude ten správný happy end, jaký byste si přáli.

Cage se chlubí tím, že příběh Detroitu obsahuje daleko více možností větvení než kdy dříve. To sice na papíře vypadá dobře, jenže v praxi to nemusí znamenat vůbec nic. Pokud z nabízených možností není ani jedna, která by vám vyhovovala, pak je jedno, jestli je jich na výběr pět, nebo deset.

Skutečné volby

Detroit: Become Human (PS4)

Emoce, to je to klíčové slovo ve hrách Davida Cage.

V traileru prezentovaném na letošní E3 je vidět situace, kdy se jeden z hrdinů pokouší osvobodit dosud neaktivované robotí „bratry“. V průběhu akce se samozřejmě „něco“ pokazí a příjezd policie původní plán zásadně nabourá. V tuto chvíli je hráč postaven před několik možných rozhodnutí.

Ať už si vybere útěk, boj, nebo cokoli jiného, okolní události se tomu pynule přizpůsobí. Na rozdíl od třeba takových her od Telltale tady vaše volby opravdu něco znamenají a mají na vývoj příběhu zásadní dopad. Detroit tak bude určitě žhavým kandidátem na opakované hraní, protože během jednoho průběhu není možné vidět všechny nabízené varianty.

Klíč je ve scénáři

Fotogalerie

Ale pro někoho, kdo měl s některým s Cageových titulů již někdy tu čest, to není nic nového. Jestli se z Detroitu stane další kult, stejně jako v případě Heavy Rainu, nebo vysmívaný polotovar, bude záviset hlavně na celkové kvalitě scénáře. Už teď je jasné, že tu bude několik geniálních scén.

Vedle vloupání do obchodu nás uchvátila i další ukázka, kdy android na střeše drží unesenou holčičku jako rukojmí a je jen na hráči, zda-li se mu ho podaří přesvědčit, nebo vše skončí krveprolitím. Jenže je potřeba, aby si podobnou úroveň vyprávění udržel i zbytek hry, jinak se vše rozpadne jak domeček z karet.

Jaká bude nakonec pravda, se dozvíme až v blíže neurčeném čase v roce 2018. Ale trochu optimismu si snad dovolit můžeme, protože vše, co zatím autoři ukázali, totiž vypadá perfektně.

Autor:

Nejčtenější

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Test: šest výkonných notebooků nejen pro hráče. AMD výkonově vede

Test herních notebooků

Vyzkoušeli jsme šestici notebooků určených zejména pro náročné hráče. Dva z nich neudělají ostudu ani v kanceláři nebo...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

Nejvyhledávanější herní postavou roku na Pornhubu je Bowsette

Jedna z možných podob princezny Bowsette

Server Pornhub zveřejnil statistiky za loňský rok, ze kterých vyplývá, že nejoblíbenější videoherní postavou je...

Další z rubriky

Red Dead Online Beta začíná úchvatně, ale zatím nedosáhne daleko

Red Dead Online

Hráči s dostatkem času už mají jeden z nejlepších příběhů v herní historii za sebou a teď hledají důvody, proč na...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Nejlepší v sérii? Kritizovaná Call of Duty: Black Ops 4 v betě překvapila

Call of Duty: Black Ops 4

Na letošní díl Call of Duty se od jejího oznámení hrne celkem oprávněná kritika. Vydavatelství nadále dojí ty...

Najdete na iDNES.cz