Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diablo - hrdinův průvodce peklem

  12:00aktualizováno  2. února 10:03
Diablo je legenda a tou také zůstane, byť už je na světě jeho pokračování i několik různých klonů. No a protože jej stále hrají tisíce lidí, přínášíme vám hrdinova průvodce peklem, v němž naleznete tipy a triky na to, jak projít co nejúspěšněji světem Diabla a jak si vytvořit co možná nejsilnější herní postavičku.

Jen tak mezi námi vám prozradím, že síťovou verzi Diabla pokládám za jednu z nejlepších věcí, jakou jsem měl tu čest kdy v životě hrát. Dodnes se mi nestalo, že bych strávil první dva týdny průměrně deset hodin denně u jedné jediné hry! Tolik na úvod. Nyní vás zahrnu základními poznatky, které se mi podařilo během hraní Diabla zjistit.

  • Maximální dosažitelná úroveň je padesátá, ale nemusíte se bát, její dosažení není otázkou dnů či snad týdnů. Průměrná hrací doba je tři až čtyři měsíce!
  • Abyste byli vpuštěni do katakomb (level 5-8), potřebujete mít alespoň 8 úroveň, do cave (level 9- 12) 13 úroveň a konečně do pekla (level 13-16) 17 úroveň. Ale nezoufejte, dá se to obejít tím, že vám silnější postava do těchto pater udělá portál, což ovšem na druhou stranu nezaručuje příliš dlouhou životnost vaší postavy.
  • Přibližně od 16 úrovně budete občas nacházet elixíry, které rozhodně konzumujte, protože jeden elixír rovná se permanentní zvýšení dané vlastnosti o jeden bod.
  • Od 26 úrovně je možné za cenu 5 000,- elixíry kupovat u čarodějnice, což rozhodně občas dělejte.
  • Pokud hrajete za válečníka a podaří se vám najít unikátní sekeru zvanou Messerschmit, v žádném případě ji neprodávejte za podřadnou cenu 15.000, protože máte v rukou jednu z nejsilnějších zbraní Diabla vůbec.
  • V síťové hře máte pouze tři questy. Zabít Butchera v levelu 2, Skeleton Kinga většinou obklopeného armádou kostlivců v levelu 3 a konečně porazit Diabla čekajícího v levelu 16.
  • Po zabití Diabla hra pro všechny postavy, nacházející se v levelu l6 končí, takže si nezapomeňte věci ve městě.
  • Pokud to ještě nevíte, soubor, ve kterém jsou uloženy informace o vaší postavě, je v adresáři WINDOWS a jmenuje se DLINFOO9.DRV, takže není na škodu si ho občas zálohovat (při jakékoliv manipulaci se savy přijde vaše postava o všechny věci, a pokud vás snad napadne změnit jméno počítače, nebo uživatele v nastavení sítě, savegame vám nepůjde načíst vůbec a hra ho sama smaže!)
  • Čarodějnice má pokaždé, když ji navštívíte, na skladě něco jiného, čehož se dá využít zejména při nákupu již zmiňovaných lektvarů nebo knih.
  • Kovář má pořád stejné věci (pokud nevytvoříte novou hru) a svůj trh se zbožím mění pouze poté, co vaše postava dosáhla vyšší úrovně.
  • Kouzlo Stone curse nelze aplikovat na síťovou postavu.
  • Pokud hrajete přes Battle.net (o čemž se dá, vzhledem k rychlosti, respektive k pomalosti internetových linek u nás, dosti pochybovat), rozhodně nebuďte příliš důvěřiví k neznámým osobám, zejména na vyšších úrovních. Dost možná se velice brzy z vašeho přítele vyklube pěkná mrcha, která vás záhy napadne, zabije a obere o všechny věci. Holt takový je život.
  • Dost možná vás těsně před aprílem překvapila hláška “Problem with your save game has occured...“ a přišli jste o všechny věci (vyskytla se jen u některých verzí). Bylo to způsobeno posunem času, s čímž zřejmě vývojáři hry při snaze maximálně zabezpečit savy proti hackování zřejmě pozapomněli. Každopádně to pokládám za perfektní (i když neplánovaný) apríl.

    Válečník
    Síla: 250 maximum, + 1% na poškození na každé 3 body.
    Magie: 50 maximum, 1 mag za jeden bod.
    Obratnost: 60 maximum.
    Vitalita: 100 maximum, 2 životy na jeden bod vitality.
    Válečník je krvežíznivá osobnost, preferující hrubou sílu před inteligencí a magií. Mezi jeho nejlepší přátele patří dobré obouruční zbraně a magická, maximálně nadupaná plná plátová zbroj (Armor Class alespoň 200). Přestože je schopen naučit se téměř všechna kouzla, jejich aplikace není zrovna moc efektivní, a tak je ve většině případů i zcela zbytečná. Jediná kouzla, která jsem kdy s válečníkem používal, jsou Town portal, Healing, Chain Lightning, Fire Wall, Teleport a Stone curse. Rozhodně není na škodu mít v družině alespoň jednoho válečníka, zejména na počátečních úrovních. Jeho základní vlastnosti je opravování poškozených věcí.

    Zlodějka
    Síla: 55 maximum.
    Magie: 70 maximum, 3 magy za dva body.
    Obratnost: 250 maximum, + 1% na trefu za každé dva body a + 1 na AC za pět.
    Vitalita: 80 maximum, 3 životy za každé dva body.
    Zlodějka balancuje kdesi na rozhraní mezi válečníkem a čarodějem. Nalezne uplatnění zejména při boji na dálku (lukem), ale i při aplikaci magie (na vyšších úrovních přijde Mana shield vhod). Bývá dost často příčinou konfliktu, hlavně svými šípy zasahujícími spoluhráče do zad, ale přesto není špatné jednu v družině mít. Mezi její základní vlastnosti patří schopnost odstraňování pastí.

    Čaroděj
    Síla: 45 maximum.
    Magie: 250 maximum, 2 magy za jeden bod.
    Obratnost: 85 maximum.
    Vitalita: 80 maximum, 1 život za jeden bod.
    Čaroděj je jedna z nejsilnějších postav ve hře a jen málokterý válečník či zloděj se s ním může měřit. Přestože na nižších úrovních je slabost sama, po dosažení přibližně třicáté se začínají jeho schopnosti prudce zvyšovat a stane se téměř neporazitelným (na deathmatch, pokud nebojuje proti jinému mágovi). Mezi jeho základní kouzla patří Mana shield, bez kterého nemá nejmenších šanci, Fireball jako nejlepší útočné kouzlo, Chain Lightning pro jeho vysoký rozsah ničivosti a Teleport pro vrozenou lenost. Mějte v družině radši jen jednoho čaroděje, protože pokud jich bude víc, je vysoká pravděpodobnost, že se nebudou navzájem tolerovat. Jeho základní vlastností je dobíjení magických holí.

    Bestiář
    Přestože ve hře existuje 19 základních typů nestvůr, jejich skutečný počet je vzhledem k různým variacím stejného typu (vzhledu) daleko vyšší. Variace se navzájem liší pouze vlastnostmi a barvou, jinak vypadají docela stejně.

    Kostlivci (Skeletons)
    Variace: Skeleton, Skeleton Captain, Burning Dead, Burning Dead Captain, Corpse Axe, Corpse Bow, Corpse Captain, Horror, Horror Captain.
    Tedy, jak vidíte, kostlivci jsou, co se týče variací, docela početná rodinka. Vyskytují se v patrech 1-6 a nejlepší způsob, jak se s nimi vypořádat, je bít je hlava nehlava (Holy bolt je ideální kouzlo). Pro čaroděje: Burning Dead je odolný (později imunní) vůči ohnivým kouzlům a Horror vůči bleskům. Jako jedna z mála příšer jsou kostlivci nebojácní a nikdy neutíkají z boje.

    Kulhalové (Fallen Ones)
    Variace: Fallen One, Carver, Devil Kin, Dark One.
    Kulhalové jsou malá, ošklivá a protivná stvoření, vypadající jako skřet. Poskakují v levelech 1-5. Pokud nemáte silnější zbroj, mohou občas docela nepříjemně snížit počet vašich životů. Jsou velice bojácní, a tak, zabijete-li v jejich blízkosti příšeru, rozprchnou se do dalekého okolí, což někdy docela drásá nervy. Dark Ones jsou odolní vůči bleskům, takže je radši bijte ohnivými kouzly.

    Hopsalové (Scavengers)
    Variace: Scavenger, Plague Eater, Shadow Beast, Bone Gasher.
    Hopsalové jsou velice otravná stvoření, vyskytující se v levelech 1-6. Mezi jejich speciální vlastnosti patří útěk z boje (pokud jsou zranění) a následné pojídání padlých mrtvol, čímž dosahují jistého stupně regenerace (WOW, jak romantické). Působí na ně snad všechna kouzla i zbraně, takže se s nimi vypořádejte dle svého gusta.

    Zombíci (Zombies)
    Variace: Zombie, Ghoul, Rotting Carcas, Black Death.
    Zombíci jsou veskrze neškodná stvoření, která se pohybují velice pomalu, čehož se dá obratně využít. Jedině Black Death je neskonale nepříjemná příšera a rozhodně si ho nikdy, za žádnou cenu, nepouštějte k tělu, protože s každým úspěšným zásahem vám odebere jeden život (trvale) a to je velice nepříjemná věc. Onehdy jsem šel s válečníkem, který měl okolo 250 životů, na obtížnost Nightmare. Teleportem jsem se dostal do klubka Black Deathů. Než jsem si stačil proklestit cestu ven, zbylo mi jenom 210 životů. Tomu se říká katastrofa, takže pozor na ně!!!

    Létavci (Fiends)
    Variace: Fiends, Blink, Gloom, Familiar.
    Létavci patří do skupiny obtížného hmyzu a tak je s nimi potřeba i zacházet. Vypadají jako přerostlé vrány a v klidu si poletují v levelech l-8. Jejich jedinou výhodou je, že jsou tak malincí a obratní, že dá občas docela fušku se do nich strefit, ale pokud se vám to povede, jsou, vzhledem k jejich malému počtu životů, téměř na 100% mrtví. Jedině verze Familiar je o něco tužší, protože dokáže na blízko používat kouzlo Lightning, vůči němuž je také imunní.

    Hidni (Hiddens)
    Variace: Hidden, Unseen, Stalker, Illusion Weaver.
    Hidden je sice legračně vyhlížející příšerka, přesto dokáže občas docela slušně naštvat. Vyznačuje se schopností stát se neviditelnou. Většinu variací porazíte docela bez problémů, krom poslední - tedy Illusion Weavera, který je pro slabšího mága velkým problémem. Navíc je docela odolný a později i imunní vůči ohni. Pokud Hidden prchne z boje a zmizí, je vysoká pravděpodobnost, že se stihne alespoň částečně zregenerovat, proto je nepouštějte z dohledu.

    Klanové (Goat Clans)
    Variace: Flesh Clan, Stone Clan, Fire Clan, Night Clan.
    Klan je první ze zde uváděných příšer, s kterou byste mohli mít vážnější problémy. Vyznačuje se opravdu vysokou rychlostí a obratností v boji. Nejlepší obranou proti němu je rychlý útok anebo silná zbroj. Fire Clan je odolný, později imunní vůči ohni, ale hlavně se občas vyskytuje ve verzi s Blood Starem, a to je pak výhodnější (vyjma těch opravdu silných postav) sbalit si kufry a zbaběle prchnout z bojiště.

    Gargojlové (Gargoyles)
    Variace: Winged Demon, Gargoyles, Blood Claw, Death Wing.
    Gargojlové jsou poletující démoni, na které můžete narazit jak v katakombách, tak i v Cave. Protože se pohybují docela pomalu, nebudou pro většinu dobrodruhů představovat výraznou hrozbu. Pokud vás však dožene a strefí se, většinou už nepustí. Jeho velkou výhodou je fakt, že se umí regenerovat (když ho necháte chvíli v klidu, tak si sedne na zem a vesele se regeneruje). Winged Demon je odolný vůči ohni a Gargoyl vůči bleskům.

    Tlusťoši (Overlords)
    Variace: Overlord, Flayed One, Mud Man, Toad Demon.
    Tlusťochy je možno zařadit mezi odpočinkové příšery. Vzhledem k jejich neohrabanosti a nemotornosti je možno použít téměř všechny způsoby destrukce. Pokud se jim někdy výjimečně podaří útok, docela to zabolí.

    Rohatci (Horned Demons)
    Variace: Horned Demon, Mud Runner, Frost Charger, Obsidian Lord.
    Rohatce je možno pokládat za vůbec jednu z nejpříjemnějších příšer. Vždycky hezky vlezou do rány, nemají velkou sílu a je za ně poměrně hodně zkušeností. Setkat se s ním je vždy taková malá oslava. Pouze Fros Charger je odolný vůči bleskům.

    Plivači (Pit Beasts)
    Variace: Acid Spiner, Poison Spitter, Pit Beast, Lava Maw.
    Plivači patří mezi nejhorší příšery, jaké je možno v Diablu potkat. Plivají kyselinové koule, proti kterým není žádné větší obrany než úniku. Pokud se vám dostanou na tělo, dokáží taky poměrně slušně zredukovat životy. Osobně považuji velitele plivačů na úrovni Hell za nejdrsnější příšeru vůbec. Lava Maw jsou imunní vůči ohni.

    Ohnivci (Magma Demons)
    Variace: Magma Demon, Blood Stone. Hell Stone, Lava Lord.
    Ohnivci jsou podivně vypadající kulhající stvoření vrhající lávové zámotky. Pro válečníka s vysokou odolností vůči ohni nepředstavují velkou hrozbu. Mágům doporučuji blesky, protože většina z nich je proti ohnivým kouzlům imunní.

    Bleskači (Storm Lords)
    Variace: Red Storm, Storm Rider, Storm Lord, Maelstrom.
    Bleskači patří do kategorie relativně odpočinkových příšer. Jejich síla nikterak nevybočuje z průměru a jedinou nevýhodu při boji s nimi představují blesky, které metají s docela slušnou kadencí. Zvláště, je-li jich víc, vyústí to občas v docela nepřehlednou bitku, kdy nemáte ponětí, co se kolem vás děje. Jsou imunní vůči bleskům.

    Ještěrohadi (Cave Vipers)
    Variace: Cave Viper, Gold Viper, Fire Drake, Azure Drake.
    Ještěrohadi se vyskytují převážně v úrovních Cave a Hell. Občas dokáží člověku docela solidně zatopit (zvláště je-li jich hodně). Jedinou možností, jak s nimi bojovat, je být dostatečně “silný“. Fire Drake je odolný vůči ohni, Gold Viper vůči bleskům a Azure Drake je odolný vůči ohni i bleskům.

    Démoni (Slayers)
    Variace: Slayer, Guardian, Vortex Lord, Balrog.
    Démoni jsou nejvyšší příšery, jaké je možné v této hře potkat. Vaši maličkou postavičku převyšují o tři hlavy, takže jste při setkání s nimi rádi, že jste rádi. A jako by nestačila jejich velikost a síla, ještě po vás plivají Inferno, takže není na škodu mít dostatečnou odolnost (resistenci) vůči ohni. Nenechejte se zastrašit jejich velikostí a bijte je hlava nehlava zbraněmi i kouzly. Pozor ale: jsou imunní vůči ohni.

    Mágové (Advocates)
    Variace: Counselor, Magistrate, Cabalist, Advocate.
    Mágové mají jednu nepříjemnou vlastnost: dokáží zmizet (teleportovat se) pryč ještě před tím, než přijde finále pořádného výprasku. Metají po vás všechna možná kouzla od Charged Boltu až po Firebally, takže si dávejte dobrý pozor. Ostatně i Lazarus patří mezi mágy - rozdíl je jen v tom, že je “trochu“ odolnější a má silnější kouzla. Kromě Magistrátů jsou všichni odolní vůči ohni a Cabalisti a Advokáti navíc imunní vůči bleskům. Pokud budete hrát na obtížnost “Hell“ jsou Advokáti imunní proti všemu.

    Ženský (Succubi)
    Variace: Succubus, Snow Witch, Hell Spawn, Soul Burner.
    Ženský v Diablu se mnoho neliší od těch, které známe ze světa za obrazovkou, když jsou ve stavu “maximální naštvanosti“. Není s nimi žádná dohoda, metají po vás Death Stary (doporučuji vysokou odolnost vůči kouzlům - Magic) a prostě všemožně znepříjemňují život dobrodruha. Pokud hrajete za válečníka, je nejlepší mezi ně vlítnout (zachumlovat se) a rozdávat rány na všechny strany, než se rozutečou (popřípadě je zbaběle nahnat do rohu). Snow Witch je odolná vůči bleskům, Hell Spawn je vůči nim imunní a Soul Burner je hrozná... odolná vůči bleskům a ještě imunní vůči ohni.

    Rytíři (Black Knights)
    Variace: Black Knight, Doom Guard, Steel Lord, Blood Knight.
    Rytíři jsou asi nejsilnější (od slovo síla - tělesná) bestie v Diablu. Pokud nejste dostatečně silní, radši si je nepouštějte moc k tělu, mohlo by vás to mrzet. Jinak Black Knight je odolný vůči bleskům, Doom Guard vůči ohni, Steel Lord vůči ohni + imunní vůči bleskům a Blood Knight je odolný vůči bleskům a imunní vůči ohni (to je hnus).

    Mimo tyto základní typy příšer se budete občas setkávat s jejich náčelníky, s tzv. zdroji světla. To jsou nestvůry, které mají vlastní jméno (např. Pukerat the Unclean) a většinou jsou silnější než jejich rodoví příbuzní. Hlavní však je, že z nich vždycky vypadne nějaká magická věc, takže je radost s nimi spolupracovat...

    Kouzla
    Kouzla jsou popsána v manuálu (sice docela chudě co do podrobností, ale snaha byla), takže se jimi zabývat nebudu. Přesto si neodpustím pár poznámek typu, že mi docela chybí např. Identify, Nova, Apocalypsa a Resurekce, tedy kouzla, která se není možné na Multiplayer naučit. Dále jistě víte, že čím je vyšší úroveň kouzla, tím je dané kouzlo i silnější, stojí méně magů atd... Maximální úroveň kouzel je 15, ale je možno ji překročit pomocí např: Thinking Capu, Angels Staff atd. Prostě věcí, které zvyšují kouzlům úroveň.

    Oltáře (Shrines)
    Oltáře jsou místa, po jejichž aktivaci se vždy něco významnějšího stane. Například se vám mohou zlepšit vlastnosti, zvýšit úroveň kouzel atd., bohužel se mohou taky snížit. Nebudu zde vypisovat všechny, ale jen ty nejdůležitější a nejnebezpečnější + ohodnotím ty rozhodně kladné, rozhodně záporné a ty, které se hodí jen v určitých situacích typu: Mám čapku I/I s 4 AC, proto použiji Hidden Shrine a poté Gloomy, načež získám čapku II/II s 6 AC.

  • Abandoned: Zvýší obratnost o dva body
  • Creepy: Zvýší sílu o dva body
  • Eerie: Zvýší magic o dva body
  • Eldritch: Přemění normální lektvary na žluté
  • Fascinating: Hnus... ubere HODNĚ many a zvýší kouzla
  • Glimmering: Identifikuje věci
  • Gloomy: +2 na AC věci - 1 na damage zbraní
  • Hidden: Jedna věc -10 odolnost, ostatní +10
  • Magical: Vyvolá na vás Mana Shield
  • Mysterious: Jeden atribut +5 ostatní - 1
  • Mystic: Vyplní vám inventář penězi
  • Ornate: Sníží manu a zvýší kouzla
  • Quiet: Zvýší vitalitu a dva body
  • Sacred: Sníží manu a zvýší kouzla
  • Secluded: Odkryje celou mapu
  • Supernatural: Obnoví úroveň nad vámi (příšerami, věcmi)
  • Thaumaturgic: Vyplní všechny truhly v úrovni penězi
  • Weird: + 1 na Damage u všech zbraní
  • Autor:




    Nejčtenější

    The Orange Box
    Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

    Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

    Gabe Newell
    Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

    Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

    Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
    Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

    Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

    Civilization III
    Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

    Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

    Grand Theft Auto 5
    Jakým typem hráče jste?

    Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

    Další z rubriky

    Mafia: The City of Lost Heaven
    Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

    Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

    Civilization III
    Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

    Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

    Porsche v Gran Turismo Sport
    Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

    Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.