Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Die Hard: Nakatomi Plaza – akce dle filmu

  12:00aktualizováno  6. května 9:19
Už několik her se snažilo čerpat námět z filmové série Smrtonosná past, ale zatím žádná se nedržela příběhové linie tak úzce jako Die Hard: Nakatomi Plaza. Nečekejte však zázraky. I když se konečně jedná o první věrné přepracování z filmových pláten na monitory PC, nedopadlo zrovna nejlépe.

Die Hard: Nakatomi PlazaUž několikrát jsme se stali svědky pokusu o převedení slavné filmové série Smrtonosná past na monitory PC. Debakl titulu Die Hard Trilogy však ukázal, že milovníkům akčních her nestačí jen tuny munice, nakrátko ostříhaná Willisova hlava a výkřiky "Yippie kay aye". Chtějí něco víc - zápletku, dialogy, příběh, hezkou grafiku a pochopitelně určitou návaznost na filmovou předlohu. Pracovníci společnosti Piranha Games před časem slíbili, že nám toto všechno nabídnou. Jejich střílečka Die Hard: Nakatomi Plaza měla napravit vše, co ostatní hry tématicky spojené se Smrtonosnou pastí pokazily. Podařilo se jim to? Ne tak docela, i když lámat hůl bychom nad tímto projektem neměli.

Už název hry napovídá, že tvůrci hry byli inspirováni prvním filmem s neohroženým policistou Johnem McClanem v hlavní roli. Kdo tento snímek viděl, ten se bude cítit jako ryba ve vodě. Narazíte totiž na množství naprosto totožných scén a dialogů, které jako by z promítačky vypadly. Není to náhoda. V Piranha Games chtěli vytvořit hru, která by se v hrubých obrysech řídila scénářem slavného filmu, přitom se jím ale nedala svazovat a rozvedla jej do větší šířky. S jedním přimhouřeným okem můžeme říci, že své slovo dodrželi. V Die Hard: Nakatomi Plaza se podíváte i do míst, o nichž je ve filmu jen okrajová zmínka, a projdete si zhruba polovinu ze čtyřiceti podlaží budovy společnosti Nakatomi Corp. (některá i opakovaně).

Die Hard: Nakatomi PlazaDěj začíná ve chvíli, kdy přijíždíte z letiště za svou manželkou na vánoční oslavu, která se koná ve třicátém patře honosného mrakodrapu. Co ale čert nechtěl, krátce po vás dorazí i skupinka těžce vyzbrojených lupičů, kteří mají zálusk na peníze ve zdejším mohutném trezoru. Zaměstnance společnosti Nakatomi vezmou jako rukojmí a s nimi i vaši manželku. Shodou okolností jste jediný, komu se při přepadu podaří uprchnout. A ani se nenadějete a bez bot a vyzbrojeni jen pistolí a odznakem se vrháte do nelítostného boje "McClane vs. svět". Postupem času se váš arzenál pochopitelně o něco rozšíří (těžký kulomet má opravdu něco do sebe a ani ostřelovací puška není k zahození), svou ruku k dílu přiloží i nezbytná vysílačka, s níž si budete povídat s vůdcem teroristů Hansem a srdečným policistou Powellem.

Ačkoliv je střelba do teroristů v Die Hard: Nakatomi Plaza hlavní pracovní náplní (chvílemi si říkáte, jak se jich mohlo do jednoho náklaďáku tolik vejít), dojde i na méně či více složité puzzly. Zde vám velice často pomůže znalost filmu, protože až na závěrečnou scénu můžete všechny větší problémy řešit tak, jak se s nimi vypořádal Bruce Willis. Samozřejmě jen v případě, že se nejedná o zbrusu novou scénu, jichž je ve hře požehnaně. Naštěstí jen málokdy narazíte na zdánlivě neřešitelný problém, díky čemuž má Nakatomi Plaza příjemný spád. Vítaným oživením jsou také mise, v nichž bojujete s ohněm, eskortujete rukojmí nebo přísluštníky Die Hard: Nakatomi Plazaspeciálních jednotek či bráníte vůz s vaším řidičem Argylem. O klasice typu přestřelky na střepy pokryté podlaze či sebevražedném skoku z podminované střechy mrakodrapu asi netřeba mluvit - to vše jsou věci, jež zabraňují, abyste během hraní otupěli a nechali se zahltit stereotypem.

Slušným oživením herního systému jsou také hned tři ukazatele stavu vaší postavy. Kromě obligátního zdraví také vidíte, jak na tom jste s energií (ubývá vám při skákání či rychlém běhu) a s mentálním stavem. Ten se mění v závislosti na vašem zdravotním stavu a také podle toho, jestli dáváte svým protivníkům na frak, nebo naopak oni vám. V zásadě je však tento ukazatel jaksi navíc, protože jeho vysoké či nízké hodnoty se na hře moc neprojeví - i když by se podle něj prý mělo řídit mimo jiné chování NPC a vašich protivníků. Nevím, toho jsem si opravdu nevšiml.

Až na diskutabilní kvality jednoho z ukazatelů se tedy zatím může zdát, že Die Hard: Nakatomi Plaza je velice kvalitní a zábavnou akční hrou - má dobrý příběh, který se nedrží jen známé zápletky, má variabilní herní systém, má zajímavě vytvořený systém tří různých "zdravotních" ukazatelů... ale má zároveň i velkou smůlu, protože v Piranha Games asi nemají pořádné programátory. Pro tento svůj projekt sice použili LithTech engine, který se zaskvěl v titulech jako No One Lives Forever nebo Aliens vs. Predator 2, Die Hard: Nakatomi Plazana kvalitě grafiky to však poznat není. Nejeden ryze budgetový titul vypadá o třídu lépe. Nejde přitom jen o hranatost objektů a animace postav. Jde o výsledný dojem, který rozhodně není nejlepší.

Svůj podíl na tom má rozhodně nekvalita textur. Jde o nich říci jen jediné - jsou šedivé. Ve sklepě či v technických částech budovy to lze docela pochopit, protože se zkrátka pohybujete ve vybetonovaném prostředí. Zvláštní však je, že např. i červené ostění nebo mahagonová knihovna vypadají šedivě, bůhví proč. Snad jen laboratoř byla opravdu bílá...

Názor na kvalitu technického zpracování vám nevylepší ani animované sekvence. Těch je sice v Die Hard: Nakatomi Plaza více než dost a vhodně dokreslují příběh, možná by však bylo lepší, kdyby je tvůrci vypustili. Dojem z nich je opravdu příšerný, jinak to bohužel říci nejde. Jsou holé, pusté, nevýrazné, bezpohlavní. Stručně řečeno - působí nepříjemně amatérským dojmem a rozhodně nejsou pastvou pro oči.

A mluvíme-li o záporech hry, je zde ještě několik věcí, o nichž je třeba se zmínit. Ta první se stále týká enginu. Snad v žádné hře z posledních let jste nemohli narazit na tak špatný kolizní systém. Ten se neprojevuje jen tradičními problémy Die Hard: Nakatomi Plazase zavíráním dveří skrz mrtvá těla, ale i vaším vlastním pohybem (poskakování obrazovky nezřídka připomíná záchvat padoucnince) nebo plynulým procházením nepřáteli, jakoby se jednalo o pouhé duchy. A že polygony občas vypadávají? Inu, to už je proti ostatním nedostatkům maličkost.

Dále nelze zamlčet fakt, že hra občas podvádí. Sníží se k tomu v těch případech, kdy proti vám chce postavit nějaké protivníky, ale vy je nesmíte zabít, abyste náhodou nešli jinou cestou, než jakou vám tvůrci naplánovali. Na to narazíte již v první (!) misi a věřte tomu, že to opravdu není nic příjemného - vaše první konfrontace s protivníky, a co čert nechtěl, střel z vaší pistole si všímají méně než bodnutí komára. Do Piranha Games asi nedorazil oběžník o tom, že engine by proti hráčům neměl švindlovat :o(.

Posledním, tentokrát již trošku hnidopišským trnem v oku je stavba lokací. Je jich sice poměrně slušné množství a jsou koncipovány realisticky, ale až na výjimky jsou velice krátké. Vzpomeneme-li si na nedávno vydaný Jedi Outcast: Jedi Knight II, můžeme jen smutně povzdechnout, že "každý den holt není posvícení". Ani interaktivita prostředí není nic moc (rozbít můžete za celou dobu asi tak pět předmětů) a nikterak zářivá není ani umělá inteligence nepřátel.

Die Hard: Nakatomi PlazaO chloupek lépe dopadla zvuková stránka hry. Hudba, která čas od času z reproduktorů zazní, není nikterak špatná, střelba zní vcelku realisticky a i ostatní efekty nejsou nejhorší. Dabing je povedený, a to se týče všech postav. Nepřátelé mají výrazný německý akcent, Hansův hlas je příslušně slizký a Powell zní přesně jako ve filmu. Hlavního hrdinu sice nenamluvil přímo Bruce Willis (to by asi pěkně natáhlo rozpočet), ale i tak je použitý hlas poměrně věrný. Zláště ve vypjatých situacích vás občas velice příjemně překvapí. Kdyby tedy byla vizuální stránka Die Hard: Nakatomi Plaza stejně dobrá jako ta zvuková, jistě by bylo celkové hodnocení podstatně vyšší.

Ano, je to tak, Die Hard: Nakatomi Plaza rozhodně není žádnou peckou, která by vám nedala spát. Dlouho jsem se rozmýšlel, jakou výslednou známku udělit a věřte, že to nebylo nic jednoduchého. Hra je sice vcelku zábavná a má dobře propracovaný příběh, to však bohužel nestačí. Grafika je dost odbytá, o animovaných sekvencích nemluvě. Navíc zde není žádný multiplayer a jen málokdo bude mít chuť si cestu mrakodrapem společnosti Nakatomi poté, co hru dokončil, zopakovat. Vyjdeme-li tedy ze skutečnosti, že 50% představuje šedý průměr, není možné dát hodnocení o mnoho vyšší. Je to škoda, protože Smrtonosná past by si jistě zasloužila důstojnější zpracování.

Die Hard: Nakatomi Plaza
Výrobce: Piranha Games
Vydavatel: Sierra Studios
Distribuce v ČR: Cenega
Stáhněte si: demo, screenshoty
Oficiální homepage: http://diehard.sierra.com/
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 660 MB HDD, 16 MB 3D
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 860 MB HDD, 64 MB 3D
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Jen atraktivita příběhu vyzvedává tuto akční hru mírně nad průměr, ostatní prvky strhávají hodnocení výrazně dolů.
Hodnocení 55%

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.