Dino Island – nechte T-REXe tancovat!

12:00aktualizováno  15. února 2003 11:17
Viděli jste už několikrát Jurský Park? A připadá vám T-Rex nudný? V tom případě je tato hra přímo pro vás. Ponořte se do světa dinosaurů a změňte to! Naklonujte si vlastního, nejoriginálnějšího a nejkrásnějšího dinosaura pod sluncem v bláznivé budovatelské strategii Dino Island, kterou vám dnes představíme v naší recenzi.

Dino Island

Viděli jste už několikrát Jurský Park? A připadá vám T-REX nudný? V tom případě je tato hra přímo pro vás. Ponořte se do světa dinosaurů a změňte to! Naklonujte si vlastního, nejoriginálnějšího a nejkrásnějšího dinosaura pod sluncem. Vývojáři z Monte Crista se po svém neúspěšném pokusu The Partners, který je jakýmsi skloubením hry The Sims s prvky známého televizního seriálu Ally McBeallová, znovu pokusili o spojení dvou zajímavých elementů do jednoho díla, což se jim nyní ale opravdu povedlo. Dino Island je velmi bláznivou budovatelskou strategií, jež nás zavádí do světa zábavního parku a dinosaurů současně.

Intro je spíše úsměvné a, i když se v něm objevují dinosauři, do hry nás nějak nezavádí. Prostě uvidíte filmeček, kdy prase jezdí na hřbetě středního dinosauříka a velký dinosaurus je honí, až je dohoní… a zašlápne. Ve stejném stylu je vyvedeno i úvodní menu, bíle s postavičkami dinosaurů, které na mě působilo nadmíru příjemně. Vaším úkolem je postavení prosperujícího zábavního parku na některém z mnoha ostrovů. Svým zaměřením i možnostmi se hra velice podobá Rollercoaster Tycoonu, kde stavíte atrakce, stánky, obchody s dárky atd., staráte se o to, aby zákazníci byli spokojeni a ve vašem parku se Dino Island jim líbilo. Nenajdete tu sice tolik rozličných budov (jsou rozdělené do šesti různých kategorií, z nichž každá obsahuje pět až sedm rozdílných staveb), ale budování není vaší jedinou činností. Zákazníci jsou různí (například důchodci, děti, vědci, rodiče) a podle toho se budou chovat a něco jiného vyhledávat. Všichni společně se ale těší, kromě jiného, na exotické, zábavné a někdy naopak bojovné dinosaury. Ty jim musíte poskytnout, nebo budou zklamáni a už k vám podruhé nepřijdou. A jak víte, není dinosaurus jako dinosaurus, takže nemůžete počítat s tím, že z každého chudáka budou u vytržení. Na výběr jich máte více než dvacet. Mají různé velikosti i vlastnosti (bojovnost, kuráž, originalita atd.). Jenže to není všechno! Dalších třicet si pomocí rozmnožování můžete vychovat sami. Dinosaura si také můžete naklonovat, nebo ho třemi různými způsoby „upgradovat“ na lepšího bojovníka. Tím se mění i jeho chování, vzezření, vlastnosti a samozřejmě i potomstvo.

Potomky necháte vylíhnout, zmrazit, nebo je pošlete do světa – tzn. prodáte je. I na tom vyděláte spoustu penízků, zvlášť jsou-li malí dinosauříci hodně originální, Dino Island bojovní či zábavní. Prostě se musíte vnořit do tajů genetiky a zkoumat i zkoušet, co se z daných rodičů vyvine. Tato činnost vás hned tak nepustí, jelikož je opravdu zábavná (pro mě byla i originální).

Největší zábavou je takzvané dinosauří představení (DinoShow). Po tom, co jste vybrali správné místo, kam ho umístit, postavili ohradu a tribuny, můžete se pustit do vymýšlení té nejefektnější podívané. Zvířátka mohou tancovat, bojovat (ochránci zvířat nejspíš nebudou příliš nadšeni), honit se a dělat dalších zhruba dvacet věcí. Navíc jim můžete poskytnout bonus třeba v podobě určitého uzdravení po boji, nebo větší kuráž, či nějaké obrnění. Ano, i na to musíte pamatovat. Dinosauři se mohou zranit a tak je do ringu nemůžete posílat pořád. Sledovat musíte také jejich vlastnosti. Je jasné, že zcela mírumilovný a inteligentní dinosaurus se vám do boje hnát nebude a jeho naprostý protiklad naopak nebude chtít tancovat. Nakonec celý prostor, v němž se má show odehrávat, důkladně vyzdobíte, ať již autobusy, skalami, rozbitými auty, mřížemi, či určitými bariérami (vhodné pro bojové představení) či stromy a světly, což je vhodné pro taneční show.

Dinosauři jsou tvorové nejen zábavní, ale také, bohužel, hladoví (a jak!). Nesmíte Dino Island proto zapomínat na jejich krmení a pro tento účel postavit farmy, kde se jídlo pěstuje (ovoce, nebo maso), a najmout dostatek krmičů. Těm zase musíte přikázat, kdy jaké zvířátko krmit (nejlepší je doba, kdy je v parku nejvíce návštěvníků) a čím ho krmit (býložravce ovocem, květinami, travou atd., masožravce kuřaty, prasaty apod.). Ve hře najdete i kampaň, kde v jednotlivých hrách plníte určité úkoly – kup toho a toho dinosaura, měj zisk tolik a tolik, naklonuj takové a takové zvíře atp. Líbilo se mi, že úkoly nejsou vydávány nijak naslepo, ale před každou misí vám je ještě celkem zajímavě vysvětleno, proč po vás někdo chce právě toto. Hudba je úsměvná a naprosto přesně ke hře padne. Nehraje stále, ale jen sem-tam přehraje jeden z pohodových songů. Navozuje pocit, že jste na nějakém ostrově, jež se nachází někde poblíž rovníku. A tak to kromě sněžné Antarktidy většinou je. Dalšími povrchy jsou pouště a tráva.

Grafika je velice rozporuplná - na jedné straně velice působivý a líbivý filmeček, příjemné úvodní menu, pěkně provedené tabulky a nádherní dinosauři, na straně druhé je rádoby 3D grafika, která se příliš nepovedla. Celek někdy vypadá prima a to zvláště v pohledech z větší dálky, ale pokud si kameru přiblížíte, je konec. Uvidíte Dino Island ploché návštěvníky, budete nechtěně koukat do prázdných budov, nebo hledat ukazatel myši, jenž je hnědý a vždy se vám ztratí úplně neznámo kam, takže myší budete vztekle hýbat a koukat z centimetrové dálky na obrazovku, abyste ji našli. Graficky nešťastně vyřešeny se mi zdají i ukazatele pro stavění. Ikonka pro chodník, vypadá jako světle modrá a ještě k tomu blikající krychle. Značka pro stavbu dinosauřích výběhů i představení zase jako stejně zbarvené polokoule. Barvy také nejsou zrovna super, někdy působí až moc přeplácaně. Já vím, to je špatný obrat, ale co nadělat, když tam shledáte ty nejvýraznější barvy, jež jsem do doby, než jsem Dino Island šoupla do CD mechaniky, nikdy předtím snad ani jednou neviděla (asi jsi nehrála Albion, ten šílenými barvami jen hýřil – by Erina). S kamerou můžete libovolně otáčet a používat přibližování tak, že návštěvníkům vidíte zřetelně do obličeje a máte pocit, jako byste tam někde byli a parkem se procházeli. Při hře ruší jen pomalé scrollování a celkově necitlivé ovládání posuvu kamery, nebo obrazovky.

Jak vidíte, v této hře jde o mnohem víc, než jenom o stavění zábavního parku. Abych řekla pravdu, hra se mi opravdu líbila, je Dino Island návyková a celkem originální (alespoň proto, že kombinuje to, o co se ještě nikdo jiný nepokusil, a to dokonce zdařile). Najdete zde sice dvě možnosti rozvoje (dinosauři a zábavní park), přesto jedno bez druhého nemůže být a také musíte myslet na jednotlivé návštěvníky (šest druhů) a nalézt řešení ke všeobecné spokojenosti – jak všech vašich návštěvníků, tak hlavně vaší. Hudba přispívá k atmosféře hry a umocňuje také vaši uvolněnou a příjemnou náladu. S grafikou už je to horší. Tváří se rádoby 3D, přesto máte možnost vidět ploché návštěvníky atd., a to je opravdu celkem šok. Také barvy jsou přehnané a svými zářivými odstíny úplně bijí do očí. Na druhou stranu jsou hezky vyvedení dinosauři a veškeré tabulky, jež ve hře najdete (+úvodní menu). V tomto článku zmiňované chyby neovlivní mé konečné hodnocení, protože herní požitek a zábava jsou mnohem silnější a chyby jsou spíše maličkostmi. Dino Island doporučuji všem fanouškům Jurského Parku, stratégům a vlastně všem, kteří mají rádi prostředí zábavy, peněz, zvířat, nebo příjemné muziky.

Dino Island
Výrobce: Monte Cristo
Vydavatel: Monte Cristo