Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dino Stalker - akce pro lightgun nebo FPS?

  12:00aktualizováno  21. října 9:28
Kdo si přečetl název recenze, tak si asi ukazuje na hlavu… Ten recenzent se zbláznil! To přeci není možné! Capcom vás ale vyvede z omylu, dokázal totiž umně skloubit dva herní žánry do jednoho titulu, přičemž originalita se dobře snoubí s hratelností. A připomínám podporu světelných pistolí G-con2 a G-con45.

Dino Stalker

Nejprve se s vámi musím podělit o své nedávné zážitky z internetu. V očekávání téhle PS2 akce pro pistoli od Capcomu jsem totiž navštívil renomovanou nejmenovanou zahraniční sajtu a zvědavě nahlédl do recenze. Už to, že nebyla uzamčená pro nepředplatitele mne zarazilo a dokážete si tedy představit, jaký byl můj údiv nad náplní těch několika hanlivých odstavců (hodnocení - celkem 4.7 bodů z deseti). Zcela zhnusen tím, že Capcom ještěrky zoslil, jsem dal od Dina ruce pryč, v čemž mne utvrdila potvrzení kolegů, kteří také četli různé odsuzující články. Když jsem ale uzřel intro v nejmenované prodejně, oprudil jsem prodavače a prostřílel si cestu prvními dvěma levely. Následně jsem začal přemítat nad tím, proč recenzenti pouští do světa takové bláboly… Ale pěkně popořádku!

V současné době toho na pistoli zatím mnoho nemáme. Nejlépe z těch pár titulů asi vyšel Vampire Night o chlup před Time Crisis 2. Vždy jde o naprosto stejný herní princip. Předdefinovaná cesta levelem a vaše soustředění na pouhopouhý odstřel nepřátel, či předmětů. Párkrát si to zopakujete, gratulačka, outro a půlhodina v tahu. Žádná inovace, jen změna prostředí, grafiky, popřípadě letopočtu, nebo lehká modifikace podobných miniher. Dino Stalker je ale hrou v mnoha směrech naprosto inovativní. První a asi nejviditelnější změnou od zaběhlých schémat je volnost pohybu. V praxi to vypadá asi tak, že se na pistolovém d-padu otáčíte, chodíte a na bočních tlačítkách úkrokujete stejným způsobem, jako Dino Stalker v běžné FPS hře (Half-Life, Red Faction ad.). Navrch však pistolí míříte, střílíte po objevivších se potvorách (Time Crisis a spol.) a nabíjíte zalícením a stisknutím spouště mimo obrazovku. Ovládání, jež může v některých hráčích, neočekávajících od hry nic složitějšího, vyvolat nechuť ke hraní, u těch ostatních po prvopočátečním přivyknutí nadšení a postupné ochabovaní pažních svalstev. Dalším špíčkem navrch jsou různé typy zbraní. Nejste zde omezeni pistolí a uzinou; na výběr je z opravdu pestré škály: obligátní 44 magnum - alternativně se střelami dum-dum, klasický a smrtelně přesný šestiranný Colt, poloautomatická puška, samopal, těžký kulomet (se sympatickým zvukem chlazení hlavní), granáty, případně granátomet, plamenomet, bazooka, samonaváděcí rakety Nikita, plasmová a laserová puška (její výboje přeskakují po všech nepřátelích v dosahu), nebo i prozaická kuše (efektní piercing – není nad raptora se sadou šípů fešně napravo…). Arzenál opravdu smrtící. Nu a pokud byste snad měli někdy problémy s prostorovou orientací a likvidací příliš rychlých protivníků, poslouží příjemně zpracovaný detektor pohybu (radar) v plazmovém displeji s vodící šipkou.
Struktura hry se mění, kupříkladu první level prosvištíte na padáku směrem k zemi a budete při tom všem otáčení likvidovat hejna pteranodonů a padajících trosek letadla. Následně se ocitnete v džungli, kde už si to pěkně poštrádýrujete po svých a budete kromě hbitých raptorů kosit stromy, padlé kmeny, či pískovcové balvany. Není to zcela bezduchá činnost, jelikož Dino Stalker často je ve stromu skryt barevný krystal, který vám přidá něco k času, v němž jste nuceni celý level dokončit. Dostane se i na pěknou honičku člun versus kronosaurus a plesiosaurus, manévrování mezi útesy, divokou jízdu na jeepu a spoustu dalších skopičin. Nepříliš romantická procházka pouští, zpustlé město, industriální komplex, lávové pole; co level, to nové prostředí. Nechybí i pěkně zpracovaní bossové – extrémně odolná dvojka carnotaurů, vychytralá mrška zvaná Trinity, či naprosto impozantní (jak jinak také…) tyrannosaurus.
Po dohrání na různé obtížnosti se vám odemknou další bonusy – přehrávač FMV sekvencí, galerie, či možnost kooperativního módu: jeden hráč na dualshocku běhá, druhý se soustředí na palbu. Navíc se váš postup automaticky hodnotí písmeny na stupnici S A B C D a než se vám zadaří vyvážit přesnost, totální vyvraždění a pekelnou rychlost postupu levelem na S, tak si pěkně počkáte… Odměnou budou speciální skryté bonusy. Snahu o překonávání high score snad ani nemusím zmiňovat. Výdrž více než solidní.

Intro vás zavede do velmi zvláštního příběhu, kdy je Mike Wired těsně před svou smrtí při letecké bitvě mustangové versus messerschmidts vytažen do neprostoru, ozbrojen výše zmíněnou poloautomatickou puškou, vybaven podivným náramkovým mikropočítačem a následně obklopen hejny pteranodonů… Postupně se dozvídáme, že byl vybrán jako protivník vychytralé ještěřice Trinity, která se snaží časoprostor dostat pod nadvládu prehistorických Dino Stalker krvežíznivců a ve finále to parádně natřít lidstvu. Za účelem obnovy dosti zborcené ekologické rovnováhy se USA totiž snažily genetický pokus s ještěry nejmenované země odeslat do budoucnosti, ale jako vždy se to nějak vymklo z rukou.
Příběh a herní principy máme za sebou, nyní si povíme něco málo o grafice a ozvučení. Grafika se přizpůsobuje prostředí a řekl bych, že pro tento žánr je lehce nadprůměrná. I když některé okamžiky v džungli působí ještě lépe, než v graficky převratném Turok: Evolution. Ještěři jsou pěkně rozanimovaní a poměrně vzhledně modelově zpracovaní. U větších kousků (rex) mě ale maličko zarazil výskyt obligátních čtvercových prvků na textuře. Hudebně je Dino Stalker slabší; myslím, že více orchestrální hudby by takové hře rozhodně neuškodilo. Dokážete si představit běžícího rexíka za mohutných zvuků klasiky podporované rachotem vašeho rotačního kulometu? Všemožné prskání, syčení a chroptění ještěrek plus zvuky zbraní nemá snad smysl rozebírat, na této stránce věci se již nedá nic pokazit.

Závěrem musím za svou maličkost konstatovat, že Dino Stalker rozhodně není tak špatná hra, jak se mi snažili vnutit jistí autoři, ba právě naopak. Je originální, nezvyklá, dynamická a brutální. A také není krátká, jak jsme se už také někde dočetli. Z pistolových akcí má zatím nejdelší dobu pro své dokončení. Díky bonusům a systému hodnocení též zaručuje opakované hraní. Malými vadami na kráse je horší hudba, mírně snížená kvalita FMV (na DVD nepochopitelné!) a občas hrubší textury potvor. Zkuste si jí zahrát někde na prodejně, či u kamaráda a dáte mi za pravdu, nebo si ji rovnou půjdete koupit!

Dino Stalker
Výrobce/Vydavatel Capcom
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 145kB
Verdikt: Pro mne zatím nejzábavnější akce na pistoli, naprosto originální volným pohybem. Navrch dynamická, motivující získáním velkého množství různě účinných zbraní, inventářem a systémem hodnocení. Škoda jen plytké a tlumené hudby, či toho mála grafických chybek…
Hodnocení: 75% (info)

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Další z rubriky

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.