DirectX 8 je na světě

  • 49
Na konci minulého týdne dal Microsoft k dispozici finální verzi svého multimediálního rozhraní DirectX 8. Již nyní si můžete stáhnout jakoukoli z jeho jazykových mutací včetně české. Co přináší ""osmička"" nového a jaký poskytuje výkon?

Za obvyklých oslavných řečí vypustil Microsoft již osmou verzi API DirectX, programátorského rozhraní, které je osou vývoje multimediálních aplikací v prostředí Windows. DirectX, jak asi všichni víte, slouží vývojářům k tomu, aby se nemuseli při své práci zabývat detaily jednotlivých hardwarových zařízení (například zvukových a grafických karet) a nemuseli pro ně psát specifický kód - prostě zavolají funkci "na vysoké úrovni" a rozhraní se postará o zbytek. DirectX se poprvé objevilo ve Windows 95 a zpočátku sklízelo od herních vývojářů spíše nezájem, protože jeho kvality zaostávaly za konkurenčním OpenGL. Postupně se však zlepšovalo a dnes je na platformě Windows neochvějným herním standardem.

Citujme z tiskové zprávy, čeho že se to vývojáři a koncoví uživatelé v nové verzi například dočkali:

  • konsolidace rozhraní DirectDraw a Direct3D, která zjednodušuje vývoj aplikací a zlepšují výkon
  • zlepšené integrace s grafickými nástroji, což usnadní vytváření 3D postav a prostředí
  • stínování vrcholů a pixelů, které vylepší realističnost obrázků
  • konsolidace rozhraní DirectSound a DirectMusic, která zjednodušuje vývoj aplikací
  • podpory zvukové syntézy DLS2 (Downloadable Sounds Level 2)
  • zvyšující realističnost hudebních nástrojů
  • atd.
  • Microsoftí stránky uvádějí jako obvykle pochvalné výroky známých osob herního průmyslu (například Tim Sweeney z Epicu, Scott Sellers z 3dfx nebo David Kirk z NVIDIE) které se vyjadřují o kvalitách DirectX 8. Pochvalují si zejména stínování na úrovni pixelů a vrcholů, a pokud si budou za svými slovy stát, dočkáme se brzy her, které budou "DirectX 8 only", tj. nepoběží pod žádnou ze starších verzí. Ačkoli se stávajícími ovladači a hrami nepřináší DirectX 8 podle výsledků prvních testů výrazné zlepšení výkonu, programátoři budou novými vlastnostmi bezpochyby potěšeni, protože jim umožní psát robustnější aplikace v kratším čase.

    DirectX 8 jsou již od počátku k dispozici ve všech podporovaných jazycích, mj. i v češtině, a lze si je stáhnout například z této stránky. Bez obav mohou být nainstalovány na jakoukoli verzi Windows 95, 98, 2000 i Millenium Edition. Pokud daná hra v sobě nemá "natvrdo" zakódovanou vazbu na konkrétní verzi DirectX (a to je opravdu řídký případ), nemusíte se bát, že by vám pod DirectX 8 neběžela - na zpětnou kompatibilitu je u tohoto rozhraní kladen mimořádný důraz. Mějte nicméně na paměti, že po jeho instalaci se k předchozí verzi bez reinstalace Windows vrátíte už jen těžko.

    Co se týče ovladačů Detonator 7.xx firmy NVIDIA, které mají být optimalizovány právě pro DirectX 8, nelze zatím říct, že by jejich instalace byla nutností. Může to být tím, že se stále jedná o pouhé betaverze, ale výkon této kombinace zatím není příliš přesvědčivý. Server PC Base.de vyzkoušel některé benchmarky, z nichž vyrovnanost ovladačů dobře ilustruje výkon v Q3A (platforma Windows 98 SE, PIII 850E, základní deska Asus CUSL2, 256 MB SDRAM PC133, grafická karta 3D Prophet II GTS 64 MB):

    Detonator 8

    I já jsem si chtěl ověřil, zda pod DirectX 8 přinese Detonator 7.17 oproti 6.18 nějaké výhody. Sami však na níže uvedeném grafu opět vidíte, že výkon je v podstatě ekvivalentní. Použita byla základní deska Abit BE6-II v1.2, Celeron 566@850, 128 MB SDRAM PC133, grafická karta Innovision GeForce2 MX (32 MB SDRAM, takt jádro/paměť 195/200), to vše na Windows 98 SE s DirectX 8.0 a ovladači NVIDIA Detonator 6.18 (4.12.01.0618) a 7.17 (4.12.01.0717).

    DX8_Q3A

    Sečteno a podtrženo, zatím vás sice nic nehoní novou verzi DirectX instalovat, nemůžete tím ale ani nic zkazit, maximálně získáte (nebo přijdete o) několik málo FPS ve své oblíbené 3D hře. A co se týče Detonatorů, bude evidentně lepší počkat až na finální verzi.


    Témata: Asus, Microsoft