Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Disaster: Day of Crisis - poručili větru, dešti

aktualizováno 
V čase pohrom a katastrof jen hrdina rady sobě vždy ví si sám. Ááá , hořím! Já hořím! Pomóóóc!
65

Disaster: Day of Crisis

Platforma: Wii
Výrobce: Monolith Software

  • Vizuálně povedené „filmové“ pojetí
  • Rozmanitost herní náplně
  • Rozkouskovanost
  • Kolísavá kvalita

Na to, jaká očekávání do toho leckdo vkládal, je výsledek docela zklamáním. I tak si ale hra své publikum najde.

Herní karta

Disaster: Day of Crisis

Disaster: Day of CrisisDisaster je hra, ve které, jak si už každý odvodil z názvu, zažijete nespočet přírodních i jiných katastrof, budete čelit rozlíceným živlům a často se ocitnete jen kousínek od tváře smrti. Hlavní hrdina by si popravdě řečeno od pohledu smrt zasluhoval – má natolik metrosexuální vzhled, že mu toho záchranáře snad nemůže zbaštit ani obtloustlý sledovač dopoledních televizních seriálů. Postupem času se však ukáže něco z jeho povahy, přijdeme na to, že je to docela sympaťák a už mu smrt nepřejeme, nebo alespoň ne pořád. Koneckonců, vždyť jsme to my.

Řečený hlavní hrdina se jmenuje Ray. Před nějakým časem musel nechat zemřít svého záchranářského kolegu poblíž aktivní sopky. Kolega ho před smrtí požádal, ať se mu postará o sestru Lisu (ale ne TAK postará, prostě ji má chránit, pokud to náhodou některá čuňata pochopila nesprávně). Nicméně se to celé nějak zvrtlo a Lisa nemůže Raye ani vidět, protože ho viní z bratrovy smrti.

Disaster: Day of CrisisMohlo by se zdát, že Disaster je akční hrou, ale není to tak docela pravda.

Na začátku hry se to zamotá ještě o něco víc a výsledkem je, že Lisa je unesena teroristy a Ray se vydává na její záchranu. Respektive vydává se bojovat s těmi teroristy a Lisa je hlavní motivací k tomu, aby to při prvních problémech nevzdal a nezdrhnul pořádně daleko. A to si pište, že ty problémy nejsou nijak malicherné.

Disaster: Day of CrisisTeroristi totiž nejen že ukradli pár jaderných náloží, ale navíc zřejmě nějak přišli na to, jak uměle vyvolat zemětřesení. Následkem toho se postupně stanete nejen svědky padajících baráků, ale i takového slušně našlápnutého tsunami, ohnivého tornáda, výbuchu nedaleké sopky a podobně.

Na tomto místě je vhodné upozornit, že na možnosti Wii je grafická stránka hry poměrně dobře zvládnutá. Zejména během katastrofických sekvencí je dojem z diváckého zážitku takřka ekvivalentní zážitku filmovému. K tomu napomáhá i vcelku kvalitní „herectví“ herních postav.

Mohlo by se zdát, že Disaster je akční hrou, ale není to tak docela pravda. Mezi nejakčnější a nejzběsilejší pasáže patří různé útěkové sekvence, kdy například utíkáte před nějakým živlem. Typicky před vodou v metru, kde je v jednu chvíli pod tlakem protržena přepážka a vlna se valí tunelem. Zde je jedinou povinností hráče co nejrychleji bušit do tlačítka A, čímž se plní jakýsi ukazatel adrenalinu (nebo čeho), Disaster: Day of Crisiskterý když je na maximu, je možno stisknout tlačítko B, a tím na malý okamžik ještě více zrychlit svůj běh.

Jinak většinou jen tak lážo-plážo procházíte herním prostředím, kopete a bušíte do aktivních krabic a sudů, z nichž někdy vypadávají různé posilňující předměty, a čas od času zachráníte nějakého nebohého raněného. Někdy je zapotřebí provést masáž srdce, jindy musíte někoho ošetřit omytím a ovázáním ran nebo ho transportovat na nějaké „bezpečné“ místo. To je mimochodem většinou zvoleno poměrně nesmyslně, takže to pak vypadá, že prostě bylo jen zapotřebí zaplnit prázdné místo v herním světě a nikomu se nechtělo kvůli tomu zasahovat do scénáře.

Ve hře se rovněž hodně střílí a jezdí autem.

Ať už jde ale o jakoukoli záchranářskou činnost, vždycky si člověk připadá, jako by Disaster: Day of Crisishrál nějakou minihru. Totiž co to plácám, ony to vlastně minihry jsou. Skutečně je velice snadné představit si kteroukoli z těchto krátkých samostatných pasáží v některém dílu Mario Party. Samozřejmě s tím rozdílem, že zde nejsou křiklavé barvy, jásavá hudba, nikde nepoletují žádná cingrlata a nedá se to hrát ve více lidech, což je popravdě řečeno trochu škoda, poněvadž zde je podezření, že by se tím značně zvedla zábavnost celého toho záchranářského guláše.

Ve hře Disaster se kromě již zmiňovaného rovněž hodně střílí a jezdí autem. Střelba je zřetelně oddělena od procházek prostředím, stejně jako dříve popisované zachraňování raněných. V této hře prostě jakákoli důležitější činnost začíná úvodem, v němž se připravíte k akci, a končí rekapitulací, v níž se přidělují body a hodnotí váš výkon (viz infobox), to vše v rámci levelu.

A po skončení dané pasáže se prostě pokračuje dál. Popravování speciálních Disaster: Day of Crisisjednotek, které většinou nezvládají ani základy jakékoli taktiky, je celkem sranda, zato řízení vozu si prostě jen tak odkroutíte jakoby z povinnosti.

Mohlo by se zdát, že se jedná o naprostý propadák, ale to by bylo zdání mylné. Pravda, slušelo by tomu poněkud jiné zpracování, ale hrát se to dá. V tomto případě je skutečně pravdou, že celek je o něco lepší než součet jeho částí. Značný podíl na tom má zejména filmové pojetí nejen příběhu, ale i naskriptovaných událostí přímo ve hře.

Teploměry, budíky a grafy
Aby trochu odvedli pozornost od jednoduchého konceptu záchranářských akcí, popsaného v recenzi takřka hanlivě, vybavili vývojáři herní obrazovku řadou důležitě se tvářících ukazatelů, které mají zřejmě vytvářet dojem hardcore hry.
Základní ukazatel zobrazuje vaši energii, sekundární ukazatel představuje staminu. Ta postupně klesá, jak se Ray unavuje, a lze ji doplňovat jídlem. Dále je tady srdeční ukazatel v levém horním rohu obrazovky – když to přeženete se sprintováním, tep se zrychlí až moc, dojde vám dech a prudce se sníží stamina. Vzhledem k tomu, že po vyčerpání staminy začne ubývat i životní energie, je taková situace docela nepříjemná, takže si na to dejte pozor.
Poslední důležitý ukazatel zobrazuje vaše plíce, které se na některých místech, například poblíž ohně, začnou rychle plnit kouřem. Pakliže daný prostor velice rychle neopustíte, udusíte se.
Hlavní hrdina ve hře nejen pobývá v extrémních podmínkách, ale rovněž zabíjí protivníky za pomoci střelných zbraní. Obojího je využito k obohacení hry o jakýsi pseudo-RPG prvek. Jak hrdina, tak i každá zbraň, mají vlastnosti, které lze vylepšovat. Každé takové vylepšení samozřejmě něco stojí a k tomu slouží dva typy zkušenostních bodů (ke zlepšování/nákupu zbraní a Rayových schopností). Tento systém přirozeně motivuje k co nejlepším výkonům a rovněž k vyhledávání zastrčených beden s extra body k dobru.

Disaster: Day of CrisisVždycky vás prostě bude zajímat, co se stane dál, případně co zase uvidíte za megalomanskou katastrofu. Příběh je sice poněkud standardní a naivní, ale pobaví, navíc záporáci nejsou tak docela skrz naskrz záporní, a o to je celá zápletka zajímavější. Dalo by se říci, že Disaster: Day of Crisis je takový vcelku příjemný interaktivní film. Rozhodně ale nejde o trhák.

Máte-li omezený rozpočet a tahle hra vám v hledáčku uvízla coby „očekávaná pecka“, raději si nechte zajít chuť. Pokud však máte zájem omrknout zajímavý herní experiment, mohlo by to být něco pro vás. I tak je ale lepší raději si tu hru někde půjčit, je-li to ve vašich možnostech.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

69 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 26 čtenářů



Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Hearthstone: Knights of the Frozen Throne patří k těm nejzábavnějším expanzím

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.