Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Disgaea: The Hour of Darkness

  12:00aktualizováno  5. října 1:21
Ne každý úchylně tvářící se japonský výtvor musí být nutně nestravitelný pro poctivě hrajícího Evropana. Důkazem budiž jedna z nejpropracovanějších tahových strategických RPG anime her, jejíž recenzi tímto přinášíme.

Disgaea: The Hour of Darkness

Není tomu tak dávno, co jsme si vzali na paškál podivnost jménem Unlimited Saga. Toto RPG, ač vypracováno stylovou grafikou, zdaleka nedosáhlo ni průměrných hodnot díky několika podstatným mouchám. Disgaea: The Hour of Darkness sice patří do podobné škatulky „stylových“ anime počinů, avšak nabízí přesně to, co výše jmenovanému titulu chybělo, a ještě přidává vrchovatou měrou mnoha originálních pochutin pro RPG pozitivní pařany…. Ale začněmež pěkně popořadě!

První a nejpodstatnější položkou v této recenzi budiž „STYLOVOST“. Ano, úmyslně jsme tento pojem vypíchli velkými písmeny, neboť dosahuje vpravdě odvážných rozměrů. První, čeho si už při úvodních obrazovkách každý hráč jistě všimne je neuvěřitelně přebarvená a dětsky laděná grafika (a barvy se opravdu smějí!) Také se těm protřelejším z vás okamžitě vybaví nějaký ten novější handheld (konkrétně se vám při prvním koketování s Disgaeou vybaví GameBoy Advance…). To už nebude jen díky pestrobarevným eskapádám, ale též kvůli způsobu provedení dialogů, kdy se z levého a pravého okraje obrazovky „přisouvají“ 2D plošní protagonisté, chrlí jednu komiksovou bublinu za druhou a jejich emoce nejsou indikovány složitým motion-capture, nýbrž změnou jednoho framu… A poslední asociace s příručními konzolemi vyvstává při uzření bojové arény - krychlové útvary, vršené na výšku, Disgaea: The Hour of Darkness stylově vykreslené postavičky viděné z boku, příkazové okno - to už tu nesčíslněkrát bylo… Navíc na výkonnostně slabších mašinkách. Proč by tedy majitele relativně nadupané PS2 měl zajímat tento závan grafické prehistorie v době nevídaných optických eskapád, úžasných multimediálních animací či zvukově nedostižných kreací?

Jedním z hlavních důvodů pro pořízení téhle hry je příběh, jenž kráčí ruku v ruce právě se zmiňovanou STYLOVOSTÍ. Nečekejte hned epické a citové zážitky z Final Fantasy VII; ne; to byste byli na úplně jiné koleji. Disgaea je totiž napsána velmi rafinovaně - tak, aby zaujala všechny věkové vrstvy pařanské obce. Nesoustředí se tak jen na emociálně laděné a duchovně vyspělejší hráče (ať to zní našim PCčkářským kolegům sebepodivněji - nejsme jen tupí bastleři, co se děsí náročnějších her…). Příběh se zpočátku některým z vás bude zdát příliš dětinský. Kdo by se taky zhlédl v počátečním jankovitém chování nedospělého démona Laharla či v pubertálních výjevech přítelkyně Etny a jejích sešívaných tučňáků? Ne, nebojte se, to není delirium tremens, to je prostě Disgaea. Ponejprv jsem vcelku nemohl strávit ani jednoho z hlavních hrdinů, obzvlášť naprosto úchylný dabing s přehrávanou intonací. Jenže čím více jsem se ponořoval do pozvolna se odvíjející dějové nitky, na níž se začaly nabalovat další a další vlákna, počala se mi tato hra nenápadně stěhovat pod kůži. Po pár odehraných hodinách jsem se už častokrát Disgaea: The Hour of Darkness přistihl jsa řehnící se nad vtípky trucovitého démona a jeho dalších přátel, vtipných a občas až morbidních poznámek residentů Laharlova sídla či při komicky působících snahách prapodivných nepřátel a bossů (první větší enemák honosící se jménem Dark Adonis je Laharlem přejmenován na Mid Bosse, což jej naprosto vyvede z míry a nebetyčně urazí...). Po první návštěvě z nebes, vzhledem nedospělé a citově exhaltované andělské Flonne, se do virtuálního dobrodružství pomalu začnou vkrádat hlubší myšlenky o lásce a nesnášenlivosti, o pokoře a odporu, předsudcích atp. Hra nepřestává ale prokládat vážná témata ujetým humorem a děj stále graduje. Jeden by nevěřil, jak může něco tak prapodivně japonského zapůsobit na evropskou náturu a oslovit…

Dalším z neprotřelých a neuvěřitelně propracovaných důvodů vaší ctěné pozornosti jsou samotné herní principy. Vše působí navenek jednoduše, ale toto zdání klame. Základnou pro vaše snahy se v této hře stává Laharlovo sídlo. Zde je několik důležitých lokací - začneme portálem. Ten je vlastně teleportačním zařízením, sloužícím k přemísťování vaší skupinky po různých světech a jejich částech. Žádná složitá mapa, jen obrázek a okénko s názvy lokací. Prosté, leč příjemně účelové. Odtud se posouváte v příběhu - jeden svět složený z povětšinou čtyř levelů znamená jeden chapter v příběhu.

Disgaea: The Hour of Darkness

Další velmi zajímavou místností je tzv. dark assembly - originální záležitost, určená hlavně ke tvorbě nových postav. Zde si můžete libovolně naroubovat démona dle vlastních požadavků. Každá rasa a povolání mají různé statistiky, schopnosti či stupeň zručnosti s různými typy zbraní… Tolik prostoru pro experimentování bere dech - když si spočítáte variace rasa x povolání x typ zbraně x atributy, bude se vám jistě točit hlava. Nejen tvorbou postav se ale budete v Dark Assembly zabývat. Zde totiž sídlí i parlament (!!!), který vám bude schvalovat či zamítat různá vylepšování vaší životné úrovně. To si třeba takhle necháte odhlasovat lepší zboží v obchodech, zvýšení daní, speciální statistické úkony atp. A když neprojdete hlasováním, můžete ty darmožrouty zkusit donutit násilím - zkrátka vtrhnete do místnosti a začnete páprdy rázně častovat pořádnými ranami po jejich prosezených hýždích (kdyby to tak šlo v reálu, že?). Originalita ale ani zde zdaleka nekončí…

Item world, čili svět předmětů jest dokonalým místem pro vylepšení vašeho zbrojního parku. Teorie vypadá asi takto - vlezete do místnosti, vyberete předmět dle vašeho gusta (třeba bronzový meč) a vstoupíte do mikroskopického světa jeho částic, vypodobněných enemáky. Zde se musíte prokousat několika levely (dle raritní hodnoty věcí stoupá obtížnost); pokud přežijete a cestou sejmete ještě nějaké ty důležité postavičky (specialisté), zvýší se level a rarita vylepšovaného předmětu. Zní to velmi podivně, ale praxe se tímto stává velmi zábavnou a strategicky přitažlivou (tuny kombinací a postupné upgradování).

Disgaea: The Hour of Darkness

V každé bojové základně nesmí chybět lazaret. Zde si vylížete za mírný poplatek (v boji utržené děngy) svá zranění, a když tomu tak budete činit častěji, můžete si vyzvednout u sympatické sestřičky zajímavou cenu (ne; ne to, na co teď většina z vás myslí!!!).

Nu a posledním zajímavým místem je klasický Item shop. Je to obyčejný krámek s předměty nutnými do vaší bojové výbavy. I zde se ale děje něco atypického (to by ostatně nebyla Disgaea). Při každé koupi se vám zvyšuje ukazatel tzv. Customer Ranku a vy tak dostáváte lepší ceny. Každý další díl Customer ranku též umožňuje hlasování ve zmíněném parlamentu pro uvolnění trhu s nelegálními zbraněmi.

Teď, když jsme si popsali jednotlivé místnosti naší rezidence, vrhneme se na jádro pudla - bojový systém. Jak jsme se již několikrát zmínili, Disgaea je tahovou strategickou RPG hrou. V praxi to znamená, že na počátku kola rozmístíte své postavy, uskutečníte jejich rozmístění na ploše, zadáte povely a pak to celé spustíte. Po splnění všech vašich povelů následuje tah nepřítele atd. Protože pole, na němž se vždy bojuje je 3D, musíte používat různé vychytávky, jako je např. příkaz lift a throw. To před překážkou prostě zvednete kámoše ze země a vrhnete jej požadovaným směrem... Nebo na vyvýšená místa musíte pouze střílet; zbraně pro střet tváří v tvář zde nemají šanci. Příkazy jsou následující: move, attack, special Disgaea: The Hour of Darkness (speciální komba, kouzla, dovednosti), lift, defend, item, equip, status. Z tohoto výpisu vám musí být jasné, oč jde. Další samozřejmostí jsou různé elementy útoků a kouzel (jedy, paralýzy, pomatenost, atp.).

Velmi zajímavou herní vložkou, mnohdy neuvěřitelně otáčející bojové štěstí, je přítomnost tzv. geo symbolů. Každá z těchto krystalických pyramidek způsobuje určité vlastnosti pro jí odpovídající barevná políčka, vyskytující se po herní ploše (zvýšení útočného či obranného čísla, neschopnost magických úkonů, zvedání, nesmrtelnost ad.). Můžete těchto featurek využít pro vlastní prospěch, ale také můžete symboly zničit. To se hodí obzvláště pro zvýšení experience na konci boje - krystaly totiž vybuchují na všech ploškách své barvy a občas způsobí mezi sebou i řetězovou reakci, čímž způsobí velmi nepříjemnou zdravotní újmu všem zúčastněným.

Pravidla pro výhru jsou jasná - pokud přežije byť jen jediná postavička z vašeho mužstva a všichni nepřátelé jsou anihilováni, nastane rozdělení experience a hurá zpět do hradu! Každý z levelů si můžete střihnout kolikrát chcete, což je samozřejmě nutné pro přípravu na těžší protivníky.

O grafické stránce této hry jsme si už „povídali“, musíme se tedy smířit s anime Disgaea: The Hour of Darkness xichtíkem, množstvím barev a 2D postavičkami s jednoduše rozanimovanými pohyby. Kouzla a speciální útoky jsou doprovázeny zajímavými světelnými efekty (které se stávají jediným důkazem výkonu použité konzole). Nicméně oproti Ultimate Saze vše působí pestřeji, neopakují se zde lokace a jednotlivé země společně s levely se mění odpovídajícím způsobem podle prostředí… Navíc i arény jsou provedeny o třídu lépe (v Saze pouze jedna plocha) a díky volně pohyblivé kameře umocňují 3D prostředí. Všechny nedostatky a podobnost s grafikou PSX titulů se díky propracovanosti a stylovosti dají jistě prominout.

Ozvučení je také o několik tříd lepší než v Unlimited Saze. Dialogy jsou téměř všude profesionálně namluveny (je nutné si na ně zvyknout…), hudba svými jednoduchými nápěvy chytí a nepustí. Bojové výkřiky, zvuky zbraní a hlavně kouzel se také pohybují nad průměrem.

Jak bychom si to tedy shrnuli, herní přátelé? Disgaea je originálním počinem, který o několik tříd předstihl své předchůdce a konkurenty. Díky naprosto ojedinělým prvkům, dokonale gradující a časově náročné hratelnosti či neuvěřitelné komplexnosti bojů se stává pro mne osobně strategickým tahovým RPG číslo jedna a předstihuje prozatímního favorita, dlouhodobě držícího zlato ještě z předešlé platformy - Final Fantasy Tactics. Pro všechny znalce žánru se tak stává jednoznačnou nutností ke koupi a můžeme děkovat producentům, že na tento skvost narazíme i zde, v evropských končinách. Je to prostě raritka jak poleno!

Nepřeberná povolání a "rasy" ve hře Disgaea:

  • Rogue, scout, cleric, priest, green mage, blue mage, red mage, red skull, blue skull, green skull, archer, ninja, warrior, battler, brawler, pugilist, pvt. Prinny.
  • Manticore, zombie, ghoul, dragon, nightmare, pumpkin, decoy, killer armor, imp, gremlin, man-eater, oakrot, ghost, boggart ad.

    Věnujte čas zkoumání jednotlivých povolání – základem pro úspěšné zakončení hry je dokonale vybalancovaná družina, která dokáže spolupracovat. Důležitá je i schopnost ovládnout určitý typ zbraně. Nebojte se také získávat zkušenosti prováděním speciálních útoků – zvyšujete tak jejich útočné číslo a dosah. Návštěva parlamentu se rozhodně vyplatí – vylepšení obchodní situace má kladný vliv na vaše obranné a útočné schopnosti; a když už nebudou fungovat úplatky, můžete se na politických špičkách alespoň vyventilovat (což doporučujeme až tak od 25 levelu – parlamentí zadky mají sakra drsnou kůži:o)

  • Disgaea: The Hour of Darkness
    Výrobce/Vydavatel Nippon Ichi Software/Koei
    Platforma PlayStation 2
    Multiplayer: ne
    Vibrace/Analog: ano/ano
    Paměťová karta: 85 kB
    Verdikt: Jednoznačně nejpovedenější tahové strategické RPG na PS2. Pro všechny příznivce žánru je nutností. Zpočátku jednoduše působící příběh (potažmo i grafickou stránku hry - proto také "jen" 85%) absorbujete a budete se s rozkoší hrabat v tunách levelů, ozbrojovat se stovkami nebezpečných propriet, kouzlit a levelovat a levelovat a levelovat… A bude se tomu dít zatraceně dlouho; tak dlouho, že se to už dnes v mainstreamových tocích nevidí!
    Hodnocení: 85% (info)

    Autor:




    Nejčtenější

    Cyberpunk 2077
    Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

    Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

    Tekken 7
    Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

    Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

    Age of Empires: Defintive Edition
    Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

    Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

    Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
    Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

    Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

    Dungeon Keeper (2014)
    Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

    Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

    Další z rubriky

    Divinity Original Sin 2
    Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

    Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

    StarCraft: Remastered
    Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

    Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

    Friday the 13th: The Game
    Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

    Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.