Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

BioWare: nemá smysl snažit se o špičkové hry

Snaha o vývoj vynikajících her je podle šéfa studia BioWare zbytečná, protože je umí udělat jen pár studií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pan.klobouk

zajimava myslenka

Zajimava myslenka, takze dulezite je si hned na zacatku priznat, ze na to nemam a vytvorit muzu jen prumernou sragoru. To je prvni krok k uspechu. Staci vydat nedodelek, klidne zabugovanou beta verzi, jelikoz tech top studii je jen par, to moje mezi ne nepatri, nikdy nebude a veskera snaha je marna. Muzu mit rozpocet jaky chci, ty nejlepsi programatory i vizionare, ale jak nemam studio se jmenem a proflaknutym logem, bajnou top 10 nikdy nepokorim. Srandista. ;D

0/0
18.7.2010 12:55

vaclavj1

Re: zajimava myslenka

Jenze prave "nedodelek" nebo "zabugovana beta verze" jsou casto nasledkem prilis velkych ambici vyvojaru, ktere v reale neopovidaly rozpoctu projektu a casu, ktery meli k dispozici.

Pro mensi firmu je lepsi si uvedomit, jaky maji rozpocet a co jsou s nim schopni realne vytvorit. Pokud si nedaji cil konkurovat AAA hram (to muze klidne rikat jejich PR), tak muzou stale vydat velmi kvalitni hru, ktera na sebe vydela. Je pak realna sance, ze pro pristi projekt budou mit lepsi podminky a casem se protlaci mezi onu spicku.

Vtip je v tom, ze obrovsky rozpocet, nejlepsi programatory a vizinoare ma prave tech top 10 studii - vsem ostatnim aspon neco z toho chybi.

0/0
18.7.2010 15:24

pan.klobouk

Re: Re: zajimava myslenka

Nedodelek nebo zabugovana hra svedci IMHO spis o male peclivosti nebo podceneni testovani, nez o ambicich nebo rozpoctu. Vzdyt panacek v podstate rika, ze spickovou hru umi udelat jen deset tymu a ze zbytek je bez sance, i kdyby se rozkrajel. Jak k tomu dosel? To mame jen deset AAA tymu a uz ten jedenacty zvladne maximalne ackovou hru? A kde zacinaji ty beckove nebo budgetove hry? Jsou v zebricku kolem padesatky nebo jeste dal? :)

Proste cely mi to prijde hodne smesny, uz jen vyraz co je spickova hra. Ta technicky dokonala? Nebo s chybkama, ale uzasne hratelna a zabavna? Proste jen dalsi plk, tentokrat ne od nasich oblibenych analytiku, ale od cloveka z Bioware.

Navic nemusi to byt ani tak o rozpoctu a velikosti tymu. Prece jinak drahe jsou zavody nebo sporty a jiny rozpocet ma RPG a FPS s pribehem? Kdyz to samozrejme hodne zjednodusim. A uplne na zaver, vsechny vydane hry co jdou na trh, jsou dle vyvojaru a vydavatelu naprosto dokonale, uzasne a aspiruji na 10/10. Nektere na takovou znamku treba i dosahnou, jine berou sotva sestku a recenzenti vyjmenuji hromadu problemu a chyb. Jak se tohle stane? Vsichni preci vyrabeji dokonale spickove hry a chteji aby tak byly prijaty a vydelaly hromadu penez.

0/0
18.7.2010 19:33

vaclavj1

Re: Re: Re: zajimava myslenka

Jenze i to testovani vyzaduje cas a penize. Tim vetsi, cim vic se toho snazi vyvojari do hry obsahnout.

Jinak ted koukam na puvodni rozhovor a vlastne se tu bavi o necem, co ve skutecnosti rekl uplne jinak.

0/0
18.7.2010 20:22

pan.klobouk

Re: Re: Re: Re: zajimava myslenka

Takze znovu ztraceno v prekladu, jako na BW jiz mnohokrat? :)

Jasne, jenze v dnesnim svete ma na neco, cemu budeme rikat "vysledna kvalita hry" vliv milion veci. Kdyz nasypu do hry 2x vetsi penize a o pul roku ji prodlouzim testovani, kvalitu to zvysit nemusi, pokud bude uz puvodni koncept vselijaky a hlavni designer blazen. :) Stejne tak muzu mit vyborny tvurce a paradni studio se zkusenostmi a nakonec mi to pokazi vydavatel, ktery si navymysli hovadiny a uspecha vydani hry.

Ok, chapu jak to panacek myslel... jenze Bioware se maji. Komunita i hraci je zerou a EA jim jdou vcelku na ruku. Kdyby si pred lety placli treba s Atari, kdo vi kde by dnes byli. Stejnej panacek by brecel, jak jejich spickove hry znehodnotil publisher, byl rozcarovanej, znechucenej a premyslel by o zmene kariery. :)

0/0
18.7.2010 21:05

A.A.

Re: zajimava myslenka

bohužel často dělají hry lidé, kteří to prostě vůbec neumí a nebo to umí dost mizerně a vydají srágoru, který nějaký jeden nadšenec umí vypilovat... je dost ubohé, že např. v Oblivionu je celá řada nesmyslů, které uměl opravit pouhý nadšenec a ne sami vývojáři - flákači. Kdybych já vyráběl auta, jak flákači - vývojáři varábí hry, seděl bych už dávno v base. :-)

0/0
18.7.2010 21:08

pan.klobouk

Re: Re: zajimava myslenka

Prave, dneska to ridi kravataci. Proto rikam, ze i slibnou hru od dobreho tymu muze pohrbit publisher, ktery si do ni navymysli hovadiny, pak naplanuje datum vydani a hra jde ven, at je hotova nebo ne.

Tudiz kluci z Bioware jsou sice machri (to jim nikdo nebere) ale urcite si muzou gratulovat, ze jsou pod EA, kteri jim tu praci az tak moc nekazi. Zrovna ted jsou EA docela rozumni a trochu pochopili, byvalo to s nimi mnohem horsi. Na druhou stranu, temi vecnymi datadisky a DLC pro Mass Effecty a Dragons Age tem hram taky moc nepomohli. Byt to jen na Bioware, udelali by to asi jinak.  

0/0
18.7.2010 23:19

KyleBroflovski

Re: Re: Re: zajimava myslenka

Máte pravdu hoši. Dá se to přenést na svět filmu. V pozici publishera jsou producenti - opět kravaťáci, co mají v hlavě hlavně prachy...

Líbí se mi, kam se Bioware v posledních letech dostalo. Nechci pomyslet na to, co by EA udělalo, kdyby DA2 nebo ME3 propadli. To se ale asi stát nemůže...Navíc mi přijde, že oba zmíněné tituly, posouvají opravdu žánr dál. Hrál jsem všechno od BG1 až po KOTOR, včetně Tormentu či IWD od Black Isle a řekl bych, že DA stojí na vrcholu.

0/0
19.7.2010 2:03

Eratis

Re: Re: Re: Re: zajimava myslenka

mě se zase DA zdál jako jejich nejhorší výtvor, snad jediná hra od Bioware, kterou jsem nedohrál

0/0
21.7.2010 19:50

bonuSSweb

Pěkná blbost

To jako by řekl že nemá smysl nám dělat konkurenci ( nemá smysl tedy pro ně samozřejmě aby jim někdo ubíral zisky!)

0/0
16.7.2010 15:00

vaclavj1

Re: Pěkná blbost

a kdo je pro BioWare v soucasnosti vubec konkurenci? vetsina jejich nejvetsich konkurentu patri bud do te top desitky (Bethesda, Blizzard) nebo delaji presne ty zminovane chyby (Obsidian, Lionhead)

pokud budu predpokladat, ze Witcher jednicka nebyl vytvareny jako AAA hra, tak by mohl byt CD Projekt vyborny priklad firmy, ktera to dela spravne (krom konzolove verze)

0/0
18.7.2010 15:41

KyleBroflovski

Re: Re: Pěkná blbost

Souhlas. Obsidian Alpha Protocolem zklamal masy, ale svoje fanoušky potěšil - nicméně asi nepotěšil publishera...

Uvidíme, co bude s CD Projektem. Možná se díky druhému Zaklínači stane pro Bioware konkurentem. Dost jsem čuměl, když jsem se dozvěděl, jak velkou má Zaklínač fanouškovskou základnu i na západě.

0/0
19.7.2010 2:07

A.A.

názor

Stačí, když budou vydávat hry s plnou podporou modifikací - tedy hry modifikovatelné, jako je např. TES III Morrowind či TES IV Oblivion či jiné modifikovatelné tituly. Moddeři totiž hry často víceméně dodělají, vylepší apod. Třeba TES III je bez modifikací dobrý, ale jen dobrý, ale s modifikacemi se stává skvělý a totéž platí o TES IV., či např. o Gothicovi III. Vedle toho jsou modifikace zdarma a umí zásadním způsobem prodloužit životnost každé hry. Kdyby ještě vývojářská studia oceňovaly nejlepší moddery a to třeba každoročně nějakou finanční částkou, nebylo by to marné. Sama vývojářská studia jsou totiž vesměs líná dělat nějaké propracovanější hry - opět viz TES IV, kde chybí tolik věcí až běda.

0/0
16.7.2010 13:53

Rilan

Re: názor

A nějaký tip na dobrý G3 mod? Jsem si jich teď pár vygooglil, ale žádný nezaujal, takže jestli si na nějaký pamatuješ, tak jsem s ním, prosím. :-)

0/0
16.7.2010 14:25

Frater Omega

Re: Re: názor

Pro GIII je toho opravdu poskrovnu, takrka nic. Jestli spise nemel na mysli community patch, on je to vlastne takovy giganticky patchmod :)

0/0
16.7.2010 16:36

A.A.

Re: Re: názor

U G3 jsem měl výhradně na mysli community patch, který hru dělá hrou a nikoli utrpením, jak nám to připravili původní autoři hry. :-)

0/0
17.7.2010 15:52

echo677

Re: Re: Re: názor

Jen tak pro detail, kdyby nebylo prachuchtivyho vydavatele, tak by zadny comminuty patch nemusel vznikat. Hra vysla o pul roku drive nez mela.

0/0
17.7.2010 21:16

mechwarrior

Re: názor

Oblivion je dielo samo o sebe aj bez modifikácií ale pravdou je, že taký Oscuro's Oblivion Overhaul ho posunie o level vyššie :-)  O Gothicu 3 je situácia iná, modifikácie síce pomôžu ale nikdy na Oblivion nedosiahne, ono dizajn budov, hradov a dungeonov sa "opraviť" nedá, absencia top-talentov u Gothicu 3 v oblasti dizajnu sa modifikáciou nahradiť nedá.

0/0
17.7.2010 22:38

vaclavj1

Re: názor

Jenze Bethesda je uspesna i bez toho (viz. mnohamilionove prodeje Oblivion a Fallout 3 na konzolich) a asi i na PC hraje mnoho set tisic lidi bez modifikaci.

0/0
18.7.2010 15:47

A.A.

Re: Re: názor

pokud ano, lituji je, neboť bez modifikací je Oblivion prakticky nehratelný a naprosto odfláknutý...:-/

0/0
18.7.2010 21:05

mechwarrior

Re: Re: Re: názor

zaujímavý názor, môžeš napísať prečo by mal byť bez modifikácií nehrateľný ? ja som ho prešiel bez jedinej modifikácie a rozhodne som nemal problém s hrateľnosťou. A o odfláknutosti nemôže byť reč, to že je tam pár nedotiahnutých vecí alebo chybiek je v tomto žánry normálne, pri takto veľkých projektoch to ani inak nejde. Oblivion je jedna z najpremyslenejších a hlavne najkvalitnejších RPG, slovné spojenie "naprosto odfláknutý" s touto hrou nemá nič spoločné.

0/0
19.7.2010 0:20

A.A.

Re: Re: Re: Re: názor

vůbec nemáte pravdu... např. díky špatně udělané trávě byla originální hra nehratelná na PC, které v pohodě splňovalo doporučené požadavky. Hra je strašně zabugovaná a ani ofic. patche nepomohly. Řekněte mi, proč vývojáři neumí opravit většinu chyb a pár nadšenců to umí??? Řekněte mi, proč jedno dětsko umí udělat lepší trávu, která nesráží FPS na 5 a vývojáři tohle neumí? Já Vám řeknu proč - Oblivion byl odfláknutý. To je realita a kdo to nevidí, nehrál tuto hru, či jí hrál na supr mašině. :-)

0/0
19.7.2010 22:53

Blackened Halo

!

posledna veta: ....ako facebukk a iphone. ....nenavidim ten hnusny facebook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kpreco ho vyvojari neignoruju???....fak ovv casual players!!!!!

0/0
16.7.2010 7:34

ScreamCZE

Re: !

Protože na FB je půl miliarda lidí a za minimální námahu vývoje mají extrémní zisky ;)

0/0
16.7.2010 8:44

sesdr

Preco?

Pretoze do toho netahaju emocie... :-)

Facebook nie je len nejaka stranka. Je to dynamicky sa rozvijajuci trh plny prilezitosti.

Tak preco by ho ignorovali...?

Pre mensie studia je to velka prilezitost.

Pre vacsie to asi nebude tak pritazlive, obzvlast ak maju medzi svojimi produktami zavedene serie typu NFS, C&C, Total War, ktore mozu recyklovat. ...alebo zlatu sliepku typu WoW ;-D

0/0
16.7.2010 8:55

Paeris Kiran

Re: Preco?

Command and conquer zemřel s Tiberium Wars. To byl poslední vzdech umírajícího.

0/0
16.7.2010 12:10

IARK - Návnada nesprávné cenzury

Re: Re: Preco?

R^ to byl dil jakstaks na starem systemu, co predvedl RA3, to byla hrozna parodie, jednotky z cirkusu, katapult z vozitek pres reku, transformery a kupa zenskejch jako kdyby mladi chlapy vymreli, dosti zoufala zalezitost no a o poslednim tiberku radsi nemluvim, uz jen to, ze si dovolili pouzit zabehlou znacku Rv

0/0
16.7.2010 12:34

adis002

Re: Re: Re: Preco?

souhlasám... RA3 a 4: TW jsou tak zmrvené díly, že to ani není možné... nejvíce mě z celé série bavil Generals a hned po něm Tiberium Wars...

na trhu mi právě hodně chybí strategie z moderní doby... žádné sci-fi ani minulost... naposledy se o to jakž takž pokusil WiC, který byl sice skvělý, ale trpěl nedostatkem jednotek...

chtělo by to Generals 2 ;-(

0/0
16.7.2010 15:02

IARK - BAN za králíčka.

Re: Re: Re: Re: Preco?

jo, ty bych bral taky, ikdyz stejne rad mam tiberium sun, tak generalsi jsem chvilemi i paril po netu, skvela vec, jinak trochu se mi libil i pokus v End war s tim, ze jednotky ovladas hlasem, ale bylo to takove nedotazene

0/0
17.7.2010 9:24

IARK - Návnada nesprávné cenzury

Re: !

takze do mody prijdou auta male s malou spotrebou a ty jako automobilka budes stale delat velke zrouty a nevyuzijes trh?

0/0
16.7.2010 10:12

Rilan

Re: !

Při tej poslední větě jsem si hned vzpomněl na tohle videjko ;-D

http://www.youtube.com/watch?v=odBDAcOEKuI

0/0
16.7.2010 11:46

TT777

Re: Re: !

;-D

0/0
16.7.2010 11:49

A.A.

Re: !

Já FB taky nemám rád, ale jeho potenciál je obrovský a to hlavně z hlediska případných zisků na kdejaké blbině.

0/0
16.7.2010 13:54

smejki

uja

"Líbí se mi vidět..." priceless R^

0/0
16.7.2010 1:56







Najdete na iDNES.cz