Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Warren Spector: Jsme ve zlatém věku her

Warren Spector, herní génius, stojící za takovými tituly jako Ultima, System Shock, ale hlavně Deus Ex, komentoval současnou epochu počítačových her. Jsme prý ve zlatém věku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vaclavj1

ano, ale...

konkretne pan Spector uz hezkych par let moc neprispiva ... ale treba hypovany Epic Mickey.

0/0
15.9.2010 14:34

UrsusLuin

Re: ano, ale...

A prosím tě, kdo toho myšáka hypuje? :D

0/0
15.9.2010 16:44

vaclavj1

Re: Re: ano, ale...

herni media

0/0
16.9.2010 17:01

mounty

...

Verim, ze dnesek je opravdu zlaty vek her pro vyvojare, ale nejsem si jisty jak je to s nami hraci. Nesouhlasim se staromilskymi nazory, ze driv byly hry lepsi, holky hezci trava zelenejsi a pivo pivovejsi, ackoli sam na tyto casy rad vzpominam. Slo spis o pristup ke hram nez o hry samotne. Vezmeme kuprikladu prg z ranych 90-tych let. Kazdy kdo je hral vam rekne jedno: "Famozni hra, kam se hrabe dragon age to byly tenkrat hry to uz se dneska nedela." Well i ja to tvrdil a tedka se za to trosku stydim. Neni to totiz pravda, drtiva vetsina starych her neni v nicem lepsi nez jejich mladsi sourozenci. Logicka je samozrejme grafika a svym zpusobem i audio, i kdyz uz tehda byly kousky jejichz hudbu si broukam do ted. Obtiznost? Stare hry jsou casto tezke jen proto, ze kazdy problem mel jen jedno reseni na ktere musel clovek dojit a potom ho jen stale dokola opakovat. Srovnejte to treba s Trine, kde kazda prekazka jde prekonat nekolika zpusoby a je to bozi zabava. Hratelnost? Taky nic moc, nevyvazene, spousta chyb, naprosto idiotsky interface, obcas strasne repetivni prostredi, ovladani bylo vetsinou taky napytel. Jedine, v cem starsi hry opravdu excelovali bylo to, ze nutily hrace aby si spoustu veci domyslel a tim podnecovaly predstavivost. Tim nechci rict, ze se jedna o spatne hry, sveho casu byly excelentni a byla to neskutecna zabava ale dneska uz jsme trochu jinde. Pokud si chci koupit rychle hbite dobre vypadajici auto, ve kterem si uziju spoustu zabavy (a mam spoustu penez samozrejme), koupim si radsi Ferrari 458 z roku 2009 nez Ferrari 275 z roku 1965. Jiste, 275-tka je proste klasika uzasne krasne auto, ale postavte ho na semafor vedle zminene 458 a az padne zelena, uvidite rozdil. S hrama je to stejne, tenkrat to byly bozi kousky, ale dneska uz si je zahraju jen obcas v zachvatech nostalgie. A co se tyce obtiznosti, uznavama ze spousta her je dneska velmi primitivni, ale neplati to pro vsechny a uprimne, kdyz sem si tedka rozehral par starych her, dohral sem je za par hodin a jak se rika, s prstem v nose

0/0
15.9.2010 11:38

Dhatz

Re: ...

presne tak, ja nechcu aby vyvoj ustal nebo lidi vzdavali vsechno jenom proto ze chtej vydelat nejvic a byt king. jakmile se tahle etapa prechodi, prijdou ty nejlepsi hry v kazdem zanru/crosszanrovky. To ze hry pouzivaly fantazii bych radsi zacal vyucovat na zakladkach, bo si toho lidi nevsimaj dostatecne. predstavivost je taky cast duvodu proc lidi maj radi komixy. Co mi ale pripada jako kopi v zadku je ale strasna interfacovanost dnesnich her, vsechno ti napisou rovnou do xichtu a nemas nadeji ze existuje kombo ktere ti neukazali, v mafia II jsou dokonce wanted plakaty ktere nikdo nechce hledat protoze jsou tak retardovane umistene ze by se o nich dozvedel bez youtube akorat maniak odstrizeny od internetu. vypada to ze hry budou muset jeste mockrat narazit a lide so tomu prizpusobovat nez si vsichni blbci uvedomi ze DRM je otresny napad a ze dnesni hry maj tolik DLC ze recenze na original pomalu ztraci smysl. Taky svoboda se nejak vytraci kdyz dnesni hry v zajmu uctivani kapitalismu neodvoluji dedikovane servery any nutili hrace prechazet na novejsi produkty, nemluve o neschopnosti vytvaret interaktivni layout menu jako ma source nebo HUD v NFS Porsche. A teprv hanba mluvit o podpore nativnich ovladacu nebo dodatecnych.;-O

0/0
15.9.2010 14:38

drozd_master

Re: ...

já teď můžu krásně porovnat rozdíl nějakých 10 let - zrovna jsem dohrál final fantasy XIII a hned pak se pustil do devítky která mi jako jediná vyloženě utekla. a co se týká obtížnosti tak zrovna tohle je slušnej rozdíl...během prvních deseti hodin hraní jsem na frak dostal už vícekrát než za celých 70 hodin strávených u XIII. podle mě dost her dneska se prostě jen snaží aby hra svižně odsejpala a ne že aby člověk musel určitou pasáž opakovat x-krát. pro člověka který si chce hlavně hru užít (čili pro většinu dnešních hráčů) je to plus, pro někoho kdo od toho chce i výzvu to může být mínus.

já osobně bych se bez některých zjednodušování obešel (hlavně bez autohealu:-)), ale ani to mi nezabrání abych si i nový hry parádně užil. třeba zrovna tu ffXIII jsem si užil parádně i přesto že tam chybělo to napětí v soubojích. a teď se těším hlavně na novou civilizaci, u tý se mi líbil každý díl a jsem zvědavej jak se jim povedlo to předělání na hexový systém a nový styl bojů...už se hřeje na disku a jen čekám až ji uvolněj :-)

0/0
15.9.2010 14:43

Mirabell

Re: ...

no jo. Je to i o přístupu. V roce 1990 tu asi nikdo nepamatuje že by si užíval internet. Tehdy se hry těžko sháněli - když člověk dotáhl domů jednu pecku za dva měsíce, byl to svátek. A musel s ní vystačit. Nemluvě o tom, že pokud nevyšle náod v tištěným časáku (což bylo většinou až po delší době) musel ji fakt dohrát sám. I když obtížnost byla často dána nelogičností úkolů (zdravím point and click) nebo krkoloným ovládáním.

Jako dnes je z her jinej zážitek než před 20 lety. Je mnohem slabší. Ale nemyslím si, že by t obylo kvalitou. Podle mě dnes vycházejí kvalitnější hry. (postavit vedle sebe Rage a Wolfa v roce 1992, nikdo po Wolfovi ani neštěkne). Ale holt - člověk stárne,žánry se mu zmrzí, her vychází víc a víc a jsou dostupné ihned že je lidi téměř speedrunují jen aby se dostali k další hypované pecce co vyjde za týden. Vždyť Fable 3 a New Vegas vycházejí týden od sebe. Opravdu jim lidi věnují tolik času jako Falloutu 1? A nebo je proletí rychle do půlky a pak budou nadávat na povrchnost hry, aniž by vůbec možnosti odhalili? Navíc není možný vymejšlet novej kvalitní žánr týdně. Když hry začínali, byla to jiná situace. Holt v krátkým období přišli první fps, rts, rpg atd. Ale nikdo nemůže doufat, že to přijde znovu.

Takže ty starý dobrý časy se nevrátí - protože většinu těch příšin nemají vývojáři vůbec v rukou a nemůžou s tím nic udělat.

0/0
15.9.2010 21:03

mounty

Re: Re: ...

Jn tohle sem se nejak snazil napsat, ale povedlo se to poradne az tobe:)

0/0
16.9.2010 10:17

;palič_

Dobu

od 80. do poloviny 90. let bych nazval zlatým věkem nápadů. V té době vznikly novátorské hry a principy, které jsou dodnes v různých obměnách omílány stále dokola. Od přechodu na 3D a následného rozšíření grafikých akcelerátorů to byl zlatý věk technickýho pokroku. Hry vypadaly pořád líp a možnosti 3D byly využívány postupně ve všech kategoriích (někdy i ke škodě věci). No a poslední období - tedy od doby co přišly na trh PS3 a X360 je období stagnace, protože technický vývoj her na PC se víceméně zastavil. Aby každá hra vydělala, musí fungovat i ne tom pravěkém HW, co v konzolích je a PC to musí respektovat. Dnešní dobu bych nazval zlatým věkem pro studia a vydavatele, protože na tom rejžujou už stejně jako Hollywood na filmech. A bohužel k tomu se přidávají hordy aktivistů, fanatiků a psychologů bláznů, co bych pořád někomu něco zakazovali, protože jejich touha chránit lidi i když o to nestojí před čímkoli je diagnózou.

0/0
15.9.2010 9:28

UrsusLuin

Re: Dobu

Ovšem vývoj stále pokračuje a je o to příjemnější, že i se stejným hardwarem.

Tohle je Perfekt Dark Zero (launch Xbox360): http://www.videogamesblogger.com/wp-content/uploads/2008/03/perfect-dark-zero-screenshot-big.jpg

A tohle je Bad Company 2 (stejný hw, pár roků později): http://images.totalgamingnetwork.com/images/battlefield-bad-company-20080513021829549.jpg

A tohle je rozdíl mezi Halo 3 a Halo Reach - v základu stejný engine na stejném hardwaru: http://www.zing.cz/images/thumbnails/bigthumb/e3150517-15992.png.jpg

O vyložené stagnaci bych nemluvil.

0/0
15.9.2010 10:22

zaq

Re: Re: Dobu

to prvni srovnani je trochu zavadejici ale s tim Halo to sedi .. na druhou stranu predstav si jak by takove Halo Reach mohlo vypadat na PC kdyby tech par let nebyly konzole a  ostatni prekazky souvisejici predevsim s podnikatelskou politikou ... ale myslim ze grafika zbrzdena konzolema je nejmensi problem dnesnich her ..

0/0
15.9.2010 17:01

zaq

"zlate casy"

lide jsou jednoduchsi nez kdysi, hry jsou jednoduchsi nez pred par lety .. a bude to nejspis jen horsi .. jeste ze jsou ty hry tak kratke a tak da se to vydrzet (i kdyz u par titulu bych par hodin na vic snesl) .. neni potreba vymyslet neco noveho, dulezite je se na tom nabalit .. coz je pochopitelne a z podnikatelskeho hlediska samozrejme ... jo a ne, neumim to udelat lip .. :)

0/0
14.9.2010 23:50

Dhatz

zlaty vek byl zatim whenever-2005

ale jeste rijdou ty nejlepsi veci.

0/0
14.9.2010 21:06

net.Xtreme počtvrté

Re: zlaty vek byl zatim whenever-2005

Pro mě byl zlatý věk přelom DOS/Windows a přechod z disket na CD;-D Ale tak zatím si není na co stěžovat, sem tam se objeví místo zlatého jen stříbrbý rok na hry:-)

0/0
14.9.2010 21:26

Copa-k

Re: Re: zlaty vek byl zatim whenever-2005

presne. Jako treba 2004 byl skvelej na FPS hry:-)

0/0
14.9.2010 22:01

scabies

hlouposti

zlaty vek her byl 1995-2003. Od te doby to jde strme dolu. Nevytvari se zadne originalni hry a ty co se delaji nedosahuji kvalit her z teto doby.

0/0
14.9.2010 20:06

Copa-k

Re: hlouposti

hlouposti tu pises ty,zrejme sledujes jen komercni scenu a co se deje kolem te nezajima.

0/0
14.9.2010 20:16

vaclavj1

Re: Re: hlouposti

i v te komercni sfere se prilis neorientuje, ale ono to tak je, ze clovek postupem let proste castecne ztraci prehled, jak se priority presouvaji jinam

0/0
15.9.2010 14:37

Mirabell

Re: hlouposti

Nechtěl jsi napsat: zlaty vek her byl 1995-2003. Od te doby. Od té doby už jen jen stárnu, mění se mi vkus a některé typy her se mi omrzely?

Ono opravdu - žádná hra už nebude asi taková pecka jako Doom. Ale určitě to nebude tím, že by ty dnešní FPS byly méně kvalitní. A to co ti přišlo kvalitní/propracované a úchvatné v deseti letech, ti přijde dětinské a jednoduché ve třiceti letech. I když to bude úplně totéž.

Počkej za třicel let, jak bude říští generace brečet, že ty hry už nejsou to co bejvaly a se slzou v oku vzpomínat jako WoW, Halo, Uncharted byly pecky když u nich v pubertě teabagovali spolužáky. A že ty budoucí hry už jim takovou radost nepřináší.

To "zhoršován" je dáno hromadou faktorů. A samotná kvalita nemůže za všechno. osobně věřím, že když by někdo vynalezl stroj času vzal opovrhovaný Fallout 3 a ukázal ho někomu v roce 1990, tak se všichni roztrhají jak je to nejlepší hra všech dob.

0/0
14.9.2010 20:49

net.Xtreme počtvrté

Re: Re: hlouposti

Nejde jen o DOOMa, přechod z 2D do 3D byl v mnohém revoluční, objevilo se mnoho přelomových herních sérií, kterým nové díly vycházejí i dnes. Navíc se objevila řada herních žánrů, já bych to posunul možná ještě kousek do minulosti, tak 90. léta. Dnes situace špatná není, ale dobrou hru, aby člověk hledal lupou. Nicméně co dnes hry nabízejí, co před deseti lety nebylo? Pochopitelně kromě grafiky, což je vcelku pochopitelné a očekávatelné. Prostě z revoluce se pomalu stává evoluce a než se objeví nějaká virtuální ralita, tak se hry budou zlepšovat jen hodně pozvolně.

0/0
14.9.2010 21:17

Dhatz

Re: Re: Re: hlouposti

já o tomhle mám takový katastrofický scénář který bych rád i zfilmoval, a sice že se dostaneme na úroveň reality v oblasti graficko/fyzikální, ale samotné hry budou děsnější než realita/dnešní hry s wannabe realistickou grafiku.

0/0
14.9.2010 21:32

Mirabell

Re: Re: Re: hlouposti

"Nicméně co dnes hry nabízejí, co před deseti lety nebylo? "

Tak hodně záleží na tom, na jaké hry koukáš? Takové World of Goo nabízí principy, které před deseti lety nebyly. totéž Dwarf Fortress. Totéž Echochrome. Totéž LittleBigPlanet. Dost se liší i Heavy Rain. Ono tady je to spíš o tom, jestli fakt ty nový hry chceš hrát a nebo jen konzumuješ další a další COD, který ti pod nos narver PR oddělení EA. Podle nových (ve smyslu jiných) her vychází i teď dost a jsou zatraceně kvalitní.

Samozřejmě i ty AAA tuctový hry bez "nápadu" udělali solidní krok dopředu po technické stránce. A tím nemyslím jen grafiku. Ale i fyzika, umělá inteligence, intuitivnost ovládání. Takže dnešní Uncharted 2 nebo GoW2 nemá nic nového. Přesto se hraje líp, než ty hry před 15 lety.

A když porovnáváš kolik kvalitních her vyšlo, ber ohled i na to jaký období porovnáváš. Když lidi říkají "ty starý hry byly lepší", tak tím většinou odkazují na sbírku her od roku 1980 do roku minimálně 1995. A ten počet kvalitních her v tomhle období srovnávají s hrama za poslední tři měsíce, co jim zrovna leží na stole. A mají pocit, že te´d nic nevyšlo zatímco dřív toho byla fůra. Ale tohle srovnání je trošku nefér. Jen tak od boku, schávlěn zkus pohledat kolik her, lepších než ty všechy dnešní vyšlo třeba v roce 1992. Jestli jich v rámci jednoho roku fakt najdeš o tolik lepších a zábavnějších titulů než vyšlo třeba během loňského roku?

0/0
15.9.2010 8:53

net.Xtreme počtvrté

Re: Re: Re: Re: hlouposti

Za rok 2009 vyšlo mnohem více her, ale skutečně revoluční a špičková žádná, ty nejlepší si možná zaslouží hodnocení 80-90%, v roce 1992 takova Dune 2 nebo Wolfenstein 3D byly skutečně něco výjimečného, Wolfenstein z roku 2009 není nijak zvlášť originální na svou dobu. I když vypadá o hodně lépe než ten původní.

0/0
15.9.2010 10:07

Mirabell

Re: Re: Re: Re: Re: hlouposti

Tak to už je moc o tom, co považuješ za převratnou rhu. Přece jen jsme hodně oemzení ovladačema. Takže dokud nepřijde něoc jinýho, bude se všude hlavně běhat, lítat, hopsat, přesouvat apod - a většinou ve 2D nebo 3D. Moc jiných možností zase není.

Ale tak v za celý rok 1992 jsi našel dvě hry. To mi jako nějaké extra lepší než dnes nepřijde. Třeba v roce 2009 mě napadá hned Flower. Myslí, že nic podobného předtím nebylo. A i když se tam defakto lítalo, tak i ovládání bylo úplně jiné. A letos je to podle mě ještě lepší - Move Echorome podle vypadá zajímavě (nebo znáš jinou hru, která by se hrála stejně?). Napadá mě i heavy Rain ze začátku roku. Taky docela unikání herní zážitek. To jsou jen za letošek taky dvě. PC Indie scénu moc nesleduju - ale věřím, že tam by se určitě taky něco našlo. Ale není to tak dávno co vyšel ten World of Goo - taky pecka jako nic jinýho - každej level trochu jinej.

Fakt si mylsím, že ot není tak zlý. Akorát hárči sami jso uzaslepení reklamama a nevidí, že existují i jiný hry, než jim cpe EA. A že nevychází jen COD, Sims a NFS.

0/0
15.9.2010 12:32

Dhatz

Re: Re: Re: Re: Re: Re: hlouposti

nemůžeš srovnávat kavantitativně když ořád roste počet vydávaných her, Je fakt že dokud se věnovalo spíše vývoji než grafice/PR, návykovosti a marketingu byly skvělé hry na každém rohu. dneska je všechno klon a skoro nic ani nefunguje jak má(na PC). a zároveň samotné hry jsou vydávány  v takových kvantech že nerazit na něco je fakt jak objev ameriky. Na faccebooku se předháněj kdo vykutí větší hovadinu a vyrejžuje víc než hovado od vedle. Potom ani přijatelně kvalitní věci jako Singularity, Blur nebo S/S V nemají dostatečný potenciál aby se lidem líbily tolik jako staré NFSka nebo half-life. Ovladače jsou ale ještě horší problém než si představuješ, když ani Mafia II ani Supercars V8 nepodporujou volant, je i světová ekono krize jenom přehánění(kdyby krize nebyla definována jako klesající trend v HDP).

0/0
15.9.2010 14:16

buchtak

Re: hlouposti

S tim se da souhlasit jen castecne. Myslim si, ze dnesni hry jsou kvalitnejsi nez driv, predevsim diky vylepsovani technologie, s cimz ale souvisi i samotna hratelnost. Jen se misto originality jde cestou overenych konceptu, jak v technickym zpracovani (grafika, AI, lokalizace, ...), tak v hratelnosti. Co chybi je prave ona originalita, nova myslenka, hry jsou dneska zkratka prumyslova vyroba jako kazda jina. Ne, legendy typu Fallout nebo Planescape Torment nebo jinak slozity hry se uz pravdepodobne nikdy vyrabet nebudou, na druhou stranu dnesni trend ma i svy vyhody - diky zpomaleni vyvoje, odladenosti enginu a overenosti hernich konceptu jsou i ne-AAA tituly kvalitne a standardne provedeny hry, kde nehrozi, ze bude stupidni AI, oskliva grafika, zprzneny ovladani nebo nejaka jina nepochopitelna vec srazejici kvalitu jinak slusny hry dolu.

No a dalsi vec je prave psychologickej faktor, jak tu uz nekdo psal. Proste kdyz budu hrat Diablo, tak je jasny, ze Diablo II uz mi nebude vzhledem ke svy dobe pripadat tak dobry, protoze uz to znam a logicky uz nemuze bejt prelomovy. Ale clovek, kterej prijde k Diablu II a nic podobynho predtim nehral, si pravdepodobne rekne ze je to nejvetsi pecka jakou kdy hral a stary Diablo mu bude pripadat jako vykopavka.

Kdybych to mel shrnout, tak bych rek, ze se snizujou rozdily mezi hrama a jejich originalita, ale celkove se prumerna kvalita hry zvysuje. Tenhle trend jen kopiruje vyvoj v jakymkoliv jinym odvetvi zabavniho prumyslu, vsude je to stejny.

0/0
15.9.2010 0:28

Meck IV.

...

Bohužel ale kvalita her a hratelnosti jako takové jde strmě dolů. Nevím jestli je to přímo konzolovostí většiny her, anebo nezajmem hráčů hrát hry jako byly před deseti lety. Každopádně Deus Ex je dílo na které nikdy nezapomenu a nejspíš bude navždy tou nejlepší hrou, co jsem kdy hrál. VIVA WARREN!

0/0
14.9.2010 19:58

Dhatz

Re: ...

každopádně nejsou všchny hry zdejší tak blbé any říkaly celou větou "press E to not die", například mafia II má jenom tlačítko a akci(tak je to správné, tak to m být). ale asi jsou všechny inbred aby nešla značka zadávat klávesnicí nebo aby nepodporovaly volant když už stavějí na autech(GTA, Mafia II, Superstars V8)

0/0
14.9.2010 21:18







Najdete na iDNES.cz