Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dragon Age 2 je jiný. Chce být akční hrou na hrdiny s dobrým příběhem

Úspěch prvního dílu byl založen na taktických bojích, příběhu a rozhovorech. Dvojka zachová jen poslední dvě ingredience.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Niri

Taktika - FAKTA !!!

Promiňte, ale když píšete jakousi "recenzi", bylo by vhodné psát do nich fakta nikoliv informace z pochybných zdrojů. Ještě před napsáním tohoto počinku, tedy před 3. 10. 2010 jsem na oficiálních stránkách četla naprosto jasnou informaci, že taktika se opravdu NEZMĚNILA.

Tedy - bude ji možné zapauzovat jako v DAO.

Navíc z Vašeho článku by mohl čtenář dojít k mylnému přesvědčení, že "hlavní" postavou bude právě zmíněný Hawke, což taky není pravda. Podle oficiálních stránek bude možné hrát za člověka - jak mužskou, tak ženskou postavu, plně namluvenou a samozřejmě s možností volby zaměření jako v DAO.

Bylo by opravdu vhodnější zjistit si nejprve oficiální informace, než přebírat ze zahraničních neoficiálních stránek, případně je alespoň zkontrolovat. Takto Vám maximálně mohou prodejci DAII v ČR poděkovat za odrazení případných nakupujících nepravdou, na které je prakticky založen celý článek.

0/0
2.11.2010 23:37

Kvatan

Pribeh

Ja se priznam, ze nemam rad dlouhe a priblble klisovite pribehy, jo jasne zachranit svet atd. Rv  nuda, porad to same, to se muzu kouknout na film Rv

Ja mam rad dobry herni system, kdyz je to propracovany po strance boju, vyvoje postavy, kdy musim proste premyslet a ne bezduche prochazeni svetem a poslouchani kecu Rv

0/0
4.10.2010 17:18

bobbyCZE

Re: Pribeh

To je take tak trochu klišé. To uz ale souvisi prevazne se zaoceanskou mentalitou, hlavne teda USA a Kanada, kde proste ten trend ve hrach "zachranit svet, zmenit svet atd" proste leti. Osobne mam taky radsi kdyz se pribeh tyka neceho vlastniho a vy jako hrac se do toho nejak tak primotate nahodou, a nebo se to tykla hlavni postavy. Napriklad Gothic 1, jste vezen a hodili vas do kolonie, prezijte si sami. Samozrejme tam byli nejaky kecy potom ze jste vyvoleni bohy atd, ale kdyz vas ukousal chnapavec nebo cihavec, tak vam zrovna nepomohli.:-)

0/0
4.10.2010 18:10

Blackened Halo

Re: Re: Pribeh

mne sa pacil pribeh vo Final Fantasy 12, tiez ste sa do konfliktu zaplietli nahodou pri kradezi jednej veci a pritom sa konflikto odohraval medzi dvoma znepriatelenými kralovstvami, cize ziaden osud celeho sveta, a cele gro pribehu bolo postavene na uzmierení tychto kralovstiev..pekne :)

0/0
4.10.2010 18:29

skl1

Re: Re: Re: Pribeh

sak DAO1 neni o zadne zachrane sveta, ale o zachrane kralovstvi...kolem jsou dalsi krajiny a dalsi kralovstvi do kterych se hrac v jednicce nedostal a nijak je neresil

0/0
4.10.2010 19:23

Chlcony

Re: Re: Re: Re: Pribeh

Pokud jsem příběh sledoval správně - šlo sice o lokální problém, ale při jeho volném průběhu by byla nákaza celosvětová, proto požádali o pomoc i ty okolní země, proto zájem Quarnijců, no alespoň si pamatuji, že z vyprávění Duncana bylo lidstvo při každé nákaze na pokraji zkázy

0/0
4.10.2010 19:37

bobbyCZE

Re: Re: Re: Re: Pribeh

Ale zas tam bylo ze cirou nahodou vsichni Grey Wardens zemreli a hrac a jeste jeden clen skupiny jste byli posledni, takze zase, zachrana kralovstvi je jen ve vasich rukou, nesmite selhat atd. Netvrdim ze je to spatne, jen to konstatuji. Stejne si nekdy tak rikam, kdyby proste nejaky hrdina co ma spasit svet se tak nejak rekl "Se*u na to" a sel do pryc. ;-D

0/0
4.10.2010 19:49

Chlcony

Re: Re: Re: Re: Re: Pribeh

Jakej by ta hra potom měla smysl :D Ale zbyli jediní ve Fereldrenu (nevím jeslti to píšu správně) - další přicházeli, jak už řekl Duncan u Ostragaru a měli dorazit za pár dní - ale Loghain je asi nechal pozabijet jak se dostal k moci a ti zbylí byli tisíce mil daleko - prostě když se má něco posrat, posere se to pořádně a huhůůů - máme tu další hru :D Nevím, já tam ten příběh žral, mám rád hry na hrdiny:)

0/0
4.10.2010 20:12

Chlcony

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pribeh

Proč to vůbec píšu, já su dřevo, v podstatě se dostanem k tomu hlavnímu - zbyli jen dva! :D Omlouvám se, nevím proč jsem to psal, nějak jsem se zamyslel a nedošel jsem k podstatě :D Stejně je Alistar můj oblíbenec! Vždy na vaši straně

0/0
4.10.2010 20:20

skl1

obecne

souhlas s Blackened halo...az teda na jeho nazor na Torment ;] 

jinak nedivim se, ze RPG dnes vypada jak vypada...kdysi byly hry delane pro par vyvolenych, kteri na okraji spolecnosti povazovani za zoufalce travili tydny u odpadlicke zabavy = pocitacove hry

dneska ? rozsireni her mezi nekritickou masu hracu, kteri hlavne na zapade sesrotuji skrz herni konzoli jakykoli brak co jim obchod nabidne a tim zajisti prachy naprostym zoufalcum pro vyvoj dalsiho braku. Hry ktere se daji dohrat za 6-8h !!!! co to je ??

Z jedne strany to prinasi pokles kvality u vsech her ... proc by Bioware melo delat nejaky slozity bojovy system, kdyz muze udelat mlaticku a hra vydela stejne, nebo vice ?? Na druhou stranu to prinasi krecovite vykriky HC hracu, kteri kdyz vidi okolo sebe tu hruzu, tak vkladaji naprosto prehnane nadeje do kazde nadejnejsi hry...viz. ME2, ktery jsou schopni zavrhnout jen proto, ze nemuzou rozdelit vice bodiku postavam, ale uz naprosto ignoruji bravurne zvladnute pribehy jednotlivych postav a celkovou atmosferu hry. (mozna to ignoruji proto, ze maji upiratenou verzi bez cestiny a anglicky dobre neumi)

0/0
4.10.2010 16:05

Chlcony

Re: obecne

Nejsem HC hráč, ale ten taktický model DAO mě hrozně bavil, prostě...nebylo to jen takové bezduché splašené klikání na mlácení, ale teď můj ideál dobré hry se rozpadl, ach jo, mě to prostě hrozně mrzí, i kdyby byla sebelepší, tak pro mě nebude tak dobrá jako jednička, snad další aspekty hry zaujmou, ale modlím se, aby byl změněn ten bojový systém a ty postavy...meč větší než hráč, hlavně i širší, stylový dávání na rameno, různý skákání při mlácení...to jsem viděl 100x u free MMORPG :(

0/0
4.10.2010 16:20

bobbyCZE

Re: obecne

S tim zavrhovanim ME2 je to takove klisovite. Ono ja se treba vunec nedivim tem co byli zklamani prave kvuli zakcneni hry, protoze jak uz jsem tu jednou psal, a ne kazdy musi souhlasit, Mass Effect tim ze byl misem TPS/RPG byl dneska necim unikatnim, necim co ho posunulo hodne vysoko, vesmirne RPG ke byla dobra akce, kolik takovych her bylo? A kdyz mas udelali z dvojky v podstate jen akci, ikdyz vynikajici akci s vynikajicich pribeh a vynikajici hratelnosti, tak presto vesmirnych strilecek je pomerne dost, takze ztratil to svoje ono TPS/RPG kouzlo. A ano, nekdo tvrdi ze se hral bravurne a jestli je to na ukor ztraty onoho kouzla, tak budiz. Sam se k tomu stavim castecne z obou stran, ME2 byl povedeny ve vsech smerech ale zaroven me mrzi ze se proste priklonil kvuli moznosti vyledat vic penez a vetsi pristupnosti masám jen k akci.

0/0
4.10.2010 16:30

bobbyCZE

Re: Re: obecne

Skoda ze tu nelze editovat prispevky, kdyz clovek pise v rychlosti, odesle to a pak to po sobe nahodou precte, a vidi ty preklepy. No treba to cist jeste pred osedlanim, ale co, nepisem dolezity formulare nastesti. =)

0/0
4.10.2010 16:33

bobbyCZE

Re: Re: Re: obecne

*odeslanim :-)

0/0
4.10.2010 16:33

rostan007

Re: Re: Re: Re: obecne

Si na tu diskuzi koukám vystačíš sám, co?:-P

0/0
4.10.2010 19:48

bobbyCZE

Re: Re: Re: Re: Re: obecne

Ne, jen je treba se nekdy opravit, protze nektere preklepy klidne mohou zmenit vyznam cele vety.

0/0
4.10.2010 20:07

Blackened Halo

Re: obecne

sdfg

0/0
4.10.2010 18:12

Blackened Halo

Re: obecne

problem me1 bol v tom ze sa marne chcelo podobat na rpg s nekonecnymi moznostami, ale bolo mu to marne platne, tato hra na to proste nemala...strasne neprehladny inventar, kopa vecí k ničomu, uplne bezvyznamne schopnosti, nudne prehladavanie planet a "tazba" surovin či slabe a neustale sa opakujuce nepovinne ulohy ..ja ked som to hral prvykrat som sa cudoval ci fakt hrajem tuto hru, ktoru recenzenti vychvalili do nebies

na druhej strane ked prisiel me2 a kazdy ho udupal do pekiel, ja som sa prekvapivo bavil, hra to bola priamociarejsia, prehladnejsia, krajsia a hlavne sa na nic nehrala..čistokrvna akcia ktora sa k svetu ME hodí ovela viac ako nemastne neslane RPG v style me1....ja osobne dufam ze me3 bude ako 2 ;)

0/0
4.10.2010 18:17

_Sandstorm_

RPG is dead

Trvající pojetí RPG je dle mého názoru zastaralé a neschopné konkurence vůči ostatním žánrům. S ohledem na omezené místo jen níže v bodech uvedu zásadní argumenty s tím, že za předpokladu slušné a racionální diskuse některé z nich později rozvedu.

/ Příběh. Upřímně řečeno, celá RPG-reklama na příběh je trochu klamavá. Může být RPG se špatným nebo nedůležitým příběhem a může být hra z jiného žárnu mající příběh velice zajímavý. RPG tedy není exkluzivní žánr na vyprávění příběhů a touto iluzí nelze opravedlňovat jeho skomírající existenci.

*Klišé. V souvislosti s příběhem je třeba zmínit, že současný trend RPG svěřovat hráči do rukou osud celého světa začíná silně zahnívat. Stačí se podívat do repertoáru dělníků z BioWare. Vzpomínám např. na Planescape: Torment, ve kterém hráč řešil ryze osobní problém hlavního hrdiny, a přesto se příběh dotkl "nejvyšších míst" a filosofických témat. Kdepak dnes - padouch nebo hrdina, je to jedno. Hra jej vmanipuluje do role zachránce světa před zlou obludou, ideálně jako člena elitního řádu (Grey Wardens, Spectres atd.). Tím z definice žárnu vypadává zásadní slovo - "Role", neboť její mantinely jsou pevně nastaveny a případné "volby" mají vliv nanejvýš na možnost vidět jinou počítačem vytvořenou postavu ve spodním prádle.

* No skill. Upřímně řečeno, RPG jsou hry nejméně náročné na skill. Vše za hráče kalkuluje počítač, zatímco na hráči je jen výběr vhodné akce, který je realizován kliknutím. Obsahuje-li konkrétní RPG zajímavé složky, pocházejí z jiných žánrů (FPS, RTS apod.).

* Dogmata. RPG žánr je podle mého názoru nejvíc svázán dogmaty, které vyvolávají i vnitřní při tvorbě samotné hry. Jedním z takových dogmat je i pravidlo rozdělení schopností podle povolání (horší případ) nebo podle výběru hráče (menší zlo). Tvůrce potom musí hru tvořit tak, aby ji bylo možné dohrát za každou postavu. Přitom klíčem není výběr schopností na začátku, ale při každé situaci. Nevidím tedy důvod, proč by postava nemohla umět všechny schopnosti, se kterými hra počítá - například stejně může najednou bojovat jen s jednou resp. dvěma zbraněmi, vyvolávat jedno kouzlo apod.

0/0
4.10.2010 11:06

Amaroun

Re: RPG is dead

No uprimne ikdyz Dao mam docela rad, nemuzu ho zvat slusnym rpg...... DAO samotny doopravdy zadny pribeh nema ( mozna pekny univerzum)... Priklad moderniho slusneho rpg pribehu je Zaklinac.

Co se tyce skillu ano je to tak NWN 2 (jednicku jsem nehral), s timto pocitala a dala se doopravdy nakombinovat zajimava postava. Samozrejme ale vyvoj v jednom smeru zarucoval jistejsi postavu...

Jinak docela by mne zajimalo jestli povazujes za RPG hry typu hothic 1,2,3 risen (proste PB hry)

0/0
4.10.2010 11:19

_Sandstorm_

Re: Re: RPG is dead

Souhlasím, příběh Zaklínače byl vynikající. Ostatně na něm lze doložit nemyslnost tzv. "RPG" prvků - hráč si vybíral schopnosti, ale rozdíl byl v zásadě jen v tom, co se naučí dřív a co později, protože to logicky musel být stále tentýž Zaklínač. Imho úplně zbytečný opruz.

Z Tebou uvedených her jsem dohrál jen Gothic 2 a bylo to celkem dávno, takže si už nepamatuju všechny možné volby a jak moc byly zásadní. Volba mezi povoláními byla vcelku logická, protože byla dána volbou spojenců. Volba skillů byla taky logická, protože reflektovala způsob obživy a samotné hry se příliš nedotýkala (vždy platilo "koupit nebo si sám vyrobit"). A hráč musel při souboji něco umět, nešlo jen o klikání myší. Lockpick měl i velmi zajímavou minihru, byť s ohledem na její časté opakování možná příliš zdlouhavou (víc se mi líbilo hackování v Bioshocku nebo lockpick v Mafii II).

Tedy mohu uzavřít, že hry série Gothic drží žánr nad vodou. Na druhou stranu - proč by to měla být zvláštní skupina her? Vždyť FPS Bioshock obsahuje velmi podobné atributy, jen je více lineární.

0/0
4.10.2010 11:39

Amaroun

Re: Re: Re: RPG is dead

No pro mne by osobne bylo blizsi kdyby hra kombinovala uceni se skillu, ale zaroven i trenink a pouzivani skillu... Uvedu priklad: Nova postava zna uricte pohyby( vypady)od zacatku, ale vzhledem k tomu ze malokdy drzela mec v ruce,sance na uspesne provedeni urciteho utoku ( ted si fakt vymslim)je nizka ... ta sance se da zvetsovat budto u u ruznych treneru a nebo i pokud ma hrac stesti a skill se mu povede primo v boji... Odemknuti nejakeho skillu, ktery mu autor naserviroval primo do tabulky s tim ze ho pak postava provede zcela exelentne a precizne mi pripada trosku divne.... Hrac by mel doopravdy se ponorit do sveta,( ale pozor zase to nesmi byt prehnane)jit a vyhledavat... Ne rict si hmm tak tuhle vetev si zahraju pristi hru, protoze chci mit tamto pekny kouzlo uplne na konci.....

0/0
4.10.2010 12:00

_Sandstorm_

Re: Re: Re: Re: RPG is dead

To by v zásadě odpovídalo modelu akčních her, ve které hráč se zvyšující se obtížností postupně dostává silnější zbraně.

0/0
4.10.2010 12:12

IARK - BAN za králíčka.

Re: Re: Re: Re: RPG is dead

Tak tento model je defakto v TES, kde se zvysuje skill pouzivanim, lektvary ci kouzla si taky muzes upravit atd. skilly by museli postavit na alchimii treba v Two Worlds, kde proste sis zkusmo neco udelal a pak zapsal recept. Jinak kouzla sis v TES mohl taky svym zpusobem upravovat, pak by se mi libila kombinace, co predvedla DAO, kde ho treba zmrazis a pak kladivem ci kouzlem zozbyjes.

0/0
4.10.2010 12:53

_Sandstorm_

Re: RPG is dead

(Pokračování).

Podle mého názoru RPG vůbec nemusí být samostatným žánrem. Jediný jeho přínos, totiž zásadní volby v průběhu hry, totiž může být implementován do hry jakéhokoli typu. Vezmeme-li jako příklad vynikající Deus Ex, šlo v zásadě o FPS s dialogy. Jakékoli tzv. "RPG prvky" byly dle mého názoru spíš na škodu, protože postava mohla klidně umět všechno, od plavání, přes hacking až po těžké zbraně, aniž by se obtížnost stala nevyváženou.

Současné RPG jsou tedy spíše hrami se statistikou, nejblíže podobné fotbalovým nanažerům a Sims. Hráč si hraje s bodíky a tvářičkou svého hrdiny, shání mu slušivou zbroj a vylepšuje statistiky. Výsledky potom pozoruje v tom, jak počítač vyhodnocuje souboje, přičemž má velmi omezenou možnost, jak ovlivnit jeho průběh. Vše se děje v mantinelech linerálního příběhu s občasnými pokusy vytvořit dojem svobodné volby.

RPG by tedy dle mého názoru měl důstojně umřít jako samostatný žánr a zanechat za sebou cenný odkaz pro ostatní hry - možnost skutečně ovlivnit příběh, jinými slovy hrát roli (play a role, role-play).

0/0
4.10.2010 11:26

IARK - BAN za králíčka.

Re: Re: RPG is dead

Jako zde kolega, z vetsiny take nesouhlasim. Staci se podivat jaky rozbroj udelal DAO a proc? Nebylo to nahodou tim, ze ukazal neco ze starych RPG? Takze dle tebe bude 2ka lepsi protoze opusti klasicke RPG?

0/0
4.10.2010 11:43

_Sandstorm_

Re: Re: Re: RPG is dead

Vývoj DA 2 moc nesleduju, protože mě celý ten svět docela zklamal. Takže nemohu říci.

0/0
4.10.2010 11:48

xxxGASxxx

Re: Re: RPG is dead

Nemůžu souhlasit s tím Deus Ex. Za prvé, je to akční RPG a za druhé, je naprosté šílenství tvrdit, že postava mohla umět všechno. Naopak, člověk si mohl vypracovat jen omezené množství schopností a to dost ovlivnilo styl hraní. Tímhle je DE dost proslavený. Mluvíš, jako kdyby si ho nehrál.

0/0
4.10.2010 11:55

_Sandstorm_

Re: Re: Re: RPG is dead

Schválně se nad tím zamysli. I při možnosti používání všech schopností by hráč musel volit mezi stealth a rambo přístupem. Obtížnost by nikterak neutrpěla. (O augmentaci jsem nepsal, tam skutečně měla volba smysl, jinak by postava byla příliš silná.)

0/0
4.10.2010 12:01

xxxGASxxx

Re: Re: Re: Re: RPG is dead

Jenomže ty schopnosti nemůžeš používat všechny dobře, v tom je ten vtip. Co by bylo kdyby je irelevantní. Navíc stealth mi přijde jednodušší než rambo styl tak jako tak...

0/0
4.10.2010 13:29

_Sandstorm_

Re: Re: Re: Re: Re: RPG is dead

No a já nesouhlasím v tom, že by to byl vtip. Naopak, považuju to za újmu hratelnosti.

0/0
5.10.2010 10:16

vaclavj1

Re: Re: RPG is dead

Vsak teziste RPG se presouva zejmena do akcnich RPG.

0/0
4.10.2010 13:29

IARK - BAN za králíčka.

Re: Re: Re: RPG is dead

jenze akcni RPG ma stejny vyznam pomalu jako akcni adventura, s adventurou to nema pomalu taky nic moc spolecneho, proste to jsou spis akcni hry s RPG prvky, kde ti soupnou 3 vlastnosti 2ji zlepseni zbrane a bez, mas supr RPGcko. Staci mi pozorovat co se deje okolo D3, nejvic me dostalo zruseni lektvaru, za chvili to bude jak v codu, zadny ukazatel zdravi, jen si skocis za roh se na chvili vydychat a autosave na kazdem rohu :-/

0/0
4.10.2010 14:58

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: RPG is dead

Pokud clovek nema v hlave prolozene rovnitko, ze adventura = point and click, tak s tim nevidim problem.

Diablo bylo akcni RPG od prvniho dilu a s hodnocenim trojky bych zatim pockal - bezduche spamovani lahvicek namapovanych na hot key mi moc hluboke take neprijde (hadam, ze kdyby nejaka oblibena hra udelala prechod od pomaleho kontinualniho leceni k instantnimu na jeden zmacknuti klavesy, tak se ozve hromada lidi, jaka je to hruza a jak je novy zpusob pro casualy).

0/0
4.10.2010 16:23

IARK - BAN za králíčka.

Re: Re: Re: Re: Re: RPG is dead

to pak ale stejnou definici muzu oznacit za nejlepsi RPG vsech dob The sims ;-)

Tak akcni bylo, ale tech RPG prvku mel opravdu, opravdu hodne. jinak nedovedu si predstavit leceni pri chuzi na hard u nejakeho bose, pokud zustanou u primarniho padani leciv v podobe oblacku z nepratel, jsem zvedavej jak to vyresej. Co me osobne taky vadi je prekopani vyvoje postav a nektere skily na jeden nektere na pet bodu. To je system, kterej se mi fakt nelibi :-/

0/0
5.10.2010 7:24

vaclavj1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: RPG is dead

Tam dost zalezi, jak to clovek hraje, ale skutecne se to k RPG asi blizi nejvic.

Zatim jsem to moc nezkoumal, ale z tohohle kratkeho popisu nevidim problem - system se naprosto prekopal uz mezi jednickou a dvojkou. Pozadavek investovat vic bodu do uzitecnejsich skillu mi prijde pochopitelny.

0/0
7.10.2010 11:39

Zayl

Re: RPG is dead

Naprosto nesouhlasím. Debatoval bych s tebou každý bod ale komentáře na tak složitou debatu nejsou vhodné.

Takže shrnu do Rv .

0/0
4.10.2010 11:37

Blackened Halo

Re: RPG is dead

absolutne s tebou nesuhlasim ....

1;) príbeh: ten uzko suvisi s rozvinutim charakteru tvojej postavy ci tvojich spolubojovnikov, cim su lepsie napisane charaktery tym je aj príbeh a jeho námet uveritelnejsi a da sa ovela viac prezit,cize to cochcem povedat je ze kym v ostatnych zanroch je pribeh viacmenej do poctu u RPG sa priam pocita so strhujucim pribehom plnym zatacok odbociek a zvratov ...no prosim spomen na soldier of fortune, call of duty 4 ci medal of honor..spomenies si o com to vobec bolo? myslim si ze nie lebo to nie je podstatne,,,strategie moc na pribehu nestavaju taktiez, resp nie je pre hru az taky dovlezity..ostatne zanre ani nie je treba spomenuvavat,,,teda az na jeden adventury,..to je s rpg jediny zaner u ktoreho je dolezity pribeh ...teda to ze podla teba nie je rpg exkluzivny zaner na vyrozpravanie pribehu je hlupy nazor

2:) klise: povedz mi čo nie je klise? uz nas zivot ktory zijeme kazdodenne je klisovity az je z toho zle. Je priam nadludske vytvorit nieco co by v tebe nevyvolalo pocit ze si to uz niekde videl. Co mas proti zachrane sveta? Tento namet je pouzity v stovkach filmov, knih ktore su celosvetovo uznavana a ctene. Zalezi na tom ako je to "klise" vyrozpravane, to je dolezite. Cim putavejsie, tym lepsie. Klise sa nezbavis a myslim si ze to slovo je trochu prezitok kedze kazdy clovek ja vlastne svojim sposobom "klise". Inu, stale sa tu ohanas Planescape:torment ako keby to bola jedina RPG aku si hral, pricom moj nazor je ze je to strasne predcenovana hra, ktora neobstoji skuske casom a je vlastne vo svojom jadre nudna rpg, v podstate tak ako kazda rpg podla pravidiel AD&D. Inak to slovko ROLE neznamena ze riesis len pocity a problemy svojho hrdinu, pricom jeho pocinanie ma v priamom dosledku dosah len na jeho okolie. To je podla mna dalsi hlupy nazor, pretoze riesit sa daju konflitky tak u seba ako aj u okolneho sveta, celeho sveta...

3.) skill: co sa tyka skilu, tu s tym tiez nesuhlasim, pretoze aj ten vyber vhodnej akcie je odvodeny od toho aku mas ty vlastne skusenost s hranim a takticku vyspelost...to ako keby si o hre šach povedal ze na to netreba ziaden skill,pretoze jedina akcia je ta ze posuvas panacikmi po ploche ...inu u FPS by sa tiez nemuselo hovorit o skille ale len o obycajnom a prachprostom reflexe :P

0/0
4.10.2010 14:12

Blackened Halo

Re: Re: RPG is dead

4.) dogmaty: preco by nemohla vediet vsetky schopnposti? pretoze tie schopnosti sa navzajom vylucuju preboha!!! zober si take rpg ARCANUM, tam proste pojdes bud po ceste magie alebo mechanickych zbrani, a to sa vylucuje, cim viac pouzivas zbrane tym mas menej psychickej zrucnosti pri pouzivani magie, pretoze pouzivanie zbrani je urcite jednoduchsie ako sustredenie sa vyvolanie nejakeho kuzla....toto si prosim pekne fakt zaklincoval a ukazal ze o RPG zanri vies akurat tak velky prd

0/0
4.10.2010 14:13

Demonaz

Re: Re: Re: RPG is dead

Tak nějak takhle bych to napsal taky. Problém RPG dnes vidím v jeho zjednodušování. Příkladem budiž právě DA - určiě si všichni pamatují, že na ( zoufalé) volání hráčů bylo Bioware nuceno vydat patche na snížení obtížnosti ( a to DA je vcelku jednoduchá hra). To se pak jeden nediví, že vývojáři do hardcore RPG opravdu nejdou a všechno začíná vypadat jako Mass Effect. Zda je to dobře nebo špatně nechám na vás, mě se tento trend nelíbí.

Arcanum je krásný příklad RPG s mnoha možnostmi. Téměř každý významnější quest měl vícero možností jak ho splnit: krádeží, proplížením, bojem, ukecáváním- to si ovšem člověk musel pozorně a správně vybrat neoznačenou odpověď. Ne jako dneska,kde vám ji preventivně vyznačí, abychom nad tím nedejbože museli přemýšlet...

Takže ne, RPG opravdu neumírá, jen se transformuje v něco jiného, v něco více přístupnějšího masám.

0/0
4.10.2010 15:01

bobbyCZE

Re: Re: Re: Re: RPG is dead

"Takže ne, RPG opravdu neumírá, jen se transformuje v něco jiného, v něco více přístupnějšího masám."

Cili v podstate umira.

0/0
4.10.2010 16:23

_Sandstorm_

Re: Re: Re: RPG is dead

Ad 4) Ano, uvedl jsi dobrý příklad. V případě Arcana je základní rozdělení schopností odůvodněno fungováním světa a zrovnau téhle hry se jednalo o znamenitý nápad. Jde však jen o jednu z mála výjimek potvrzujících pravidlo. Ve většině her je rozdělení ryze arbitrární a vychází z pen and paper her, jenomže u těch je rozdělení schopností podmíneno společnou hrou více lidí, kteří jsou rozdělním schopností nuceni spolupracovat. U singleplayerových her to je spíš přežitek, protože ty se zpravidla nehrají kooperativně. 

0/0
5.10.2010 10:34

Chlcony

Re: Re: RPG is dead

Dva palce nahoru, pěkně napsáno, máš můj obdiv, že se ti s tím chtělo vůbec tak vypisovat :-)

0/0
4.10.2010 16:21

nasson

Re: Re: RPG is dead

ad 1) Neni to hloupy nazor. FPS muze velmi snadno nabidnout to co RPG pri vypraveni pribehu. To ze to tak obvykle neni, neni problem technologicky, nebo co, ale ciste ten, ze si to fanousci nezadaji, nebo minimalne tvurci her predpokladaji, ze to neni az tak potreba. Casto se stava, ze v ostatnich zanrech je pribeh do poctu, ale nemusi to tak byt! Stejne tak - u her, ktere se hraji stylem RPG her, pribeh principialne nutny neni! To ukazalo diablo a vsichni jeho nastupci. A nechci ted resit, ze to neni RPG, proste hraje se to stejne jako Arcanum/Beyond Divinity (principialne klikate stejne, skilly se chovaji taky podobne, atd.), akorat vam muze byt pribeh ukradeny. Neni to hloupy nazor, akorat jde proti zazitym klise.

0/0
4.10.2010 17:07

Blackened Halo

Re: Re: Re: RPG is dead

ja osobne hack and slash rpg povazujem za cisto akcnu hru ..nic viac nic menej...sekacka rubacka bez taktizovania s rychlym spadom ...mmm..nie su tie slova prave synonymá rpgcka pre masy, cize zjednodusovania pre sirsiu hracsku obec???

treba si uvedomit ze to nie mass effect (pricom 2ka je fakt akcna rezba)

zacal s jednodusovanim rpg ani ziadna podobna hra ale priamo vsetkymi oslavované DIABLO!!!!! len to si nikto bohuzial neuvedomuje :(

0/0
4.10.2010 17:28

_Sandstorm_

Re: Re: RPG is dead

Ad 1) To, že většina FPS nemá vypracovaný příběh, zatímco RPG zpravidla ano, je konstatování faktu. Nelze z toho dovozovat *potenciál* toho kterého žánru vyprávět příběh. Sřílečky moc nehraju, ale co si vzpomenu na Unreal nebo Half-Life series, příběh a "lore" mě velmi zajímaly.

Ad 2) Právě proto, že běžný život trpí určitými nutnými stereotypy (ačkoli svůj život bych za klišé rozhodně neoznačil), by hry měly poskytnout alternativu, dočasný únik. Souhlasím s tím, že čím obecněji příběh popíšeš, tím víc si budou příběhy podobné, protože základních motivů (zrada, láska atd.) zas tolik není. Ovšem způsob vyprávění a rozvinutí těchto základních principů může být pokaždé jiný.

Ad 3) Přirovnání RPG k šachům je skutečně odvážné. Zmíním jeden zásadní rozdíl - vliv náhody. Veškerý skill u RPG spočívá ve volbě schopností, u akčních her bych možná přidal rychlost klikání. To podle mého názoru neposkytuje takový požitek z hraní, z pocitu, že se v něčem zlepšuju, že se mi něco povedlo, což je tradiční herní požitek.

0/0
5.10.2010 10:30

JeDicz

Re: RPG is dead

Můj názor na tvůj příspěvek je asi tento: a) RPG respektive správně cRPG skutečně není exkulzivním žánrem pro vyprávění příběhů ani nikdy nebyl a ten kdo by to tvrdil musí lhát. To v čem je cRPG exkulzivní je způsob jakým je samotný příběh zpracován a převyprávěn. Způsob který slučuje v jedno role-play, příběh a vývoj postav. b) téměř jakýkoliv herní příběh je odvyprávěn jako nějaké klišé. Je to tím, že lidé klišé rádi vyhledávají, pomáhá jim odpoutat se od reality. Tvůrci her zřejmě správně pochopili, že lidé zrovna nevyhledávají příběhy o putování kočovného dráteníka mezi třemi rybářskými vesnicemi a to platí bezezbytku téměř o každém herním žánru s příběhem... c) klasické cRPG hry skutečně nejsou vázané na fyzické schopnosti hráče, je to jedna ze základních vlastností tohoto žánru, čili nechápu proč by to mělo být jejich mínus, naopak to vidím jako plus například pro tělesně postižené hráče. d) Když pominu nesprávné použítí výrazu dogma, pak bych oponoval tvrzení, že tvůrce hry ji tvoří tak aby šla dohrát za každé povolání. Je historicky spousta cRPG her, kde je výběr postavy natolik zásadní, že se určité pasáže prostě odehrát nedají, příkladem za všechny budiž Wizards & Warriors. Hra která vyžaduje dokonce správný mix povolání v partě. Důvod proč postava nemá umět všechny schopnosti v jeden moment je právě svázán s vývojem postavy, je to základní kámen žánru. Tím že z postavy uděláme supermana celý žánr degradujeme a ochudíme o skoro celý prvek role-play a o celý vývoj postavy, čili jediné co nám zůstane je vyprávění příběhu. Po tomto zásahu je tedy možné dát mezi singleplayer cRPG a Interaktivní film rovnítko. Důvod proč po RPG světech neběhají supermani je stejný jako v reálu.

0/0
4.10.2010 18:00

JeDicz

Re: Re: RPG is dead

Ještě bych doplnil jeden komentář k tomu zda je RPG mrtvé. Mě osobně naplňuje nadějí série Drakensang.

0/0
4.10.2010 18:51

A.A.

Re: RPG is dead

Toto platí. RPG ale neskončí, ale postupně se bude měnit. Dříve byly RPG bez 3D rozměru a nyní naopak 3D rozměr je pro mnoho RPG naprosto nutný a hráči ho vyžadují. RPG se změní. Vše záleží pouze na zájmu hráčů.

Jinak RPG ještě mrtvé není a dlouho nebude. Dokonce i současná koncepce RPG je stále přitažlivá a hráči jí chtějí! Ne všichni mají náladu na to, aby se učili dlouze herní principy a aby dosáhli nějakého skillu. Mnozí hráči prostě chtějí hrát a to je vše.

0/0
6.10.2010 16:34

Ej.dzej.rimmer

...

Pokud ma nekdo rad RPG zanr a vedle pocitace mu lezi i playstation doporucuju vsem Demons soul.Super atmosfericka hra a neni to zadna prochazka ruzovym sadem.Osobne bych rekl,ze momentalne nejtezssi rpg na trhu.

0/0
4.10.2010 7:44







Najdete na iDNES.cz