- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Už se těším na LAN párty s kámošema, jako koop bych bral Simulátor Picassa, jako DM bych doporučoval řezání Van Goghova ucha, kdy ucho = frag. Jako adekvátní náhradu za legendární Q3 telefrag bych považoval lehce synchronizovaný skok s rozběhem do zdi poblinkané Warholem. Ve dvou. Pro surreálnější pocit navrhuji místo 3D technologií LSD.
Teď vážně. Kdo hrál Syberii nebo The Longest Journey, nebo nedej bože Kiss: The Psycho Circus ví, že hry mohou být umění. U posledního jmenovaného příkladu ono umění spočívalo ve schopnosti zůstat při hraní i po dohrání normální.
Případné dotace bych uděloval nezávislým vývojářům bez jakékoliv vazby na profesionální společnosti. AAA tituly nejsou tvořeny pro uměleckou hodnotu, ale pro finanční úspěch. Případná umělecká hodnota, poselství či myšlenka oné hry je pak již jen produktem či chete-li úspěchem navíc. Nečekaná třešnička na dortu. Oproti tomu některé indie tituly sešité na koleně partou nadšenců jsou mnohdy opravdu velmi kvalitní, inovativní a jakýsi umělecký přínos mají. Minimálně v tom, že některé zajímavé a inovátorské postupy a mechanismy z těchto her se v lepším případě implementují do těch ždímacích, komerčních. Jak někdo dole správně napsal, nebýt těchto podivínů, nebýt avangardy a okrajových společenských a uměleckých proudů, žili bychom v šedivé sterilní impotentní (bez dvojsmyslu prosím) společnosti.
Není na jednotlivci, který bude stát u krabice s hrou, aby hodnotil umělecký přínos, či dokonce přínos pro společnost jako takový, ale právě na společnosti, jak ji přijme, co si v ní najde a co použije pro své potřeby a potřeby budoucí. Nezajímavé, unylé, trapné, klišoidní a liché věci většinou samy zmizí. Lidstvo možná je stádem tupých ovcí, ale není hloupé. To, co je kvalitní a něco to člověku dá, to většinou přetrvá, nebo si najde svou cestu a způsob, jak přežít a naopak dokonce standartizovat "niveau". Je to způsob přirozené selekce a následné evoluce.
Čili ano, má cenu podporovat lidi s vizemi, ideami a nápady. Jen je potřeba rozlišit, kteří to jsou. A v tom je celý problém. Proto posaďte Molyneuxe, Gilberta, Avellone-ho, Myiamota, Meiera, Nomuru, Pajitnova a spol. do komise, která bude udělovat granty na základě předložených návrhů. Subjektivitu a určování trendu pár jedinci opět vyloučit nelze, nicméně alespoň potencionálně bych viděl přínos v tom, že ony vývojářské a designerské návrhy/projekty mohou ovlivnit naopak tyto zasloužilé dinosaury a skrze ně si "myšlenka" cestu najde.
Tak WOW, komiksova vykradacka warhammeru a mangy zaroven, je umeni a Bioshock, po jehoz zahrani by meli "interierovi designeri" a "moderni architekti" v placi spalit sve archivy, modely a koncepty a odejit se venovat delnickym profesim, ne.
No proč ne. Film je taky umění. Ale jako u filmu záleží kus od kusu.
Některé hry jsou umění stejně jako některé obrazy jsou umění, některé filmy apod., ale osobně jsem proti nenávratným dotacím ze státního rozpočtu, ať je to prohlášeno za umění, fajn, ale nevratné dotace ani omylem a to nejde jen o hry, ale obecně.
Ať je dotace vratná, nebo ať se umělec obtěžuje si na své umění vydělat obyčejnou komercí nebo normální prací a z toho ať si zaplatí to umění, které je sice obrovsky hodnotné pro tu skupinku lidí co se pak plácá po zádech, ale většině lidí řekne opravdu málo. Už takhle se z lidí tahá dost peněz a přerozděluje se na kraviny, neni důvod platit další nesmysly navíc, už takhle je toho dost.
USA se divim, lítaj ve sra*kách, dolar je tak na utírání zadku, FED, IRS ždímou tamní lidi jak jen to jde, a oni chtěji dotovat nějaké "umělecké" hry, hm.
Souhlas. Hry obvzlášť jsou hlavně o komerci, takže neni důvod je nějakým způsobem ještě sponzorovat.
Třeba takové divadlo se pod kulturu obecně řadí. Světe div se, i u nás se uživí soukromá divadla bez dotací. Dokonce do nich chodí lidé. Proč by se zánikem dotací mělo umění zaniknout nebo strádat? Vždyť by těm schopným jen odpadla konkurence.
Komercne uspesnejsi neznamena kvalitnejsi. Avatar taky vydela vic nez film od Kubricka a presto se jedna o mene kvalitni dilo.
Pokud is pan uuuumělec není schopen vydělat, má prostě smůlu.
Tak treba takove Machinarium s klidem za umeni povazuju :).