- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
No paráda, takže David Silverman, ktorému v anglicky hovoriacich herných komunitách a fórach (od oficiálnych Bioware Social Network až po 4chan) nepovedia inak ako "awsome button guy" (voľne preložiteľné asi ako "chalpík zázračné tlačítko" podľa jeho kontroverznej kampane pre nie veľmi obľúbené Dragon Age 2 - http://www.youtube.com/watch?v=hMcVZQI6ybw) sa opäť rozhodol trochu podkúriť hardcore RPG hráčom.
No, ale "na každom šprochu pravdy trochu", takže radšej opatrne, hoci Mass Effekty mám naozaj rád.
ME 1 byla celkem revoluční a zapamatovatelná hra. Dvojka všechno zjednodušila. Ale kdyby to nepřehnali s tím "vykrývacím" stylem, tak bych proti tomu nic moc neměl. Každopádně shánět, co kde podle lidí bylo dobré nebo špatné není dobrý přístup... To akorát vede ke stylu pejsek s kočičkou, kdy si tam každý najde trochu z toho nebo onoho, ale celkový dojem nic moc. Jsem na to zvědav, jak to dopadne
To by ale mělo, v hernim průmyslu jde dnes čistě o peníze. Když si odmyslíme vyložené trháky a velkorozopčtové projekty, jako Crysis, tak je to vyloženě jen komerční výplň bez lepší hratelnosti, co je na trhu. Už se nikomu nechce vymýšlet nic nového nebo složitého (protože někdo by to nemusel pochopit, či zvládat a přišli by o pár dolarů....)
Jestli delali stejny pruzkum trhu jak u Dragon Age II, tak se mame na co tesit kazdopadne. Bioware v honbe za ziskem klesa ke dnu, sejne jako spousta jinych firem a jestli sazeji na marketingove pruzkumy, tak nam nezbyva nez zamacknout slzu a zamavat jim na cestu....
Jsem opravdu rád za tato slova stejně jako jsem rád za slova Johna Carmacka, která jsou v článku po tímto. Proč? Místo proslovu o tom, že tento typ her se vytváří pouze kvůli zisku by někdo mohl tvrdit, že se jedná o bůhvíjaké umění a že do toho dali vše, co měli uvnitř sebe, že se snažili vytvořit hru, která bude zcela jiná než-li všechny předchozí apod. V tomto kontextu si vždy vzpomenu na Coreyho Taylora ze Slipknot, který neváhá ani sekundu označit svá "díla" za umění, nebo dokonce o jiných hudebnících mluví stylem "On svou hudbu dělá pro peníze, já ho neuznávám jako umělce" - jako kdyby jeho hudba byla tvořena za cílem nějáké hodnoty.
Proto u těchto vývojářů oceňuji upřímnost. Není to nic jednoduchého zredukovat svoji několikaletou práci na ekonomický počin založený na kalkulaci zisku (včetně průzkumů trhu, jaké styly jsou zrovna na vzestupu a jaké jednotlivé prvky jsou zrovna oblíbené - tyto můžou dokonce provádět najatí odborníci na získávání statistik a informací) - tedy pouze z určitého úhlu pohledu samozřejmě, to že Mass Effect je dobrá hra nezpochybňuji. Vážím si odvahy vývojářů pronést ona slova, protože mohou u některých hráčů sérii Mass Effect degradovat a tím i trochu poškodit její image a prodejnost - ale jsou nesmírně upřímná a na nic si nehrající.
Na závěr se dotkněme tématu kvality hry. Kvalita Mass Effectu tímto výrokem samozřejmě neklesá - klesne pouze u někoho, kdo Mass Effect přeceňoval a slova vývojářů ho nyní srazila na zem. Mám pocit, že arkádovější druhý díl, měl stejně dobré hodnocení, jako první díl, který byl trochu více RPG.
Rád vyslechnu názory na to, co si o tomto myslíte a jak na vás slova vývojářů působí. (Proto sem také píšu) Tyto témata považuji za nejvíce zajímavá, kvůli jejich vysoké relativitě.
Četl jsem nepozorně - slova vyřkl vedoucí marketingu a ne vývojáři - a dokonce se zmiňoval o tom, že opravdu dělali průzkum trhu z hlediska trendů... Docela bych chtěl vidět, jak se po slovech Silvermana tváří vývojáři - a jak moc mají svobody ohledně reakcí na marketingové průzkumy (za sebe odhaduji, že naprosto žádnou)
Tak od teď už nečtu žádně nové info co se týká Mass Effectu 3, akorát bych byl na.ranej. :-(