Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Řecký ekonom experimentuje s nejmocnější virtuální ekonomikou světa

Ekonom Yanis Varoufakis z pozice outsidera navrhoval progresivní řešení evropské krize. Ačkoliv vládnoucí síly Evropské unie jeho názory ignorují, na základě blogerských příspěvků ho zaměstnala herní společnost Valve. A umožňuje mu experimentovat s její virtuální ekonomikou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H12o45n14z51a 90K72u93k64a 2615428906610

Jedina hra , ve ktere "realna" ekonomika +- funguje je eve online a i ta pocituje nektere podobne vlivy ... Treba cena plexu za posledni rok stoupla min o 25% . CCP se sice snazi priliv isk zpusobujicich inflaci odvadet ruznymi zpusoby , ale suroviny stale zdrazuji . Kazdopadne "ekonomiky" ostatnich her vcetne wow je vysmech oproti eve ...  CCP vydavaji treba ctvrtletni rocenky s indexem cen komodit a vyrobku :)

0/0
18.12.2012 23:22

J48i43ř96í 68Ř79e68h17o67ř 9688888936198

znám pouze ekonomický svět world of warcraft a musím říct, že skutečná ekonomika se bude té ve wow blížit čím dál tím víc. Ve wow je samozřejmně neustálá brutální inflace, protože každý splněný úkol generuje nové peníze do oběhu. S každým datadiskem navíc dojde k navýšení odměn. Předměty se tak neustále zdražují a jsou těžko dostupné pro hráče, kteří neplní pravidelně úkoly, nekšeftují, nebo jsou nováčci. Skutečná ekonomika by neměla generovat tolik peněz do oběhu a ideálně žádné(přestože si i dnes stále někdo dovoluje tvrdit že inflace je růst :) Ale v tuto chvíli už je např. v EU už asi deset různých mechanismů, jak nenápadně vytisknout prachy a zalepit s nimi díry a snížit tak reálnou kupní sílu obyvatel. Přirovnáno k wow je to totéž jako kdyby blizzard posílal prachy nejbohatším gildám.

Ještě jeden příklad lze použít Idnes, kde mi neustále za klikání přibývají body, ale vždy když se přiblížím nějakému praktickému dárku, tak se zvednou ceny, takže ať přibývají jak přibývají pořád mám jen na blbou tužku :) (ovšem zveličuju, v poslední době výbají divadlelné a hokejové lístky)

+3/0
17.12.2012 9:35

J10a64n 72V20o93n67d88r17á20č19e64k 4702118509158

Já už wow nehraju, ale občas zapařím Diablo 3 a tam je to ještě horší. Vzhledem k tomu, že ta hra je pouze o farmě a zároveň předměty nejsou soulbound, tak v AH dochází k neskutečnému hromadění předmětů. Občas je to vtipné - člověku se podařil super kup a říká si... za měsíc si koupím lepší předmět a ten současný prodám za dvojnásobek ceny, za kterou jsem ho koupil.. ale ouha, prodám ho za třetinu... Prostě v téhle době je prodejná pouze dokonalá kombinace statů, což je smutné. Druhou stránkou věci je fakt, že za současné ekonomiky vybavit postavu na takovou úroveň, aby zvládla rozumnou obtížnost inferna, je hračka, protože věci, co dříve stály miliony, se dnes prodávají za částky, které člověk nasbírá za pár minut hraní..

+1/0
17.12.2012 9:40

L81u21k80a86s 86S34u47c34h88a60n88e96k 5756317493770

Tak přesně tohle je o stádiu světa v jakém se nachází. V době, kdy svět začíná jsou některé věci vzácné ... ale právě s množstvím hráčů a neustálým "ničím neregulovaným" dropem se věci stávají stále méně a méně vzácné, jejich reálná cena klesá. Pak je tu ale ještě ten faktor zmíněný kolegou výše, že neustálý drop předmětů a peněz pumpuje peníze do kapes hráčů, čímž tito mají peněz více a více.

K udržení rozumné míry inflace nebo jejímu omezení by bylo třeba regulovat drop některých věcí nikoliv procenty, ale natvrdo typu např. "maximálně 5 konkrétních předmětů za den a server". Dalším mechanismem je nepřenosnositelnost věcí mezi postavami (viz šikovně udělaný mechanismus ve WoW) nebo motivace hráče k vylepšování předmětů, během kterého ale o předmět může přijít ... a samozřejmě také nutnost investovat do vylepšování postovy nejen "zkušenost a čas", ale i virtuální peníze.

Ekonomiku by chtělo korigovat stylem že hodnota peněz je podložena "zlatem a prací". Ty neregulované dropy, respawny jsou prostě jen "tištěním peněz".

0/0
17.12.2012 11:20

J43i55ř19í 42Ř90e17h30o54ř 9678748126548

řešením je asi opravdu jen vymyšlení a nastavení takového systému který by fungoval bez inflace. No nevím jak by to mělo fungovat ve hře. Nejdůležitějším faktorem je asi nucená spotřeba peněz. V reálném světě občan musí neustále spotřebovávat peníze ve prospěch institucí (pořád jsou v ekonomice). Ve hře je spotřeba peněz ve prospěch instituce(vendor) vlastně snižováním oběživa. V tuto chvíli ve wow a diablu tato spotřeba nevyvažuje generování peněz. Nejvíce by se hodil asi vyvážený systém placení online hry penězi vydělanými v samotné hře. Teroreticky by se dalo alespoň  testovat i fungování ekonomiky s pevně daným množstvím peněz v oběhu.

0/0
17.12.2012 11:36

J38a34n 42V96o78n28d12r85á57č18e17k 4322758269488

Pevně dané množství peněz - pak by to ale pravděpodobně dopadlo jako v reálném světě tzn. naprostou většinu všech peněz by stejně ovládalo pár jedinců.. a pak je otázka, jestli by tento systém i normálním casual hráčům dokázal poskytnout nějakou zábavu - protože by si nikdy nic pořádného nepořídili.. jako v realitě.. to samé platí i pro placení online hry virtuálními penězi.. člověk by nechodil hrát, ale vydělávat peníze, aby mohl platit za službu, což není úplně motivující :-) A co, když nebudu moct nějakou dobu hrát (vydělávat).. smažou mi účet? Ale myšlenky jsou to zajímavé, určitě bych to vyzkoušel..

0/0
17.12.2012 12:46

J30i43ř77í 91Ř40e87h68o85ř 9378548406728

no nejdřív to musí někdo pořádně promyslet a potom vyzkoušet :) Ono ani pevné množství peněz asi není možné. Myslím, že vámi popsané efekty o hromadění peněz by vedli k vzniku zástupné měny. Známe to-céčka, zátky, skleněný kuličky - herní lektvary, jídlo a podobně :)

+1/0
17.12.2012 13:01

J89a13n 59G42a29l58t 9451792593368

Pokud by naprostou většinu peněz mělo pár hráčů tak by to naopak při fixním množství peněz těm slabším pomohlo - protože ty peníze co by měli ti nejbohatší by efektivně nebyli v oběhu (aneb ve WoW neexistuje investování a bankovnictví takže by měna jen seděla v truhle) a tím by vzrostla hodnota těch peněz co mají ostatní (nabídka a poptávka).

0/0
17.12.2012 21:09

J56a98r96o12m47í91r 84B47r12ů20n24a 4899811334343

>Nejdůležitějším faktorem je asi nucená spotřeba peněz.

Jenže ony se dějí změny ve hrách (včetně wow), které jdou přesně opačným směrem, a to nucenou spotřebu snižovat. Hrál jsem wow od vanilly a cena herních peněz za těch pár let klesla brutálně. V době vanilly byl kurz gold/Kč cca 1:1 .. kolik je to dnes?  Přitom ceny třeba lítáků apod. (ona nucená spotřeba) zůstávájí trvale na stejné úrovni. Další na řadě je snížení náročnosti přípravy na raidy třeba. V době vanilly a TBC mě raidy stály neskutečný prachy ...

0/0
17.12.2012 16:02

J95a20n 23G49a64l55t 9691332873398

Ono v počítačové hře je nereálné mít skutečnou tržní ekonomiky s reálnými cenami a bez inflace když většina věcí je defakto centrálně plánovaná developerem.

0/0
17.12.2012 21:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.