Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J63a72n 68H52a82b72á75s47k13o 4524557971643

Demoverze nevydavaji proto, ze kdyby si to lidi zkusili, uz by si to ani nahodou nekoupili ;-D Je zajimave, ze na konzole jsou demoverze prakticky samozrejmosti a na PC to temer nepripada v uvahu. Pak si za 1000kc koupite NFS Rivals, ktere po 35 min hrani proste jen zabiraji misto v HDD a vy se jeste 35 dni mlatite do hlavy, protoze to vypadalo fakt dobre.

+2/0
19.2.2014 13:06

A89l77e62x50a64n78d38r 66K35o91s70t64k45a 5239356649966

Odpověď je jednoduchá. 99.9% dnešních her ani omylem nesplní své bombastické sliby ohledně kvality herního zážitku, zábavnosti, UI nepřátel atd. Pokud by vydali demo, tak si to polovina lidí nekoupí. (ostatně, proto tak nadávají na "piráty". Lidé stáhnou, zahrají, po hodině smažou)

+4/0
19.2.2014 7:33

F20e40r58d47i23n78a88n59d 26S26l87a12v26í89k 1395622772279

já nepotřebuju nějaké extra velké demo, nebo zvlášť udělané demo, které vývojářům přidělá práci a stojí peníze. Mě by stačila možnost si hru stáhnout s časovým omezením nevim 30-60 minut podle hry. A to proto abych si hlavně otestoval jak hra bude šlapat na mé konfiguraci HW, jak se mi ovládá. Pak bych buď zaplatil za full odemknutí nebo ne. Když to tak můžou dělat výrobci jiného SW proč by to nemohlo jít u her.

+7/0
18.2.2014 23:21

J89o89s42e58f 61D58a72n38i79š 1976864460581

Demoverze maji svuj smysl i ne, nekdy reknou hodne, jindy jsou priliz kratke. Nekolikrat se mi stalo, ze mne demo zaujalo, ovesm po zakoupeni hry mne po chvili omrzela, proto si osobne hru nejprve nekde (piratsky) stahnu a hraju. A pokud ta hra je opravdu dobra, tak si ji zakoupim. Ja chci platit za to co mne bavi, ne za titul ktery mne po peti-padesati hodinach omrzi...

+6/0
18.2.2014 17:59

A50l81e16š 42F24l48a26s75a97r 2725899470

V kině vám taky neřeknou,že ten film je hovadina.

0/0
19.2.2014 11:53

J62o50s64e19f 11D41a11n66i95š 1456744630601

Samozrejme, proto jsou na netu filmy drive nez v kine. A pokud je dobry, tak si na nej clovek rad zajde na velke platno...

0/0
22.2.2014 12:23

V77l10a74d83i97m90í71r 78K66r46i29s20t56e24n 7246612505918

Poslední demo áčkového titulu které mne zaujalo a donutilo si koupit na steamu hned a nečekat na nějakou slevu byl Rayman legends věc relativně nedávná, výrobci si za tu hru a předchozí díl Origins dle mne  zaslouží. Jediné co mne mrzí jsou podvodníci co podvádějí v žebříčcích, to mne naštvalo a znechutilo jinak pěkná hra.

0/0
18.2.2014 17:16

A26n52t20o98n17í18n 29H78o66l84í79k 8627153174520

Proc by to studia delala, kdyz si to hraci i tak koupi ?

0/0
18.2.2014 16:51

K80a45r47e51l 90U98r81b27a68n 2944134441989

Hlavní důvod je ovšem nízká kvalita her. Pokud by si zákazníci vyzkoušeli demo, tak by často do hry neinvestovali.

+13/0
18.2.2014 14:37

R53a26d86i15m 54S53r57a20m50e78k 2924654649293

spousta dem vysloveně špatných her ukazuje, že Váš názor není správný

+1/0
18.2.2014 16:39

F33i86l98i13p 41G22a67l75a77š 2767197584918

Nemyslím si, demo je úžasný pomocník v propagaci nové hry. Ono totiž neni nic jednoduššího než hráče namlsat na povedeném demu a pak jim prodat hru, která vlastně neodpovídá tomu co zkoušeli, nebo nedosahuje kvalit toho co si ozkoušeli. Důkazů je v herní minulosti více než dost. Málo které demo odpovídalo výslednému produktu. Jako světlou vyjímku můžeme uvést třeba Age of Empires II kde demo prostě ukázalo celou výcvikovou kampaň.

0/0
19.2.2014 0:42

J43a34n 51H13a14b72á30s34k49o 4974747181613

Dnes misto dema hrace lakaji na uchvatne vypadajici gameplay zabery, i kdyz je skutecnost uplne jina (Aliens Colonial marines je myslim jeden priklad za vsechny) a ono i kdyz sem zapnul kampan BF3 tak uz sem po 2 minutach vedel, ze to proste vypada hur nez prezentovala EA a netrvalo to dlouho a sami se k tomu priznala

0/0
19.2.2014 13:13

M58a41r40e66k 54M84ü36l78l57e40r 3687909703326

U (pseudo)filmových (rádoby)epických her nedělání dema ještě pochopím... Proč ale opustily dobré mravy třeba EA u svých sportovních her, např. fotbalů? Tam mi to přišlo hodně opodstatněné, protože v recenzi se člověk vždycky dočetl, že oproti loňsku žádná změna, ale zanícený hráč se mohl v demu přesvědčit o opaku.

+10/0
18.2.2014 13:13
Foto

J41i77ř48í 19H94o95r60a 7233852977747

Ale není pravda, že demoverze nejsou, pouze opustili svět PC, pro konzole jsou dema pořád k mání a je tak možné hru vyzkoušet. Například demo FIFA 14 mě přesvědčilo, abych si hru koupil.

0/0
20.2.2014 10:24

J87i92ř44í 94N83e87u34m94e79i62s35t44e20r 2312345323221

demo doomu na trech disketách zabavilo na mnoho a mnoho veceru. a ten quake byl taky paradni....

0/0
18.2.2014 13:03

M84i93c82h21a42l 49K88r55e11j87č78í 1216100441543

Doom byl shareware, ne? Byla tam snad celá první epizoda (8 nebo 9 levelů)...

+2/0
18.2.2014 13:20
Foto

L42u90k65á91š 90Z82á73v52o44d95s89k69ý 9151429371

jo jo

0/0
18.2.2014 15:20

J87i70ř72í 47P37e91t25r63u55ž52e55l49k82a 5987542825792

Doplnil bych, že kromě recenzí a případného warezu je ještě možnost "vyzkoušení" v podobě playthrough videí. Není to úplně ono, hrát vs jen se dívat, ale také se to dá. Je tomuto věnovaných spousta kanálů, např. Tetra Ninja nebo DansGaming (mj. překvapivě existují i spousty kanálů pro playthoughs deskových her). A je to legálně, bez stahování #GB, instalance atd. Také pokud nemáte konzoli, na kterou je titul určený, můžete si i tak hru projít ... což u her, které jsou hodně cinematické (např. MGS, Heavy Rain...) už ani není takový rozdíl. (na Youtube dohledatelné pod "playthough", "gamethrough", "walkthrough", "{nickname} plays {title}", "Let's play {title}"...)

+2/0
18.2.2014 12:36

M27i79c12h29a64l 41V40e39r21n50e47r 8257516797824

Jenom musí být člověk opatrný, pokud záznam gameplaye vydávají na ukázku sami vývojáři ještě před zahájením prodeje hry - jak ukázali Aliens: Colonial Marines, někdy jsou ta videa opravdu hodně graficky vylepšená a nemají se skutečnou podobou hry moc společného:-) 

A jinak kromě warezu, aby si člověk mohl hru vyzkoušet, začal nedávno Steam nabízet možnost hru v nějaké době po nákupu vrátit. Já jsem to ještě nevyužil, ale myslím, že psali, že pak zákazníkovi vrátí peníze do jeho steam-peněženky, takže si pak místo toho musí koupit zase něco na Steamu.

+2/0
18.2.2014 14:14

M22i72r10e18k 47Z61á17v62o26d37n20ý 7492457430898

Tak jako mnozí i já se podivuji, proč by mělo být tvorby demoverze obtížné. Nejjednodušší způsob - vemu hotovou hru, smažu z ní soubory představující určité mapy (případně to udělám v kódu), smažu další nepotřebné věci (videosekvence, textury,...) a mají demoverzi.

0/−6
18.2.2014 12:21

H52e88r22b20e52r34t 40V18á32c38l42a18v26s50k76ý 4479135721712

Vy jako i ostatní nemáte ahnung o vývoji her, proto se podivujete.

+10/0
18.2.2014 15:45

F36i19l98i46p 44G27a20l26a84š 2907547914948

No po smazání textur by to opravdu bylo super demo...mám pocit že váš produkt by nikdo po demu nekoupil ať by ve finále vypadal jakkoliv..

+2/0
19.2.2014 0:45

P94e30t97r 57D13v41o37r58a81k 9648770789153

Na konzolích jsou dema docela běžné, třeba na X360 má téměř každá digitální hra demo nebo trial.

+3/0
18.2.2014 12:11

B52a29r44t70o45l22o53m54ě31j 67K39u72s 2295146451123

Za zmínku stojí také "Free weekend" akce na Steamu, stejně jako vlastně celá tahle stránka: http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

+1/0
18.2.2014 12:10

M31i86l50o53š 15Z36e47m94í51n 3372477984426

S demem některé firmy nemají problém. Česká SCS vydávající Truck hry (mám koupené snad všechny co vydali) vypustí demo tím stylem, že je to plná hra omezená hracím časem 1 hodiny. Za tu dobu si hru dostatečně ošaháte... a je po problému :-)R^

+1/0
18.2.2014 11:19

D67a40v94i69d 29R54y45c40h59e62t35s32k84ý 9466291220130

Jó kolik hodin já strávil v demu Unreal Tournamentu :-)

Dřív měly hry 20MB systém a zbytek byla hudba, textury a mapy co mohly v demu chybět, ale dneska by mělo demo třeba i 75% velikosti hry..

+2/0
18.2.2014 10:59

F19i24l40i30p 25D35u54š97e23k 3189330494701

U nekterych her jsou ty duvody uplne nekde jinde. Je dobre si na toto tema pustit treba prednasky z posledniho Steam Dev Days. Tam jasne nekteri vyvojari rikaji, ze jejich demo si zahralo naprosto mizive procento lidi. Navic u nekterych her by demo nedavalo smysl, protoze gameplay je natolik unikatni, ze proste rozdelit nejde.

0/0
18.2.2014 10:53

J26i16ř31í 34Š71l42e33m43r 7253562105832

Nejnovější demo, které jsem hrál, bylo pro Amnesia: The Dark Descent. Pro mě do té doby úplně neznámá hra, ale po dohrání dema, ve kterém je jedna z nejadrenalinovějších částí této skvělé hry, jsem neváhal a dal hru do Wishlistu na Steamu a nyní již mám hru koupenou a dohranou.

Bez dema bych si hru ani nekoupil ani nestáhl. Takže i dnes dokáže demo přitáhnout kupující.

http://store.steampowered.com/app/57300/?snr=1_7_15__13

+2/0
18.2.2014 9:03

O70n34d24ř30e30j 88Š28i81n47d27l33e68r 2217518146505

Pak to ale vnímám tak, že hru bez dema mám morální právo před koupí stáhnout.

+4/−4
18.2.2014 8:44

J70a15n 46Š22l89é88g45l 8282110598743

Ne nemáte. Demoverze není povinná.

+4/−2
18.2.2014 9:00

O86n87d68ř92e66j 39Š45i54n10d39l77e92r 2287158676325

To je na jednu stranu pravda. Jenže neexistence demoverze mě jako zákazníka ponechává v extrémně nevýhodné pozici. Téměř každé zboží má člověk nějak možnost před koupí zhodnotit. Zeleninu s před koupí mohu prohlédnout, o uzenině si udělám slušnou představu podle složení, v autě se mohu projet, myš si mohu ošahat, knihu prolistovat, z písničky kus poslechnout, boty vyzkoušet. Tím spíš že při objednávce přes net mohu nevyhovující produkt do dvou týdnů vrátit. U hry nemám absolutně žádnou podobnou možnost. Těžko budu věřit vývojařům a vydavateli, že svou hru budou prezentovat objektivně (to taky není cílem marketingu). Na recenze není absolutně žádný spoleh. Recenzenti panáčkují před inzerenty (shodou náhod většinou ti samí lidé co vydávají hru) a nechávají se všelijak jinak uplácet. Ještě jsem neviděl aby mizerná nebo alespoň problematická, zato ale velká a hypovaná hra někde dostala zasloužené střízlivé hodnocení místo 8-10 (GTA IV na metacritics má 90 zatímco uživatelé hodnotí na poměrně přesných a střízlivých 62%). Je to prostě krok do tmy. To je riziko které jsem ochoten akceptovat u zubní pasty (50 kč) nebo lístu do kina (80-250 kč) ale rozhodně ne her jejichž cena se pohybuje kolem tisícovky. Bez stahování bych třeba vyklopil 900 za Dragon Age II, což je hra kterou bych nehrál ani kdyby oni platili mě. Dobrou hru ale i jiný sw rád zaplatím a neztratím nad tím ani mintuu spánku. Ale už se odmítám nechát znovu obrat.

+14/0
18.2.2014 9:31

P97a82v62e23l 30D37r82o71t19á20r 7873934819874

Během prvního týdne po vydání se obvykle na Youtube objeví video z hraní, kdy někdo prochází celou hru a hraje ji. Navíc se objeví mraky recenzí od různých časopisů i od nezávislých recenzentů. Najdi si takového, který ti vyhovuje (= shoduješ se s ním v názoru na hry, které znáš), a orientuj se podle něj.

0/0
18.2.2014 9:51

M95a29r70t23i40n 93M78a34i65k38s75n95a14r 3214923228272

ktere nam ukaze jak to hraje nekdo jinej, ale nevime jak dobre reaguje na ovladani, jestli to zvladneme hrat stejne... a navic se pripravime o peknej kus prozitku ze hry tim ze vime co se tam stane... to uz je lepsi byt osobne poctivej, stahnout si hru z torrentu, zahrat si to na hodinku a kdyz se mi to libi, tak si ji skocit koupit do obchodu nebo poslat... :)

+1/0
18.2.2014 12:08

O17n32d65ř46e44j 48Š46i54n58d14l95e82r 2567518516725

Asi tak. Po pěti minutách koukání na gameplay video mám chuť vystřelit si mozek z hlavy. Nic nudnějšího snad neexistuje.

0/−1
18.2.2014 14:18

J22a42n 57Š32l14é73g72l 8532730268333

Pak nechápete jak se hry recenzují. Hru recenzuje v drtivě většině případů ten člověk co si ji chce zahrát. Tudíž ten styl her má hrát a pak je z toho nadšený. Jenže v obchodě si to koupí i člověk, který nemusí být moc velký fanoušek a pak se na tu hru dívá jinak. V každém případě jsem unavený poslouchat to jak lidi říkají "Já si to nejdřív stáhnu a pak koupím". Lidi v mém okolí to říkají, ale když se pak podívám na jejich steam účet mají tam dvě hry. Neříkám, že je to Váš případ, ale tohle často lidi říkají, aby to brali jako argument, ale ty pak stejně nekupují.

+1/−1
18.2.2014 9:56

F46i33l33i71p 78T96ř92e80b70a 6263500618796

To máte bohužel pravdu, jenže většina těchto hráčů by si hru nekoupila ani kdyby neměla možnost ji získat zdarma.

Přelomové jsou v tomhle Steam sales, které nabízejí vývojářům šanci aspoň na malou část zisku i od nich. Přecejenom dát za hru (obvykle kolem 6-8 hodin hrací doby ) 200Kč, nebo 1200 je rozdíl, a i tak se jedná v drtivé většině o nákupy her, se kterými má hráč předchozí zkušenosti. Viz Steam ~ Rusko.

0/0
18.2.2014 11:55

P33a68v81e88l 81K50r19á85l 5340339904778

Jestli posuzujete, co si kdo kupuje, jen podle steam účtu, tak není problém ve vašem okolí.

0/0
18.2.2014 12:43

J44a88n 22Š42l58é21g72l 8282240988313

To není JENOM steam, ale uváděl jsem ho jako příklad. Prostě znám dost lidí co říkají "Já si hru otestuju a pak si ji koupím" a ve finále k té části s koupením nedojde....

+1/0
18.2.2014 13:57

O35n42d27ř85e62j 69Š80i55n70d80l77e97r 2457918836715

Vice City i San Andreas jsem miloval, stejně tak miluji RPG a fantasy. Přesto nechápu jak mohly počiny jak oGTA 4 nebo DA2 sbírat hodnocení osm a výš.

Jinak můj případ to opravdu není:

s4.postimg.org/mfzpoolil/Schr_nka01.jpg

0/0
18.2.2014 14:20
Foto

J32i16ř47í 22H98o41r93a 7433172797477

Dragon Age 2 sám o sobě nebyl špatný, herní mechaniky byli vynikající, ovšem bylo to na RPG krátké a dost lokací se opakovalo, ale. Ale taky ve 2 nešlo o záchranu světa, tak byli lidi asi zklamaný. Šlo o to udělat si nějaké jméno v jednom městě a vše se prostě kolem toho točilo, takže pokud jste hru brali tak, jaká byla a ne takovou jaká nebyla, pak vás hra bavila. Já jí osobně dohrál 4x a jedničku ani nespočítám.

0/0
20.2.2014 10:46

V21o14j77t42ě65c34h 47R55ů56ž63e64k 9559252530768

I tu s demem.

0/0
18.2.2014 9:34

M30a96r66e89k 76M50ü74l49l50e21r 3767869313926

A na rohlík taky chceš demo? Nebo v sámošce nejdřív nějaký rohlík okoušeš?

+2/−3
18.2.2014 13:15

V48o83j77t82ě32c68h 51P91š47e21n73á96k 6450378170662

Až bude hra stát korunu padesát, s radostí ji koupím i bez dema

+2/0
18.2.2014 20:00

R59o31s68t31i20s95l75a27v 12M96a46j63e37r 2313882479268

Nu, můj názor je, že společnosti si prostě říkají: "Uživatel nebude nic zkoušet dokud nezaplatí..." a tím dávají prostor k tomu, že si člověk stáhne hru celou a dohraje ji bez zaplacení. Osobně si hry kupuji, ale než si něco koupím, tak si to chci zkusit stejně jako když si kupuji boty či kalhoty. Hlavně když za tu věc člověk dává více jak jeden tísíc korun.

Chápu, že se dají přečíst recenze a podobně, ale to je zase tak, že "sto lidí, sto chutí". Mne osobně hodně bavilo a baví Diablo 3, ale třeba Call of Duty jsou pro mne hry bez kouzla... Tedy kdybych dělal recenze, tak D3 doporučím a u CoD bych řekl, že jsou to zbytečně vyhozené peníze, druhý člověk by to napsal přesně naopak. Jak má uživatel ale zjistit co je pro něj jinak než že zkusí třeba nějaké to "demo"...ovšem éra dem je již ta tam...

+8/0
18.2.2014 8:05

J61a17n 78Š86l72é92g83l 8342380588543

Ty firmy si říkají to samé "Oni tu hru uvidí a třeba se jim nebude líbit, tak demoverzi dělat nebudeme". SimCity by třeba nemělo takový úspěch jaký to mělo.

0/0
18.2.2014 9:09

F26i79l14i46p 41T82ř60e54b27a 6983820518176

A o to více hráčů tudíž nas*alo na hlavu...

Důvody jsou zřejmé, a v článku popsané, účinek na hráče, který má možnosti ale zanedbatelný, ne-li negativní.

0/0
18.2.2014 11:59

F60i79l35i32p 87T64ř26e32b35a 6803820298376

*více hráčům

0/0
18.2.2014 12:03

M79a86r37t83i95n 81B47e30z10d32í91č98e31k 9532694434299

Pro ještě podrobnější analýzu situace kolem dělání dem doporučuji anglicky rozumícím jedincům toto video: http://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

0/0
18.2.2014 8:02

M26a78r65t71i36n 92P67o61k46o73r42n32y 1891979305274

Argument uvadeny v clanku, ze "Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje" je dost podviny. Do dem se vzdy davala cast hotove hry, netvorili se zadne levely specialne pro demo, takze stejne tu cast pro demo maji vyvojari vyrobenu pro plnou hru.

+9/0
18.2.2014 7:49

R14o13s73t26i43s12l11a13v 85M59a56j42e32r 2653202559878

Přesně tak, vždy to byl začátek a nebo kus něčeho ze začátku...

+2/0
18.2.2014 7:58







Najdete na iDNES.cz