Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vzpomínáte ještě na demoverze her? Proč již nevznikají

Ještě před deseti lety bylo zcela běžné hru nejdříve vyzkoušet a zakoupit teprve na základě vlastní zkušenosti. Demoverze her byly standardní součástí videoherního průmyslu a mnohdy sloužily jako výtečná "ochutnávka" finálního produktu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72a41n 28H13a51b93á59s62k11o 4484927221893

Demoverze nevydavaji proto, ze kdyby si to lidi zkusili, uz by si to ani nahodou nekoupili ;-D Je zajimave, ze na konzole jsou demoverze prakticky samozrejmosti a na PC to temer nepripada v uvahu. Pak si za 1000kc koupite NFS Rivals, ktere po 35 min hrani proste jen zabiraji misto v HDD a vy se jeste 35 dni mlatite do hlavy, protoze to vypadalo fakt dobre.

+2/0
19.2.2014 13:06

A56l87e60x73a73n78d42r 39K47o96s81t61k55a 5279396249176

Odpověď je jednoduchá. 99.9% dnešních her ani omylem nesplní své bombastické sliby ohledně kvality herního zážitku, zábavnosti, UI nepřátel atd. Pokud by vydali demo, tak si to polovina lidí nekoupí. (ostatně, proto tak nadávají na "piráty". Lidé stáhnou, zahrají, po hodině smažou)

+4/0
19.2.2014 7:33

F28e59r75d53i25n85a74n94d 42S84l17a47v25í83k 1155372302109

já nepotřebuju nějaké extra velké demo, nebo zvlášť udělané demo, které vývojářům přidělá práci a stojí peníze. Mě by stačila možnost si hru stáhnout s časovým omezením nevim 30-60 minut podle hry. A to proto abych si hlavně otestoval jak hra bude šlapat na mé konfiguraci HW, jak se mi ovládá. Pak bych buď zaplatil za full odemknutí nebo ne. Když to tak můžou dělat výrobci jiného SW proč by to nemohlo jít u her.

+7/0
18.2.2014 23:21

J86o79s82e50f 53D88a96n26i23š 1886884440751

Demoverze maji svuj smysl i ne, nekdy reknou hodne, jindy jsou priliz kratke. Nekolikrat se mi stalo, ze mne demo zaujalo, ovesm po zakoupeni hry mne po chvili omrzela, proto si osobne hru nejprve nekde (piratsky) stahnu a hraju. A pokud ta hra je opravdu dobra, tak si ji zakoupim. Ja chci platit za to co mne bavi, ne za titul ktery mne po peti-padesati hodinach omrzi...

+6/0
18.2.2014 17:59

A10l85e57š 32F17l46a93s23a13r 2525369570

V kině vám taky neřeknou,že ten film je hovadina.

0/0
19.2.2014 11:53

J93o36s12e27f 96D94a80n71i75š 1846354190111

Samozrejme, proto jsou na netu filmy drive nez v kine. A pokud je dobry, tak si na nej clovek rad zajde na velke platno...

0/0
22.2.2014 12:23

V45l86a63d80i20m74í19r 84K61r10i10s30t69e12n 7846932515918

Poslední demo áčkového titulu které mne zaujalo a donutilo si koupit na steamu hned a nečekat na nějakou slevu byl Rayman legends věc relativně nedávná, výrobci si za tu hru a předchozí díl Origins dle mne  zaslouží. Jediné co mne mrzí jsou podvodníci co podvádějí v žebříčcích, to mne naštvalo a znechutilo jinak pěkná hra.

0/0
18.2.2014 17:16

A53n80t33o56n92í26n 54H47o13l63í34k 8737633974920

Proc by to studia delala, kdyz si to hraci i tak koupi ?

0/0
18.2.2014 16:51

K51a96r70e84l 38U51r51b35a37n 2344334261329

Hlavní důvod je ovšem nízká kvalita her. Pokud by si zákazníci vyzkoušeli demo, tak by často do hry neinvestovali.

+13/0
18.2.2014 14:37

R54a13d37i90m 51S38r41a92m56e97k 2834104559453

spousta dem vysloveně špatných her ukazuje, že Váš názor není správný

+1/0
18.2.2014 16:39

F21i20l91i19p 13G39a45l41a60š 2427677244678

Nemyslím si, demo je úžasný pomocník v propagaci nové hry. Ono totiž neni nic jednoduššího než hráče namlsat na povedeném demu a pak jim prodat hru, která vlastně neodpovídá tomu co zkoušeli, nebo nedosahuje kvalit toho co si ozkoušeli. Důkazů je v herní minulosti více než dost. Málo které demo odpovídalo výslednému produktu. Jako světlou vyjímku můžeme uvést třeba Age of Empires II kde demo prostě ukázalo celou výcvikovou kampaň.

0/0
19.2.2014 0:42

J29a63n 10H12a88b87á63s94k74o 4314417271653

Dnes misto dema hrace lakaji na uchvatne vypadajici gameplay zabery, i kdyz je skutecnost uplne jina (Aliens Colonial marines je myslim jeden priklad za vsechny) a ono i kdyz sem zapnul kampan BF3 tak uz sem po 2 minutach vedel, ze to proste vypada hur nez prezentovala EA a netrvalo to dlouho a sami se k tomu priznala

0/0
19.2.2014 13:13

M24a91r95e60k 59M73ü46l41l48e95r 3917919713836

U (pseudo)filmových (rádoby)epických her nedělání dema ještě pochopím... Proč ale opustily dobré mravy třeba EA u svých sportovních her, např. fotbalů? Tam mi to přišlo hodně opodstatněné, protože v recenzi se člověk vždycky dočetl, že oproti loňsku žádná změna, ale zanícený hráč se mohl v demu přesvědčit o opaku.

+10/0
18.2.2014 13:13
Foto

J64i40ř45í 18H36o51r35a 7513142927127

Ale není pravda, že demoverze nejsou, pouze opustili svět PC, pro konzole jsou dema pořád k mání a je tak možné hru vyzkoušet. Například demo FIFA 14 mě přesvědčilo, abych si hru koupil.

0/0
20.2.2014 10:24

J18i78ř23í 28N54e95u98m22e51i78s70t94e29r 2922715323741

demo doomu na trech disketách zabavilo na mnoho a mnoho veceru. a ten quake byl taky paradni....

0/0
18.2.2014 13:03

M56i79c45h71a53l 79K36r53e48j78č36í 1336620151233

Doom byl shareware, ne? Byla tam snad celá první epizoda (8 nebo 9 levelů)...

+2/0
18.2.2014 13:20
Foto

L82u42k14á76š 46Z28á96v26o30d96s52k89ý 9911179701

jo jo

0/0
18.2.2014 15:20

J60i56ř15í 63P97e34t65r58u69ž98e85l93k91a 5907842395182

Doplnil bych, že kromě recenzí a případného warezu je ještě možnost "vyzkoušení" v podobě playthrough videí. Není to úplně ono, hrát vs jen se dívat, ale také se to dá. Je tomuto věnovaných spousta kanálů, např. Tetra Ninja nebo DansGaming (mj. překvapivě existují i spousty kanálů pro playthoughs deskových her). A je to legálně, bez stahování #GB, instalance atd. Také pokud nemáte konzoli, na kterou je titul určený, můžete si i tak hru projít ... což u her, které jsou hodně cinematické (např. MGS, Heavy Rain...) už ani není takový rozdíl. (na Youtube dohledatelné pod "playthough", "gamethrough", "walkthrough", "{nickname} plays {title}", "Let's play {title}"...)

+2/0
18.2.2014 12:36

M73i92c57h10a95l 55V12e76r13n89e53r 8637826287794

Jenom musí být člověk opatrný, pokud záznam gameplaye vydávají na ukázku sami vývojáři ještě před zahájením prodeje hry - jak ukázali Aliens: Colonial Marines, někdy jsou ta videa opravdu hodně graficky vylepšená a nemají se skutečnou podobou hry moc společného:-) 

A jinak kromě warezu, aby si člověk mohl hru vyzkoušet, začal nedávno Steam nabízet možnost hru v nějaké době po nákupu vrátit. Já jsem to ještě nevyužil, ale myslím, že psali, že pak zákazníkovi vrátí peníze do jeho steam-peněženky, takže si pak místo toho musí koupit zase něco na Steamu.

+2/0
18.2.2014 14:14

M47i83r80e12k 66Z13á45v24o95d48n22ý 7852607880878

Tak jako mnozí i já se podivuji, proč by mělo být tvorby demoverze obtížné. Nejjednodušší způsob - vemu hotovou hru, smažu z ní soubory představující určité mapy (případně to udělám v kódu), smažu další nepotřebné věci (videosekvence, textury,...) a mají demoverzi.

0/−6
18.2.2014 12:21

H51e36r48b52e92r46t 15V92á56c65l61a10v25s15k85ý 4219845271832

Vy jako i ostatní nemáte ahnung o vývoji her, proto se podivujete.

+10/0
18.2.2014 15:45

F36i87l54i70p 43G69a61l17a96š 2217177134748

No po smazání textur by to opravdu bylo super demo...mám pocit že váš produkt by nikdo po demu nekoupil ať by ve finále vypadal jakkoliv..

+2/0
19.2.2014 0:45

P38e60t95r 17D57v88o70r23a85k 9838650959803

Na konzolích jsou dema docela běžné, třeba na X360 má téměř každá digitální hra demo nebo trial.

+3/0
18.2.2014 12:11

B91a59r95t21o21l34o40m89ě54j 28K89u29s 2515416851423

Za zmínku stojí také "Free weekend" akce na Steamu, stejně jako vlastně celá tahle stránka: http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

+1/0
18.2.2014 12:10

M40i63l95o69š 54Z52e35m44í72n 3352117614876

S demem některé firmy nemají problém. Česká SCS vydávající Truck hry (mám koupené snad všechny co vydali) vypustí demo tím stylem, že je to plná hra omezená hracím časem 1 hodiny. Za tu dobu si hru dostatečně ošaháte... a je po problému :-)R^

+1/0
18.2.2014 11:19

D55a94v94i73d 31R57y36c75h17e65t88s23k55ý 9866281200730

Jó kolik hodin já strávil v demu Unreal Tournamentu :-)

Dřív měly hry 20MB systém a zbytek byla hudba, textury a mapy co mohly v demu chybět, ale dneska by mělo demo třeba i 75% velikosti hry..

+2/0
18.2.2014 10:59

F27i34l74i53p 41D41u39š61e18k 3669580444331

U nekterych her jsou ty duvody uplne nekde jinde. Je dobre si na toto tema pustit treba prednasky z posledniho Steam Dev Days. Tam jasne nekteri vyvojari rikaji, ze jejich demo si zahralo naprosto mizive procento lidi. Navic u nekterych her by demo nedavalo smysl, protoze gameplay je natolik unikatni, ze proste rozdelit nejde.

0/0
18.2.2014 10:53

J65i39ř45í 25Š33l69e62m52r 7433752955292

Nejnovější demo, které jsem hrál, bylo pro Amnesia: The Dark Descent. Pro mě do té doby úplně neznámá hra, ale po dohrání dema, ve kterém je jedna z nejadrenalinovějších částí této skvělé hry, jsem neváhal a dal hru do Wishlistu na Steamu a nyní již mám hru koupenou a dohranou.

Bez dema bych si hru ani nekoupil ani nestáhl. Takže i dnes dokáže demo přitáhnout kupující.

http://store.steampowered.com/app/57300/?snr=1_7_15__13

+2/0
18.2.2014 9:03

O83n76d76ř58e79j 34Š10i69n28d92l69e32r 2367478376455

Pak to ale vnímám tak, že hru bez dema mám morální právo před koupí stáhnout.

+4/−4
18.2.2014 8:44

J39a97n 91Š96l39é91g41l 8282590128523

Ne nemáte. Demoverze není povinná.

+4/−2
18.2.2014 9:00

O52n23d54ř42e57j 96Š93i60n16d38l91e88r 2727888216965

To je na jednu stranu pravda. Jenže neexistence demoverze mě jako zákazníka ponechává v extrémně nevýhodné pozici. Téměř každé zboží má člověk nějak možnost před koupí zhodnotit. Zeleninu s před koupí mohu prohlédnout, o uzenině si udělám slušnou představu podle složení, v autě se mohu projet, myš si mohu ošahat, knihu prolistovat, z písničky kus poslechnout, boty vyzkoušet. Tím spíš že při objednávce přes net mohu nevyhovující produkt do dvou týdnů vrátit. U hry nemám absolutně žádnou podobnou možnost. Těžko budu věřit vývojařům a vydavateli, že svou hru budou prezentovat objektivně (to taky není cílem marketingu). Na recenze není absolutně žádný spoleh. Recenzenti panáčkují před inzerenty (shodou náhod většinou ti samí lidé co vydávají hru) a nechávají se všelijak jinak uplácet. Ještě jsem neviděl aby mizerná nebo alespoň problematická, zato ale velká a hypovaná hra někde dostala zasloužené střízlivé hodnocení místo 8-10 (GTA IV na metacritics má 90 zatímco uživatelé hodnotí na poměrně přesných a střízlivých 62%). Je to prostě krok do tmy. To je riziko které jsem ochoten akceptovat u zubní pasty (50 kč) nebo lístu do kina (80-250 kč) ale rozhodně ne her jejichž cena se pohybuje kolem tisícovky. Bez stahování bych třeba vyklopil 900 za Dragon Age II, což je hra kterou bych nehrál ani kdyby oni platili mě. Dobrou hru ale i jiný sw rád zaplatím a neztratím nad tím ani mintuu spánku. Ale už se odmítám nechát znovu obrat.

+14/0
18.2.2014 9:31

P28a11v10e84l 35D77r65o23t51á43r 7763684809344

Během prvního týdne po vydání se obvykle na Youtube objeví video z hraní, kdy někdo prochází celou hru a hraje ji. Navíc se objeví mraky recenzí od různých časopisů i od nezávislých recenzentů. Najdi si takového, který ti vyhovuje (= shoduješ se s ním v názoru na hry, které znáš), a orientuj se podle něj.

0/0
18.2.2014 9:51

M34a44r35t90i52n 71M33a42i62k92s43n57a63r 3564273108732

ktere nam ukaze jak to hraje nekdo jinej, ale nevime jak dobre reaguje na ovladani, jestli to zvladneme hrat stejne... a navic se pripravime o peknej kus prozitku ze hry tim ze vime co se tam stane... to uz je lepsi byt osobne poctivej, stahnout si hru z torrentu, zahrat si to na hodinku a kdyz se mi to libi, tak si ji skocit koupit do obchodu nebo poslat... :)

+1/0
18.2.2014 12:08

O94n39d16ř16e50j 92Š88i10n19d46l84e60r 2327718596355

Asi tak. Po pěti minutách koukání na gameplay video mám chuť vystřelit si mozek z hlavy. Nic nudnějšího snad neexistuje.

0/−1
18.2.2014 14:18

J24a85n 29Š64l40é35g28l 8622690468523

Pak nechápete jak se hry recenzují. Hru recenzuje v drtivě většině případů ten člověk co si ji chce zahrát. Tudíž ten styl her má hrát a pak je z toho nadšený. Jenže v obchodě si to koupí i člověk, který nemusí být moc velký fanoušek a pak se na tu hru dívá jinak. V každém případě jsem unavený poslouchat to jak lidi říkají "Já si to nejdřív stáhnu a pak koupím". Lidi v mém okolí to říkají, ale když se pak podívám na jejich steam účet mají tam dvě hry. Neříkám, že je to Váš případ, ale tohle často lidi říkají, aby to brali jako argument, ale ty pak stejně nekupují.

+1/−1
18.2.2014 9:56

F66i34l13i70p 82T44ř36e35b75a 6913330258976

To máte bohužel pravdu, jenže většina těchto hráčů by si hru nekoupila ani kdyby neměla možnost ji získat zdarma.

Přelomové jsou v tomhle Steam sales, které nabízejí vývojářům šanci aspoň na malou část zisku i od nich. Přecejenom dát za hru (obvykle kolem 6-8 hodin hrací doby ) 200Kč, nebo 1200 je rozdíl, a i tak se jedná v drtivé většině o nákupy her, se kterými má hráč předchozí zkušenosti. Viz Steam ~ Rusko.

0/0
18.2.2014 11:55

P49a39v29e10l 73K16r47á17l 5240929334318

Jestli posuzujete, co si kdo kupuje, jen podle steam účtu, tak není problém ve vašem okolí.

0/0
18.2.2014 12:43

J98a47n 13Š58l86é49g81l 8472320158643

To není JENOM steam, ale uváděl jsem ho jako příklad. Prostě znám dost lidí co říkají "Já si hru otestuju a pak si ji koupím" a ve finále k té části s koupením nedojde....

+1/0
18.2.2014 13:57

O81n20d18ř68e98j 56Š60i84n83d65l29e89r 2337868216485

Vice City i San Andreas jsem miloval, stejně tak miluji RPG a fantasy. Přesto nechápu jak mohly počiny jak oGTA 4 nebo DA2 sbírat hodnocení osm a výš.

Jinak můj případ to opravdu není:

s4.postimg.org/mfzpoolil/Schr_nka01.jpg

0/0
18.2.2014 14:20
Foto

J76i23ř31í 66H85o10r21a 7953942547877

Dragon Age 2 sám o sobě nebyl špatný, herní mechaniky byli vynikající, ovšem bylo to na RPG krátké a dost lokací se opakovalo, ale. Ale taky ve 2 nešlo o záchranu světa, tak byli lidi asi zklamaný. Šlo o to udělat si nějaké jméno v jednom městě a vše se prostě kolem toho točilo, takže pokud jste hru brali tak, jaká byla a ne takovou jaká nebyla, pak vás hra bavila. Já jí osobně dohrál 4x a jedničku ani nespočítám.

0/0
20.2.2014 10:46

V52o85j67t42ě87c40h 70R30ů52ž23e31k 9639512940128

I tu s demem.

0/0
18.2.2014 9:34

M98a43r87e98k 36M44ü64l81l94e46r 3207189693366

A na rohlík taky chceš demo? Nebo v sámošce nejdřív nějaký rohlík okoušeš?

+2/−3
18.2.2014 13:15

V31o65j81t40ě23c72h 54P23š44e75n76á12k 6330698520732

Až bude hra stát korunu padesát, s radostí ji koupím i bez dema

+2/0
18.2.2014 20:00

R23o86s78t86i73s76l40a22v 59M51a42j77e96r 2163652749888

Nu, můj názor je, že společnosti si prostě říkají: "Uživatel nebude nic zkoušet dokud nezaplatí..." a tím dávají prostor k tomu, že si člověk stáhne hru celou a dohraje ji bez zaplacení. Osobně si hry kupuji, ale než si něco koupím, tak si to chci zkusit stejně jako když si kupuji boty či kalhoty. Hlavně když za tu věc člověk dává více jak jeden tísíc korun.

Chápu, že se dají přečíst recenze a podobně, ale to je zase tak, že "sto lidí, sto chutí". Mne osobně hodně bavilo a baví Diablo 3, ale třeba Call of Duty jsou pro mne hry bez kouzla... Tedy kdybych dělal recenze, tak D3 doporučím a u CoD bych řekl, že jsou to zbytečně vyhozené peníze, druhý člověk by to napsal přesně naopak. Jak má uživatel ale zjistit co je pro něj jinak než že zkusí třeba nějaké to "demo"...ovšem éra dem je již ta tam...

+8/0
18.2.2014 8:05

J89a38n 49Š75l50é16g28l 8352960208273

Ty firmy si říkají to samé "Oni tu hru uvidí a třeba se jim nebude líbit, tak demoverzi dělat nebudeme". SimCity by třeba nemělo takový úspěch jaký to mělo.

0/0
18.2.2014 9:09

F55i61l31i76p 12T17ř72e43b76a 6573760798326

A o to více hráčů tudíž nas*alo na hlavu...

Důvody jsou zřejmé, a v článku popsané, účinek na hráče, který má možnosti ale zanedbatelný, ne-li negativní.

0/0
18.2.2014 11:59

F14i42l17i16p 78T33ř54e46b36a 6353810628346

*více hráčům

0/0
18.2.2014 12:03

M48a25r76t60i41n 21B54e63z19d51í77č97e10k 9492384844519

Pro ještě podrobnější analýzu situace kolem dělání dem doporučuji anglicky rozumícím jedincům toto video: http://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY

0/0
18.2.2014 8:02

M84a56r31t43i96n 26P61o80k97o70r37n64y 1311239155104

Argument uvadeny v clanku, ze "Jedním z důvodů, proč vývojáři od vydávání demoverzí ustoupili, je zvyšující se náročnost vývoje" je dost podviny. Do dem se vzdy davala cast hotove hry, netvorili se zadne levely specialne pro demo, takze stejne tu cast pro demo maji vyvojari vyrobenu pro plnou hru.

+9/0
18.2.2014 7:49

R50o75s61t88i23s47l34a12v 33M14a92j78e30r 2363482969258

Přesně tak, vždy to byl začátek a nebo kus něčeho ze začátku...

+2/0
18.2.2014 7:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.