Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hry, které změnily svět stříleček

Jaký žánr se za posledních dvacet let vyvinul nejméně? Byly to střílečky nebo bojovky? Přesně na takové diskuse je na internetu možné narazit. A o stavu akčních her to leccos vypovídá. Tento text se však zaměřuje na tituly, jenž žánr stříleček z vlastního pohledu zásadně proměnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O53t95t21o 78S63t88r94o24h13s58c30h31n61e98i85d15e96r 9154619636882

Pamatuju se na DOOM a Duke Nukem.

Uz je to davno, ale zas bych si chvilku zahral. :)

+1/0
2.4.2014 6:12

J33a75r42e20k 32J53o16u68z37a 4248850629409

Terminator: Future shock. Snad vůbec první hra, kde se člověk mohl plně rozhlížet a určovat směr myší.

0/0
25.3.2014 21:06

M53a43r71o81s 49V21r77a11b48e40l 5785958111442

CSko je vseobecne zname ako legenda FPS teamplay, ale samotne CSko vyslo z modu Action Half Life na ktory si uz malokto spomenie. Jednotlive mapy,postavy,zbrane aj pohyby (uskoky apod) boli pre kazdu mapu v AHL individualne a kazda mapa bola z nejakeho znameho action filmu. Zaujem o tento mod opadol s prichodom CSka.

Dalsia vec - mod Insurgency, ide o mod HL2 enginu, realisticka warfare strielacka - one shot one kill. Dnes je uz povodny mod bohuzial vyrazne upraveny a predavany cez steam ako standardna fps. Insurgency malo respawn vo vlnach, to bolo celkom unikatne - dostojnik z vystrielanej jednotky vedel privolat posily a celkovo atmosfera bola velmi realisticka, mapy boli vylucne podla realnych cqb prestreliek v Iraku (Haditha, Sinjar, Almaden atd.) R^ ...dnes je bohuzial k dispozicii len vykastrovana komercna verzia tejto hry.  Stale ma nieco do seba, ale uz to nie je ono.

0/0
17.3.2014 8:56

D46a68v11i93d 91B68r94a29d29á78č 6689410441

Jak je uvedeno v diskuzi níže: bez DOOMu se opět jedná pouze o výčet her, na které si pisálek vzpomněl. Ale co se divíme. Jsme v "bonusweb tečka cézet".

Pro mě chybí ještě jedna: Max Payne. Byť se nejedná o čistou 3D hru, nicméně jako první nabídla Bullet time...

+4/0
13.3.2014 15:04
Foto

L87u55k75á43š 43Z68á31v54o51d42s25k64ý 9501859861

A kde je jako DOOM? Hra, která žánr stříleček definovala, hra, která dala na mnoho let žánru název (doomovky), hra která znamenala technologickou revoluci. Ostuda...

+5/0
13.3.2014 10:58
Foto

L84u44k62á23š 31Z19á69v98o35d29s92k93ý 9441339241

A kde je DOOM? Hra která je v podstatě zakladatelem žánru tu není? Ostuda...

+1/0
13.3.2014 10:55

J92a23r17d76a 88K55u71b96r 5446373783885

H&D byla opravdu skvělá hra. Byla propracována a člověk kromě jedné postavy musel počítat i s dalšími hráči v jednotkách. Si pamatuji, jak jsem asi měsíc kynul u mise, kde jsem měl ukrást prádlo ze šňůry a odjet na německém člunu. To bylo nervů. Operace Flashpoint, vynikající a jsem rád, že z toho vycházela i Arma s pořadím II., která byla luxusním simulátorem. Z klasických stříleček nejlepší asi CoD II, Counter-Strike 1.6, což je vynikající klasika a vyrostla na tom skvělá generace. 

Co se týče single playeru - ten jde s dobou hodně dolů a je to škoda. Dříve si člověk otestoval hru v misích a když úspěšně dokončil, tak si mohl dovolit jít na multi-player. Teď se kupují hry jen za účelem multi-playeru bez smyslu příběhu.

+1/0
13.3.2014 8:38

P93e35t85r 39S51t81e18i43n 6838251542207

hidden and dangerous, byla taky suprova hra.

+2/0
12.3.2014 17:45
Foto

F34i27l55i50p 23J50a73r86a31b 1373497110567

Wolfik-Doom-Dark Forces-Terminator-Quake-Dark Forces 2 ... (+ jejich aktuální klony typu Spear of Destiny,Duke, Shadow Warrior, Hexen, Unreal, Quake 2) a pak už jsem myslim nic moc nehrál :-)

+1/0
11.3.2014 16:33

M40i23l47a27n 84K51r29a75t73o49c89h50v21i36l 8894394764678

A co FAR CRY ?? To jste jistě hrál také :-)

0/0
12.3.2014 7:31

M96i51l70a10n 31K82r93a63t91o67c65h84v83i81l 8774854764308

A ještě bych vzpomněl Soldier of Fortune...skvělá, po síti....

0/0
12.3.2014 7:32

J46a96r68d68a 15K51u81b11r 5336983623605

SoF bylo vynikající hrou! :)

0/0
13.3.2014 8:39

K41a97r71e43l 59E31n34d40l91e64r 3333310590605

Zamrzelo mě opominutí FarCry...

+2/0
10.3.2014 22:25

O20n87d64ř18e71j 35Š58i68n91d79l97e37r 2457298286305

Na Vietcong vzpomínám do dnešních dnů. Ve své době to byla naprostá (a v zahraničí neprávem přehlížená) revoluce co se atmosferičnosti a realismu týče. Žádná jiná hra tak dobře nezachytila chaos noční přestřelky nebo napětí 10 minut hlídkování než se něco stane. V málokteré jiné hře jsem viděl že by postava skutečně při přebíjení operovala se záchytem závěru. K tomu si přidejme historickou přesnost a úžasnej dabing. Perla a v mnoha ohledech dodnes nepokořený vrchol 3D stříleček. Projít to na težkou obtížnsot byl zážitek. Dodnes nemůžu slyšet Hey Joe aby se mi v hlavě neozvalo "jemnuju se Steve R. Hawkins, zpravodajský seržant......" ;-(:-)

+6/0
7.3.2014 0:25

P59a93v10e40l 36K67a22f50k32a 8564603461385

zas**ý punji! ;-)

+1/0
7.3.2014 10:19

P81a73t47r18i53k 41P92í45c24h37a37l 4112716157

A ty tunely,papačka.

+1/0
7.3.2014 12:24

J91a44r31d84a 15K22u70b14r 5386303283345

Ano Thungsi!

0/0
13.3.2014 8:40

V51o74j24t84ě25c73h 22V40i20n15c60z29e 4902876340839

Hodně her tady bylo zmíněno. Mně hodně bavil Project IGI

+3/0
6.3.2014 22:26

J44a66r72d39a 63K62u30b15r 5116703543345

Na to jsem taky úplně zapomněl. IGI byl vynikajícím projektem, co se týče špionážního prostředí :)

0/0
13.3.2014 8:41

V66o76j44t26ě89c29h 88T28r31u39h22l62á88ř 2405939856

Pro mne rozhodně přelomovej byl Unreal a Quake. A co se týče celkově mohutnosti v tom ovlivnění dnešních FPS tak je samozřejmě Wolfenstein a z nového milénia rozhodně modifikace Counter strike

0/0
6.3.2014 21:09

O83s12k92a27r 86K86o69v71a57ř88í69k 8887533186837

Tenhle žánr mě nikdy moc nebral....tedy až na SoF 1,2. Jatka v kolumbijské džungli mě prostě neskutečně bavila.

Polevka is good.

0/0
6.3.2014 19:41

T53o28m87á73š 42K70r43a38t71o97c15h62v14í54l 1204502322670

A kde je System Shock, který jako první přinesl pohyb kamery z první osoby pomocí myši, který se používá dodnes? A když už tam musí být Quake, tak to bych spíše zmínil toho Dooma a nebo Wolfensteina.

+4/0
6.3.2014 17:07

H31y97n76e37k 46Š78l17a72h68ů11n58e10k 4739223546679

Rozhlížení pomocí myši poprvé přinesl Terminator: Future Shock.

+2/0
7.3.2014 0:48
Foto

M44i11c66h61a25l 49J72a31n28o80v34á64č 8277476485473

Vozidla byla hlavne nedilnou soucasti CnC:Renegade. V zadne jine strilecce nebyly tak dulezite. Opomenout tuhle multiplayerovou klasiku, ke ktere prave vysel remake, to je opravdu neskutecne. Rv

+2/0
6.3.2014 15:20

O30n20d86r84a 75H90y50n93e35k 3968743378225

Když už se mluví o herních mechanikách, nesmí se zapomenout na funkci "bullet-time" neboli dočasné zpomalení času. Tato funkce se poprvě objevila v titulech s Maxem Paynem (pokud se nepletu), ale... to jen taková menší technická

chtěl jsem říct jenom toto: MAFIA!!!!!!![>-][>-][>-][>-][>-]

+10/−1
6.3.2014 11:16

J97a41n 49S59o85u75k49u65p 1164284806355

Super vychytávka, ale jednalo se spíš o feature, než o nějaký milník 3D her. Se skokem, který vytvořil např. Terminator:FS se to nedá rovnat. Stejně tak Mafia je naprosto geniální hra, ale její síla nebyla tak uplně v převratnosti 3D hraní.

0/0
6.3.2014 15:04

J55i18r64i 54B51e55c31v62a21r 7782639356

Mafia byla skvělá -mimo jiné i dokonalým namluvením postav českými herci !!R^

0/0
6.3.2014 16:18

O69n91d52ř59e72j 35Š27i73n45d18l30e49r 2837158406715

A dodneska by člověk pohledal hru s lepší fyzikou vozidel.

+1/0
7.3.2014 0:16

P98e81t24e91r 15B59i29e81l85y 6495831516

Neviem ale nejak mi tam chyba medziskok medzi Doomom a CoD-a to BUILD engine (duke,shadow warrior,blood), to su tituly, ktore si zahram doteraz (vivat GOG)R^

+3/0
6.3.2014 10:18

A53n74d11r28e76j 24B88r92a32b88e91c 4792101177894

Tituly jsou to skvele, ale podle meho nazoru nic revolucniho neprinesly. Duke nabizel vetsi interaktivitu, ale to byla spis evoluce n+1.

0/0
6.3.2014 14:52

M47i86c24h69a45l 24V59e63r39n64e71r 8297206717704

Duke Nukem 3D měl jetpack, který zmiňujete jako jednu ze zásadních novinek, už před Starsiege. A Duke jednak díky jetpacku nebo díky částečnému umožnění destrukce prostředí umožnil jako jeden z prvních velmi volný pohyb po mapě.

A co Terminator: Future Shock, který měl jako jedna z prvních FPS opravdu vychytaný systém ovládání klávesnice plus myš? A taky plně 3D prostředí s texturami, domy, do kterých se dalo vstoupit, nebo vozidla a letadla (která zmiňujete až u pozdějšího dílu SkyNet)?

+1/0
6.3.2014 15:40

J73a33n 51S74o30u70k16u12p 1724684256475

To byla jen otázka enginu, DN3D fakticky do světa stříleček nepřinesl nic zásadně nového (což nic nemění na vysoké kvalitě této a zmíněných her).

0/0
6.3.2014 15:02

M48i19c88h43a90l 97N68a81c93h70t78m47a37n92n 8207712637150

Rád bych zmínil ještě hru Dark forces (první díl série Jedi knight) z roku 1994. Mě bavila o dost více, než DOOM, protože nabízí dobře vyprávěný příběh, puzzle, na rozdíl od DOOMu už zobrazovala prostředí kompletně 3D (tzn.víceúrovňové levely) a i některé pohybující se předměty, jako třeba stíhačky, byly ve 3D.

A další hrou (víceméně zapomenutou) je Trespasser. Ten oplývá naprosto skvělou atmosférou, a možná až zbytečně realistickým hraním (pro některé lidi to je skutečně frustrující, ke každé zbrani či předmětu si musíte dřepnou, tlačítkem natáhnout ruku, dalším tlačítekm zbraň uchopit a nakonec ji ještě soustavou tlačítek a myši nasměrovat tak,abyste vůbec něco trefili:) Nicméně tato střílečka nabídla úžasný fyzikální model už v roce 1998, tedy ve stejný rok, kdy vyšel teprve první Half-life. Řeči o tom, že Half-life 2 je první hrou, ve které jste museli k průchodu použít fyziku předmětů, nejsou pravdivé;)

+2/0
6.3.2014 9:59

T93o78n30í60k 25K68u38t35t85m28a40n84n 6513108292

Trespasser? Myslíte nejhorší hru 98? No tak ta určitě svět stříleček nezměnila. Tady nejde o to, která hra byla v čem první, tady jde o to, která hra změnila svůj žánr.

+1/0
6.3.2014 12:20

M75i20c53h50a30l 79N31a50c89h75t12m53a13n46n 8367592447470

Nejhorší hra roku to rozhodně nebyla. Doplatila na tehdy obrovskou hardwarovou náročnost a taky na nedodělanost (kdyby měli autoři více času a financí, byla by ta hra skoro dokonalá). Dneska má velkou moderskou základnu a dokonce se pracuje na remaku v cryenginu. Mimoto já se skutečně nesnažím doplňovat výčet her z článku, jenom upozorňuje na dva tituly, které přišli s něčím první, ačkoliv se nikdy nestaly tak populární, jako DOOM nebo jiné akce. Prostě jenom jako takovou zajímavost.

0/0
6.3.2014 14:14

M66i74c46h26a86l 92N29a14c65h22t50m51a18n29n 8777272617820

*přišly

0/0
6.3.2014 14:14

T65o31n43í35k 72K37u40t84t23m24a35n87n 6583688942

Já to beru, ale článek je o hrách, které změnily žánr. A Tresspaser, který jsem měl možnost před jánevímpatnácti lety hrát, ten žánr rozhodně nezměnil. To jen tak upozorňuju, že váš výčet je sice hezkej, ale článek nedoplňuje a nefunguje ani jako zajímavost. Zajímavostí a doplněním by byl třeba (někde) zmiňovaný Max Payne nebo podle mě stařičký Marathon na Macinthosi, kterej tak nějak taky ve výběru asi chybí a zrovna on pěkně pasuje k tomu tématu Tresspaser × Half-Life 2 - free look (mouse look) byl implementován už před ním, a přesto to byl Marathon, na jehož univerzálním příkladě se mouse look zaváděl i do dalších her. O kvalitách hry Tresspaser se však radši nebudu vyjadřovat, názor na ně vám však neberu. :-)

0/0
6.3.2014 14:41

T47o84n35í82k 58K32u60t30t25m23a19n10n 6483668822

Macintoshi* sakra ;-D

0/0
6.3.2014 14:42

A75n84d84r53e92j 23B14r40a11b18e85c 4122791147784

Max Payne ale neni FPS.

0/0
6.3.2014 14:53

M77i62c80h55a70l 43N51a44c12h59t15m10a27n21n 8637372917270

Max Payne k tématu na rozdíl od mnou zmíněných her nepasuje, jelikož se nejedná o FPS;)

0/0
6.3.2014 16:08

J40a48n 49C12h15a75r81v42á53t 9341739723306

DOOM, Flashpoint, Half-LIfe 2, Crysis (jednička), COD (všechny s námětem WWII) jsou hry, které změnily můj svět stříleček a občas si je znovu rád zahraji.

+1/0
6.3.2014 9:18

J80i26r45k45a 55S28t91r94e48b34e49l 8829923862

Pro mě je to jednoznačně první Medal of Honor, který definoval žánr WW 2 stříleček, dodnes vzpomínám, jak jsem jí chodil v tý době hrávat ke kámošovi, kterej měl v tý době Celerona a byl za kinga :-)

+3/0
6.3.2014 9:42

J22i85r29k46a 80H93á83č48e65k 9385744578151

FLASHPOINT![>-]R^

+15/−2
6.3.2014 1:04

L72a38d89a 26N70o38v39a34k 4832803757

někdo tady máte čas hrát hry...?8-o Mě plně vytěžují diskuze na iDNES...:-/

+18/−1
6.3.2014 0:49

M17i18c98h32a90l 23K10r29e21j87č69í 1556340861923

Řekl bych, že DOOM změnil střílečky jak po technologické, tak herní stránce tak zásadně, že vůbec ho nezmínit je v podstatě zločin. :-P ZDoom si občas zahraju dodnes a je to stejný nářez jako před 20 lety ;-)R^

+21/0
6.3.2014 0:33

V78á45c41l59a17v 69P97a23v29l66í58k 9172770534624

je to tak. Doom je eso a bude to eso i za 100 let. Ta hra prostě byla první akční plnohodnotná střílečka a jakkoli to přijde možná divné, rád si Doom 1 a 2 zahrju i dnes (otec Wolfstein prosím odpustí)

0/0
6.3.2014 1:04

V62l38a15d52i38m71í93r 61Š57e51v38e55č45e27k 1131810647384

ZDOOM si také občas zahraju. Na druhou stranu DOOM změnil svět 3D stříleček (podle mě) pouze technologicky. Jinak je to pochopitelně jedna z nej her, které se stále hrají!

Za technologický přínos vysoce hodnotím Terminator: Future Shock a Skynet. Pravdou je, že jsem na to dlouhá léta nesáhl - a asi nesáhnu - ale byly to přelomový hry!

+1/0
6.3.2014 1:22

J77a58n 93S91o33u73k15u19p 1944794646425

To je tím, že i přes jejich přelomovost a oprávněná vysoká hodnocení to byly hry, které ´dohrát a stačí´. Ono, prolézt TFS do konce, to byla místy poměrně otravná stereotypní chodička, mise byly obrovské a nebyla to taková vřava, aby se k tomu člověk chtěl vracet.

+1/0
6.3.2014 15:07

P16e31t74r 58R34o40m50á80n57e31k 8844837834184

Doom byl megahit, ale nevim, oproti wolfensteinovi to zas tak velká revoluce nebyla. To už ten zmíněnej ROTT byl docela příjemnej posun a bavil mě víc než doom.

+1/−1
6.3.2014 3:36

D78a24v61i94d 25R83y92c77h10e94t68s69k14ý 9406471290750

Brutal DOOM, Blood .. hraju dodnes ;-D

0/0
6.3.2014 9:11







Najdete na iDNES.cz