Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hry, které změnily svět stříleček

Jaký žánr se za posledních dvacet let vyvinul nejméně? Byly to střílečky nebo bojovky? Přesně na takové diskuse je na internetu možné narazit. A o stavu akčních her to leccos vypovídá. Tento text se však zaměřuje na tituly, jenž žánr stříleček z vlastního pohledu zásadně proměnily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O95t87t47o 24S63t65r78o56h89s98c42h58n46e12i83d35e64r 9834139106382

Pamatuju se na DOOM a Duke Nukem.

Uz je to davno, ale zas bych si chvilku zahral. :)

+1/0
2.4.2014 6:12

J63a38r77e57k 66J27o85u64z55a 4318120489789

Terminator: Future shock. Snad vůbec první hra, kde se člověk mohl plně rozhlížet a určovat směr myší.

0/0
25.3.2014 21:06

M69a72r72o50s 21V56r27a39b41e80l 5805148271912

CSko je vseobecne zname ako legenda FPS teamplay, ale samotne CSko vyslo z modu Action Half Life na ktory si uz malokto spomenie. Jednotlive mapy,postavy,zbrane aj pohyby (uskoky apod) boli pre kazdu mapu v AHL individualne a kazda mapa bola z nejakeho znameho action filmu. Zaujem o tento mod opadol s prichodom CSka.

Dalsia vec - mod Insurgency, ide o mod HL2 enginu, realisticka warfare strielacka - one shot one kill. Dnes je uz povodny mod bohuzial vyrazne upraveny a predavany cez steam ako standardna fps. Insurgency malo respawn vo vlnach, to bolo celkom unikatne - dostojnik z vystrielanej jednotky vedel privolat posily a celkovo atmosfera bola velmi realisticka, mapy boli vylucne podla realnych cqb prestreliek v Iraku (Haditha, Sinjar, Almaden atd.) R^ ...dnes je bohuzial k dispozicii len vykastrovana komercna verzia tejto hry.  Stale ma nieco do seba, ale uz to nie je ono.

0/0
17.3.2014 8:56

D22a11v67i87d 32B26r24a67d33á19č 6469150981

Jak je uvedeno v diskuzi níže: bez DOOMu se opět jedná pouze o výčet her, na které si pisálek vzpomněl. Ale co se divíme. Jsme v "bonusweb tečka cézet".

Pro mě chybí ještě jedna: Max Payne. Byť se nejedná o čistou 3D hru, nicméně jako první nabídla Bullet time...

+4/0
13.3.2014 15:04
Foto

L69u35k52á20š 55Z97á32v23o61d91s43k90ý 9531209341

A kde je jako DOOM? Hra, která žánr stříleček definovala, hra, která dala na mnoho let žánru název (doomovky), hra která znamenala technologickou revoluci. Ostuda...

+5/0
13.3.2014 10:58
Foto

L95u75k61á98š 92Z51á53v62o23d25s62k55ý 9151489401

A kde je DOOM? Hra která je v podstatě zakladatelem žánru tu není? Ostuda...

+1/0
13.3.2014 10:55

J73a50r28d77a 70K54u37b92r 5716933893865

H&D byla opravdu skvělá hra. Byla propracována a člověk kromě jedné postavy musel počítat i s dalšími hráči v jednotkách. Si pamatuji, jak jsem asi měsíc kynul u mise, kde jsem měl ukrást prádlo ze šňůry a odjet na německém člunu. To bylo nervů. Operace Flashpoint, vynikající a jsem rád, že z toho vycházela i Arma s pořadím II., která byla luxusním simulátorem. Z klasických stříleček nejlepší asi CoD II, Counter-Strike 1.6, což je vynikající klasika a vyrostla na tom skvělá generace. 

Co se týče single playeru - ten jde s dobou hodně dolů a je to škoda. Dříve si člověk otestoval hru v misích a když úspěšně dokončil, tak si mohl dovolit jít na multi-player. Teď se kupují hry jen za účelem multi-playeru bez smyslu příběhu.

+1/0
13.3.2014 8:38

P15e95t88r 34S70t57e98i23n 6508381462617

hidden and dangerous, byla taky suprova hra.

+2/0
12.3.2014 17:45
Foto

F76i83l97i57p 42J81a69r67a56b 1523127270127

Wolfik-Doom-Dark Forces-Terminator-Quake-Dark Forces 2 ... (+ jejich aktuální klony typu Spear of Destiny,Duke, Shadow Warrior, Hexen, Unreal, Quake 2) a pak už jsem myslim nic moc nehrál :-)

+1/0
11.3.2014 16:33

M90i55l34a50n 47K68r37a98t61o66c56h26v36i37l 8844574494278

A co FAR CRY ?? To jste jistě hrál také :-)

0/0
12.3.2014 7:31

M33i21l81a25n 93K70r39a45t38o22c29h29v58i53l 8854174674658

A ještě bych vzpomněl Soldier of Fortune...skvělá, po síti....

0/0
12.3.2014 7:32

J53a87r10d90a 77K34u76b32r 5416103263545

SoF bylo vynikající hrou! :)

0/0
13.3.2014 8:39

K41a82r97e13l 84E93n89d19l39e39r 3783180320975

Zamrzelo mě opominutí FarCry...

+2/0
10.3.2014 22:25

O86n41d47ř97e72j 50Š29i26n91d95l38e32r 2307148906265

Na Vietcong vzpomínám do dnešních dnů. Ve své době to byla naprostá (a v zahraničí neprávem přehlížená) revoluce co se atmosferičnosti a realismu týče. Žádná jiná hra tak dobře nezachytila chaos noční přestřelky nebo napětí 10 minut hlídkování než se něco stane. V málokteré jiné hře jsem viděl že by postava skutečně při přebíjení operovala se záchytem závěru. K tomu si přidejme historickou přesnost a úžasnej dabing. Perla a v mnoha ohledech dodnes nepokořený vrchol 3D stříleček. Projít to na težkou obtížnsot byl zážitek. Dodnes nemůžu slyšet Hey Joe aby se mi v hlavě neozvalo "jemnuju se Steve R. Hawkins, zpravodajský seržant......" ;-(:-)

+6/0
7.3.2014 0:25

P48a96v45e22l 66K86a45f59k50a 8114233761555

zas**ý punji! ;-)

+1/0
7.3.2014 10:19

P23a57t30r81i54k 35P89í89c93h12a52l 4142216657

A ty tunely,papačka.

+1/0
7.3.2014 12:24

J16a17r55d70a 69K14u48b22r 5406203863855

Ano Thungsi!

0/0
13.3.2014 8:40

V29o53j11t47ě32c49h 16V48i45n81c79z12e 4482586650369

Hodně her tady bylo zmíněno. Mně hodně bavil Project IGI

+3/0
6.3.2014 22:26

J57a13r42d68a 61K74u78b53r 5426543523175

Na to jsem taky úplně zapomněl. IGI byl vynikajícím projektem, co se týče špionážního prostředí :)

0/0
13.3.2014 8:41

V51o74j45t88ě70c66h 48T69r45u91h64l30á64ř 2155279706

Pro mne rozhodně přelomovej byl Unreal a Quake. A co se týče celkově mohutnosti v tom ovlivnění dnešních FPS tak je samozřejmě Wolfenstein a z nového milénia rozhodně modifikace Counter strike

0/0
6.3.2014 21:09

O34s74k67a30r 54K81o85v81a17ř54í26k 8677773316937

Tenhle žánr mě nikdy moc nebral....tedy až na SoF 1,2. Jatka v kolumbijské džungli mě prostě neskutečně bavila.

Polevka is good.

0/0
6.3.2014 19:41

T88o93m63á41š 93K17r44a22t76o91c26h65v21í20l 1774472962690

A kde je System Shock, který jako první přinesl pohyb kamery z první osoby pomocí myši, který se používá dodnes? A když už tam musí být Quake, tak to bych spíše zmínil toho Dooma a nebo Wolfensteina.

+4/0
6.3.2014 17:07

H61y81n18e78k 83Š85l95a91h58ů16n63e22k 4319123676709

Rozhlížení pomocí myši poprvé přinesl Terminator: Future Shock.

+2/0
7.3.2014 0:48
Foto

M70i41c69h50a84l 76J27a40n54o53v62á65č 8307706965753

Vozidla byla hlavne nedilnou soucasti CnC:Renegade. V zadne jine strilecce nebyly tak dulezite. Opomenout tuhle multiplayerovou klasiku, ke ktere prave vysel remake, to je opravdu neskutecne. Rv

+2/0
6.3.2014 15:20

O77n70d18r69a 21H80y25n79e54k 3968253858155

Když už se mluví o herních mechanikách, nesmí se zapomenout na funkci "bullet-time" neboli dočasné zpomalení času. Tato funkce se poprvě objevila v titulech s Maxem Paynem (pokud se nepletu), ale... to jen taková menší technická

chtěl jsem říct jenom toto: MAFIA!!!!!!![>-][>-][>-][>-][>-]

+10/−1
6.3.2014 11:16

J23a78n 93S62o53u49k17u16p 1364284756145

Super vychytávka, ale jednalo se spíš o feature, než o nějaký milník 3D her. Se skokem, který vytvořil např. Terminator:FS se to nedá rovnat. Stejně tak Mafia je naprosto geniální hra, ale její síla nebyla tak uplně v převratnosti 3D hraní.

0/0
6.3.2014 15:04

J90i48r38i 42B42e35c37v45a66r 7462539416

Mafia byla skvělá -mimo jiné i dokonalým namluvením postav českými herci !!R^

0/0
6.3.2014 16:18

O58n10d58ř60e54j 70Š39i78n11d54l48e39r 2837708666265

A dodneska by člověk pohledal hru s lepší fyzikou vozidel.

+1/0
7.3.2014 0:16

P56e68t71e43r 88B92i16e89l75y 6505221646

Neviem ale nejak mi tam chyba medziskok medzi Doomom a CoD-a to BUILD engine (duke,shadow warrior,blood), to su tituly, ktore si zahram doteraz (vivat GOG)R^

+3/0
6.3.2014 10:18

A88n57d69r56e42j 50B31r93a48b57e55c 4802571457354

Tituly jsou to skvele, ale podle meho nazoru nic revolucniho neprinesly. Duke nabizel vetsi interaktivitu, ale to byla spis evoluce n+1.

0/0
6.3.2014 14:52

M88i93c88h12a58l 63V70e29r19n76e80r 8967696177514

Duke Nukem 3D měl jetpack, který zmiňujete jako jednu ze zásadních novinek, už před Starsiege. A Duke jednak díky jetpacku nebo díky částečnému umožnění destrukce prostředí umožnil jako jeden z prvních velmi volný pohyb po mapě.

A co Terminator: Future Shock, který měl jako jedna z prvních FPS opravdu vychytaný systém ovládání klávesnice plus myš? A taky plně 3D prostředí s texturami, domy, do kterých se dalo vstoupit, nebo vozidla a letadla (která zmiňujete až u pozdějšího dílu SkyNet)?

+1/0
6.3.2014 15:40

J70a78n 29S27o24u22k95u78p 1824514306445

To byla jen otázka enginu, DN3D fakticky do světa stříleček nepřinesl nic zásadně nového (což nic nemění na vysoké kvalitě této a zmíněných her).

0/0
6.3.2014 15:02

M31i18c20h25a62l 41N56a80c11h81t60m19a16n34n 8857492477640

Rád bych zmínil ještě hru Dark forces (první díl série Jedi knight) z roku 1994. Mě bavila o dost více, než DOOM, protože nabízí dobře vyprávěný příběh, puzzle, na rozdíl od DOOMu už zobrazovala prostředí kompletně 3D (tzn.víceúrovňové levely) a i některé pohybující se předměty, jako třeba stíhačky, byly ve 3D.

A další hrou (víceméně zapomenutou) je Trespasser. Ten oplývá naprosto skvělou atmosférou, a možná až zbytečně realistickým hraním (pro některé lidi to je skutečně frustrující, ke každé zbrani či předmětu si musíte dřepnou, tlačítkem natáhnout ruku, dalším tlačítekm zbraň uchopit a nakonec ji ještě soustavou tlačítek a myši nasměrovat tak,abyste vůbec něco trefili:) Nicméně tato střílečka nabídla úžasný fyzikální model už v roce 1998, tedy ve stejný rok, kdy vyšel teprve první Half-life. Řeči o tom, že Half-life 2 je první hrou, ve které jste museli k průchodu použít fyziku předmětů, nejsou pravdivé;)

+2/0
6.3.2014 9:59

T41o16n84í12k 37K28u20t75t96m19a29n16n 6433358972

Trespasser? Myslíte nejhorší hru 98? No tak ta určitě svět stříleček nezměnila. Tady nejde o to, která hra byla v čem první, tady jde o to, která hra změnila svůj žánr.

+1/0
6.3.2014 12:20

M65i64c43h38a59l 69N68a95c67h17t18m86a20n39n 8447852607200

Nejhorší hra roku to rozhodně nebyla. Doplatila na tehdy obrovskou hardwarovou náročnost a taky na nedodělanost (kdyby měli autoři více času a financí, byla by ta hra skoro dokonalá). Dneska má velkou moderskou základnu a dokonce se pracuje na remaku v cryenginu. Mimoto já se skutečně nesnažím doplňovat výčet her z článku, jenom upozorňuje na dva tituly, které přišli s něčím první, ačkoliv se nikdy nestaly tak populární, jako DOOM nebo jiné akce. Prostě jenom jako takovou zajímavost.

0/0
6.3.2014 14:14

M95i75c14h40a60l 13N38a70c34h84t51m89a98n90n 8607512467970

*přišly

0/0
6.3.2014 14:14

T14o89n95í80k 46K25u15t68t20m12a87n86n 6793838302

Já to beru, ale článek je o hrách, které změnily žánr. A Tresspaser, který jsem měl možnost před jánevímpatnácti lety hrát, ten žánr rozhodně nezměnil. To jen tak upozorňuju, že váš výčet je sice hezkej, ale článek nedoplňuje a nefunguje ani jako zajímavost. Zajímavostí a doplněním by byl třeba (někde) zmiňovaný Max Payne nebo podle mě stařičký Marathon na Macinthosi, kterej tak nějak taky ve výběru asi chybí a zrovna on pěkně pasuje k tomu tématu Tresspaser × Half-Life 2 - free look (mouse look) byl implementován už před ním, a přesto to byl Marathon, na jehož univerzálním příkladě se mouse look zaváděl i do dalších her. O kvalitách hry Tresspaser se však radši nebudu vyjadřovat, názor na ně vám však neberu. :-)

0/0
6.3.2014 14:41

T81o24n11í34k 61K34u82t34t31m98a44n20n 6263278182

Macintoshi* sakra ;-D

0/0
6.3.2014 14:42

A95n58d87r97e86j 56B30r10a94b67e25c 4542431277684

Max Payne ale neni FPS.

0/0
6.3.2014 14:53

M45i97c70h15a78l 18N45a49c21h46t78m16a70n58n 8467792937510

Max Payne k tématu na rozdíl od mnou zmíněných her nepasuje, jelikož se nejedná o FPS;)

0/0
6.3.2014 16:08

J92a92n 91C37h91a84r42v35á92t 9101399933196

DOOM, Flashpoint, Half-LIfe 2, Crysis (jednička), COD (všechny s námětem WWII) jsou hry, které změnily můj svět stříleček a občas si je znovu rád zahraji.

+1/0
6.3.2014 9:18

J38i89r14k40a 98S22t54r21e39b87e23l 8479863502

Pro mě je to jednoznačně první Medal of Honor, který definoval žánr WW 2 stříleček, dodnes vzpomínám, jak jsem jí chodil v tý době hrávat ke kámošovi, kterej měl v tý době Celerona a byl za kinga :-)

+3/0
6.3.2014 9:42

J76i24r39k45a 30H44á59č91e33k 9745534698781

FLASHPOINT![>-]R^

+15/−2
6.3.2014 1:04

L29a45d81a 51N49o81v51a69k 4772793547

někdo tady máte čas hrát hry...?8-o Mě plně vytěžují diskuze na iDNES...:-/

+18/−1
6.3.2014 0:49

M16i80c81h95a80l 62K13r24e53j97č91í 1576780691923

Řekl bych, že DOOM změnil střílečky jak po technologické, tak herní stránce tak zásadně, že vůbec ho nezmínit je v podstatě zločin. :-P ZDoom si občas zahraju dodnes a je to stejný nářez jako před 20 lety ;-)R^

+21/0
6.3.2014 0:33

V73á73c77l97a79v 64P54a51v75l90í93k 9152700964144

je to tak. Doom je eso a bude to eso i za 100 let. Ta hra prostě byla první akční plnohodnotná střílečka a jakkoli to přijde možná divné, rád si Doom 1 a 2 zahrju i dnes (otec Wolfstein prosím odpustí)

0/0
6.3.2014 1:04

V97l17a45d59i89m24í62r 77Š94e52v22e50č55e35k 1311530347714

ZDOOM si také občas zahraju. Na druhou stranu DOOM změnil svět 3D stříleček (podle mě) pouze technologicky. Jinak je to pochopitelně jedna z nej her, které se stále hrají!

Za technologický přínos vysoce hodnotím Terminator: Future Shock a Skynet. Pravdou je, že jsem na to dlouhá léta nesáhl - a asi nesáhnu - ale byly to přelomový hry!

+1/0
6.3.2014 1:22

J79a87n 77S95o98u80k73u50p 1364394306885

To je tím, že i přes jejich přelomovost a oprávněná vysoká hodnocení to byly hry, které ´dohrát a stačí´. Ono, prolézt TFS do konce, to byla místy poměrně otravná stereotypní chodička, mise byly obrovské a nebyla to taková vřava, aby se k tomu člověk chtěl vracet.

+1/0
6.3.2014 15:07

P96e52t55r 92R92o50m42á20n13e59k 8204987134374

Doom byl megahit, ale nevim, oproti wolfensteinovi to zas tak velká revoluce nebyla. To už ten zmíněnej ROTT byl docela příjemnej posun a bavil mě víc než doom.

+1/−1
6.3.2014 3:36

D52a14v95i50d 69R49y80c98h27e26t30s20k46ý 9776261720360

Brutal DOOM, Blood .. hraju dodnes ;-D

0/0
6.3.2014 9:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.