Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přichází čas virtuální reality, pomůže porno jako motor nové technologii?

Před dvaceti lety to nevyšlo, virtuální helma VFX1 získala nálepku zbytečného zařízení. Co se po letech změnilo? Má virtuální realita v dnešní podobě šanci? Odpovídá redakce Bonusweb.cz, na vaše názory se těšíme v diskuzi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F25i80l54i13p 49T55ř57e37b30a 6773790608566

Já bych VR přirovnal k paintballu (už proto, že většina aplikací se pravděpodobně bude orientovat stejným směrem). Je to zábava, je to super, když s pár kamarády vyrazíte do lesa / mimozemského dolu / 2. světové / ..., trochu si zastřílet. Spoustu lidí to zkusilo, a spoustu lidí to baví, ale kolik z vás má doma paintballovou pušku? A to není o moc dražší...

Já věštím slibnou budoucnost spíše AR (Google Glass). Ta se dá totiž velmi dobře použít i pro práci, např ve formě virtuálního monitoru, jak tu někdo psal.

Rozdíly jsou spíše kosmetické, ale o to důležitější. S GG vidíte, a jste vidět (resp. váš obličej), nejste odříznuti od okolního světa. S OR lze replikovat obraz snímaný kamerou, ale je to trochu přes ruku. GG je přenosné a lehké, OR je pořád relativně velká a těžká věc na vašem obličeji. GG je použitelné pro jakékoliv funkční oko (byť zatím jen pravé), OR vyžaduje symetrický zrak a přizpůsobivý mozek.

Samozřejmě "immersion" je u VR úplně nekde jinde, ale nejsem si jist, zda to samo o sobě bude stačit...

0/0
19.5.2014 13:40

M51i76c36h13a25l 48V59e64r86n89e34r 8627416747884

Ale to porovnáváš neporovnatelné. K tomu paintballu potřebuješ hřiště a ty kamarády a domluvit termín atd, což samozřejmě omezuje četnost využití paintballové pušky. Pak si samozřejmě člověk rozmyslí, jestli si ji pořídí. Kdežto VR brýle pichneš do kompu, když přijdeš z práce domů, za chvilku se připojíš do multiplayeru, hoďku si zapaříš a hotovo.

A Google Glass? To je zase primárně určené pro nějakou sociální interakci, případně nějaké aplikace, ne pro hráče. Pro VR hry je samozřejmě žádoucí, aby hráči nerušil atmosféru okolní svět :-)

Co se týče ceny - sedm tisíc korun skutečně není cena kvalitní herní PC sestavy, jak tvrdíš níže. Není to málo, ale není to ani extrémně moc. Playstation 4 stojí dvakrát víc a Xbox One je ještě dražší. Nebo třeba nějaká high end herní klávesnice a myš můžou dohromady stát taky sedm tisíc a víc. Určitě se najde dost hráčů, i těch příležitostných, kteří si to pořídí - už vývojářských verzí Oculus Rift se do půlky dubna prodalo 85000.

0/0
20.5.2014 8:25

D74r80a35h19o77m73í33r 87S47t78r39o20u76h85a94l 4845228882624

Já měl to štěstí si Oculus vyzkoušet ve vývojářské verzi a můžu říct, že to za to stálo. 7 tisíc korun? Vždyť je to jen cena monitoru nebo cena trošku dražšího tabletu. Dle mého názoru potenciál nevisí jen na hloupém posedávání na gauči a točení hlavou okolo.

Rád bych viděl nějakou modifikaci, kdy by se zkombinovala zobrazovací technika s technikou detekční, například s kinectem. Potom připojíte kinect a OR k tabletu a můžete například larpovat v reálném prostředí, plnit si questy (systém by umožňoval v reálném světě questy vytvářet).

Samozřejmě asi největší zlom nastane v okamžiku, kdy se tato technologie dostane na konzole. To se pak její vývoj skutečně rozjede. Sony svou šanci přošvihlo. Místo toho, aby se chytili dobrého nápadu a investovali ve správné firmě výměnou za podíl, vymysleli své brýle s cenovkou 30 tisíc korun.

Vedle toho cena za OR vypadá směšně. Jakmile brýle přijdou na trh, určitě si je koupím. Chci třeba vyzkoušet vzdálený přenos obrazu z robota, který budu pomocí OR ovládat.

Už jste se stali psem? :-)

0/0
19.5.2014 9:22

F90i65l32i21p 46T83ř93e26b37a 6893300498176

Dovolím si podotknout, že se svým víceméně průměrným platem si OR zcela jistě nepořídím, protože 7 tisíc není cena monitoru, ale cena herní sestavy z druhé ruky, případně kancelářské komplet nové.

OR do domácnosti bude mít smysl, až vyjde dostatek zajímavých titulů, do té doby vidím jeho budoucnost v herna, nebo jiné formě pronájmu.

0/0
19.5.2014 12:55

M80i68c62h48a52l 70V82e81r28n87e88r 8347846377824

Já tedy opravdu nechápu tu všeobecnou skepsi mezi redaktory i diskutujícími - trochu optimismu:-) A pro ty, kteří si nedovedou představit využití Oculusu ve hrách jedno video od lidí, kteří si vyrobili takový první zárodek holopaluby ze Star Treku;-) http://www.youtube.com/watch?v=k7n5kRRHDpw

Jo, a s tím pornem - samozřejmě už na Oculusu někdo testoval japonské porno hry (pokud by to nikdo neotestoval už půl hodiny po obdržení vývojářské verze Oculusu, tak bych ztratil víru v lidstvo;-D). A protože Japonci vědí, co dělají, a ty zmíněné hry mají dobrou grafiku, reakce testujícího (ne moje osobní, četl jsem to na jednom webu) byla velmi pozitivní. Navíc za pomoci výrobku soudruhů z Číny, kteří už pro Oculus vytvořili periferii simulující "intimní zónu":-)

Takže za mě - jednoznačně se těším!

0/0
16.5.2014 21:58

A77d91a14m 21R72y78c82h32l51ý 1698887349823

Není nad opravdový kvalitní sex s živou ženou

0/0
16.5.2014 15:52

H57e94r96b26e38r31t 39V17á32c55l42a50v16s80k71ý 4769435861602

Těm skeptickým redaktorům připomenu jejich "prognózy" za 2 roky.

0/0
16.5.2014 15:01

O56n21d47ř45e85j 19K76o38p96e45c21k78ý 6630465987348

Abych shrnul můj příběh s nejnovějšími zobrazovacími technikami poslední doby - tedy VR a 3D.

3D - vidím jen na jedno oko, tudíž je 3D pro mě passé. A opravdu mi vadilo, jak se o tom mluvilo a psalo jako o technologii budoucnosti, která dříve nebo později bude všude. Naštěstí nástup UHD a obřích prohnutých obrazovek snad poslalo "3D do všech domácností!" definitivně do pekla.

Virtuální realita - tam mám stejný problém, ale ta myšlenka - být přímo ve hře, mě uchvátila i přesto, že jsem věděl, že pro mě to bude nepoužitelné, říkal jsem si ale, že se to možná jednou v budoucnu nějak vyřeší. Oculus pro mě následně zabila akvizice od Facebooku. Tím se ale nic nezměnilo na mém názoru, že je to technologie budoucnosti.

Nedávno jsem ale měl možnost vyzkoušet Google Glass a názor jsem byl nucen změnit.

Přímé projekce do oka a holografické projekce, se kterými budeme jednou moci pracovat. Doufám, že technologie se vydá tímto směrem.

+3/0
16.5.2014 11:40

D32r89a71h95o62m97í74r 55S45t70r69o66u97h20a54l 4175828372774

Hm... tak to Vám bude stačit jen poloviční výkon počítače, když se necháte generovat jen půlku obrazu :-).

0/0
19.5.2014 9:25

P71a20v59e21l 17L61a92n41g70w21e76i78l 3147163555496

Jinak jeste dodam, ze jako nejvetsi problem vidim momentalne tu nevolnost. Mam predobjednan DK2 tak budu moc posoudit jestli se to zlepsilo. Ono pokud clovek nehraje FPS tak se to da dost omezit - ale zatim kazdy se me na to pta, je videt ze z toho je nejvetsi strach. Plus, je to tak intenzivni zazitek, ze VR typu Oculus podle me zatim neni pro "casual" pouziti, kdyz chce clovek jen tak vypnout. Mozna devkit2 to zmeni. Ale musite mit na to naladu. Myslim ze to ma sanci na masove rozsireni, ale ne na neustale pouzivani, napr. jako mobil. To bych spis videl u augmented reality, treba ze si vyspawnuju 3 virtualni monitory pro praci :) Oculus bych prirovnal k navsteve kina, clovek to dela bezne a pravidelne, ale ne kazdy den.

+2/0
16.5.2014 10:42

D86r71a89h96o57m45í90r 10S24t48r19o40u85h90a13l 4945358672374

Ta nevolnost a bolení hlavy dost souvisí s virtuálním rozesupem očí a reálným rozestupem obrazů v brýlích. Doufám, že to bude seřiditelné (pokud nepůjde posunout optika, tak alespoň obraz).

Pak je tu samozřejmě nesoulad vizulního pohybu a jeho nedetekce ve středním uchu. Hm... hrál jste někdy Mirrors Edge?

0/0
19.5.2014 9:31

P24a72v78e63l 44L69a66n13g44w68e90i64l 3607513705676

Pokusim se o komentar od nekoho, kdo VR vyzkousel :) Zkousel jsem VR na Invexu 96, ted vlastnim Oculus(devkit 1). Pamatuju si hype v 90. letech a z Invexu moji zvedavost a nasledne zklamani. Uz nevim co to bylo za helmu, mozna VFX. Kazdopadne po nasazeni clovek sledoval 2 LCD obrazovky se sekajicim se DOOMem (cca 10 fps), par cm od oci. Nic to ve me nezanechalo. Oculus je zazitek, ktery muj mozek zmatl tolik jako se to nepovedlo ani IMAXu. I v tom nizkem rozliseni je imerze takova, ze dokazete odhadovat velikosti predmetu/budov a prostredi cloveka skutecne obklopi ze vsech stran. To se zadne 3d nebo radoby 3d technologii co znam zatim nepodarilo. Rozdil mezi vlnou z 90. let a soucasnou VR vlnou je podle me v tom, ze zatimco v 90. letech sla vetsina hype "zeshora" (od spolecnosti a medii), ted jde vetsina puvodniho hype "zespoda" (pres nadsene reakce na YouTube, viz babicka s helmou tady v clanku). Ja sam jsem se o Oculusu dozvedel od kamarada, ne ze SCORE jako v 90. letech...

Pokud devkit 2 a konecny produkt splni co slibuji, tak po dostatecnem poctu videi a dostatku her/aplikaci nastane ten "bod zlomu". Dulezite je, ze vyvojari techto zarizeni jsou zaroven uzivateli a fanousky. Nedokazu si predstavit vyvojare nadseneho z VFX-1. Vsichni byli nadseni z toho konceptu VR, ale kdo to zkusil v 90. letech byl(po pravu) zklaman. Problem ale nebyl s konceptem, problem byl v hardware. Proto jsem optimisticky v tom smyslu, ze budou dal vznikat aplikace / hry / dema, protoze pokud uz vlastnite a vyvijite pro Oculus(jako ja:) jen tezko je to neco co date do supliku jako dalsi zbytecnost pro kterou nema smysl vyvijet. Clovek to dela prinejmensim pro svoji zvedavost a zkouseni novych prostredi apod.

A vyvojari je to, co kazda platforma potrebuje. Proto jsem optimisticky. Jde ted o to, kdy prijde neco co spusti takovou viralni reakci(nebo mozna to bude vice aplikaci najednou) co zpusobi masivni rozsirovani VR. Samozrejme nesmi se zastavit vyvoj hardware, coz ale necekam.

+10/0
16.5.2014 10:33

J45a91r40o29s35l28a58v 96H68a51n62z54l79í17k 2809535453788

http://youtu.be/I60BhhL9H30

+3/0
16.5.2014 9:58

B41a75r17t17o55l36o89m41ě56j 41K32u82s 2585876251323

Myslím, že virtuální realita v současné podobě má šanci uspět, ale spíše mimo oblast her. Dokážu si ji představit jako ideální způsob, jak bude architekt ukazovat klientovi nový projekt, nebo jak bude moci 1000 studentů medicíny najednou přihlížet stejné operaci. Tedy tam, kde není klíčové pohodlné a intuitivní ovládání pohybu a stačí se jenom rozhlížet. Nedivil bych se, kdyby vedle 3D kin jako IMAX vznikla kina s virtuální realitou, kde každý nafasuje Oculus Rift a během průletu vrakem titaniku se bude moci dívat na všechny strany.

Ve hrách předpovídám Oculusu stejný osud, jako má nyní Kinect, tedy že bude použitelný ve velmi omezené množině her. Kinect je skvělý v tanečních a cvičebních hrách, ale každý pokus napasovat ho na nějakou 3D akci skončil fiaskem. Stejně tak si myslím, že Oculus a jemu podobní budou mít šanci u her, kde postava hráče sedí a třímá v rukou jeden ovladač, který nepustí z ruky - tj. u automobilových a leteckých simulátorů.

+2/0
16.5.2014 9:46

O67n13d93ř48e11j 95M23a81r94e91k 2172227332365

je to otázka jen toho jestli nějaká hra plně využije výhod VR a revoluce ve hrách je na světě a s tím spojený úspěch VR.

0/0
16.5.2014 9:45

A47l29e81x19a93n59d38r 45C13h38y93t70i27l 2734842925731

Kdo by pred dvaceti lety rekl, na jake urovni budou dnesni hry ? O tom se nam ani nesnilo. Kinect? To bylo temer nepredstavitelne zarizeni. Tehdejsi prvni 3D helma stala pres 20.000 pokud si dobre pamatuju a strasne moc jsem ji chtel, akorat jsem jeste jako student nemel finance.

Budoucnost vidim v obycejnych lehkych brylich nebo v primem pripojeni ala Matrix, v helme ne. To je ale jeste brzy. kazdopadne se to zlepsuje.

0/0
16.5.2014 9:03

H38y57n49e77k 58Š96l76a45h62ů35n22e63k 4299773186309

Přímé připojení ala Matrix... to jako vážně? :)

0/0
16.5.2014 11:34

A84l63e76x78a31n71d39r 66C90h19y16t34i94l 2174192975421

Samozrejme, prozatim to samozrejme nelze v takovem rozsahu, ale uz lze pomoci ruznych implantatu ovladat napriklad umelou ruku.

Viz http://www.rozhlas.cz/leonardo/clovek/_zprava/umela-ruka-ktera-citi--1312825

Za par desitek let by nemusel byt problem mit prozkoumany lidsky mozek natolik, aby slo z mozku ovladat ruzne interakce osobniho pocitace. Jen jde o to, implantovat nejake zjednodusene receno konektory na nervy.

0/0
16.5.2014 11:54

M82a75r86e18k 87Z31a14h73r41a34d25i80l 6834609855501

Jak už bylo zmíněno. Zásadní bude existence nějaké rozumné, návykové a zajímavé aplikace pro VR. Ale zatim si (kromě několika medicínských, vojenských a záchranářských experimentů) žádnou takovou představit nedokážu...

0/0
16.5.2014 8:22

J73a88n 31P26r94o17k84o20p 8202672879698

Ja mam dev kit 2 predobednany, hraju letecke simulatory a na to je to jak delane

+1/0
16.5.2014 9:01

P66a27t12r64i85k 94S42p43i44t95z41b71a14r89t 1474236844165

Od doby co to koupil Zuckerberg, ne díky

+2/−2
16.5.2014 1:06

J31a28n 87N81o47ž75i89č75k97a 1290435439613

Rad bych se mylil, ale obavam se ze to pouzije na nejakou kravinu spojenou s fucebookem bohuzel :-(

+1/−1
16.5.2014 8:12

J73a16n 23P26r96o64k53o17p 8382922889538

Souhlasim, ale aby to mohl pouzit na nejakou kravinu s FB, tak to bude muset byt pouzitelne pro masy, takze do toho bude muset nalit hromadu penez.

+1/−1
16.5.2014 9:00

D89r27a46h96o34m60í39r 49S36t45r98o23u82h48a29l 4515668462754

To je pravda. V tomhle případě bych byl radši, kdyby to dostal do pracek spíš Microsoft, než FB.

0/0
19.5.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz