Diskuse k článku

Editorial: hledání ideálního systému hodnocení

Chceme vás seznámit s tím, na čem pracujeme a na jaké články se můžete v nejbližší době těšit. A tentokrát i s tím, jak hodnotíme recenzované hry.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58a96r75e67k 16S45e62l67i98n90g11e39r 5799197416696

Na tohle tema byla pekna diskuze v poslednim hpodu.

0/0
20.10.2014 12:08

M88a47r29e39k 45Z18a70h62r25a67d97i42l 6594509905681

Rozdělil bych hodnocení na dílčí díly - Technické zpracování, hratelnost a zábavnost (trvanlivost hry - také v kontextu pořizovací ceny) - jak už jsem to někde na webu viděl. Z toho by se udělal průměr na celkové hodnocení hry.

0/0
20.10.2014 12:02

J93a48n 61H94o67r56a42k 3232846134290

vono by se panove recenzenti stacilo podivat, kolik ze jste dali nejhorsi hre ze sveta aliens a pak teto hre (ktera zcela objektivne a podle prumeru vsech odbornejch recenzi i hodnoceni ctenaru patri naopak k tomu nejlepsimu) dat vic, aby jste nevypadali jak oslove...

+2/−2
20.10.2014 10:04

H96y33n18e57k 23Š76l43a21h85ů55n72e50k 4369233526479

"... která zcela objektivně..." ;-D

+1/−1
20.10.2014 10:39

H46y29n17e58k 98Š41l39a84h69ů79n74e30k 4899853256599

Problém průměru všech hodnocení je v tom, že z průměru subjektivních hodnocení objektivní hodnocení neuděláte ;-)

+2/−1
20.10.2014 10:44

P51e64t90r 58M50a29c82h 6166780824

Objektivni recenze neni protimluv, ale ideal, ktereho by se mel kazdy recenzent snazit dosahnout. Cim lepsi recenzent, tim vice se tomu idealu bude blizit. Je spatne na to rezignovat s tim, ze idealu stejne nejde dosahnout a tak nema smysl se o nej snazit. To je cesta k nejhorsim recenzim.

Co se tyce hodnoceni, tak hlavni problem je v tom, ze kazdy klade duraz na neco jineho a tudiz ruznym hodnocenym obkastem dava ruznou vahu. Hodnoceni by tak melo byt rozdeleno na jednotlive oblasti a vaha jednotlivych

0/−1
20.10.2014 7:40

P53e31t97r 34M80a25c19h 6956930774

Pardon, omylem jsem si odkliknul odeslat. Pokracovani...

...a vaha jednotlivych oblasti by mela byt redakcne pevne stanovena a zverejnena, aby ctenari vedeli, na co se klade jaky duraz. Navrh hodnocenych oblasti:

Vytvarne provedeni

Audio provedeni

Kvalita pribehu

Level design

Herni design, herni mechanismy

Pomer produkcni hodnota/cena (primerenost pouziti dlc, mikrotransakci, ...)

Herni doba a znovuhratelnost

Uzivatelske rozhrani

Originalita Technicke provedeni (bugy, framerate, ai, fyzika, ...) Pricemz neni potreba aplikovat vsechny oblasti na vsechny hry, treba kvalita pribehu u tetrisu bude nehodnocena. Vysledne hodnoceni bude prumer dilcich hodnocni se zapocitanou vahou. Soucasti hodnoceni by melo byt i zverejneni dilci hodnoceni jednotlivych oblasti pro snazsi orientaci, aby si hrac jako ja, kteremu nesejde na grafice a je benevolentni k slabsimu technickemu provedeni, mohl snadno vybrat hry, ktere maji kvalitni, propracovane a odladene herni mechanismy, to jest hry typu jagged aliance 2 nebo darksouls.

0/0
20.10.2014 8:00

H54y29n64e92k 33Š87l42a12h23ů31n98e39k 4229463846579

Uvedené příklady hodnocených oblastí neumožňují objektivní hodnocení, prootže všechny ty oblasti (namátkou kvalita příběhu) jsou silně subjektivní. Stejně tak je nesmysl hodnotit hru podle "jerní doby a znovuhratelnosti", prootže i přiměřená herní doba je subjektivní. Abych to zkrátil, recenze nikdy nemže být objektivní.

+2/−1
20.10.2014 10:42

M60i87r95o10s34l51a30v 58S85t63a71s55t92n14y 7804893306811

Na druhou stranu ne vše lze odbýt slovy, že všechno je subjektivní. Pokud se aspoň trochu držíme nějakých zavedených standardů, tak aspoň rámcově můžeme přeci tvrdit, že třeba Planescape: Torment má lepší příběh, než Diablo. To, že někomu na příběhu nezáleží nebo naopak preferuje jednoduchý příběh Diabla už jsou pak ty subjektivní preference...

0/0
20.10.2014 13:18

P58e31t98r 96M35a61c85h 6796920574

Doporucuji precist si,co jsem psal na uvod. Uvedeny zpusob hodnoceni umoznuje vyrazne zvysit konzistenci hodnoceni v ramci jednoho media, coz prispiva k objektivite (a tedy i vzajemne srovnatelnosti) hodnoceni.

0/0
24.10.2014 6:25

V82á23c18l60a48v 32M64a30š10a92t 2521133989166

Ono snažit se o objektivní, relevantní hodnocení je trochu utopie.

Fanoušek RPG ohodnotí závody jinak než fanoušek NFS. Dále pokud se např. technická nedodělanost podepisuje na výsledném hodnocení, je recenze zavádějící po vydání opravných patchů apod.

Dokud se neurčí přesná kritéria hodnocení (grafické zpracování, množství bugů, herní doba, hratelnost, složitost ovládání a osvojení si herních mechanismů) tak bude hodnocení vždy subjekivní.

Přiznejme si však, kdo z nás řeší výsledný verdikt aniž by si přečetl recenzi.

Mně osobně recenze nestačí ...5 minut gameplay z youtube řekne o hře spoustu věcí, které ze slov nezjistíte.

Navíc sami čtenáři můžou psát komentáře kde můžou vyjádřit svoje postoje k recenzi ... neřešil bych nějaký "ideální systém"

0/0
19.10.2014 22:36

V17l68a26d86i18m18í49r 18K18r40i87s62t58e63n 7616432235538

Taky se přidám. Číselné hodnocení je jen pomocnou berlou tedy, pokud mě ta hra nějak oslovuje, číselné hodnocení je jen vodítko zda se nejedná o ložený  propadák a i pak si přečtete proč.

Pokud bych chtěl opravdu trvat na nějaké změně toho číselného hodnocení obecně, tak ta škála 100 bodů je paradoxně malá.  Vynecháme-li vyloženě Indie hry , Áčkové tituly se pod 60 procent téměř nedostanou, a o neznámých propadácích psát asi nebudete. Takže ze 100 se stává ve skutečnosti 40 bodů. A tam pak jednotlivá odchylka autora se hodně projeví, (Jakto že jste dali titulu xy 75 procent když tamtomu jste dali  83 procent.) Na jednu stranu by bylo asi hezké používat i nižší stupně pro "dobré" hry, jenže chápu , že jste svázáni Metacritic a ostatními a vypadalo by to "blbě" kdyby jinde to dostalo 70 a u vás 50.

0/0
19.10.2014 22:03

L71u85k73á11š 68V65l79k 2971539364406

Tak kdybych tuhle "causu" měl shrnout, tak jakékoliv hodnocení je vždy za prvé subjektivní (redaktoři to sami zdůrazňují) a HLAVNĚ jen jeden střípek do mozaiky podle čeho si každý vybírá co bude hrát... Něco jako film. Každý rád jiný žánr, jiné herce, jinou kulturu... A procentuální hodnocení je jen jedna z indícií. Naštěstí díky internetu si člověk veškeré info hned pohledá.

Takže i o hře si člověk najde třeba různá hodnocení, hráčské ohlasy, screeny, gameplay na youtube, či chce hrát tu hru už z nostalgie, nebo ten žánr má rád a k chybám bude shovívavější atd. atd... NIKDY určitě hráče neovlivní jedno hodnocení jednoho webu...

0/0
19.10.2014 22:26

P47e30t94r 48M90a34c56h 6406110954

Ja jsem se na zaklade recenze Wasteland 2 na games.cz rozhodnul s touto hrou neztracet cas. A myslim si naopak, ze kazda kvalitni recenze hrace VZDY ovlivni.

0/0
20.10.2014 8:09

L61u53k51á39š 27V32l25k 2271559334766

Můj skromný názor je ten (nic originálního :) ). Prostě hodnotící rámeček se 3-4 hodnoceními. Redakčně hodnotit 0-10/10 (5 bodová škála mi přijde moc malá) + přihodit hodnocení metacritics + nějakého dalšího velkého herního webu (třeba games.de) + hodnocení čtenářů zde (dát do závorky počet hodnotících).

+2/0
19.10.2014 19:57

F39i55l18i36p 72G66a64l26a78š 2727407774478

Přesně, co se týká hodnotícího rámečku bych to viděl jako na jednom španělském webu (vandal.net), kde se celkové hodnocení skládá z celkem 4 položek: Grafika, zvuky (hádám včetně soundtracku), gameplay, zábavnost. Není to ideální, ale zase je to o krok blíže tomu dát jasně najevo co se na hře hodnotí. Jasně, všechny tyto položky jsou subjektivní, ale s tím se nedá nic dělat.

0/0
19.10.2014 20:44

F66i60l52i30p 97G93a34l69a40š 2447137294538

Jinak metacritics je právě, že souhrnné hodnocení (spíše zprůměrování) hodnocení z velkých herních webů z celého světa. Takže dávat vedle metascore třeba hodnocení IGN není moc logické, když hodnocení IGN je zahrnuté do metascore.;-)

+1/0
19.10.2014 20:48

V68l96a58d59i45m54í43r 97T18e74n86k21r27á66t 6918233325325

ideál není, samozřejmě

ale jde o to, že když bude dejme tomu zarytý FPSkář recenzovat survival horor, bude recenze strašná. Stejně jako když bude člověk, jehož maximem v RTS jsou settleři receznovat Wargame !!

Recenzi MUSÍ dělat člověk, který má k danému žánru vřelý vztah. Je jasné že pokud mě nezajímá daný žánr, hru hrát nebudu, recenzi číst také ne...tak proč by měl někdo takový recenzi dělat?

Pokud neznám "zákonitosti" žánru, předchozí dobré a špatné hry z daného žánru, naopak recenzuju podle toho co znám a co mám rád, tak je jasné že milovníci toho kterého žánru, kteř samozřejmě budou ve čtení recenze i v diskuzi nejaktivnější tak to náležitě "zplivou". Jako případ Aliena...nehledal jsem, ale vsadím boty, že recenzi Colonial Marines i Isolation dělal jeden člově/FPSkař.

Takže ačkoliv jsou Marines neskutečný clusterfuck, který má propadnou dějinami, je kvůli žánru autorovi bližší než Isolation, jehož smysl a poslání autor vůbec nepochopil a proto jej zpražil nízkým hodnocením.

Toť můj názor, je to stejné jako dejme tomu na fotbale...když budu jako slávista hodnotit hru sparty, vždycky budu kritičtější i k malým chybkám, protože to prostě není můj šálek kávy.

+7/−1
19.10.2014 16:22

M31a75r13t71i66n 79V94a28l61o97s17e98k 7203154177292

Určitě máte pravdu, že by recenzi měl dělat někdo, kdo žánru rozumí, ale stejně se objeví kontroverze - obtížnost hry, systém hry, který pro jednoho může být tradiční pro druhého zastaralý, pro někoho je dobré otevřený svět, pro někoho to bude zmatené, pro někoho je na prvním místě grafika pro jiného hratelnost apod.

0/0
19.10.2014 20:42

V97l66a66d29i36m84í43r 48K58r85i65s18t80e36n 7416562185218

Jak tady pan Valosek napsal, recenzent musí brát v potaz i hráčstvo, které nepatří do vyhraněné skupinky nadšenců tohoto žánru. Také často u recenzí vidíte doušku, pokud jste fanda toho a toho, přičtěte si xy

0/0
19.10.2014 21:50
Foto

M80i52c49h95a39l 78M64e26r91d44a 2900191639802

Obě hry hodnotil někdo jiný...

0/0
20.10.2014 1:56

J13i97ř68í 34V56y12š95í45n 6419633235809

Omlouvam se to melo byt + (Redakce: chtelo by to moznost opravit - na + a obracene ukliknuti je tu hned a naprava neni mozna)

0/0
21.10.2014 9:47

M85i47c34h66a59l 89N98o33v64á78k 9129379871649

ideál není. ale lze si po delší době vybrat recenzenta s podobným vkusem a na jeho doporučení dát.

0/0
19.10.2014 15:54

M98a56r49t31i83n 15V81a67l16o10s15e24k 7453204857812

Možná by stálo za to uvádět i hodnocení ze zahraničních serverů jako porovnání s vámi.

Ale myslím, že není na místě se omlouvát, že recenze a hodnocení se netrefilo do většinového názoru, protože co pro někoho může být výhoda, druhý to považuje za nevýhodu. (Př. Dark Souls - pro někoho nehratelné pro obrovskou obtížnost a tudíž tu hru nehodnotil kladně, pro někoho skvělá hra z důvodu velké obtížnosti)

0/0
19.10.2014 13:48
Foto

J58a64k77u78b 66R77a40i28d63a 5568486299664

Vždycky jsem měl vlastně nejasno v tom, jak vnímat žánr recenze. Napadá mě hned několik možných pojetí:

a) Recenzent se snaží zhodnotit, zda se dílo hodí pro tzv. cílovou skupinu. Jelikož já, jako čtenář, se identifikuji s danou cílovkou, tak potom recenze může sloužit jako odhad, zda by se mi to mohlo líbit. Recenzent je ideálně také příslušníkem oné cílovky.

b) Recenzent se nesnaží odhadovat, co by se líbilo tzv. cílovce, ale svěřuje se čistě se svými dojmy a poznatky. Pak je to spíš na čtenářích: oblíbí si různé recenzenty, u kterých zjistí, že mají podobný vkus či zajímavé názory. Čtenář pak už ví, jaká díla se asi danému recenzentovi líbí, takže potom posuzuje recenzi v kontextu své představy o autorovi.

c) Recenzent se snaží o co největší objektivitu. To je asi snazší např. u recenzí hardwaru, kde se spousta věcí dá kvantifikovat, podstatně obtížnější to je ovšem u uměleckých děl (tedy i u her). Přesto to do určité míry jde, ale takové recenze pak můžou působit chladně a strojeně.

d) Recenzent ani tak nehodnotí, jako spíše představuje. Má společné rysy se všemi předchozími variantami, ale je zas o něco střídmější.

Nevím, mám pocit, že se dají obhájit všechny tyto přístupy. Asi nikdo nechce u her úplně c) a d) a hlavní rozpor tak je mezi a) a b), přičemž je vyjádřitelný otázkou: "Má recenzent nárok se ve svém názoru diametrálně lišit od průměru cílovky, pro kterou článek píše?"

Ohledně bodového hodnocení, já si myslím, že procenta jsou nešťastná. Jaký je rozdíl mezi 64 % a 67 %? Jedno procento jako základní jednotka je nesmyslně malá a jemná jednotka pro něco tak hrubého, jako je estetický pocit z díla (většinou je ovšem nejmenší jednotka 5 %, ale i dvacetibodová škála mi přijde dost). 

Deset bodů mi přijde lepších, ale za nejlepší asi nakonec považuji pětibodový systém (plus možná nějaký ten "odpad!"). Tři jsou nudný průměr, čtyři kvalitní počin a pět je majstrštyk. Dva je podprůměr a jedna hrůza, běs.

+3/0
19.10.2014 13:41
Foto

J96a67k47u86b 52R42a16i72d58a 5398796659664

Obecně bych to bral takhle: když dokážeme ke každému bodu číselné škále vymyslet slovní hodnocení, které je navíc zjevně odlišné od hodnocení, které přiřadíme o bod výše či níže, tak je to dobrá škála.

Ale pak je to ještě jedna věc a to sice možnost takového podvědomého vybalancování. Tady, na BonusWebu, neudávám nutně konkrétní procento, ale mám tu i posuvník. Pak to může být tak, že mám prostě jen krajní polohy "líbí" a "nelíbí" a mezi nimi čistě pocitově nastavím někam posuvník, buď blíž k tomu, nebo k tomu.

0/0
19.10.2014 13:44

M59i59r83o84s87l53a92v 29S77t32a85s40t35n30y 7264303676371

Mně pětibodový systém vždy přišel jaksi nedostatečný a to z toho důvodu, že znám spoustu her, kterým bych dal 4/5, nicméně někde by to bylo z odřenýma ušima a jinde zase silná čtyřka. To znamená, že i u her se stejným hodnocením by mohly být dost velké kvalitativní rozdíly.

0/0
20.10.2014 10:11

B65a62r10t19o41l67o37m91ě77j 78K18u98s 2355966231103

Mně by se líbil systém, kdy by na prvním místě byly plusy a mínusy (princip "udělej si první obrázek sám") a až pod nimi hodnocení (je úplně jedno jestli procenta, nebo x/10, nebo hvězdičky), které by ale nebylo nadepsáno "naše hodnocení", ale mělo by u sebe jméno konkrétního recenzenta. Jde VŽDY o subjektivní názor, tak by to tak mělo i vypadat. Pokud máte v redakci různé názory a hru jste hráli, může tam být takových hodnocení víc.

Problém je, že když dáte hodnocení na první místo, tak člověk všechno, co čte pod tím, už interpretuje podle toho čísla.

0/0
19.10.2014 11:46
Foto

J27a80k44u77b 68R94a36i46d28a 5448606569274

Je to napsané v článku. Takhle to funguje spíše u filmů. Mají jen několik her a zahrání si hry trvá déle, než zhlédnutí filmu.

0/0
19.10.2014 13:48

H21y89n52e89k 11Š24l13a66h49ů28n25e57k 4949743246209

Mně se líbí systém hodnocení, jak je nastaven v Levelu.

0/0
19.10.2014 10:00

L77e96o87š 26V35e13r44n85e88r 4684700356623

Mě osobně se líbily staré časy (ve SCORE), kdy hry dostávaly i 10/10 :-)

+2/0
19.10.2014 9:06
Foto

O89n95d16ř79e74j 65Z87a65c18h 3333820203422

Hodnocení x/10 jsme používali v začátcích BW a v jednom směru bylo lepší - dát 10/10 a 100 procent je jiné. Sto procent získala na BW jen jedna, a to když jsem tak před deseti lety ohodnotil World of Warcraft :-). Už tehdy jsme řešili, jestli stovka nemá být nedosažitelná meta a pod.

0/0
19.10.2014 10:53

H76y61n28e30k 72Š29l22a36h49ů47n72e39k 4919183546659

Myslím, že WoW si 100 % zasloužilo.

+1/0
19.10.2014 10:55
Foto

O11n42d52ř76e13j 59Z32a19c76h 3293190353532

Zpětně si taky říkám, že to sedí, protože to, jak mě ta hra tehdy pohltila, se už žádné jiné nepovedlo.

0/0
19.10.2014 11:01

V68á73c14l16a91v 35M82a67š68a94t 2501233369506

Já bych osobně dal 100% TES: Skyrim a WoWku tak 70% ... krásný příklad toho, jak máme každý jiný vkus. Dokud budou recenzovat lidé, tak to tak bude vždy ...

0/0
19.10.2014 23:04

H58y43n50e82k 57Š42l10a17h89ů40n42e39k 4279393196539

Už jen porovnávat Skyrim a WoW je dost mimo, vzhledem k tomu, že jde o odlišné žánry :-)

0/0
19.10.2014 23:29

F52i20l85i81p 79G73a67l32a10š 2827717964428

Ani ne.. Rozdíl je hlavně v druhu ovládání a v tom že TES je single-player hra a WoW je MMO, jinak oboje je fantasy RPG.

0/0
20.10.2014 2:31

V47á11c62l75a18v 72M74a35š46a61t 2921533619826

Neporovnávám. Jen říkam že já bych WoW soudil jinak na základě svých preferencí.

+1/0
20.10.2014 2:46

P73e73t61r 17M53a58c24h 6516400374

Nikdo ty hry tasy neporovnava.

0/0
20.10.2014 8:13

F53i69l84i74p 28G81a74l70a12š 2747527384798

Ideální hodnocení samozřejmě neexistuje, ale pokud budete zůstávat u číselného hodnocení, tak se prostě komparaci hodnocení nevyhnete nikdy. Samozřejmě ideální stav by byl, kdyby se komparace prováděla pouze v rámci daného žánru a byla pro toto číselné hodnocení dána pevná pravidla, jenže ta dát dohromady je prakticky nadlidský výkon. Jediná a asi ideální možnost je se inspirovat například u "konkurenčního" games.cz, zde u recenze nejen, že vidíte hned na startu jak hodnotí hru recenzent, ale zároveň jaké je metascore a po otevření "karty hry" dokonce i jak ji hodnotí hráči. Možná blbost, ale možná i snaha se vyhnout úplně nesouhlasným reakcím čtenářů. Např. Wasteland 2 má sice metascore 81/100, ale recenzent jde proti proudu a dává 6/10 (takže místo 81% meta má své hodnocení 60%), takže i při komparaci s jinými lze jít s klidem proti proudu.

0/0
19.10.2014 2:55



Najdete na iDNES.cz