Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Obhajoba kontroverzní recenze. I odlišný názor je v pořádku

Naše recenze hry Alien: Isolation vyvolala nezvykle rozpolcené reakce. Řada lidí tvrdila, že Petr Zelený nepochopil pravidla žánru a hodnotil hru, ke které se neměl vyjadřovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K86a37r80e94l 45U30r69b55a50n 2734354731389

Na zabití vetřelce je zapotřebí vyprázdnit několik zásobníků z pulzní automatické pušky M41A. Jeden granát teké přežije.. pocuchá ho až větší množství. Hloupé střílečky s papírovou atrapou vetřelce, co tu vycházely v minulosti nelze brát za smerodatné.

0/0
3.11.2014 14:07

K44a85r79e42l 65U80r88b56a11n 2644414741349

Nezlobte se na mě, ale vetřelce obyčejnou pistolí zabít nelze. Ve filmové dvojice mariňáci měli co dělat se zabitím i pomocí pulzních automatických pušek M41A. Museli do jednoho vyprázdnit několik zásobníků, než odešel, takže nadávání na nerealistickou nesmrtelnost tu jde dost mimo mísu. Stejně tak vysoká odolnost vůči výbuchům je zcela reálná.. však vetřelec celkem dlouho vydrží i pobyt ve vakuu. Ve filmu není zcela jisté, že vetřelec, který dostane Vazkézovou ten výbuch granátu nepřežil. To, že tu byla řada stupidních stíleček, kde byli papírové atrapy skutečného vetřelce nelze brát za směrodatné.

0/0
3.11.2014 14:04

V30o29j51t37ě43c64h 66H55u56b98á20l12o27v80s82k71ý 3946778

Realistický pohled je fajn, ale aplikovat ho na scifi, nebo fantasy? Pokud má autor tak vyhraněný názor na realističnost hry, měl spíš napsat pouze nějaký svůj osobní komentář a ne recenzi, která by měla být alespoň do určité míry přeci jen trochu objektivnější. Recenzi by měl dělat někdo kdo dokáže na hry koukat jak z realistického tak i z toho zábavného pohledu. Jedině tak lze alespoň trochu dosáhnout té určité objektivity. Protože když pak pan autor se svým dost vyhraněným názorem dá hře na bonuswebu tak malé oficiální skóre, neměl by se pak sám divit kritice.

0/0
23.10.2014 9:38

D70a50v32i41d 69H15u25s49t86á85k 5913846725495

Upřímně, myslím si, že pokud recenzet popisuje věc nebo herní mechaniku, která ve hře opravdu je, pak je to v pořádku i když má na konkrétní věc jiný názor něž většina ostatních. Mnohem horší věc je když popisuje něco, co v dané hře není a nikdy nebylo. Což se bohužel také občas stává, u "recenzí" pana Silmena je to prakticky pokaždé. :-/

0/0
22.10.2014 18:05

L30u21k10á49š 13J22a39v70ů16r81e87k 6868689402470

Naprostý souhlas! R^;-O

0/−1
22.10.2014 17:01

J10i15ř84í 16G86l69o33s 3113887598457

Obhajoba je OK, ale poslední odstavec mě rozsekal:-)

" Upřímně věřím, že je pro řadu her nejlepší jakoukoliv logiku zcela opomenout. Oni ostatně ani Orkové vrhající ohnivé koule nejsou příliš realističtí a přitom s nimi pracuje téměř každá fantasy hra "

Ano, pro řadu her je skutečně třeba logiku opomenout. Ale argumentovat orkama a ohnivýma koulema ve fantasy hře? Vždyť je to fantasy, kouzla a nadpřirozené bytosti ten žánr tvoří!! Tam přece nemůže nikdo čekat že hra bude realistická a jako ze života:-)

0/0
22.10.2014 12:52

J21a93k76u79b 63S70t36a70n80ě15k 3806436673

Tak v první řadě, recenzi by měl dělat člověk který má nejen o daném žánru přehled ale má ho i rád, stejně jako food kritik který nemá rád těstoviny nepůjde dělat recenzi do italské restaurace, nebo sládek nepůjde dělat someliéra.

Jak by ty recenze potom vypadali ? To víno je břečka, není vůbec hořké, nemá správnou zlatavou barvu a vůbec žádnou pěnu no prostě hnus.

A přesně k tomuto došlo zde, autor recenze má evidentně rád bezduché střílečky plné krve a hromady mrtvých nepřátel a zaměření této hry naprosto nepochopil. 

Amanda je mladá žena hledající svojí matku, po reakci kdy Alex zastřelí člověka který ho napadl je jasné že nemá ráda násilí a několikrát se ve hře píše že tomu tak je. Nicméně autor při prvním setkání s jinými lidmi ihned vytáhne páčidlo a začne je mlátit po hlavách. 

Dále mluví o scriptovaných scénách, ano je pravda je jich ve hře asi 5 dohromady tak cca 3 minuty z deseti hodinového herního času. Zajímalo by mě jak by tedy hodnotil třeba Call of duty a nebo nového Wolfensteina kteří jsou scriptovaných scén úplně plné. 

No a závěrem je evidentní, že se ani neobtěžoval hru dohrát do konce, protože pak by nežvanil o tom jak ho jeden vetřelec nahání po celé stanici a jde pořád za ním.

+4/0
21.10.2014 16:40

J81a47r98o43s49l52a82v 46N84e11h86o80n17s77k84ý 3790952191

Souhlasím Pokud chce někdo dělat recenzi měl bysy zkusit zaharat všechni díly od daneho tytulu a to i za každou rasu a hlavně dohrat ať vy oco tvurcum šlo. A pak se muže písemě zviditelnit.

Třeba ja sem jsi nedavno znovu zahral oldschoolovku alien vs predator 2 gold edition a stale jeto dobra akcička na odreagovaní a podívaní do jinych častí vesmíru ;-D

0/0
3.11.2014 6:40

J20a89n 66B10a45l93e35k 3289267601974

Samozřejmě, že je možné to recenzovat jinak a má na to právo. O přístupech k recenzím a hrám se můžeme bavit dlouze. Problémem v recenzi však bylo to, že hra byla recenzována spíše jako další AVP než survival.

Pokud autorovi vadí to, že vetřelec nejde zabít plamenometem, měl by se opět podívat na vetřelce 1, na kterého hra odkazuje. Pokud mu vadí, že na něj vetřelec skáče nečekaně z různých míst, tak jednoduše nepochopil, že není dobrý nápad běhat (ne se opatrně pohybovat) a střílet po lodi, kde vás něco loví.

V tomto případě byl recenzován velmi subjektivní pohled na věc, který zdaleka nerecenzuje to, o čem by se lidé chtěli víc dozvědět, bereme-li v potaz cílovou skupinu hry. Hru pro 6 leté děti také nebudeme recenzovat jako hru pro dospělé, pokud ano, projektujeme svoje vlastní předpoklady, které hra nikdy nemůže splnit, protože na to nikdy nebyla koncipována.

+5/0
21.10.2014 15:02

M58i42c28h71a27l 34V48e69r89n61e45r 8767986367914

Přesně tak. Názor na hry, filmy, hudební skladby nebo knihy je vždy subjektivní, ale zároveň je možné část aspektů zhodnotit objektivně. A divit se, že vetřelce nejde v survival hororu rozstřílet na cucky, to je, jako by se recenzent divil při čtení Červené Karkulky, že hned v lese neumlátila vlka k smrti košíkem. Pro srovnání František Fuka na FFFilmu taky nehodnotí Alien: Isolation celkově přehnaně pozitivně a vyčítá hře dost věcí, a přitom se i zastánci hry s ním mohou ztotožnit právě díky objektivním výtkám.

0/0
21.10.2014 16:44

A88n98d55r91e50j 90B84r94a69b52e10c 4802121157184

Podle meho nazoru je s tim zabijenim Vetrelce pravda nekde uprostred. Vetrelec neni nesmrtelny a ve filmech (zejmena tech pozdejsich) ho zabijeji. Ale je to tuha bestie, ktera jiste nepadne po jednom vystrelu. Cili...nemoznost zabit ho je tak trochu designerska berlicka, kterou by slo resit tim, ze zkratka nemate vubec k dispozici zbrane. Nebo o ne v nejakych klicovych chvilich prijdete. Zanr by zustal zachovany a logika by take fungovala.

0/0
21.10.2014 22:00

F30i36l32i48p 35G68a67l19a88š 2537467194168

Ano zabíjejí ho, konkrétně ho ve druhém filmu kosí po desítkách pomocí smartgunů a pulsních pušek. No a když si vezmu slavnou hlášku poručíka Gormana: "10 millimeter explosive-tip caseless. Standard light armor-piercing round, why?" tak je mi jasné proč asi vetřelce kosí po desítkách. Pochybuju, že se stejná munice používá do pistolí.. To jen k té logice zabíjení vetřelce. Ano, používali i brokovnice, ale nevšimnul sem si, že by po zásahu brokovnicí nějaký vetřelec padnul k zemi - teda ve filmu.

+1/−1
23.10.2014 17:28

M57a74r23t66i73n 52Č14í36ž71k33o19v16s73k46ý 2576280274521

Ke komentáři:

Myslím, že problém u zmiňované recenze nebyl ani v nejmenším subjektivní pohled recenzenta. Pokud chce BW dát prostor sub. recenzentům je to vaše právo. Nicméně jako problém tu vidím procentuální hodnocení, protože to je se subjektivním hodnocením prakticky neslučitelné a nadbytečné. Pokud chcete sestavovat nějaký žebříček podle kterých by měla být hodnocena kvalita (zábavnost, zpracování, game-play a mnoho dalších prvků), je potřeba stanovit OBJEKTIVNÍ systém hodnot na základě kterých budete hru hodnotit, v opačném případě je procentuální hodnocení u subjektivní recenze irelevantní je jen jiným vyjádřením názoru recenzenta a celý žebříček her který na BW máte je úplně k ničemu protože každý z vašich recenzentů má svůj subjektivní systém jak hru hodnotit... To už tady, ale funguje delší dobu, nicméně tento případ je hodně okatý, obzvlášť v porovnání s jinými kousky, které se tu nedávno recenzovaly. Pokud to pak postavíme vedle sebe tak je potřeba se nad celou skutečností zamyslet, protože tohle už není jen plácání diskutujících, nějaké řazení her v katalogu podle tohoto klíče pak nemá smysl, tohle už je holý fakt, který sráží vizáž a profesionalitu celého e-zinu.

+3/0
21.10.2014 13:20

A46n64d80r40e18j 54B60r10a33b31e89c 4662481147804

Mne by se osobne nejvic libil model, ve kterem recenze hodnoceni vubec nemaji. Autor napise, co si o hre mysli...a zavery at si z toho vyvodi ctenari.

+6/0
21.10.2014 14:00

V78l47a94d39i42m16í58r 11K80r58i12s22t41e61n 7316192895718

To byste nutil spoustu  lidí  číst máme omezenou kvótu a pak by nám nezbylo na zprávy.

 Číselné hodnocení má smysl , shrnuje postoj  recenzenta a pomáhá nejen čtenáři, ale vlastně i autorovi, se rozhodnout jak přesně to vidí Bez zhodnocení ztrácí recenze tak trochu smysl. Mne osobně se líbí + a - což je vlastně takové další shrnutí a vypíchnutí recenze, i když ty má smysl spíše u velkoformátových recenzí. 

Osobně se těším na recenzi Legend of Grimrock 2 jak dopadne .  Zakoupil jsem začal hrát, nejdříve ve mne dost rozladila spousta nedotažených věcí a chyb co otravují, posléze to dost vykompenzovala velikost a kvalita ostatního. Ta hra si zasloužila myslím ještě měsíc testování a dobroušení, pak by to byl ve svém specifickém subžánru skvost.

 A to je další otázka, má recenzent hodnotit i očividnou nedodělanost her a jak silně se má v hodnocení projevit?   Kdy u některých chyb a nelogičností enginu je jasné, že tvůrci ví o nich, ale raději to vydají a hned mají opravný patch. Je pravdou, že od dob masového rozšíření internetu to není taková tragédie jako dříve , kdy se čekalo na CD herního časopisu, aby se to opravilo. Na druhou stranu hodnotím teď, jak na mne hra působí a nemohu kalkulovat s rychlostí a důsledností a ochotou autorů hru dobrousit , jako např. CDproject.

0/0
21.10.2014 15:00

A10n98d54r34e27j 65B68r16a72b28e82c 4462151847154

Mozna by stala za uvahu nejaka porada s autory recenzi, kdy bychom tyhle veci kolektivne probrali.

+3/0
21.10.2014 15:15

M35i93c97h62a88l 83Ž45e86l62i10n80s15k41ý 9290478121210

Co je víc reálné a logické? 

A - mít 18 revolverů s jedním nábojem

B - mít jeden revolver a 18 nábojů

Pro mě je to teda B a proto nemožnost sbírat zbraně, ale jen náboje není tak "absurdní" ... ale je to opět věc názoru ;-D

+1/0
21.10.2014 10:10

V10á94c47l14a36v 53Š30k38o70d36a 2431407274

Tady se ovšem nenaráží na to že nemůžete sbírat zbraně jednu za druhou, jde o to že v časové posloupnosti hry máte možnost umlátit přeživšího který má revolver hasákem, ale ten revolver nemůžete sebrat a ozbrojit se a získat ho tak můžete až asi o 10-20 minut později ve hře když se válí na stole.

0/0
21.10.2014 14:14

M44i52c27h17a15l 66Ž32e56l10i86n63s21k90ý 9340458601360

Mě teda ani nenapadlo někoho z nich zabíjet ... prostě jsem je obešel a při zpáteční cestě jsem posbíral co zbylo po běsnění vetřelce ... srážet hru i kvůli téhle "chybce" je to, co mě na tom tak štve

+2/0
21.10.2014 17:21

M85i34r26o71s46l20a46v 10K97r50a77h34u28l57í12k 6567444644

za toto bych osobně také ubral ale řekněme 5%. Je to banalita, ale divná. V roce 2014 nemít možnost sebrat zbraň ze země je divné a amatérské.

0/0
23.10.2014 13:21

M37i87c34h23a80l 78Ž63e98l17i82n91s44k29ý 9830778431490

Ano je to sice trochu divné, ale dá se to omluvit ... když se podívám na hru jako celek, tak je dobře zvládnutá a těch 75 - 80% si prostě zaslouží.

0/0
24.10.2014 9:54

J18a23n 55B97a42l79e16k 3179267541314

4 revolvery a 18 nábojů by asi bylo nejreálnější :D

0/0
21.10.2014 15:03

M81i39c61h64a55l 68Ž17e72l12i71n53s47k17ý 9460128631170

Revolvery v A:I mají 6 nábojů takže to početně moc nevychází ;-)

0/0
21.10.2014 17:16
Foto

T62o31m92á56š 84S17u93c42h88ý 4665945178279

Podle mě zbytečná obhajoba. Recenzi jsem si teď přečetl a přišla mi úplně v pohodě. Autor byl objektivní a jeho výtky by mi vadily asi taky. Nemožnost sebrat pistoli, která z někoho vypadne mi přijde taky absurdní...

+3/−4
21.10.2014 9:14

J16a63n 34S42t27e76h31l37í88k 1599769146404

No nevím. U recenze např. na  Bugatti Veyron bych to taky neodděloval, protože kdybych hodnotil z pohledu ceny a ne kvality, tak by to auto vycházelo tak 1/10. Taky si myslím, že pokud je hra dělaná na "realističnost", tak by ji měl hodnotit z tohoto pohledu, pokud na "hratelnost" tak taky. Možná nejlepší hodnocení je celkový dojem např.: 1)hra byla dobrá, ještě si ji někdy zahraju; 2)dobrý, ale znovu ji hrát nebudu; 3)hnus.

+3/0
21.10.2014 8:11

B63e75d48ř60i39c26h 98V53y94m60y74s96l31i67c31k66ý 3128223643838

Souhlas, jak s tím to Komentářem, tak i s recenzí na Aliena. Podle mě lze hororovou atmosféru vybudovat i jinak než nesmrtelným vetřelcem, který přežije křížovou palbu. A to skriptování ve hře je hnus. Kdyby skripty neexistovali, tak půlka her nemá co nabídnout, protože na programování slušné AI ve hře lze narazit jen málokdy, a přitom už starý Half-life měl perfektně rozlišené, zda bojujete s vojáky, kteří spolupracují, nebo s monstry.

+3/−3
21.10.2014 7:39

T65i88b22o74r 29V35i42z79v73a70r26y 9514534393395

Jé moje oblíbená hovadina o objektivní recenzi... :-) to se vždycky pobavím. Pánové klid, děláte to celkem slušně. Vždycky si můžu najít jiný pohled jinde.

+9/0
21.10.2014 7:13

J65a50r15o64s89l28a61v 68S72k67r29i54v63a15n31e57k 6645490

nemyslim si, ze realisticnost a zabava se nutne musí vylucovat. Co se tyka smrti po zasahu jednou kulkou - to také neodpovida vždy realite. Doporucuji precist tento clanek:

http://www.valka.cz/clanek_10576.html

"...Příklad 7: V roce 1989 došlo ke střetu osmi agentů FBI a dvou ozbrojených zločinců v Miami na Floridě. Jednalo se o veterány vietnamské války Williama Platta a Michaela Matixe.  Platt byl ozbrojen automatickou puškou Ruger Mini M 14 ráže .223 Remington (5,56 NATO). Platt zranil touto zbraní tři agenty FBI, než byl sám do paže zasažen expanzní střelou ráže 9 mm Luger typu Silvertip a třebaže střela pronikla bicepsem, nedokázala už vniknout do hrudníku. Platt zůstal navzdory ošklivému zranění bojeschopný, usmrtil další dva agenty FBI, ale sám byl znovu zraněn do nohy další expanzní  střelou ráže 9 mm Luger Silvertip. Potom spolu se svým komplicem  naskočili do automobilu, avšak dříve než mohli odjet, inkasoval jejich vůz čtyři zásahy z brokovnice. Oba byli těžce zraněni, dezorientovaný Platt vystoupil a napadl revolverem agenta  Mirellese, který palbu opětoval svým revolverem ráže .357 Magnum. Mirrelles zasáhl Platta třikrát a Matixe dvakrát, opět šlo o expanzní střely Silvertip. Platt ani teď nepadl, pokračoval v palbě a když vystřílel všechny náboje, několikrát stiskl spoušť svého S&W naprázdno a potom se potácel zpět  k autu, nejspíš pro pušku. Mireless však ani posledním nábojem neminul a prostřelil mu zezadu hlavu. Platt byl mrtev okamžitě, Matix zemřel o chvíli později. Pět agentů FBI během boje vystřílelo 50 nábojů, přičemž Platt utrpěl dvanáct zranění a Matix šest. Pozdější pitva neprokázala v jejich krvi přítomnost žádných omamných látek..."

+4/0
21.10.2014 1:04

J56a21r74o62s72l40a14v 83S28k78r33i44v32a52n91e37k 6645260

z tohoto pohledu je například takovy Counter strike pomerne realisticka hra, smrt po 4-5 zásazích do tela, nebo jednom zasahu do hlavy. A jaka to byla zabava. Řekl bych ze mnohem vetsi, nez nejake arkadovite strilecky, kde do nepritele nasypete cely zasobnik a ten vesele zije dal a sami mate 20 zivotu. Nebo jiny priklad z jiného zanru - close combat. To je řádově realističtější hra, nez například sudden strike a přitom (alespoň pro me) zaroven mnohem zabavnejsi...

+3/0
21.10.2014 1:05

M95i56c74h65a13l 29P49a16v98l79á78t 9733513224619

Pomerne realisticka hra? :o))))))

Vybafne-li na Vas nekdo za rohem, poslete do nej 20 ran z kulometu / utocne pusky ... a ani jednou ho netrefite. Realismu zdar! (Pripoustim, ze s full auto zbranemi nema asi kazdy nejake vetsi zkusenosti, ale tady snad staci i selsky rozum.)

0/0
23.10.2014 13:20

A12n96d27r64e13j 76B73r59a16b98e81c 4452381447764

Otazka je, jestli se tohle stava casto, nebo je to ucebnicovy priklad vyjimky. Ale ve finale ten komentar neni o tom, jestli je realisticka smrt po jednom, nebo trech zasazich kulkou. :)

+1/0
21.10.2014 1:12

J62a35r49o15s60l17a73v 89S18k54r23i66v40a34n14e54k 6375200

jiste, ale v clanku je, ze realismus ma negativni dopad na hratelnost a o obtezovani takovym pristupem. Muj komentar je o tom, ze to neplati zdaleka vždy.

A v clanku, který jsem postoval je cela rada dalších podobných pripadu z reálného světa ;-)

+4/0
21.10.2014 1:22

A81n29d55r74e72j 61B49r31a95b67e65c 4302831207714

Ach jo. V clanku je, ze to je jeden ze dvou zpusobu, jak hry vnimat. A tituly, kde padnete po jedne kulce, nejsou vyjimkou.

0/0
21.10.2014 2:26

B32a27r52t33o45l61o53m37ě16j 18K19u88s 2205436351113

Miluju tyhlety komentáře. :-/ Právě jsem strávil hodinu čtením wikipedie a sledováním youtube, abych se o tomhle případu dozvěděl co nejvíc.

Díky :-)

0/0
21.10.2014 11:49

J54a54n 34J55e25ř30á86b62e87k 9656399203160

Palec nahoru R^

+2/0
21.10.2014 0:36



Najdete na iDNES.cz