Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Herní prostředí jako prvotřídní vypravěč

Na prostředí v počítačových hrách obyčejně hodnotíme grafiku a celkový design. Jenže co když herní mapa začne plnit funkci vypravěče?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P94a54v25e28l 18Š45m26í37d 5202175598364

Nelze, než souhlasit. Vím, že jako každý má jiný přístup ke knihám, filmům a dalším médiím, stejné je to u her. Každý v nich hledá něco jiného. Někdo se orientuje pouze na skóre a achievementy, někdo na příběh, další na něco jiného. Já se vyhýbám lineárním hrám s omezeným prostředím. K čemu je mi FPS a počet polygonů nebo rozlišení textury, když se nemohu podívat, co je za zavřenými dveřmi, na konci temné uličky nebo v té staré, pavučinami pokryté skříni na půdě. Vždy se snažím prostředí prozkoumat do nejmenších detailů. hledat skryté záměry designérů a baví mne to, jako číst příběh. Je mi pak líto designérů, jejichž práce a skrytých odkazů si hráč orientovaný na cíl ani nepovšimne.

0/0
11.4.2015 6:45

P50a62v92e76l 15D24r89o42t79á97r 7423304879964

Filozofie společnosti VALVe: Show, don't tell.

Místo toho, aby vám někdo v Half-Life 2 dlouhé minuty vyprávěl, jak Combine těží pozemskou mořskou vodu, vás raději nechali projet buginou po pobřeží, kde bylo vidět lodě uvízlé na mělčině deset metrů pod úrovní původní hladiny. Při prvním hraní si to člověk možná ani neuvědomí, ale ta hra je v tomto směru velmi pečlivá a tyto informace vám opakovaně předkládá k zaznamenání.

+1/0
20.2.2015 14:04

M24i34c63h80a54l 42N31o90v44á61k 9239509841109

Kdo jiný než prostředí by mělo vyprávět příběhy? Když do her nedají postavy se kterými by šlo (rozumně) komunikovat.Kromě toho - vyprávět prostředím je to jednodušší.A jeho prozkoumávání mě baví. (a že jde vyprávět i postavami dokazují třeba bioware například v baldur´s gate aj.)

0/0
20.2.2015 9:40

M56i10r43o13s33l70a77v 14S85t20a96s31t16n74y 7944963226941

Tak kolem roku 2000, kdy ještě grafika nemohla být na takové úrovni, jako je dneska, prakticky NEEXISTOVALA rozumná možnost vyprávět příběh prostředím (ok, čest výjimkám). Jenže není všechno zlato, co se třpytí. V té době v RPG také vznikaly mnohem zajímavější a kvalitnější dialogy, než je tomu dnes. A jsem toho názoru, že vyprávět příběh prostřednictvím dialogům je lepší, protože příběh prostředním nelze podle mě "odvyprávět" celý (alespoň u RPG).

0/0
20.2.2015 10:47

J40a20r30o90m72i39r 62P26e15s58e28k 9413625634381

Tak ja si teda vzpomnel nejvice na dead space 1

+1/0
19.2.2015 23:51

J89a84k78u63b 38M96a26t29o20u48š 3535822322363

Myslím, že by autor článku Zapoměl na Half-life 2. Což je podle mně jeden z největších průkopníků atmosferického prostředí.

+1/0
19.2.2015 20:52

E55l94i46š48k28a 20K74l78í65v36a14r50o16v65á 1285841530561

Mně se při čtení článku vybavila Amnesia: The Dark Descent nebo první díl Deus Ex:-)

0/0
19.2.2015 19:36

J42a92n 25H88a25b43á83s97k23o 4904207511293

Metro (2033,LL), Bioshock Infinite, Ucharted, Last Of Us, Lara Croft, Fallout 3/NV vsechny tyhle jsou jasnym prikladem toho, ze herni prostredi spolu s hratelnosti a zvukem jsou nedilnou soucasti kvalitni a nezapomenutelne hry. Napr. u Infinite uz si pamatuju malo kterou misi, ale nejedna lokace mi na dlouho uvizla v pameti a stejne tomu tak je i u ostatnich vyse zminenych titulu R^

0/0
19.2.2015 18:00

M55i40r89o58s62l81a91v 43K53r63a20h29u51l58í87k 6907604104

V tomto ohledu se mi libil i novy tomb raider v podobe deniku a dokreslene prostredim. Na novy dil se moc tesim.

0/0
19.2.2015 13:42

J35i94ř96í 49Ř39e20h65o79ř 9138648306958

Portal 2 v tomto směru také trochu nabízel.

0/0
19.2.2015 12:19

L83i68b23o17r 57Č20e25r16n64ý 1125606226889

No nejvíc je tohle zřejmý třeba u Wanishing of Ethan Carter. Zrovna nedávno jsem to hrál

0/0
19.2.2015 11:12
Foto

J38a15k69u72b 83R94a16i61d89a 5838566319164

Připomněl bych herní klasiku Unreal. Tam sice hodně vyprávěly zprávy z translatoru, ale též velkolepé prostředí, kterým hlavně člověk bez přerušení putoval od začátku do konce, což vytvářelo pocit návaznosti a epické rozmáchlosti. To mi už třeba ve dvojce chybělo.

+2/0
19.2.2015 9:45

B10r78o91n82i78s37l23a57v 79H50a15k44e10n 2778745546446

prave jsem zamackl slzu v oku ;-) na svou dobu vyborne prostredi a muzika

0/0
19.2.2015 10:48

T32o43m83á60š 10T15ö95k16ö28l68y 7236430921844

Úplně nejvíc souhlasím! Hrozně mě baví prozkoumávat a koukat jak vývojáři to či ono prostředí navrhli, co mě tam čeká, jaký příběh se za tím schovává. Nemám konzoli, takže Last of us jsem nehrál, ale u Bioshocku to můžu potvrdit. Ale jedno z nej prostředí „které vypráví“ je pro mě Fallout - 2 a New Vegas. Tam o sobě jednotlivé lokace „věděli“ a když jsem třeba v F:NV poprvé narazil na solární elektrárnu skoro jsem nadskočil nedočkavostí se tam jít podívat a prozkoumat „whats going on“ :) !

+7/0
19.2.2015 8:43

T65o84m51á19š 46T24ö81k33ö33l98y 7406580631634

A nesmím ještě zapomenout System Shock 2. Příběh prostředí funguje dodnes :) .

+1/0
19.2.2015 8:55

M38i82r27o41s17l54a61v 23S47t54a10s72t95n75y 7594673986231

Akorát se hrnu do diskuze, že musím zmínit New Vegas, ale předběhl jste mě :-) Ten "sense of wonder", když člověk objeví opuštěný vault, o kterém vůbec nic neví, ale pak postupně začíná rozplétat jeho historii a zjišťovat, co se tu vlastně stalo. A že těch vaultů bylo v New Vegas požehnaně.

+8/0
19.2.2015 9:14

T64o98m26á72š 97T24ö78k34ö57l13y 7776910611134

Ach už aby tu byla 4ka :) :) ... !

+6/0
19.2.2015 9:24

M62i34r59o31s63l97a24v 26S27t87a47s42t96n22y 7614593646211

Čtyřka je opět od Bethesdy, což je něco, co skipnu. Rozdíl v kvalitě dialogů a textu obecně je mezi New Vegas a trojkou bohužel dost propastná.

0/0
19.2.2015 9:42
Foto

L48u82k71á58š 50N63a16v58a48r81a 2388348641269

Já bych to úplně nezatracoval. Jsem si poměrně dost jistý tím, že se Bethesda nechala od NV poučit a čtyřka tak bude někde jinde, než trojka. U třetího Falloutu byl problém v tom, že to pro ně byla první hra tohoto tématu a oni se tak snažili na hru aplikovat vše, co dobře znali (čili fantasy RPG) a doposud jim to fungovalo. Jaksi už trošku pozapomněli na to, že musí zachovat kouzlo Falloutu. (I když já osobně jsem si užil i třetí díl.)

0/0
19.2.2015 14:26

M91i60r52o74s57l39a90v 46S66t64a36s17t48n78y 7374693326501

No, tak mě nebaví ani jejich Obliviony a Skyrimy. Jsou v nich nekonečné a nebetyčně nudné dungeony, v F3 jsou pro změnu metra a gigantické továrny. Každého baví něco jiného, ale repetitivní dungeon crawling já osobně nenávidím a je fuk v jakém je prostředí.

Ale jinak je F3 poměrně dobrá hra, jen je to spíš akční hra s rpg prvky a v každém případě postrádá ty ingredience, které Fallout dělají Falloutem (trvalo mi fakt dlouho, než jsem byl ukecán abych dal NV šanci).

0/0
20.2.2015 8:12

T65i98b16o80r 29V82i45z40v90a46r80y 9804494883875

Zrovna to hraju... Musím ale říct, že ta záplava lístečků, výpisů, atd. Už byla na mě trochu moc, a už to ignoruju.

0/0
19.2.2015 9:37

M35i58r63o64s97l15a41v 69S81t80a57s38t61n15y 7814293966141

Jo, ten management obdobných zpráviček mohl být v pipboyi mnohem lépe pořešený, je to strašně nepřehledný. Ale ignorovat je to myslím docela škoda.

0/0
19.2.2015 9:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.