Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Měly temné sci-fi filmy pravdu? První program se sám učí novým věcem

Britská společnost DeepMind vytvořila program, který se dokáže učit ovládat hry a vítězit v nich. V minulosti počítače využívaly předem naprogramovaných pravidel a instrukcí. Umělá inteligence od DeepMind však postupuje metodou pokus omyl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13a52n91a 88L85a76n74z61o60v81á 6974133646197

Does this unit have a soul?

+2/0
7.3.2015 10:36

M70i87c56h97a83l 39W26e89i39d11i80n35g21e21r 2678685633344

Nebojím se :-) program, který dělá předem určenou činnost na základě vstupních parametrů je pořád jenom obyčejný program a ne nějaká umělá inteligence.

Spíš by mě vyděsilo, kdyby se v průběhu hry zeptal na nějakou existenční otázku jako: Proč jsem tady? Proč mě nutíte hrát tuto hru?

+2/0
6.3.2015 21:25

J74i83ř87í 43F70i18š49e36r 1693292681346

Není to obyčejný program, ale právě umělá inteligence, v tomto případě napodobující chování neuronové sítě: něco zkus, vyhodnoť vzdálenost od cílového zadání, uprav si parametry, znova to zkus, opět vyhodnoť, uprav si parametry, atd. Je to systém pokus-omyl, neboli učení se. Zatím má jednoduché zadání a málo zkušeností. Člověk tohle dělá od narození každou sekundu a neustále mu přichází nové podněty přes mnoho vstupů a nové zadání. Tyto počítačové modely umělé inteligence mají zatím málo vstupů a malý rozsah. Ale tak jak rychle narůstají možnosti technologií, tak i schopnosti těchto "hraček" budou narůstat. Zatím se lidé snaží napodobit pomocí počítačů inteligenci člověka a porovnávají to s inteligencí člověka. Má obava se spíše týká toho, že inteligence, kterou dosáhnou budoucí počítače (třeba miliardkrát výkonnější) bude jakoby z jiného světa a ani ji nebudeme vnímat, nebudeme mít důvod být ostražití a tím nás zaskočí. Samozřejmě když jí nepustíme do světa v  podobě autonomních ozbrojených robotů, či novější podobě celosvětové propojené sítě s výkonnými koncovými zařízeními jako drony a jiné hračky, tak můžeme být v klidu. V opačném případě to bude další hrozba, které bude muset moderní svět čelit.   Ale vlastně jak tak pozoruji současný svět, zatím jsme se nevypořádali s hrozbou být umlácen palicí nejblížším sousedem, který si dělá zálusk na vaše zdroje, takže ohrožení umělou inteligencí není na pořadu dne.

+3/0
6.3.2015 23:26

M46i19c61h60a26l 84W68e17i32d95i88n22g23e90r 2188605653634

To je podle mě pořád pseudointeligence. Spíš bych na pravé inteligenci viděl, kdyby si program vytvářel nové třídy a metody a kdyby byly komplet mimo to, co má vykonávat.

0/−1
7.3.2015 15:43

J92i90ř27í 73F37i80š31e36r 1273472581566

Nevím, co myslíte tím "pseudo". Ale umělá inteligence si na základě zkušeností vytváří něco nového. A je jedno jak to technicky reprezentujete, jestli je to jen váha neuronového spoje, nebo nová třída. Inteligence znamená schopnost se na základě zkušeností naučit něco nového a to pak použít k dosažení cíle a oblast her je ideální zkušební pole pro vývoj umělé inteligence.

+3/0
7.3.2015 18:09

M69i95c31h15a64l 71W73e59i93d81i98n56g12e78r 2938745303794

No myslel jsem tím, že mi to nepřijde jako inteligence, ale jako algoritmus hledající nejlepší řešení, nejlepší strategii....

Spíš bych raději vyděl nějakou inteligenci na zařízeních rozpoznávající hlas nebo překladače. To by podle mě mělo lepší využití.

0/0
7.3.2015 20:10

J10i88ř69í 16F35i76š16e72r 1803802391896

Dnes se prvky umělé inteligence již využívají, třeba zrovna v metodách rozpoznávání hlasu nebo také obrazu nebo jiných dat (třeba na pozadí Googlu), nebo v diagnostických postupech, predikcích, ...   Tohle je kategorie umělé inteligence, tj. snaha pomocí lidmi vytvořené techniky simulovat chování neuronové sítě, jak jsem psal ve svém prvním příspěvku. Neuronová síť umí velmi dobře řešit jiný typ úloh, než von-Neumannův počítač. Do neuronové sítě sypete hromady údajů a požadované výsledky a ona se upravováním parametrů učí, jaké jsou správné reakce na jaké vstupy. No pak ji předhodíte další várku dat a z ní vypadne výstup, který se hodně blíží očekávanému výsledku. Samozřejmě čím déle ji učíte, tím přesnější budou potom výsledky. Jakoby hledá v hromadách dat souvislosti. A tato umělá inteligence se dnes v praxi využívá. U hraní her to bude na podobném principu, akorát vstupy a výstupy budou komplikovaněji definované a vnitřní struktura také, ale základní princip bude obdobný.

A když píšete, že vám to nepřijde jako inteligence, tak co si pod pojmem inteligence představujete? To je řečnická otázka, ale musíte mít jasnou představu o tomto pojmu, abyste se měl od čeho odpíchnout.

+3/0
7.3.2015 20:44

M67i31c58h74a35l 92W90e18i35d46i86n16g68e21r 2918705703584

Moje představy jsou asi spíš ve sféře scifi...

Neuronové sítě, to zní zajímavě to už vypadá docela slibně. Z vašeho vysvětlení už lehce chápu rozdíly. Škoda, že článek to tak nepopisuje....

0/0
7.3.2015 21:52

L85u55d15ě47k 47R68á85j63e70c53k97ý 7918897910304

Na takových věcech se už pracuje, jen tak mimochodem, ale ve sféře programování jako takového, což se na bonusweb samozřejmě nedostane :)

0/0
7.3.2015 23:43

T14o23m77á96š 36K52a11p82l22a53n 8623129633463

mně by zajímala trochu jiná věc - tady je to ukázáno v nějaké normální rychlosti, za kterou se to ten stroj naučí při normálním hraní. Ale samozřejmě rychlý stroj by dokázal těchto her pustit třeba milion paralelně, nebo tu jednu hru milionkrát rychleji, takže to co nám tady ukázali a reálně to zabralo min. desítky hodin, mu při paralelním či zrychleném zpracování mohlo zabrat max. vteřiny.

A tímto způsobem si dokážu představit, že by dokázal rychle zvládat i mnohem složitější hry, navíc tady mu dali to omezení, že šlo čistě o taktiku, takže schválně neměl větší paměť, ale když by tohle odstranili, tak by nepochybně zvládal i mnohem složitější hry.

A samozřejmě to nedělají proto, aby měli počítač, co si rychle zahraje pong, rychlé automatické učení nejlépe zaplatí samozřejmě armáda, a dokážu si tak představit i využití jako umělé inteligence v pokročilých hrách, kde už nebudou hloupé naskriptované NPC, ale takové, které se budou postupně učit a čím déle to budete hrát, tím lepší budou, a budou-li síťové, tak takhle budou statisíce či miliony lidí učit tyhle algoritmy tomu, jak se chová člověk a stroje budou vše porovnávat s tím, jak by to udělaly ony, spočítají co by pro danou chvíli byla lepší strategie a podle toho se opět upraví atd.

A opravdu bych se divil, kdyby to trvalo desítky let, nepochybuji, že se takového konceptu dočkáme veřejně nejpozději do 10 let a nepochybuji, že min. v US armádě už takové probíhají nyní.

0/0
6.3.2015 20:27

M24i84c45h11a32l 94P82r83o30k83š 6891884712312

Myslim, ze to vidite trochu moc optimisticky. Velke mnozstvi instanci te same hry zaroven by bylo realne jen kdyby ten pocitac nedelal pritom nic jineho. I tak bych si ale tipnul, ze by to slo spis do tisicu nez do milionu.

Moje znalosti o AI jsou minimalni, takze dalsi jsou ciste jen moje domnenky:

Predpokladal bych, ze at uz to resi pomoci neuronove site nebo jinym zpusobem, tak ten vypocet sam o sobe bude velmi narocny (skoro urcite slozitejsi nez vypocet te samotne hry, dost mozna i o vic nez o rad). To samo o sobe by pravdepodobne omezilo tohle uceni na nekolik malo paralelnich instanci.

Vetsim problemem je, ze nevim o zadnem algoritmu (coz samozrejme neznamena, ze neexistuje), ktery by umoznoval paralelni nezavisle uceni, kde by se potom az po nejakem delsim case (napr. dokonceni hry) ty paralelni mezivysledky daly dohromady. Takze by vsechny tyhle paralelni instance musely upravovat jednu datovou strukturu reprezentujici naucene znalosti. To by znamenalo pri kazde tehle uprave ji uzamknout (aby neprepisovalo vic instanci zaroven), provest vypocty pro uceni a pak teprve odemknout a pustit dalsiho. Takze nakonec by stejne vsechno to uceni probihalo seriove.

Jinak, pokud se nepletu, tak armada (minimalne ta US) podobne veci uz pouziva dlouho predevsim na vyhodnocovani dat z radaru a podobnych (napr. pro urceni o jaky druh letadla se jedna). I kdyz tam je to samozrejme o dost jednodussi nez formulovani nejakych strategii a vzdycky se to uceni provadi jen pri vyvoji a v poli se pak pouziva uz jen databaze preducenych znalosti.

0/0
7.3.2015 8:10

R47o20m43a56n 93H85o64r96n24í72k 2445152834711

Určitě cheatoval, darebák jeden!

+2/−1
6.3.2015 19:45
Foto

P92e93t83r 66M32a27z55á67k 9612903665965

Dokud hraje klikačky (/střílečky) tak to je nuda. Dejte vědět, až se začne umisťovat v ProGamer turnajích ve Star Craftu nebo tak něčem

(a to zejména bude-li omezen k operování v rozmezí záběru mapy na monitoru a nutnosti scrollovat mapou která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize plus bude omezen na vykonávání akcí po jedné a to opět rychlostí která bude omezena adekvátně rychlosti hráčů v dané lize - teprve pak, až bude hrát proti strategizující špičce bez cheatingu typu multiple-operations napříč mapou - uvidíme, jak kvalitní hračka to je)

+1/0
6.3.2015 19:26

J46a29n 92Z93b17o47ř79i78l 3459127199

Jo a mohl by za mě chodit do práce s tím že mzda by šla pořád na moje konto :-D

+2/0
6.3.2015 18:02

O16n17d77ř80e27j 70T72r65o27j20a20n 7899350988329

Po pár odkroucených hodinách si začne uvědomovat, jak nelogické to je a bude chtít mzdu jen pro sebe :) Pak vás možná zabije :D

+8/0
6.3.2015 18:19

J66a54n 75Z78b57o52ř88i95l 3489457139

To je fakt ... hajzlík ;-D Budeme mu muset dát jen inteligenci debila aby makal zadarmo teda

+7/0
6.3.2015 18:40

J29a65k96u34b 14M36a90t83o77u58š 3535452382963

Chtělo by to podotknout modifikovanou známou větu z Pelíšek "A hrači nebudou mít co žrát" ;-D

+2/0
6.3.2015 16:17

P88a34v49e86l 35K38u66r93a83l 5801354130650

Nesmysl. Konecne vyzva

+2/0
6.3.2015 17:58

M19i22r16o45s35l80a26v 98K11r70a46h27u61l48í24k 6107254564

přesně tak, AI ve hrách strašně chybí. Nejlepší AI co jsem viděl měl asi Total war. Je to přecejen takový princip šachů, takže to počítači celkem jde.

Ale ostatní strategie jsou stále dost snadné proti AI.

FPS o těch ani nemluvit. Vrcholem obtížnosti je zvýšený DMG a zvýšená přesnost.

+1/0
9.3.2015 15:51

R64a57d80i51m 38K25o73t21a67l26a 9658835845488

to je evoluce

0/0
6.3.2015 3:18

P76a11v26e38l 76K25u35r52a92l 5141234620340

Chtěl bych ten počítač vidět jak proti mne hraje třeba dune 2000 :D a nebo Tiberian sun a má k dispozici stejné množství zdrojů a rychlost výroby jako já.

+2/0
6.3.2015 6:55

J68a34k97u18b 31M34a85t62o91u38š 3705762302603

Jsem si docela jistý že když si sním dáte tak 600 her tak vám pak natrhne triko.:-)

+4/0
6.3.2015 16:15

P69a57v81e44l 85K61u78r84a46l 5971704470410

Jako ze bude skutecne schopen ubranit svou zakladnu ze vsech 4 stran?

Problem je ze obrana v tecto hrach zavisi na kreativite a pozici...

+1/0
6.3.2015 17:58

J55a22k63u75b 38M75a90t15o85u69š 3175432592973

Vtip je vtom že vám po 600 her kreativita dojde. A program bude zkrátka rychlejší než vy.

+1/0
6.3.2015 18:06

J85a83k72u54b 61P56e63e65t 7933208682361

myslim,ze by bylo uplne jedno co bys udelal, proste by te rozstipal jak prd :D nebo ty jsi schopnej propočítat si všechny moznosti az do konce hry a to během par vterin a všechny si pamatovat a vybrat tu nejlepší a tohle delat kazdou vteřinu hry? komp si vybere tu nejlepší pozici, jakou muze, to je zaklad :) a kreativita se zameni za tuny vypoctu :)

+1/0
6.3.2015 18:09

V11á54c82l86a98v 47J83e92b39a49v37ý 8610419113396

Tuny výpočtů fungujou možná v šachách, ale ve strategiích je to jen o cheatování, že komp ví kde co je a má víc peněz atd...zbytek je jen algoritmus.

K lidskému mozku to má daleko a nevím, jestli náhodné klikání a následné vyhodnocení lze považovat za umělou inteligenci.

0/0
6.3.2015 23:30

T55o82m87a73s 10H36o62d92b10o73d 9526196905769

Ocividne nejsi schopen to pochopit, ale proc to tu prezentujes, netusim.

+2/0
7.3.2015 8:12

P89a27v53e17l 12K74u45r31a97l 5691694590650

On vi kdy mu muj nalet orek rozstipe harvestery? On vi kde postavim distruptory? S fog of war nebude strilet cluster rakety na neprozkoumanou oblast?

0/0
7.3.2015 22:06

J67a45k56u21b 23M59a26t18o81u16š 3455672102473

To přímo ne ale bude vědět kam je nejspíš postavíte kde je to pro vás nejvýhodnější, A tím že je postavíte někde jinde sám sebe poškodíte a tím dáte programu větší šance. Navíc jako program nebude mít žádnou prodlevu při stavbě (než si všimneš že budova doběhla a než jí postavíš) počítač tak vás před zbrojí navíc se připraví na vaše útoky protože máte jen pár osvědčených strategii. 

Navíc je dost obtížné představit si jak bude program reagovat na vaši strategii když nevím jak hrajete vy a jak by hrál program. 

Každopádně při velkém množství her bude opakovat určité mechanizmy. A protože na každý druh útoku existuje i obrana. program vás prostě udolá.

0/0
7.3.2015 23:03

P61a82v23e55l 38K92u26r49a31l 5821534390350

Pozic pro rafinerii kolem reparia a nebo vinifery je 200... i subterranen apc tam prozkouma max zonu smrti. Nejdulezitejsi obrana struktura ve hre jje zed. Ne delo... nikdy sem nevidel ze by ji pocitac umel pouzit.

0/0
8.3.2015 19:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.