Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bolesti hlavy, zvracení či infarkt. Jiný pohled na virtuální realitu

Brýle, nebo chcete-li helma na virtuální realitu Oculus Rift dokážou člověka vtáhnout přímo do počítače. U řady hráčů však vyvolávají těžkou nevolnost. Vyzkoušeli jsme, co se s nimi dá hrát a jak to ustát s klidným žaludkem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J89a50r68o95s87l36a23v 96R97i54e27s41s17n65e89r 3278670836360

Řečnická otázka autora z předposlední podsekce: "Připadá vám, že by z milovníků krváků a her vyrostlo pokolení sociopatických magorů, jak bylo prorokováno?"

Moje odpověď: Ano, připadá! A nejde jen o dojem, bohužel! ;-( Zhoršení celkového chování společnosti, větší otrlost vůči násilí všeho druhu i vysloveně patologické jevy některých skupin (typicky mladistvých) jsou dobře exaktně zdokumentovány. Samozřejmě, lze donekonečna vést diskuse o příčinách a – podobně jako náš všeználkovský prezident Klaus ve věci globálního oteplování – zpochybňovat kauzalitu mezi mnohaletým vymýváním mozků násilím v TV + poč. hrách a degradující atmosférou reálné společnosti (viz starověký Řím!), ovšem všeho do času. Každá demagogie jednou tvrdě a definitivně narazí na realitu a pak už nejde nic "okecat". To již bývá pozdě…

0/−1
19.4.2015 18:05

J62a23n 17F22r10i67d83r83i10c54h 6935358949303

Obecně. Pokud postava ve hře sedí za volentem nebo v kokpitu letadla, tak je to celkem přirozený dobrý zážitek bez bolestí hlavy. Ale pohyb ve střílečkách je skutečně utrpení. Stačí pár minut a hlava člověka bolí celé hodiny a žaludek taktéž. je to spíše mírná nepříjemná bolest než intenzivní. 

Další věc je mít stabilně 75+ FPS, tedy snímkovou frekvenci, jinak celý obraz je roztahaný a nedělá to dobře.

Třeba ve hrách jako Euro truck simulátor nebo Elite Dangerous, kde postava je statická jsem měl celkem bez problémů 4+ hodinové seance. 

Rozhodně věřím, že tohle je budoucnost a nejen pro hry.

+1/0
19.4.2015 12:01

F76i61l17i39p 61P76e52t75e14r 1528496594151

Zajímavý je, že já tyhle stavy mám jen někdy. Stávalo se mi to u Need for Speed Underground a i u Vice City při jízdě autem. Ale někdy stačilo pauza 1-2hoďky a OK. A to jenom občas. FPS moc nehraju, ale tam jsem neměl problém nikdy ani u starších jako Doom nebo u Team Fortress, CS.

A v autě ani letadle mi špatně taky neni, můžu vlastně dělat cokoliv číst, psát i počítat :)

0/0
14.4.2015 15:02

P42e52t76r 63L10i63n34h71a16r81t 2388674384133

Taky se mi z některých her dělá špatně. První takový byl Doom, kde se mi dělalo blbě z toho "houpavého" pohybu. Ten mi dělá problémy doteď, proto třeba nejsem schopen moc dlouho hrát hry ze série Amnesia. Občas mívám problémy i u závodních her, ale zatím jsem nedokázal identifikovat proč. Nejhorší v tomto směru byla Rallye Paris-Dakar, ze které mi bylo blbě už po pěti minutách hraní. A bohužel mi nedělá dobře ani má oblíbená Richard Burns Rally, kterou zvládnu hrát cca hodinu, ale pak už se to nedá...

0/0
13.4.2015 22:41

M51a22r52t13i28n 31C21e40r14m82a87k 7165161836855

Třeba bude stejný problém, co má jeden známý. Ten když hraje střílečku, tak otáčení vlevo/vpravo + pohyb je v pohodě, ale jak zapojí pohyb pohledu nahoru nebo dolu, tak je to špatné a je mu z toho zle a to tu hru ani nemusí hrát, ale jen z dívání se.

U aut tento pohyb kamerou nebývá, ale někde tento pohyb je...

0/0
14.4.2015 0:10
Foto

E19v64a 71V50i61n50k40l32e89r93o71v69á 8576705782783

Když jsem ještě tolik nehrála hry a třeba jenom koukala, jak přítel hraje třeba Dooma nebo CSko, dělalo se mi z toho tak zle, že jsem si po půl hodině musela jít lehnout a rozdýchat to. Já do té doby hrála samý 2D hry, kde jsem takový rychlý pohyby neměla možnost zažít. Časem, když jsem začala hrát hry víc, tak to začalo ustupovat, mozek si asi zvykl. Ale něco nemůžu hrát dodnes. Třeba Minecraft mi dělal problém - a dělá doteď, pokud nevypnu houpání při chůzi. Nebo když koukám na monitor přítele, ten ve hře zmateně pobíhá a já se neorientuju, tak to stejný. Nedávno jsme hráli v L4D2 (který mi samotný problém nedělá) mapu ze Silent Hillu, kde byla celou dobu strašná tma, a to jsem jenom chodila za týmem a doufala, že se nepozvracím :D. Nedohrála jsem to, musela jsem vypadnout a dělat chvíli něco monotónního, než jsem mohla normálně fungovat. Bohužel z toho taky usuzuju, že Oculus asi nebude nic pro mně :(.

+1/0
14.4.2015 2:34

P70e32t72e10r 63B61i48e31l37y 6925121486

Tento problem so zavratami som mal a furt mam pri Arme a vsetkych hrach zalozenych na jej engine...bleee

0/0
13.4.2015 22:32

P93a75v93e56l 50P84o96s27p65í27š75i62l 3211884613195

Mne je blbe i u FPS "tunelovek"... proto dlouho jedinou FPS, co jsem dohral byl Wolfenstein 3D:-) Proto taky preferuju z akcnich her 3rd person...

0/0
13.4.2015 19:14

P56e60t63r 68R35i14c27h82t43e83r 4326565254490

Star citizen bude pecka, i kdyz budu blejt jak Amina

0/0
13.4.2015 18:26

M22i67c47h91a38l 24V98e24r29n71e73r 8607226537554

Čistě u simulátorů (letecké, nebo i závody aut), kdy člověk sedí a jenom se "rozhlíží" z oken, by to ani s horší odezvou obrazu na pohyb nemuselo být "blicí":-) Horší by asi byla ta FPS část Star Citizen.

+1/0
13.4.2015 19:10

P19e87t73r 10R39i73c75h39t43e22r 4886575214220

no jde o to, že když tam prdneš otočku, tak máš možnost udělat to ve všech směrech, to ani nemluvím o vektorové setrvačnosti. Když na to máš slušný hotas, tak je mi  z toho občas šoufl i na obrazovce,

u FPS bych to asi ani nepožíval. Předpokládal bych u sebe slabší reakční dobu a nižší přesnost zaměřování.

Ale když si zvykneš, může to být vcelku v pohodě :-)

+1/0
13.4.2015 21:07

P66e62t49r 12R25i14c18h25t29e59r 4466195414410

ještě malé doplnění, 

není žádný horizont, kterého se dá chytnout

0/0
13.4.2015 21:13

M90i93c73h91a73l 36V34e94r57n56e84r 8757466377134

Zajímavé řešení pro FPS a podobné hry, kde se člověk víc pohybuje po vlastních, je všesměrový pohyblivý pás. Viděl jsem na YouTube, jak to zkombinovali s nunčaky od Wii a Skyrimem, a vypadalo to zajímavě:-) A hlavně by to asi řešilo část problémů s rozporem mezi tím, co vidí oči, a skutečným pohybem.

0/0
13.4.2015 21:24

J78a49n 66F87r12i61d19r34i58c95h 6485478939683

To ale tak nevadí. Protože jakmile to máš na hlavě, tak tou hlavou hýbeš a třeba sleduješ cíl zatímco se otáčíš. 

Bez Riftu je to jako když v autě by člověk odbočoval ale koukal by beh hnutí přímo před sebe.

0/0
19.4.2015 12:03

M24i62c30h42a44l 48V48e48r96n83e84r 8877716147914

Tak testovat první verzi Development Kit Oculusu v době, kdy už vyšla druhá verze s výrazně sníženou délkou odezvy obrazu na pohyb těla, a tedy snížením nevolnosti, je jako otestovat Favorit, a pak si stěžovat, že ta Fabie byla úplně k ničemu:-) DK1 je z roku 2012, pak vyšla updatovaná verze DK1, loni se objevil DK2 a pak ještě updatovaná verze DK2.

+2/0
13.4.2015 15:47

P26a49v67e79l 21F49o20l79t31á39n 4780802694

Budou také nějaké prohlídky muzeí a památek?

Hry (o kterých se všude píše) jdou krapet mimo mne.

0/0
13.4.2015 13:20

S24a95m34u87e39l 35J43a92c64k42s11o88n64s40o51n 8824133235896

Tak predne nechapu,proc to autor zkousi na DK1,ale budiz.. DK2 je samozrejme mnohem lepsi,po necelem roce testovani jsem nezazil vylozene spatny stav,kinetoza je zavisla hlavne od zpusobu ovladani a pohybu ve hre,samozrejme oproti dk1 ma dk2 mnohem rychlejsi a presnejsi reakce na pohyb hlavou,coz mohla byt prvotni pricina kinetozy autora. Kdo nema doma zazvor,muze to vyresit kinedrylem:) Ale ani ja,ani nikdo ze zhruba 7 lidi,kterym jsem dk2 predvadel(cca 30 nejlepsich her a ruznych techdem),zadnou velkou nevolnost nezazili.

Jak spravne autor podotknul,potencional vyuziti virtualni reality je i mimo herni prumysl,dokonce bych rekl,ze je nasobne vyssi,coz doklada nedavna koupe Oculusu Facebuckem. Autor zminil VR cinema,coz je vpodstate online simulator kina,kde volne prochazite saly a lobby,potkavate dalsi virtualni uzivatele,muzete s nimi konverzovat,poustet jim v kinosale videa z dovolene a kdo ma razer hydra ci motion leap,muze konverzaci doprovazet i gesty rukou. Predstavte si second life ve spojeni s facebookem,kdy budete moci byt ve virtualnim svete presne aktualne zobrazeni pomoci rychleho 3Dskenu. Dalsi obri potencional ma filmovy prumysl,dnes existuji jiz prvni virtualni filmy,kde je zatim staticke rozhlizeni okolo sebe,ale s neustalym rozvojem se urcite bude mozne po scene pohybovat. Pro fanousky slavnych lidi bude urcite obrovske lakadlo se virtualne sejit s herci ci si s rockovou kapelou zahrat solo pred vyprodanou Letnou:) Porno prumysl jiz take vytvoril prvni vlastovky.

Kapitola sama pro sebe je uprava pritomnosti v realnem case pomoci kamerky a nasledne zobrazeni ve virtualni realite,coz naskyta neskutecne moznosti,napriklad moznost zkrasnet si manzelku :)  ale to uz se bavime o budoucnosti 2 ci 3 roky vzdalene,kdy bude oculus pripominat google glass,a obraz bude promitan na sitnici oka(zarizeni se jiz vyvyji)

+4/−1
13.4.2015 11:52

S15a41m42u55e80l 66J81a29c13k82s97o12n65s67o77n 8334113585956

Jeste bych dodal,ze je treba mit velmi rychly comp,naroky na hw jsou obrovske.ze zacatku jsem mel gtx560 a i7,tedka mam r9 280x ale stale to je na hrane:)

0/0
13.4.2015 12:06

O57n45d69ř98e61j 16K65o90p56e18c67k95ý 6280265877748

Uuuuugh... volně procházím sály, potkávám další virtuální uživatele... Second Life propojený s Facebookem, virtuálně si zahrát s rockovou kapelou, zkrásnit si manželku? Člověče, vy jste chodící noční můra!8-o

Jsem technooptimista, mám rád inovace, ale z vašeho příspěvku mi běhá mráz po zádech.

+3/−1
13.4.2015 13:47

S38a81m49u52e31l 57J16a40c19k65s40o45n31s85o17n 8504333165646

No mraz po zadech by Vam mel zacit behat az po zdokonaleni virtualni reality do podoby vr z filmu Matrix,cili uplne osaleni vsech 8 smyslu cloveka (i kdyz chut nebude vzdy potreba:-) ) ,kdy bude nejspis treba nejake pripojeni clovek-stroj,tak jako ve filmu.

Pri hrani hry Don't let Go! nejednoho napadne i myslenka vyuziti soucasne virtualni reality jako ucinneho muciciho nastroje,ve hre musite mit obe ruce polozene na klavesnici(stisknute obe klavesy Ctrl) a sledovat,jak vam po ruce az na krk  pomalu pochoduje ohavny pavouk,coz je podporeno i prostorovym zvukem,nebo okolo vas litaji otravne mouchy. Jak psal autor clanku- potenciál vr je tak omezený, jako je omezená představivost lidí.

+2/0
13.4.2015 15:21

P54a45v42e80l 48P25o75s35p20í45š86i79l 3851764913495

hotovej Travnikar:-)

0/0
13.4.2015 19:15

V50á60c16l74a10v 39K39a88r94a75s 1297691696111

Dík R^

0/0
13.4.2015 11:07

R26o72b21e60r43t 39P95a11c10i36n54a 7314959935321

Mě na totální závraťe a všechny další projevy stačil kdysi Wolfenstein a Formule. Od té doby vím, že většinu 3D FPS nedám ani na 5 minut. Takže brýle se mnou seknou tak do 20-ti vteřin. ;-D

+5/0
13.4.2015 9:24

P84a53v67e38l 45M65e89d27e41k 1630242161525

Presne Roberte, Wolfenstein mi jasne predvedl, co je to motion sickness (nejak se mi zazral tenhle vyraz, mozna je blbe ale pro me ten stav popisuje presne) a vodorovna rotace zdi okolo me dokazala spolehlive rozesmutnit na cele hodiny...

0/0
13.4.2015 13:37

P84a72v94e15l 65P18o28s23p68í34š43i62l 3531494593785

Mam to stejny... ale u 3rd person akci to nemam... presto preferuju radsi strategie a sporty... a tebou zminovany auta - tam taky hraju vlastne "3rd person"... a ty problemy nemam.

0/0
13.4.2015 19:16

K29a78t43e44ř65i19n31a 61D40r33a44h36o55k79o95u28p32i52l25o37v40á 9496651862753

DK2 je v tomto mnohem lepší. Krom zlepšené latence, rozlišování a frequence zobrazování by měl pomoci i (možná trochu směšně) virtuální nos. Tedy část obrazu zakrytá (stereoskopickým) obrázkem nosu. Prý to pomáhá tělu stabilizovat a účastníci výzkumu (kontrolní skupina, které se neřeklo, že tam "nos" je) byli překvapeni, když jim následně někdo řekl, že poměrně velkou část zakrýval nos. Lidé ho vůbec neviděli (mozek je zvyklý ho neregistrovat), ale doba v VR se prodloužila. :-)

+5/0
13.4.2015 8:43

K18a26t29e34ř75i91n26a 39D47r21a84h80o71k85o74u50p43i74l41o73v90á 9676871372253

http://www.engadget.com/2015/03/24/virtual-nose-could-reduce-simulator-sickness/

0/0
13.4.2015 11:08
Foto

P39a11v33e31l 47Č79e22r56n67í57k 1918125360640

Takže celý svět ví, že spoustě lidí sedících v autě se dělá špatně když se nedívají ven, ale vývojáři okulusu si nejsou jistí čím to, že se jejich zákazníci poblinkávají? Geniální.. co asi čekali?  Uplně stejný vstup (rozdílné signály vnitřního ucha a očí) a uplně stejný výstup (nevolnost). Na tom není nic překvapivého.

+17/−1
13.4.2015 2:09

M41i28c96h17a67l 20V46e60r65n50e86r 8967736337224

Tvůrci Oculus Rift to samozřejmě vědí, a proto postupně snižují délku odezvy obrazu na pohyb "hráče". To že Bonusweb testuje tři roky starou verzi Oculus a diví se nevolnosti, je větší naivita.

0/0
13.4.2015 15:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.