Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Příchod spasitele, nebo velký podvod? Broken Age je kompletní

Hra, která stála na začátku Kickstarterové horečky je konečně hotová. Byl všechen ten humbuk zasloužený, nebo nafouklá bublina konečně praskla? Po zklamání z první části není odpověď jednoznačná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P34e56t41r 96L43i33n85h17a82r38t 2148474904813

Po dohrání druhého aktu Broken Age jsem si nechal delší časový odstup, než jsem se odhodlal k napsání těchto řádků. Snažil jsem se přemýšlet, proč je hodnocení druhého aktu tak rozdílné, od velkých pochval až po zatracení.

Jednoznačný je fakt, že druhá část Broken Age je trochu jiná, než ta první. První akt je o poznávání zákonitostí světa a objevování nových lokací, boje obou hlavních postav s konvencí, snahou o rebelii, snahou o narušení tradic, vyčlenění se ze stereotypu. Hra jednoduše plyne, logické úkoly jsou vesměs jednoduché a hráč se u nich skoro nezasekne. Zato druhá část se až na malé vyjímky odehrává na stejných místech (jen více či méně změněných), kdy si jednotlivé postavy prohazují svá působiště. Již se nehraje tolik na psychologii postav, příběh jako takový se tolik zásadněji neposouvá a zásadněji se ani nevyvíjejí jednotlivé postavy, naopak je to o jejich orientaci v novém prostředí. A hlavně přibývá tužších logických úkolů, po kterém hráči tolik volali. Někomu se tyto úkoly mohou zdát těžké, místy až neřešitelné, ale já jsem si je všechny užíval a obzvláště puzzly s dálkovým ovládáním robotka a pak tvorba obvodů patří ke zlatým hřebům této hry. Konečně zase nějaký pořádný a komplexnější puzzle, který má hlavu, patu i logiku.

0/0
30.5.2015 21:48

P15e80t36r 27L32i49n45h88a79r58t 2968514514853

Co hře jednoznačně ublížilo, tak rozdělení na dva akty. Kdyby hra vyšla v celém kuse, tak jí skoro není co vytknout. Tím, že byla rozdělena, tak hráči musí zákonitě připadat, že je ve druhém díle ošizen o větší množství nových prostředí a vzhledem k délce pauzy mezi oběma díly mu unikne i řada narážek na předchozí události. Každopádně se Schäferovi podařilo vytvořit unikátní svět dvou hratelných postav a přestože k samotnému designu občas přistupuje ne z pohledu hlavní postavy, ale z pohledu hráče, který musí použít znalosti, které objevil prostřednictvím druhé postavy, aniž by si je ty ve skutečnosti předaly, z pohledu hráče je to zajímavé zpestření a rozšířuje to variabilnost jednotlivých úkolů.

Za sebe můžu řict, že Broken Age považuju za jednu z nejlepších adventur poslední doby. Oba dva akty jsou svým způsobem odlišné a nemusí se líbit každému (ať už jeden či oba). Ale rozhodně se tato hra zařadí mezi kvalitní kusy, na které se bude vzpomínat.

0/0
30.5.2015 21:49

P53e23t92r 29S20l68o93v67á62k 9625625937659

tak pre recenzentov iDNES zas a znovu - do recenze SPOILER NEPATRI, je to pras.rna a de.ilita

0/−1
7.5.2015 13:48

H14e57r55b46e40r59t 78V53á29c97l84a95v58s91k45ý 4769825101912

Kickstarter umožnil vznik množství her již málem pohřbených žánrů, které potěšily statisíce fanoušků a získaly hvězdná hodnocení. V tomto světle vyznívá zahořklé pomlouvání a znevažování komunitního financování poněkud směšně, a ignorantsky. 

Ten gigantický spoiler v článku chápu jako přímou snahu autora vyřídit si s hrou účty.

+2/0
7.5.2015 1:36
Foto

H80o98n63z68a 45S84r37p 9314873462278

Já ale přeci nic neznevažuji ani nepomlouvám. Jen říkám, že mezi dosud vydanými hrami dosud není nic zásadního, na co bychom měli vzpomínat ještě za pár let. Statisíce fanoušků málem pohřbených žánrů dostalo přesně to co chtělo, nic míň, nic víc.

"Gigantický spoiler" má pouze ilustrovat, do jak velké bídy se příběh propadl. Jelikož nejsem backer a hře jsem dal nadprůměrné hodnocení jsou řeči o vyřizování účtů trochu mimo.

+5/−2
7.5.2015 7:53

M72i63r38o82s40l40a33v 21S65t91a71s42t34n25y 7174323616761

No, vzhledem k tomu, že většina her, které se na kickstarteru těšily největší oblibě jsou často sequely k x let starým hrám, u kterých nikdo z fandů ani nečekal, že by měly nějakým způsobem reinventovat daný žánr, tak mi to tvrzení taky přijde takové nicneříkající a zbytečné.

btw. nevím jaká byla byla při vydání Full Throttlea v roce 1995 nálada, ale zpětně se myslím o žádné kontroverzi moc mluvit nedá. Vždyť je ta hra dnes universálně glorifikována. Kritika její délky už je při dnešních standardech v podstatě dost směšná :-)

0/0
7.5.2015 9:06
Foto

H58o90n79z61a 70S22r66p 9504873192618

Já třeba očekával při nástupu kickstarteru, že se kreativním lidem s dostatkem prostředků zcela rozvážou ruce, nikoli že budou převážně dělat HD remaky starých her. Ale to sem nepatří, nikde nekritizuji dosud vydané KS hry, jen jsem řekl, že "žádné nadčasové dílo mezi nimi dosud není".

Ano FT je bezesporu vynikající hra, jenže v době kdy vyšla bylo prostě 8 hodin extrémně málo.

+1/−3
7.5.2015 9:27

M13i37r90o16s11l34a30v 66S74t60a14s52t71n43y 7104193666381

Ano, nadčasové dílo tam zatím žádné není, na druhou stranu přesně tohle třeba já očekávám od nadcházející Tides of Numenera. Jiní od Star Citizena.

8 hodin? Hm, hrál jsem to poprvé tak před 3 lety a mám pocit, že jsem u toho strávil víc času, ale asi jsem se párkrát zasekl. No, na konci jsem rozhodně neměl pocit, že bych byl nějak ochuzený.

0/0
7.5.2015 9:41

P53e37t61r 74L54i38n55h47a20r92t 2268264884513

Já patřím mezi ty pamětníky, kteří si hru zahráli zhruba v době, kdy vyšla a pamatuju i názory kominuty té doby. Problém byl v tom, že Schafer předběhl dobu a předložil hráčům něco, na co nebyli v rámci žánru adventur připravení - vpodstatě filmovou adventuru (nazval bych to klidně interaktivním filmem, ale tenhle pojem se pak zbytečně dehonestoval v nepovedené FMV filmečky parodující hry), která sází hlavně na příběh a jeho vyprávění. S tím souvisí v té době hodně krátká doba hraní (do 10 hodin i u těch nejpomalejších) a méně interaktivity, než bývalo zvykem. Z dnešního pohledu je to OK, tehdy to bylo něco úplně nového.

0/0
7.5.2015 14:21

M24i59r62o64s79l35a32v 89S86t65a85s25t53n47y 7184283706121

Hm, asi to tak bude. Nicméně si poměrně dobře vybavuju, že hra už počátkem nového tisíciletí figurovala na většině žebříčků nejlepších adventur všech dob (samozřejmě těch aspoň trochu obsáhlejších), tedy v době, která dlouho předcházela tvorbě her, na které narážíte.

0/0
11.5.2015 14:57

M98i21c44h81a98l 37V81e62r60n63e23r 8377506577714

To je opravdu dost silné tvrzení. Co Shovel Knight, FTL, Banner Saga, Elite, Wasteland, Divinity? První tři zmíněné jsou originály s inovativním přístupem buď ve formě vyprávění nebo herním stylu, další tři pokračování nebo duchovní nástupci starších kousků, ale všechny hry získaly vysoká hodnocení, prodávaly se jako divé a dodnes se hrají a prodávají a hráče zajímají, což dokazují addony, updaty (třeba u Wastelandu chystaná kompletně předělaná grafika) nebo mody. A to třeba FTL už má za sebou těch vámi zmíněných pár let od vydání (vyšla v roce 2012 a loni rozšířená verze). A to nezmiňuju hry, které jsou už dlouho hrané v předběžném přístupu, ale ještě nebyly oficiálně vydané.

+5/0
7.5.2015 10:54

H62e38r21b79e44r38t 41V16á63c50l95a88v38s83k17ý 4399915311232

Mám přesně opačný názor, mezi vydanými hrami jsou kvanta titulů hodny vzpomínání, a jistě vyšší kvality než sériově vydávané pokračování zavedených IP značek. Pillars of Eternity, Divinity, nebo Wasteland může takto odsuzovat jen arogancí nasáklý hipster s mesiášským komplexem a potřebou se vymezovat.

KS se provinil jediným, nenaplňuje čistě Vaši představu o tom, čím měl být. Proto v každé větě cítím uražený despekt. Hra sice dostala 70 %, ale přímo v článku se o ní znovu a znovu pohrdavě píše, jako o hře průměrné, jak její autor ztratil reputaci atd. Člověk nemusí být hned backer, aby nemohl být  zaujatý, což je evidentně tento případ.

Spoilery ilustrovat čistě subjektivní názor jen dále podtrhuje celkovou bezradnost a přímou snahu poškodit hru každému, kdo tento výtvor bude číst.

+1/−1
7.5.2015 13:20
Foto

H27o76n17z42a 59S34r81p 9274733672758

Tohle je na delší diskusi, která se úplně nehodí pod tento článek a pokud ji míníte vést touhle formou, tak ani nikam jinam. Nezpochybňuji kvality Vámi zmíněných her, Pillars aktuálně také hraji, ale že bych ve hře nalezl něco, proč bych si na ní měl pamatovat stejným způsobem jako na Baldurs Gate jsem prostě nenašel.

+2/−2
7.5.2015 13:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.