Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vydání hry očima českého vývojáře: Trh je neúprosný, konkurence obrovská

Pokud chce nezávislé studio vydat hru na největší herní digitální distribuci Steam, musí nejprve uspět u hráčů v komunitní službě Greenlight. Aleš Kříž z českého studia Alda Games pro Bonusweb popisuje, jak celý proces funguje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M55i74l42o53š 45K19r42u19m23p 2284807974

Proč musí na Greenlight i Samorost 3, já myslel, že Amanita jsou už zavedení vývojáři a záruka kvality?

0/0
2.12.2015 17:58

A91l58e80š 97K43ř80í21ž 9234754385269

Velké značky si to dokážou dohodnout napřímo s Valve. Někdy je to ale rychlejší skrz greenlight, kde titul jako Samorost má jistotu, že se přes greenlight dostane. Navíc je to propagace navíc.

0/0
2.12.2015 20:02
Foto

P27a13v16e64l 28Č67e50r11n95í25k 1798705400140

Uspet je tezke? Nedivim se. Lidi kteri dokazou spatlat nejakou hru je na celem svete spousta. Herni trh je prehlceny zajimavymi napady ktere se povetsinou opakuji protoze tolik originalnich konceptu proste nelze rozlisit.

Driv indie vyvojari museli tvrde makat aby o ne vubec nekdo mel zajem. Dnes musi indie vyvojari tvrde makat aby dokazali ze jsou lepsi nez zastupy jinych indie vyvojaru.

Zaroven vsak vedle toho klesaji ceny protoze je proste prebytek nabidky. Coz dale komplikuje malym vyvojarum praci protoze za svou (treba i nadprumernou) tvorbu dostanou jen almuznu. Kdyby chteli zdrazit, lide proste zacnou kupovat levnejsi kopii jejich hry.

Skoncim tedy tak jak jsem zacal - Neni se cemu divit.

0/0
2.12.2015 17:09
Foto

P91a69v81e82l 90Č45e53r80n26í47k 1668815730210

Edit: tak jsem shledl ten trailer a .. takovyhle vytvor by se driv nazyval mapou, map packem nebo nejhure modem pro jakoukoliv hru a byl by zdarma.

Dnes herni upadek dosahl takove urovne ze to ma nekdo odvahu vydat jako samostatnou hru.

Chapu ze ti programatori to zadarmo neudelaji. Jen konstatuji ze driv stejne ci lepsi veci zadarmo delali.

+5/−2
2.12.2015 17:15

A13l57e26š 35K27ř57í25ž 9494384545239

Né u každé hry jde o grafiku nebo množství levelů které obsahuje. Jsou hry které se snaží zaujmout hlavně hratelností.

0/0
2.12.2015 20:05
Foto

P50a71v27e84l 81Č22e86r49n92í50k 1218385390830

To zcela nepochybně. 

Sám jsem si jich pár koupil (world of goo, super hexagon, multiwinia atd) Ale zamyslete se sám nad touhle hrou (nebo aspoň tím co je v traileru - je to něčím originální? Odlišné? Zajímavé? Proč bych měl svých pár dolarů utratit zrovna za tohle a ne za něco jiného?

Nezlobte se ale po shlédnutí mám prostě pocit že nejde o nic jiného než generickou FPS střílečku, jejíž hratelnost je stejná jako tisíce dalších.

Aby hra uspěla, měla by něčím zaujmout. Některé zaujímají grafikou, některé příběhem, jiné zase výzvou a obtížností. Čím může zaujmout tahle hra? Snad všechny nápady (kromě bučení publika po zabití malé kachničky) jsem viděl už tisíckrát. Ta hra doslova nepřináší nic nového. Nemá zajímavý a chytlavý příběh. Nemá (a dle slov vývojáře ani nemůže mít) skvělou grafiku. Nemá ani nějak zvláště zajímavé zpracování protože podobné věci lze ukuchtit v editoru map pro libovolnou střílečku za pár desítek člověkohodin práce. (srovnejte třeba s jiným českým indie výtvorem Botanicula)

Chápu že po vydání Goat Simulatoru nebo I Am Bread vývojáři pochopili že můžou vydat sebevětší hovadinu a nejspíš to projde. Jenže právě zmíněné hry vynikaly v tom že jde o totální hovadiny, které lidi kupujou právě proto jak hloupé to je. To opět neplatí na hru popisovanou v článku. Prostě nevidím nic nového, co by přinesla. Vím že neuspěje. A klidně mě kamenujte, za svým názorem si budu stát.

+2/−1
2.12.2015 20:21
Foto

P91a72v45e85l 67Č97e46r93n38í96k 1478975540530

ad první odstavec - "něco jiného" - Například Serious Sam dnes stojí řádově pár dolarů a přináší přesně to co vidím tady - zběsilé střílení, občas nějaký malinký puzzlík. Proč zvolit tuto hru místo některé ze série Serious Sam?

0/0
2.12.2015 20:23

A82l88e52š 40K37ř68í49ž 9724354955449

Nejde o obyčejnou FPS, jedná se o rogulike žánr, který je v poslední době docela oblíbený. Zrovna tento žánr nevsází moc na grafiku ale spíš na hratelnost. 

Takže hra určitě zaujme výzvou (online srovnání se světem), obtížností, znovuhratelností, komentátorem, náhodným generováním levelů a hlavně konceptem reality show. Není to hra pro masy. Hráč prochází 8 poschodí plné nepřátel, pastí a hádanek. Na konci každého kola ho čeká boss. V každém poshcodí se nacházejí různé point fo interest, které může hráč využít. Zajímavostí rogulike her je absence SAVE/LOAD. Smrt se rovná hře od začátku.

Nevím co máte na mysli editorem map, ale takhle hra vyžaduje cca 15000-25000 člověkohodin práce.

Srovnávat to s Botaniculou ani nejde, protože amanita Design není indie tým ale profesionální studio s obratem nejméně 50-100 milionů korun ročně.

Podívejte se na hry typu minecraft nebo 7 days to die, grafika není vždy to rozhodující.

+1/−1
2.12.2015 21:52
Foto

P35a78v41e79l 70Č91e28r85n50í34k 1838785620690

Dobrá tedy,

dívám se na minecraft - vidím hru, která přišla s naprosto unikátním grafickým vzhledem.(není reálný ale je unikátní) A samozřejmě zpopularizovala sandboxové hry. To jsou hned dva prvky, které v dané době byly tak unikátní že z toho musel vzniknout hit.

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

Teď se podívám na Killing floor - (musím soudit jen z vašeho popisu a videa) na první pohled obyčejná FPS hra. To že jsou poschodí (levely) zakončené soubojem s bosem je ohrané téma. Nuda. Hordy nepřátel a pasti na zemi? Nuda. To že po smrti začíná člověk znovu přináší bonusové body. Hádanky nesoudím protože to může být plus i mínus.

Prostě nevidím ten "woooow" efekt který jsem viděl například u zmíněného minecraftu. kabátek "reality show" to fakt nezmění. To je příběh jako z béčkového hry osmdesátých let.

Jak jste sám řekl - není to hra pro masy. A to automaticky znamená že zapadne. Možná na sebe vydělá. Možná vydělá i něco navíc. Ale nebude to parádní úspěch, ani se o tom nebude psát v zahraničních novinách (jako se občas píše o některých jiných indie výtvorech)

+1/0
2.12.2015 22:10

A56l76e55š 43K29ř46í83ž 9664434665149

Dívám se na 7 days to die - na první pohled obyčejná FPS survival hra. Ale ona navíc unikátně kombinuje role playing a tower defense. Viděli jsme to někdy předtím? NE! opět - cesta k hitu.

----

O tomhle ta hra vůbec není ale :), a tím jste tak trochu potvrdil, že ten první dojem je často velice špatný...

0/0
2.12.2015 23:04

P96e79t11r 69K43ř29í47ž 2483514421281

O to vic bys mel zapracovat na tom videu aby byl ten prvni dojem co nejlepsi i kdyz to bude lez (bezna praxe :)) Jinak musim souhlasit s P.Cernikem, ta hra me taky vubec nezaujala a neprisla mi nova. Nezkusil bych ji ani zadarmo a to je FPS muj top zanr. Takze bud nejsme vubec cilovka nebo to vazne neni ta nejlepsi hra pod sluncem. Btw: ty reakce "publika" by me tam po chvili urcite sr...

0/0
3.12.2015 9:27

J14a23k67u15b 29D22o13č28k97a19l 3891692805918

Nejlepší hra pod sluncem? 7 Days to Die? Nikdo neříká, že to je stejná pecka jako 7DTD a že to je nejlepší hra pod sluncem. Ani že se bude prodávat za stejnou cenu, nebo že očekáváme stejně vysoké prodeje... Srovnáváte nesrovnatelné.

Jelikož jsme Greenlightem prošli nečekaně lehce, mnohem snáze než u prvotiny Defend Your Life (která ani původně pro PC být neměla...), tak to asi nebude hra úplně nezajímavá. Prostě popisujeme realitu Steamu, která je dnes krutá, často bez ohledu na to, jestli přicházíte s něčím zajímavým nebo ne. Ano, největší pecky, slibotechny ve věčném Early Accessu a hry od velkých vydavatelů si publikum najdou, zbytek paběrkuje. Nejde o stížnost, ale o realitu. Realitu, které se snažíme vyhnout tím, že přineseme zajímavou hru a nezmršíme její start.

Reakce publika půjdou vypnout.

Pokud děláte Greenlight v tak brzké fázi vývoje, tak hra nemůže vypadat kdovíjak úžasně, pokud si tedy nechcete vymýšlet, což jsme nechtěli. Ověřili jsme si, že o podobnou hru zájem je, navíc máme Greenlight z krku a můžeme se v klidu soustředit na vývoj co nejlepší hry.

0/0
3.12.2015 11:34

P93e39t15r 59K59ř67í45ž 2743744721211

Ja to vedel, hned jak jsem to odeslal, tak jsem si rikal ze to nekdo vezme zas moc vazne. Ani ja netvrdim, ze vy tvrdite, ze je to nejlepsi hra :) Jenom ze ta hra mi nepripada nejak vyjimecna a nedivil bych se tudiz kdyby se neprodavala a clanek na me pusobil stejnym zpusobem jako nedavny clanek o "zivoricim vyvojari".

http://bonusweb.idnes.cz/kritika-mobilniho-prumyslu-aksel-junkkila-bugbyte-battlestation-harbinger-17u-/Magazin.aspx?c=A151111_140555_bw-magazin_anb

0/0
3.12.2015 11:57

J26a25k16u15b 46D40o20č37k37a71l 3411742245278

Článek je o Greenlightu, ten jeden odstavec je konstatování toho, jaký je na Steamu současný stav. Každopádně jde o velmi krátkou část článku a rozhodně si na nic nestěžujeme. Nebo jsme snad měli říct, že tam uspěje každý? Proč je jako fňukání označeno to, když autor napíše, že na Steamu uspěje jen zlomek her? Vývojáři by měli vědět dopředu, do čeho jdou, spousta jich ještě donedávna žila v přesvědčení, že dostat se na Steam stačí, proto je taky ta část článku postavená tak, jak je, ale někteří čtenáři v tom raději vidí fňukání ublížených českých vývojářů. :-) 

Ne, nám nic Steam neprovedl a nikde to ani nenaznačujeme, na vydání Killing Room se těšíme a věříme, že se bude prodávat slušně.

0/0
3.12.2015 14:59
Foto

L71u63k24á67š 94M17e20i30s77t49n88e41r 5885912749825

ale ta grafika hry, to je trošku mimo ne? je to jen dotaz?

0/0
2.12.2015 15:21

J39a48k94u93b 12D95o96č23k61a77l 3781422525298

Na grafice jsme v té době vlastně ještě skoro vůbec nepracovali, v současné době už je výrazně lepší. Ale AAA 3D grafiku od malého indie studia čekat nemůžete. :-)

0/0
2.12.2015 15:57

M61a63r90t41i87n 14M31a17r79e64š 7117950479658

Víc takovejch článků, supr :-)

+1/0
2.12.2015 14:06

A62d54a42m 92T79u29r25e74k 3657103154263

V tom videu je google hangout cinknutí nějak po druhé minutě. Jak blbec jsem projížděl kdo mi psal a až potom jsem si všimnul, že se jim to vloudilo do videa :D

0/0
2.12.2015 12:18

J37a76k76u57b 87D35o49č56k13a69l 3611312675398

:-D Nikdo, nikdo si toho při tvorbě nevšimnul, jen se všichni divili, co jim to furt chodí za zprávy. V opravené verzi je i lepší voice acting a to pípnutí je odstraněno: 

https://www.youtube.com/watch?v=YgtJrVTIxDQ

0/0
2.12.2015 14:14

M92a15t57t40e97o 57K36o60u79n97o86v67s83k71y 1260221478303

Takovej českej "Doom v novém kabátě".:-) Hodně zdaru.:-)

+4/0
2.12.2015 3:27

M11i63c36h33a28l 88P77a89v64l94á25t 9913923204359

Myslite v "novem" kabate, ne? ;o)

0/0
2.12.2015 15:32

J49a36k19u27b 35D12o57č89k76a96l 3781702295518

Díky, Doomovi je podobný hlavně gunplay, v ostatních ohledech je to hra výrazně jiná. Něco víc o ní by mělo být v dalším článku.

0/0
2.12.2015 16:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.