Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J72a62r81o32s73l40a77v 87P28ě51t79i83v71o79k92ý 3717396199705

Na mě rozhodně achievementy fungují. Snažím se jich získat co nejvíc už při prvním průchodu hrou. Když mi nějaký proklouzne, snažím se příště na něj více soustředit.

Docela mě potrápily úspěchy v BF4. A na některé už ani nemám sílu.

0/0
18.9.2016 14:22

V89e35n40d41e81l84í31n 10C87h57l18u57p25a31t98ý 4292294632801

Osobne povazujem achievementy (uspechy) za skvelu vec. Mna osobne vratili ku hram novej generacie, pretoze obtiaznost hier a ich prejdenie uz davno nebola motivacia. Osobne si kupujem hry, ktore maju achievementy dobre vyvazene a zaujimave, a musim povedat, ze ziskanim niektorych z nich som dokazal zazit taku euforiu ako kedysi na 8-bitoch pri prejdeni levelu ci nedajboze celej hry.

Jediny problem je ten, ze achievementy sa taktiez degraduju, podobne ako sa kedysi zdegradovala obtiaznost hier. Pocet hier, kde je plny pocet uspechov uz bezproblemova zalezitost, rapidne stupa a obavam sa ze zachvilu to bude podobne ako s obtiaznostou hier. Staci ak do toho zacnu kecat marketingove oddelenia a zisti sa, ze hry s primitivnymi achievementami sa predavaju lepsie.

+3/0
16.9.2016 15:57

P44e18t30r 17J82a24r35o13š 2374111685817

Jako temer u vseho, achievementy jsou dobry sluha, ale zly pan. Nektere jsou zajimave a dokazi herni zazitek umocnit - typicky udelej neco tim a tim zpusobem. Pak jsou takove ty mnozstevni - udelej to a to milionkrat. Takove s klidem ignoruji.

Proste dobrou hru to dokaze vylepsit, spatnou to nezachrani.

0/0
15.9.2016 11:38
Foto

J24a86r84o22s57l42a31v 10P47ě52t39i88v39o19k93ý 3647626729605

Nemyslím si, že jsou "zlý pán". Je to u her něco navíc, co není úplně nutné splnit, abychom hru dohrály dokonce. ;-)

0/0
18.9.2016 14:00
Foto

J73a17r57o74s62l69a28v 56P27ě55t81i93v98o28k75ý 3937696399195

Omlouvám se za tu hrubku. Budu si dávat větší pozor. ;-D

0/0
18.9.2016 14:07

P51a86v96e63l 43D91r77o40t76á73r 7293704499634

Toho dne byla Stierlitzová tak blízko k odhalení, jako nikdy předtím...

0/0
30.9.2016 8:37

J49i93ř73í 65Ř22e32h51o38ř 9848148536648

chtěl bych zpětně achievmenty za heretika. S oblibou jsem dával celou hru jen s kuší. Nebo jsem finálního bose s bičem aktivoval proběhnutím celé lokace bez jediného zabití a pak jsem ho dával obklopen všemi nepřáteli lokace. S kuší :-)

+3/0
15.9.2016 9:34

J58i39ř69í 63Ř24e33h34o52ř 9308738756538

a za civilizaci 2, kde jsem scénář 2 světová válka vyhrál za národ, co to bylo, neutrálové? Nebo tak nějak. Začínali s dvěma či třemi městy. Měli jednu prehistorickou houfnici ;-D

0/0
15.9.2016 9:38

K24a81r83e39l 51C82h96a84r41v39á58t 3346117380

Za no rolead challenge u Baldur's Gate jsem také žádné achivementy nedostal a nestežuju si. ;-D

+2/0
15.9.2016 10:14

O57n17d66ř22e11j 92M19a78r43e47k 2692237592955

pamatuji doby kdy ve hře byl jediný dá se říct achievement ;-D a to že se ta hra vůbec dohrála až do konce, protože měla takovou obtížnost s jakou se ty dnešní "pohádky pro děti" nedají vůbec srovnat (jsou samozřejmě výjimky).

+6/0
15.9.2016 9:24

J46a96k42u75b 28B30o51h39o47n21ě86k 5120175680322

To je sice fakt, ale čím jsem starší, tím víc mě nebaví nahrávat pořád dokola jeden level a snažit se ho konečně projít, takže za mě dobrý :-)

+1/0
15.9.2016 13:47

A86n28d68r54e35j 97B85r50a56b24e66c 4332601737304

Já to naopak u předělávky Rise of Triad ocenil. Po miliontém pokusu už ten průchod úrovní nabírá eleganci baletu. Ten dokonalý pokus pak v člověku vyvolává pocit hrdosti.

+1/0
15.9.2016 23:18

J29a21k34u13b 45B85o16h90o11n51ě58k 5780165300862

Bývaly doby, kdy jsem hry taky dotahoval až do takového konce, že jsem chtěl dokončit každý úkol a vidět každé místo (Fallout, Baldur's Gate a spousta dalších).

Ale upřímně když se podívám, jak vypadá "každý úkol" u her jako Assassin's Creed nebo Batman, tak se na to můžu z vysoka...

A ani achievement mě nedonutí ztratit tolik času. Popravdě taky patřím mezi ty, co je ignorují.

Buď je hrát zábava a pak je nepotřebuju a nebo ne a pak mě virtuální poplácání po rameni neuspokojí

+1/0
15.9.2016 8:16

M32i96c40h80a97l 56P57r40o81k73š 6951924872342

Jestli je potreba na nektere herni prvky upozornovat skrz achievementy, tak to ukazuje na pomerne odflaknuty game design.

0/−2
15.9.2016 7:58

P78e46t76r 59J79a28r33o70š 2784691935797

Nebo je hra proste jen natolik komplexni.

+1/0
15.9.2016 11:34

T37o67m13á75š 29K78o29z68l90í68k 4912781741738

Podle mě jsou skyté "secrety" ve hrách skvělá věc napomáhající znovuhratelnosti.

Dám příklad z Lords of the Fallen co jsem hrál teď nejčerstvěji. Třebas když se dá ve hře narazit na předmět, který zdánlivě není jasné k čemu slouží a sám o sobě je schovaný v místě kam není unutné chodit a posléze se ten předmět dá použít v boji s jedním ze 2 bossů (na jednom místě). V tomto případě zastrčit do jedné ze soch na nádvoří. Boss pak v určité fázi souboje jde a "zvolenou" sochu rozbije a podle "zvolené" sochy hráč na konci souboje dostane zbraň navíc. Je to věc která není nijak nutná pro dokončení hry, ničemu nepřekáží, nedává žádnou super výhodu (protože v horizontu celé hry se dají najít lepší zbraně) ale je to super zážitek, když člověk najde, že něco takového jde.

A zrovna o tomhle k tomuhle eventu vede jeden z achievmentů. Nicméně popis achievmentu není příliš objasňující aby poradil co a jak, ale už hráče nabádá aby se snažili zjistit jak ho vlastně dosáhnout.

Jinak v Lords of the Fallen je zrovna takových secretů poměrně dost, není to jediný podobný event.

Bohužel dneska s pomocí internetu se kouzlo těchto tajemství rychle vytrácí, protože každý si hned "vygooglí" jak na to.

0/0
16.9.2016 7:59

T71o79m51á39š 48K92o28z66l31í14k 4802291361118

Já to mám různé. U her které mne zaujmou a baví hrát tak mám tendenci při opakovaných průchodech hrou zkoušet různé možnosti a snažit se o achievmenty (ale ne z nějakého sociálního faktoru, ale prostě jen proto že mne hra baví a rád s ní strávím čas). Jako třebas u her typu Demons/Dark Souls, Blood Borne, Lords of the Fallen, Witcher. Protože tam jsou to většinou zajímavé achievmenty v tom duchu, že musíme ve hře něco najít, co jsme třebas přehlédly, nebo splnit sadu úkolů s různými výsledky při každém průchodu atp. Ale generické achievmenty typu "Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem", nebo head head shoty kuší ve witcherovi, shánění šutrů na upgrady v soulsech atp. nemám rád, to beru jen jako opruz. Většinou tak u her s kterými jsem třebas i strávil hodně času a dohrál je pořádně mívám 60-80% trofejí a vyjímečně, když mi achievmenty sednou tak to dopleskám do 100%. Zatím se takových her objevilo asi +/- 7-8 co jsem dokončil na platinovou trofej. Nechce se mi teď logovat a dohledávat to v trofejích :D, abych dal přesné číslo.

0/0
15.9.2016 5:43

H63o61n27z70a 85P28a29n88s37k16ý 3533262720280

Achievementy jsou fajn věc, právě jako ukazatel toho, co všechno je možné dělat (respektive to, co by vás normálně nenapadlo).

Většinou je mám ale vypnuté kvůli workshopu.

A lidi, které ocenění vám přijde nejtěžší získat a v jaké hře?

U mne vede ocenění "Tři pahorky" z Europy Universalis IV. Dobýt celý svět s maličkým, zaostalým národem.. A máte na to tak málo času.

+2/0
15.9.2016 3:58

P42e19t53r 96S83v15o56b53o28d49a 7303115609707

patřím k těm, kterým jsou ečívmenty úplně jedno a ani se na ně nědívají, ale chápu, že pro některé je výzva rozsvítit ikonku za to, že zabijí ve hře třeba 10 tisíc nepřátel (GOW1) a to ještě není tak zlé (oproti GOW3).

0/0
14.9.2016 23:22
Foto

J46a97r94o10s52l28a15v 39P51ě31t92i55v54o81k52ý 3457846319305

Já myslím, že ten hrdý pocit za to stojí, když například projedu každnou silnici v Euro truck simulátoru - a mám prozkoumanou "celou" Evropu. ;-)

0/0
18.9.2016 14:05

K98a33r21e60l 82C44h30a54r20v42á77t 3496837660

Když mě hra upozorní na achivement, většinou upozornění ignouji a ani nečtu, čeho se achivement týká.

Pokud hry udělují achivementy i za průdcod tutorialů a záležitosti podobného kalibru, zajímavost achivementů to poněkud degraduje.

Ještě chápu achivementy za průchody nejrůznějších her v nastavení "no reload", třeba volba Ironman Mode u Xcom a jiné achivementy podobného kalibru. V záplavě achivementového spamu se ale obas poněkud ztrácejí.

+3/0
14.9.2016 19:10

J58a52n 38K20o53h73l 4533237121674

Mám na steamu aktuálně 27%, ale to jen díky tomu, že jsem objevil hru, u které se achievementy získávaly za jednotlivé dokončené kapitoly, takže jsem to během hodiny odklikal na krásných 95%.. ;-)

U většiny her to nicméně postrádá smysl. Rád hraju hry jinak, než mi to nalajnoval autor, hodně používám mody (workshop), takže se achievementy samy vypnou. Možná u CS:GO si to občas projedu abych věděl, na které zbraně se zaměřit, ale že by mě to nutilo hrát jinak než jsem zvyklý, to určitě ne.

+1/0
14.9.2016 15:15

M32i14r37o60s73l10a82v 63S97t80a61s46t35n47y 7214653326721

Achievementy jsou v pohodě, ale mně se mnohem víc líbily takové ty herní body, které mívaly třeba adventury od Sierry nebo série s Texem Murphym.

Tohle jsem miloval třeba u série Quest for Glory nebo Gabriel Knight, kde jsem zkoušel fakt všechno možné abych dosáhl maxima. Přijde mi to takové přirozenější.

0/0
14.9.2016 13:22

A94l95e73x80a18n88d94r 39V24e34j41v57a75r85a 9303521377787

Achievementy beru jen jako doplněk. Občas si myslím že to vývojáři přehánějí, dostat achievement "Zabij 5 nepřátel" po dvou minutách gameplaye mi přijde směšné.

+5/0
14.9.2016 12:09

K16a68t80e19ř59i23n51a 13D15r21a26h90o98k86o51u80p28i15l93o50v95á 9486641432853

Achievementy jsem brala vždy jako meta hru, která akorát vytrhuje ze vlastní hry a od příběhu (pokud nějaký vůbec je). Také mi občas připadá, že to devalvuje herní elementy. Není nadto, když je ve hře nějaká tajemná záhada, kterou x hodin vyšetřujete a přicházíte jí pomalu na kloub, jen aby pak vyskočilo něco jako Secrets 1/10 či nějak směšně nazvaný achievement. Ze záhady je najednou jen nějaká nudná věc, které musíte mít deset kusů. Něco jako: Ty ses tááák snažila, tak tady máš pamlsek. Ale většinou je to tolerovatelné. Jsou horší věci v hrách. :-)

+1/0
14.9.2016 12:06

R57o32s49t15i75s25l81a19v 42M59a62j91e84r 2463602399148

Já jsem hráč, hraji se rád a mám to jako relax. Achievementy mne neberou pokud za ně není nějaká odměna. Ve StarCraft2 máte občas za achievement nějaký ten "avatar" apod. ale i tak raději hraji pro zábavu než pro avatary.

0/0
14.9.2016 11:14

A83n83d22r32e35j 53B16r94a66b24e58c 4852821667134

To provázání s "unlocky" je obecně směr, kterým by se achievementy měly ubírat více. Tomu věřím už dlouho.

+1/0
14.9.2016 11:44
Foto

M46i33c11h89a11l 97M38e95r44d80a 2650371879872

Taky bych byl rád, kdyby tím směrem šli. Mně je úplně jedno, jestli si o mně někdo myslí, že jsem noob, ale třeba pro nový itemy bych se o achievmenty snažil. Teda samo jen do singlu, v multi max. nějaký skiny.

+1/−1
14.9.2016 15:28

T42o68m42á21š 90C63h80r30a62s31t77n43ý 2191184101323

Co se týče achievementů, potěšilo mě, že jsem byl u XCOM2 mezi prvními 2,3% světové populace, co tu hru dohrálo ^^

+1/−1
14.9.2016 9:54

V32l59a91d59i55m61í44r 69B37r16a54d87a 1773504683261

Opravdu 2,3% světové populace, nebo spíše 2,3% těch, co to hráli. Ono to bude totiž sakra rozdíl.

+8/−2
14.9.2016 10:19

T28o17m33á55š 25C73h90r13a31s26t69n79ý 2211664871303

Tak normální lidé chápou, že prostě 2,3% hráčů co to hrálo od releasu po okamžik mého dohrání hry.

+2/0
14.9.2016 12:18

D94a21n58i16e45l 38A41m80b33r72o83ž 7839193925522

Mně zase překvapilo, že třeba Mad Maxe dohrálo na 100% pouze 0,8% všech co si hru koupilo. Já se na hru těšil a hrál jí po zkouknutí filmů R^ takže to nebyl problém ;-)

0/0
14.9.2016 20:08

T21o61m61á25š 12C83h54r17a57s67t88n37ý 2391904641573

R^R^ Gratuluji! Co jsem koukal, tak XCOM2 dohrálo 36% hráčů (a dokonce 13 hráčů ze 100 jej dokonce ani nezaplo.

U srdce mě stále hřeje achievement "Dohráls to na Legendary obtížnost (nejvyšší) - 1,8% všech hráčů.

0/0
15.9.2016 1:22

L69i28b34o92r 65N91a62v80r88á74t51i31l 3526893174

Na mě achievmenty rozhodně fungují... Snažím se v každé hře získat maximum :-) Je to něco, co mi trochu připomíná staré časy her, kdy lidé brali hru více jako zážitek než jako konzumní zboží. V Eye of the Beholder nebo Dungeon Master nebyly achievmenty, ale snažili jsme se najít co nejvíce tajných chodeb. Myslím, že bez achievmentů dnes a toho množství her by dnes to hledalo jen pár nadšenců.

Strašně mě to mrzí u streamerů na Twitch. Prostě jen hru projedou, zahoděj a jedou jinou. To mě nebaví a jednoduše je dál ani nesleduji.

To, že hráči plní achievmenty je vlastně odměna i té hře, protože u vyslovené kraviny fakt ani achievmenty hru nezachrání... :-)

Je ale příjemné, když se pak na xbox live podíváte na své hry a achievmnets se pohybují na 90% - 100% :-)

P.s.: dodnes mě např. mrzí, že díky odlivu hráčů jsem nestihl splnit multiplayerové achievmenty u Flatout the Ultimate Carnage, protože ta hra si to ZASLOUŽÍ!

+7/−1
14.9.2016 9:36

M92a38r73t57i27n 59B51e84r45a49n 6149105476561

Váš pohled je ale menšinový. Vás hra baví, protože sbíráte achievementy. Ale většina hráčů hru hraje předně pro zábavu a jsou to právě achievementy, které hráče mnohdy ke hře "přikovají", aniž by je ta hra ještě bavila - ale protože chtějí ("musejí") získat co nejvíc achievementů, nutí se do té hry...

+6/0
14.9.2016 9:40

M11a12r89t67i24n 23B65e84r10a85n 6299985806351

...i po nenásilném (zábavném, přirozeném) dohrání/zahrání...

+2/0
14.9.2016 9:41

K37a41t32e63ř66i60n94a 97K64o42z47á97k28o42v87á 2528611915248

Vážený pane redaktore, zjistěte si, prosím, v jakých případech se píše čárka před "nebo", protože mě už ty diletantské nadpisy na idnesu štvou. Až budete zase propagovat kurz češtiny, tak prosím šéfredaktora idnesu, aby tímto kursem prošli nejdříve jeho podřízení. Bude jim to k užitku.

0/−14
14.9.2016 9:02

A34n87d71r61e62j 38B76r50a18b38e86c 4382271787264

Už je to nějaký pátek, co jsem se tím zabýval a mohu se plést... Ale pamatuji si jednoduchou poučku, že nebo/či ve vylučovacím vztahu je s čárkou. A nebo/či zastupující spojku je bez čárky. Mimochodem, hovoříte o titulku, nikoliv o nadpisu. A titulek prošel přes editory, co na kurzy češtiny chodí.

+12/0
14.9.2016 10:49

P56a13v27e49l 42C86i60h12l46á56ř 6309258949

Hmmm Kozáková... já bych to příjmení poněkud zkrátil :D. Nic ve zlém...

0/0
15.9.2016 11:15

J33a95k56u33b 36M83i55c46h65á79l68e35k 3897193857693

Já lovim achievementy jak blázen, nikdy mi to nedá a po "normálním" dohrání hry se pak ke hře ještě vracím a snažím se udělat všechny achievementy. Tedy pokud tam nejsou nějaké šílené (a tím myslím opravdu šílené) grind achievementy.

Mé oblíbené jsou ale opravdu ty, které se ti ukazují nějaký nový styl hry. Zmíněný DOOM sám o sobě má ve hře challenge a upgrade zbraní, takže používat všechny zbraně a hledat věci po celé úrovni už odměňuje samotná hra - achievement už je jen takový bonbonek. Ale co si pamatuji, tak třeba u Dishonored jsem díky lovení achievů používal věci a komba, s kterými bych se ani neobtěžoval nebo by mě to ani nenapadlo (např zabít 4 nepřátelé v jedné vteřině, samostřílem / zabít nepřátele jejich spolubojovníkem atd.).

+5/0
14.9.2016 7:49

T77o14m29á28š 11G84a83j35d22o59š 3378726857341

Na Steame podľa " achievements" viete, kto skutočne hru hral a kto ju pustil len kvôli kartám a aj to, ako obľúbená je. Ak má 12 úrovní ale pri 3. to klesá hlboho, viete zistiť, koľko ľudí to prestalo baviť.

A ak máte úspech,ktorý má názov ako finished tutorial, first level a má ho len pár percent hráčov, viete, že tá hra je takmer nehraná. Len tak leží v knižnici, či bola pustená pre karty. Potom aj údaj o predaných kópiach, aký to bol úspech, dáva celkom iný rozmer.

+4/0
14.9.2016 0:41

M15a42r22e81k 27S22e80l63i11n43g32e78r 5909337576236

Fajn clanek. Ja osobne trofeje rad lovim a vidim v tom duvod, proc v dane hre stravit dalsi cas. A kdyz nakonec i zaverecna, platinova trofej, je to super pocit, ze jsem danou hru vytezil na maximum.:-)

+12/0
14.9.2016 0:34

T51o77m74á42š 68G51a10j95d92o47š 3218316207761

Len nebolo spomenuté negatívum, že niektoré tie úspechy znamenajú dokonalú stratu času. Plníte to len pre plnenie, nie pre zábavu.

Chcel som pri niektorých hrách mať 100%, ale boli tak urobené, že z normálneho hracieho času na splnenie hry do 3-5 hodín, by bolo nutné tú hru, inak nudnú, hrať 20-30 hodín. Preto niektoré majú len 0,1-1%.

+7/0
14.9.2016 0:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.