Diskuse k článku

Na co byste si měli dát pozor ve virtuální realitě

Virtuální realita již není jen proprietou science fiction, ale dostupná věc, která si pomalu hledá cestu do našich domovů. Bez problémů to ovšem úplně není.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F43r65a61n50t23i97š92e32k 21J51a75n54d74a 5387697400433

Pane Hušáku, ve VR jsem strávil celkem 360 hodin. Maximum s přestávkou bylo 6 hodin za den. Nevím co jste měl za VR set na hlavě, ale soudím, že asi železobetonový model ze Severní Korei. Pokud Vaše HMD byla telefonní krabička, tak to se nezlobte, ale není virtuální realita. Ono totiž, když si koupíte HMD z Číny za 150Kč a nasoukáte do něj chytrý telefon, neznamená nutně virtuální realita. Normální fungující člověk nemá s přilbou Oculus, HTC žádné problémy a zvládají to i děti 5 let. Pokud máte problém s krční páteří, nebude to vina VR setu. Třeba by to chtělo víc sportovat a méně se dívat do talíře.

+1/−5
10.1.2017 13:46

G94a39b26r80i63e66l 53H48o91r83t69e12n 9701559333794

Problémy s krční páteří může mít člověk z jiného důvodu a tím HMD se dorazí, navíc tam může být i jiný důvod, třeba nezvyklé namáhání paží - jak často se vám v reálu stane, že hodinu a půl máváte rukama ve vzduchu?:-)

+6/0
10.1.2017 15:37
Foto

J29a90r80o96s76l74a76v 71R10e67z67n74i81k 1649422457665

Jako uprimne - namahani krku me asi nejvic omezuje v tom, pouzivat PS VR delsi dobu. Ale ano, sport by asi pomohl :).

+1/0
10.1.2017 20:20

M98i78c19h39a12l 62H11u93š96á73k 2167186625195

Okulus Rift s kontorolerem Touch. Problem byl v tom ze jsem s helmou nesedel staticky na fleku, ale dost se hybal = projevil se inercielni moment helmy a mzona to ze na ni jeste byla Leap Motion IR kamera (cca 100 g ale vychyluje teziste dopredu). Pokud u hry stojite a aktivne neco obema rukam delate pres Okuslu Touch, je to dost jiny typ pohybu nez jen kdy se staticky sedi. Vyvojem apliakci pro VR se zivim - v ruznych modelech HMD jsem stravil stovky hodin, ale az kombinace s toho ze u toho clovek stoji a pouziva Touch se ukazala jako kritickou.

Manzelka je doktor - specialista na rehabilitaci a jiny duvod proc jsem rano po testovnai RIftu vytuhnul nenasla. Je to dost smutne - chtelo by to nejakou studii na rizika tohto typu ...

0/0
11.1.2017 11:22

T79o30m31á94š 18K77u58c46h27a63ř 3487191638981

Nepochypně se to velmi brzy stane masovou záležitostí, stejně jako 3D televize. :-P

0/0
10.1.2017 12:22

P84a72v19e29l 36M66a13l55i53n69a 9889883289949

Ja jsem se svoji LG pasivni 3D TV moc spokojen. Obraz lepsi nez v kine.

0/0
16.1.2017 10:20

P81a77v13e65l 91H14o57u94s60k42a 3471365880508

Žádný ze zmíněných problémů jsem doteď nezaznamenal, jenom se mi občas trochu motá hlava u her, které používají rozostřené pozadí (Scavengers Odyssey z VRWorlds a Here They Lie, jakkoli jinak dobře ty hry vypadají).

0/0
10.1.2017 11:07

G42a90b74r63i52e47l 94H21o11r95t87e35n 9521769733774

Přidám jednu osobní zkušenost - nesnažte se nikoho přesvědčit, že jste na virtuální brýle dnes nesáhli, pokud jste před setkáním s dotyčným měli před tím nějakou dobu nasazené. I přes polstrování se na obličeji poměrně jasně rýsuje nezvratný důkaz vaší nepravdomluvnosti.;-)

+2/0
10.1.2017 9:49

M34i28c88h39a50l 44H85u44š53á70k 2937376775575

Další problem, který není v článku zmíněný, je nestandardní zatížení krčních svalů. Asi 1.5 hodiny jsem testoval HMD + ruční kontrolery s opravdu akčními tituly. Výsledek byly křeče v krčnísch svalech, v noci jsme nepsla a ráno dostl límec na krk, 3 dni v klidu a zákaz HMD aspoň na týden ... I když helma není těžká tak mnění pozici těžiště hlavy a zřejmě na to svlaový system není koncipovaný ....

+2/−1
10.1.2017 9:33

M85i88r39e24k 15Z20á78v24o35d74n56ý 7862657120688

https://www.youtube.com/watch?v=C7ANUIr50ts

+8/0
10.1.2017 8:57

M13i78r14e27k 86Z64á22v17o98d20n90ý 7552877280988

Nic jiného se na to nedá snad říci :)

0/0
10.1.2017 8:57
Foto

O75n10d83ř32e47j 11Z45a23c61h 3673660543142

Díky ;-D

0/0
10.1.2017 10:48

T63o63m92á57š 30D42u83š67e24j32o59v70s31k76ý 3317253947280

;-D :-) R^

+2/0
10.1.2017 7:45

J33a35n 16M74a80l86ý 1805789314118

Kecá, určitě si vyhonil.

+3/−1
10.1.2017 4:52

M43i90c65h28a96l 66H13u45š55á97k 2977676845255

Informace ze soucasne helmy uz odstranily motion-sicknes je trochu zavadejici. I v te nejlepsi helme je vam ihned blbe, pokud je software spatne napsany. Typickym prikladem co nefunguje je prime portovani existujicih her do VR. Funguji sceny kdy stojite na miste, manipulujete jen se svym okolim a premistujete se napr. teleportaci.

0/0
10.1.2017 0:20

D18r84a60h72o75m79í67r 90S46t72r47o31u78h56a88l 4225698482634

Ještě bych doplnil simulátory. Pokud se to bere tak, že sedíte uvnitř vesmírné lodi, letadla nebo něčeho podobného, je zážitek autentický, mozek má opěrné body, které považuje za své okolí, ve kterém se pohybuje a všecko je v pořádku. Je to potom vlastně taková zmenšená simulační letová komora.

Problém nastává v okamžiku, když vezmete člověku půdu pod nohama. Ani bych se nedivil, kdyby v blízké budoucnosti internetová komunita soutěžila v tom, kdo udělá simulátor, jež donutí člověka nejrychleji zvracet, a naopak budou zase hrdinové, kteří se je budou snažit pokořit.

Virální videa na youtube budou mít další tematický zářez. Olympiáda v nezvracení je naspadnutí.

+3/0
10.1.2017 9:23
Foto

J61a65r80o41s93l51a33v 20R28e78z48n30i34k 1679312597715

Me se ted libilo demicko RE7 - celkem slusna volnost nastavit si pohyb tak, aby cloveku vyhovoval. Ten default pohybu po 15 stupnich uz byl moc trhany a blbe se pak otaci. Pak je tam ale free form nastaveni a 10 stupnu a stredni zrychleni a v pohode. Kdyz jsem zkusil min, tak uz jsem zase plaval :))).

0/0
10.1.2017 20:22
Foto

L11u30k16á54š 31N75a98v28a55r58a 2448338881669

Pane Srpe, ačkoliv s Vašimi názory často nesouhlasím, musím podotknout, že tady jste to dokonale vystihl a navíc jste mě velice, velice pobavil (obzvláště s tou internetovou rešerší). Mockrát děkuji za perfektní článek! ;-D R^

+9/0
10.1.2017 0:14
Foto

H84o37n28z31a 63S52r14p 9294773342558

Pořád mi nemůžete odpustit ten Skyrim, že? :-)

0/0
10.1.2017 10:30
Foto

L57u71k66á33š 27N95a21v35a39r50a 2678288571169

Celkově mám pocit, že máte k Bethesdě negativní vztah, jak kvůli Skyrimu, tak kvůli Falloutu a to se mi těžko zkousává, protože já na těch hrách mám nahráno přes 1000 hodin a naprosto je miluji. Navíc jste asi jiná krevní skupina, protože kdykoliv se někde napíše, na jaké hry se těšíte, nebo které se Vám nejvíce líbili, tak jsou to hry, které moc nemusím, nebo jsou mi volné (ne vždy samozřejmě).

Ale neberte to špatně, jsme prostě jiné krevní skupiny- co se týče tohoto, tak mám nejblíže k panu Brabcovi.

Je mi ale jasné, že jinak jste určitě (alespoň dle stylu Vašeho psaní) neskutečně fajn člověk, se kterým se moc fajn klábosí a se kterým bych se i rád někdy potkal. Proto Vaše články čtu s chutí, i když s něčím nesouhlasím.

Promiňte, že jsem se tak rozepsal. Jestli jste mou esej dočetl až sem, dovolte mi závěrem poděkovat za Vaši tvrdou a kvalitní práci. R^

+6/0
10.1.2017 12:22
Foto

H44o15n41z74a 95S73r74p 9934893812458

Já proti Bethesdě nic nemám (Wolfenstein, Evil Within, Dishonored...) jen mi jejich vize otevřeného světa moc nesedí, to je celé.

Každopádně díky, většinou se v diskusích musíme bránit, příjemná změna. ;-)

+3/0
10.1.2017 14:39

Najdete na iDNES.cz