Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Další průšvih na Kickstarteru. Po třech letech se začíná od nuly

Unsung Story mělo být strategické RPG od autora kultovních Final Fantasy Tactics. Tři roky po ukončení kickstarterové kampaně není hotové nic a vývoj začíná od nuly. A to mají ještě fanoušci štěstí, že do projektu vstoupil nový vydavatel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M91i31r76o75s41l17a73v 35T62i70š18e23r 4789739594192

Jenom idiot může dát prachy do projektu, kde 7 lidí všetně sekretářky slibuje nejpřevratnější hru za posledních 10 let.

+2/0
3.8.2017 10:16

M27i91c89h98a16l 44F50i30d18l70e59r 2306736825594

Tak osobě čistý crowdfunding taky moc nemusím. Mám mnohem radši model EA, kdy dostanu přístup k rozpracované hře a vidím reálně, co se s ní děje.

Rozhodně si nemyslím, že by to od autora bylo záměrné házení špíny na crowdfundingový systém, ale přestaňme se k těm vývojařům chovat nějak zvláštně a vyjímečně. Naslibovali hory doly, neudělali buď vůbec nic nebo vydali něco, na co peníze nedostali. Kritiku si zaslouží, tak to tak berme. Stejně jako si jí zaslouží velké firmy s AAA tituly, když vydají špatnou hru.

Jenže problém je právě v tom, co sami uvádíte v komentářích, bohužel ve vašich očích jako podpůrný argument právě pro crowdfunding. "Vždyť jsou to začínající firmy a oni to nakonec po letech dají dohromady." Jenže ony to ve většině případů nejsou začínající firmy. Většinou jim v týmu stojí někdo, kdo už za sebou nějakou hru má, většinou i nějakou legendu. Či je jejich nápad tak smělý a inovativní, že z toho všichni sedají na zadek. Žádné jiné tituly totiž v crowdfundingu nemají reálnou šanci zaujmout a tím pádem dostat prachy na vývoj. Takže se v kampani nakonec slibují věci, které ve finále nedopadnou, protože .... (doplňte si miliony výmluv proč)

A ve výsledku je to to stejné, jako kdybyste si chtěli nechat rekonstruovat kuchyň. Protože nechcete nějakou normální od velké firmy, přihodíte zakázku někomu, kdo nemá reference, jen vám slibuje, že ta kuchyň bude sama vařit. Za dva roky vám dodá něco z papundeklu, u čeho si neuvaříte ani kafe, ale bude to celý blikat. Další 2 roky v tom bude opravovat takový základní věci jako dřez, aby to pak po čtyřech vzdal, protože mu došly peníze a odejde. A vy tam budete stát a říkat si "tak aspoň že to zkusil"...

Ne prostě... Když už chci dělat hru, musím si zhodnotit, jestli na to mám a jestli neslibuju lidem vzdušný zámky. Pokud na to nemám, mám smůlu. Ne že to prostě zkusím a co když to nějak vyjde

+1/0
3.8.2017 9:57

J89a40k48u87b 34B82o53h74o50n55ě53k 8955196749117

Osobně crowdfunding taky moc nemusím. Já bych do něj nikdy nepřispěl, stejně jako nepředobjednávám hry (kromě Zaklínače 3). Platit za věc, která je teprve ve stádiu projektu nebo nápadu mi přijde moc riskantní.

Ale pak se občas dějí i věci, se kterými vyloženě nesouhlasím, jako že se rozjede kampaň pro hru od lidí, kteří už peníze mají, ale "chtějí si tak otestovat trh jestli je zájem." Ty uvozovky jsou na místě, protože tomuhle prohlášení nevěřím ani náhodou.

+3/0
2.8.2017 17:12

M60i19r37o69s59l78a95v 88S84t85a36s55t32n46y 7244143886871

To, že některé projekty nedopadnou ani když se plně zafinancují je prostě riziko nastaveného systému. Na druhou stranu těch dokončených projektů je prostě drtivá většina. Na crowdfundingový systém to podle mě špatné světlo nevrhá, vrhá to špatné světlo na konkrétního autora projektu.

Jiné kickstarerové hry zase dostávají podporu celé roky po svém vydání. Pro Wasteland 2 vyšel zdarma director's cut, Pillars jsou v dnešní verzi prakticky bug-free, k Dreamfall chapters teď vyšel final cut (byť kampaň měla svoje problémy) atd.

Že autor nemá crowdfunding rád z jeho článků přímo čiší, ale občas by trocha objektivity neuškodila :)

+10/0
2.8.2017 16:03
Foto

H58o32n47z35a 71S84r72p 9734273492538

Není to tak, že bych neměl crowdfunding rád, jen myslím, že je potřeba upozorňovat i na případy, kdy to prostě nevyjde.

Jinak fakt, že Pillars jsou dva roky po vydání "prakticky bug-free" a Dreamfall Chapters po třech letech dostaly konečně tu podobu, kterou měly mít již na začátku, na mě moc dojem nedělá.

EA opravili tváře v Mass Effectu: Andromeda již několik dní po vydání a je jim to předhazováno dodnes.

+2/−2
2.8.2017 16:42
Foto

L61u48k41á55š 17N20a49v92a14r33a 2798928511629

Já myslím, že je dobře, že se jim to předhazuje, protože když udělá tak obrovská korporace tak příšernou botu ve hře za víc jak 1000 korun, je to něco úplně jiného, než když v podstatě nezávislé malé studio vydá zabugovanou hru.

Já osobně mám crowdfunding rád, protože bez něj by nevznikla spousta her, které miluji a u kterých trávím hodně času.

+2/0
2.8.2017 20:48

G12a97b37r30i38e36l 51H64o17r59t51e63n 9341469523954

Pěkně hloupé srovnání. Hra ME:A měla rozpočet 40M a vyšla v podobě, která by nezávislé studio s penězi z crowtfundingu nejspíš poslala ke dnu. A jestli si skutečně myslíte, že "oprava" animací začala po vydání a jejich mohutné kritice, tak si hoodně poposedněte - hra měla z hlediska animací v okamžiku vydání identické problémy, jako rok před tím na videích z pre-alpha a už tehdy na kritiku studio jasně řeklo, že je to samozřejmě jen pracovní verze a ve finální verzi bude vše super.

+4/0
2.8.2017 21:11
Foto

H85o60n56z45a 32S47r93p 9984253352738

Já to srovnání použil pouze proto, abych ukázal, že se hrám neměří podle stejného metru.

Na jednu stranu je tu AAA titul jako Mass Effect pranýřován za grafiku, protože je od veliké firmy, která si to měla pohlídat.

A pak tu máme ty hodné nezávislé vývojáře, kteří sice nedodržují termíny, vydávají nehotové hry a to často v úplně jiné podobě, než si fanoušci dopředu zaplatili, jenže se jim to odpouští.

Mimochodem za Pillars jsem dal 899 Kč a bugy byly často takové, že znemožňovaly hru dohrát.

Stejně jako jsme psali o špatných animacích v Mass Effectu, tak budeme psát i o problémech crowdfundingových her. Není v tom rozhodně nic osobního a sám jsem již na několik kampaní přispěl.

+1/0
2.8.2017 23:16

G20a83b64r77i38e94l 71H69o85r44t52e88n 9221119963404

Tak jestli nechápete rozdíl mezi začátečníky, kteří kruciální zkušenosti sbírají za chodu a přesto se jim podaří v obrovské konkurenci uspět, byť to vyžaduje od zákazníků hodně tolerance, a profesionály s dvacetiletou neotřesitelnou pozicí na trhu a megakorporací za prdelí, tak se fakt nemáme o čem bavit.

+1/0
2.8.2017 23:26
Foto

H80o13n52z84a 13S50r17p 9464293462168

Obávám se, že nerozumím. Nechcete přece tvrdit, že lidi jako Tim Shaffer, Keiji Inafune, Ragnar Tornquist nebo lidé z Obsidianu (tedy ti, o jejichž hrách se tu bavíme) jsou začátečníci sbírající zkušenosti, že?

Myslím, že většinu lidí nezajímá jakým způsobem byl vývoj zafinancovaný. Důležitá je jen samotná hra...

+4/0
2.8.2017 23:38

G39a64b13r37i15e12l 61H40o79r52t81e22n 9671629763654

Ano, z hlediska vydávání her jsou to proti EA/Bioware začátečníci, Honzo. A na rozdíl od EA/Bioware i přes zpočátku značně nejistý výsledek vydrželi a nevykašlali se na fanoušky, jak se stalo v případě ME:A.

0/0
3.8.2017 8:16

M61i42r71o43s43l35a16v 23S95t71a50s70t69n76y 7274583916871

Tak rozdíl je samozřejmě v tom, že u her s desetinásobným rozpočtem se následná "údržba" tak nějak očekává. Jde mi hlavně o to, že to je už několikátý článek od vás, ve kterém vidím nějakou formu paušalizovaní ohledně crowdfundingu.

0/0
3.8.2017 8:00
Foto

H41o15n82z17a 47S85r60p 9704263862988

Určitě nepaušalizuji a píšu i o zajímavých kickstarterových projektech. Aktuálně třeba hraji The Long Dark.

Crowdfunding je zajímavá alternativa pro menší projekty, nikoli samospásné řešení.

0/0
3.8.2017 8:46

M90i84r31o35s83l55a13v 56S13t72a14s57t89n41y 7424613896691

Já myslím, že Andromeda má úplně jiné problémy, než nějaké animace obličejů. Navíc to vypadá, že od Andromedy už právě dávají ruce pryč, takže žádné DLC, které by uzavřely některé neukončené linie, hráč má prostě smůlu.

0/0
3.8.2017 7:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.