Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času
Divinity: Original Sin 2
Platforma: PC
Výrobce:
Larian Studios
- Obrovské množství obsahu
- Zajímavý a propracovaný svět
- Systém výroby předmětů i vývoje postavy
- Promakané souboje
- Grafika a zvuk
- Deník je často skoupý na informace
- Velké množství obsahu může i odrazovat
Parádní RPG, které nabízí mamutí porci obsahu, promyšlený svět, strhující soubojový systém i zajímavý příběh. Pokud máte hry na hrdiny rádi, neváhejte.
Přesně taková je Divinity Original Sin 2. Neboří konvence úplně – elfové, trpaslíci a nemrtví jsou tu samozřejmě taky, jen mají občas odchylky od těch „běžných“. Už jen třeba tím, že tady může být hlavní protagonista právě nemrtvý.
Živí ovšem pohled na pochodující kostlivce nesnášejí příliš dobře, někteří místo konverzování rovnou sahají po zbrani. Proto je žádoucí narazit si na hlavu přilbu (na úplném začátku hry ji zdatně zastoupí i obyčejný dřevěný kbelík). Druhou možností je někomu obličej po smrti urvat a obléct si ho přes svoji lebku.
Tím ovšem možnosti a specifika nemrtvých postav v Original Sin 2 stále nekončí. Dalším důležitým rozdílem oproti ostatním obyvatelům zdejšího světa je to, že nemrtví v momentě, kdy jim ubývá zdraví, nemůžou vyzunknout obyčejný léčivý lektvar. Tím by si ještě víc ublížili. Místo toho je jim líp v kaluži jedu nebo s lahvičkou jedu v kapse.
Krvelační elfové mají hlad
Kostliví herní protagonisté mají i další výhodu oproti svým dýchajícím souputníkům. Zvlášť pokud se rozhodnou pro dráhu zloděje. Jejich kostlivé prsty totiž plně zastoupí sadu šperháků a zamčené truhly nebo dveře tak mohou otvírat bez jakéhokoli dalšího nářadí.
Elfové ze světa Rivellonu se zase mohou léčit tím, že pojídají části těl – spolu s porcí jídla tak absorbují i část vzpomínek toho, na kom hodují. A když máte štěstí, jen tak mimochodem se naučí i novou dovednost, na kterou ostatní potřebují příslušný výukový „manuál“.
Vývojáři z Larianu se prostě nebojí odvážných rozhodnutí a servírují nemilosrdný svět, který není příliš pohádkový, spíš si dost půjčuje z temnějších děl fantastiky. Parádní je také mluvení se zvířaty, na které je ovšem třeba příslušný talent.
A jakmile ho máte, můžete se vykecávat s krysami, kraby, veverkami, ale také medvědy nebo krávami. A i když se často dozvíte jen příhodu ze života dotyčného zvířátka, jindy jsou konverzace podstatnější a vedou k úplně novým dobrodružstvím nebo vám alespoň poskytnou návod, jak zdolat překážky ve vaší cestě.
Koneckonců i úkol, který mi zatím v hlavě z celé hry utkvěl nejvíce, mi zadávala kvočna u kurníku. Nechci ho vyzradit celý, takže jen napíšu, že v něm figurují ukradená vajíčka a takzvaní voidwoken, což jsou příšery, se kterými bojujete celou hru. Úkol navíc nemusí skončit odevzdáním zachráněného vejce. Když totiž okolo kurníku poběžíte o něco později, zjistíte, že se tam stalo něco hrozivého. Ale to už opravdu neprozradím.
Kolik že to zabere času?
A podobných úkolů, které se zprvu tváří jako obyčejné přímočaré fantasy klišé, je ve hře pochopitelně víc. Obecně se dá říct, že hra nabízí na dnešní poměry až neskutečné množství obsahu. Zatímco jiné tituly ukáží závěrečné titulky třeba po osmi hodinách, tady to nehrozí.
Po osmi hodinách hraní jsem ještě pořád pobíhal po úvodním ostrově, kam se hráčova parta dostane hned po krátkém entrée na vězeňské lodi. Po nějakých 30 odehraných hodinách jsem stále teprve ve druhé (hodně velké) oblasti a prolézám ji a hledám nové úkoly.
Velkou devizou druhého Original Sin je soubojový systém. Spousta mladších hráčů si asi řekne, že tahové souboje se napínavostí a naléhavostí nikdy nemůžou vyrovnat bitvám v reálném čase, ale já si dovolím nesouhlasit.
Zapal, namoč, otrav
Jistě, ovládat postavy v přesně daném sledu v nekonečně dlouhých tazích není asi takový okamžitý adrenalin jako kosení nepřátel třeba v Counterstriku, ale zdejší souboje nabízejí jiný druh vzrušení jako jsou obrovské taktické možnosti. A také to, že nepřátelé nelevelují spolu s vámi, takže pokud vlezete někam, kde ještě nemáte být, čeká vás opravdu rychlá a nekompromisní smrt.
Největším tahákem soubojů ve hře jsou bezesporu obrovské taktické možnosti, které má hráč k dispozici. O ty se z velké části starají interakce jednotlivých živlů. Jed se dá zapálit (a odpálit), oheň se dá uhasit a vzniklá oblaka páry se dají nabít elektřinou. Kromě toho také blokují výhled lučištníkům.
Jasně, znalci prvního dílu namítnou, že tohle není nic nového, ale mně prostě přišlo, že tady to celé funguje nějak líp a líp to šlape. A i po desítkách hodin mě baví nepřátele nejdřív namočit, pak je omráčit bleskem nebo proměnit na jeden tah ve slušivou ledovou skulpturu.
Nemluvě o tom, že experimentátoři si najdou i ještě vypečenější kombinace než jsou ty zjevné. Třeba přemění silného nepřítele ve slepici a na tu pak začarují kouzlo, které při pohybu způsobuje zranění. Slepice je totiž tak vyděšená ze všech těch blesků a výbuchů, že stále pobíhá kolem. A nepřítel tak může zemřít dřív, než se změní zpátky z drůbeže do své původní podoby.
Vyrob si, co potřebuješ
Podobným rájem je pro hračičky systém výroby předmětů, lektvarů a jiných nezbytností dobrodružného života. Osobně jsem se tady o craftování jen lehce otřel, ale dostalo mě třeba to, že se jakékoli boty dají zkombinovat s hřebíky a už nikdy neuklouznete na ledu a nepřijdete o celé kolo jen kvůli tomu, že jste potupně spadli na zadek.
Hodně podařený je i systém vývoje postavy, který má několik částí a nabízí obrovskou volnost. Takže když zjistíte, že vás nebaví být válečníkem v přední linii, můžete si po úniku z první oblasti v podpalubí své věrné lodi u kouzelného zrcadla dělat, co se vám zlíbí. Klidně se specializovat úplně jinak a stát se kouzelníkem, který to zároveň umí s kuší.
Dalším kladem Divinity Original Sin 2 je grafická prezentace a ozvučení. Hra vypadá opravdu dobře, díky dlouhému early accessu (předběžnému přístupu) je výborně odladěná a běží jako po másle. Jen ten úvodní loading mohl být kratší, ale to je jen malá výtka.
Na velmi vysoké úrovni je i zvukový podkres – ať už jde o namluvení, nebo hudební doprovod. A i přes obří porci obsahu jsem zatím nenarazil na úkol nebo rozhovor, kde by namluvení bylo špatné či dokonce odfláknuté.
Největší výtku mám k deníku, kam se zapisují úkoly a informace. Často se totiž záznamy z nějakého důvodu ani po dokončení úkolu neuzavírají a zápisy jsou navíc občas tak stručné, že se vám může snadno stát, že při pročítání už vlastně nevíte, kam jít nebo komu splněný úkol vlastně odevzdat. Proto doporučuji hojně využívat manuální značky v mapě, spoléhat se jen na ty automatické je velká chyba.
Jako celek je ovšem Original Sin 2 naprosto famózním RPG, které ocení především zkušení, pečliví hráči, kterým nevadí, že na spoustu věcí si musejí přijít sami. Rozhodně je to jasný kandidát minimálně na RPG roku, ne-li adept na úplného vítěze. Jen spolkne opravdu hodně času.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 103 čtenářů
Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou
Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....
Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší
Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou
Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu
Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...
Odpověď Applu na Dooma se jmenovala Marathon. Nyní míří zadarmo na Steam
Zatímco hráči na PC měli počátkem devadesátých let svého Dooma, majitele Macintoshů od Applu si...
Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu
O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...
Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii
Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...
Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole
Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...