Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dojmy z multiplayeru Halo: Reach jsou více než pozitivní

aktualizováno 
Hráli jsme do úplného vyčerpání, vyzkoušeli všechny režimy a nemůžeme se dočkat plné verze.

Halo: Reach

Těžko říci, zda bude Halo: Reach opravdu posledním dílem nejslavnější série stříleček pro Xbox 360, jak se nám vývojáři z Bungie snaží tvrdit. Stejně tak ještě nemůžeme říci, jak bude propracována hra pro jednoho hráče a zda bude povedenější, než nemastné a neslané Halo 3: ODST.

Halo: Reach

Už teď však můžeme s klidným srdcem prohlásit, že Halo: Reach má zaděláno na to, se stát nejlepším multiplayerovým titulem nejen pro Xbox 360, ale pro konzole současné generace vůbec.

Přesto, že jsme si mohli vyzkoušet jen omezenou část multiplayeru, nemohli jsme se od hraní odtrhnout a nevzpomínáme si, kdy naposled jsme u betatestování nějaké konzolové hry tak řádili. No dobře, lžeme. Bylo tomu tak u Halo 3.

Největší novinkou, kterou Halo: Reach v Betě odhalila, jsou povolání, které si každý hráč před teleportem do arény zvolí. Každé z nich má speciální schopnosti, které značně mění hratelnost.

Některé bitvy podle nás nejsou vůbec ohodnoceny adekvátně

Zvěd dokáže rychle běžet, strážce umí vyvolat na chvíli neprůstřelný štít, letec disponuje šikovným jetpackem pro kratší let, stopař může být neviditelný, ostrostřelec disponuje puškou se zaměřovačem, granátník má zase zbraně Halo: Reachtěžkotonážního kalibru a tak dále. Zdaleka to není finální výčet povolání pro lidskou bojovou frakci UNSC, které bude hra obsahovat.

I mimozemská rasa Elite má svá vlastní povolání, která jsou z části podobná těm lidským. Temný zabiják umí například přesně to, co stopař. Najdou se ale i taková, která u lidí nemají obdoby, jako například fanatik se svými prudkými úskoky. Jak u lidí, tak i u mimozemšťanů se časem objeví i vylepšené verze již známých povolání se silnějšími speciálními schopnostmi a zbraněmi.

Halo: ReachPovolání dodávají multiplayeru v Halo: Reach naprosto nový rozměr, protože jejich role je klíčová v každé hře. Záleží přitom na zvolené mapě i druhu hry. Pokud budete například hrát Capture the Flag, při kterém se chcete nepozorovaně připlížit zezadu k nepříteli, bude nejvhodnějším povoláním stopař se svou neviditelností. Naopak při režimu Slayer v několikapatrové úrovni využijete letce s jeho jetpackem.

Další obří novinkou je zbrojnice, kde svou vlastní postavu můžete vybavit nejrůznějšími typy helem a chráničů, které doplní vaše brnění. Budete s nimi rychleji běhat, dále skákat a prodloužíte s nimi i neviditelnost. Koupit je můžete za získané zkušenosti z boje, které se však alespoň v Betě nezískávají úplně snadno. Ke zvýšení vojenské hodnosti je zapotřebí opravdu spousta vyhraných bitev, z nichž některé podle nás nejsou vůbec ohodnoceny adekvátně.

K dispozici byly čtyři mapy z plné hry. Powerhouse je klasickým levelem s technickým zařízením v kopcích, který až příliš nápadně připomíná úroveň High Ground z Halo 3. Možná i proto nás příliš nezaujal, i když se v něm hrají Halo: Reachperfektně snad všechny dostupné herní režimy.

Sword Base je oproti tomu několikapatrovým interiérem se skokánky, které vás vystřelí do výšky. Jednoduchý, ale účelný design nahrává dobré hratelnosti. Nikdy nebudete bloudit a dlouze pátrat po protivních. Boneyard je obřím levelem, ve kterém najdete rozsáhlou továrnu, široké prostranství a spoustu vozidel.

Možnost vypnout hlasy ostatních se při nemalém počtu zpívajících a hekajících pošuků vždy hodí

Podle tvůrců z Bungie to má být jedna z největších multiplayerových úrovní v jakékoliv Halo hře, s čímž můžeme souhlasit. Poslední dostupnou mapou je Overlook, dlouhá travnatá pláň, na které vlastně nic jiného není. Tento level byl totiž k dispozici pouze pro režim ochrany generátoru.

Beta odkrývala všechny své režimy postupně a my jsme si tak mohli vyzkoušet staré známé i úplně nové módy. Slayer se v obyčejné a týmové verzi hraje o něco rychleji a takticky, a to především díky volbě povolání před hrou. Již zmiňovaný režim ochrany generátoru je v principu jednoduchý, ale hraje se velmi dobře. Spartani musí ohlídat tři generátory, které se snaží zničit tým Elitů. Role se později prohodí.

Zajímavou novinkou je o mnoho složitější invaze. V tomto režimu se proti sobě také postaví Eliti a Spartani. Jedni se snaží dobýt pozice, které drží a ochraňuje druhý tým. Za dobytí určitých míst váš tým později získá přístup k novým povoláním i vozidlům. Klání tu trvají opravdu dlouho.

V žádné střílečce z prvního pohledu samozřejmě nesmí chybět režim dobývání vlajek. Jeho variace Stockpile představuje dva týmy, které proti sobě bojují o vlajky, jež musí donést na svou základnu. Vlajky se přitom neobjevují na předem daných stanovištích, ale po celých úrovních. Když držíte vlajku, nemůžete přitom útočit ničím jiným, než jí, a nelze se ani spolehnout na speciální Halo: Reachvlastnosti svého povolání.

Zdaleka nejzábavnějším režimem je Headhunter alias lovec hlav. V něm každý hráč obdrží na začátku lebku, kterou se snaží ostatní získat. Samozřejmě jeho zabitím. S drženou lebkou se hráč pak musí dostat na označené místo, které se každou chvilku mění. Možné je sebrat až pět lebek, ale v tom okamžiku se z váš stane zářící rudý terč pro všechny ostatní hráče.

Halo: Reach přinese i celou řadu nových i vylepšených známých zbraní. Hratelnost obohacuje nůž, s jehož ostřím lze efektně podřezávat nepřátele při útocích zezadu. Devastující granátomet zase potěší svou absolutní palebnou silou.

Povedená předloha
Knižní adaptace her nebývají žádnými literárními veledíly a ani Halo: Zkáza Cíle (v originále Halo: Fall of Reach) jím není. Je to ale slušná zábava, která perfektně rozšířila celé Halo universum. Čtenář se v knize dozvídá o původu programu Spartan II, o tom, jak se z malých dětí stávají ti nejlepší vojáci galaxie, i jak se zrodil Master Chief. Mimochodem, píše se tu, že má zrzavé vlasy. Zbytek knihy pojednává o ochraně planety skupinou Spartanů před nepřátelským Covenantem, který se lidskou kolonii na Reachi snaží zasklít svými mocnými zbraněmi. Doporučujeme jako nenáročnou a zábavnou četbu, ideální do metra.

Halo: ReachMimo lidských zbraní odhalila Beta i výzbroj mimozemského spolčení ras Covenant. Nejvíce nás z nich zaujala jehlicová ostřelovací puškar. Zábavná je i vylepšená verze odpalovače plasmy s užitečným systémem zaměřování. Stačí si hezky podržet nepřítele v hledáčku a pak pustit spoušť. Klasická plasmová pistole má také nový, decentněji vypadající design.

Nebylo by to vývojářské studio Bungie, kdyby jeho členové nepřidali do hry možnost nastavit prakticky úplně všechno. Od ovládání, přes sociální možnosti, kde si můžete zapnout i vypnout hlasy ostatních hráčů, což se při nemalém počtu zpívajících a hekajících pošuků na Xbox Live vždy hodí.

Dokonce Beta obsahovala i kino, do kterého bylo možné nahrávat záznamy vlastního hraní nebo stahovat z internetu videa od ostatních uživatelů. Takovýmto hračkám ve střílečkách příliš neholdujeme, ale fanouškům série Halo, se takováto možnost bude zamlouvat stejně jako minule.

Halo: ReachZ grafického hlediska prošel Halo: Reach oproti předchůdcům lehkým vylepšením. Textury jsou detailnější, animace o krapet hladší a celkově hra vypadá lépe, než Halo 3, ale žádná revoluce ani překvapení se nekoná. Halo: Reach bude na pohled pěknou hrou, ale tím to hasne. Žádná technologická špička to nebude. Škoda.

Půl roku před vydáním nám Halo: Reach ve své multiplayerové Betě učarovalo a už se nemůžeme dočkat na plnou verzi. O kvalitách hry více hráčů v žádném případě nepochybujeme, tak snad i singleplayer bude stát za to. Předlohu má hra více, než slušnou.

Index očekávání: 90%

Autor:


Témata: Galaxie, hračky, nůž, Xbox

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra
ZE ŽIVOTA MÁMY: Když nastane noční(ková) můra

Náš syn oslavil první narozeniny a rozběhla se další velká epizoda v jeho i našem životě. Ta měla mít trvání rok a půl. Abych nastínila situaci. Moje máti, a i ta manželova, jsou staré školy s utkvělou představou, že batole by mělo s první sfouknutou svíčkou odhodit pleny. Proto jsem si téměř každý telefonát vyposlechla (moje máti) nebo v každé druhé textovce dočetla (manželova máti), že bychom se už měli na to „lulání“ zaměřit.



Najdete na iDNES.cz