Dokončení: Na počátku bylo slovo, pak Bůh stvořil id Software

aktualizováno  9:41
Je jen několik vývojářských týmů, které měly na herní svět tak zásadní dopad jako právě id Software.

Historie id Software se začala psát v malé firmičce zvané Softdisk. Primárním zaměřením firmy, ve které se potkávají tři ze čtyř zakladatelů id (John Carmack, John Romero a Tom Hall), nebyla tvorba her. - číst první část

Quake a jeho komunita

Příchod Quake znamenal mnoho změn. Nejmarkantnější z nich se kupodivu netýkala hry samotné, ale její hardwarové náročnosti. Poprvé v historii id Software neběžela hra na všech průměrných strojích. Kdo si chtěl akční novinku zahrát plynule, musel mít výkonnou grafickou kartu a moderní procesor.

Řadu herních kritiků debutní titul nové série příliš neoslnil. Pisálkům nestačil první skutečně trojrozměrný engine, ve kterém bylo možné dívat se do všech stran, ani do té doby neobvyklé hrátky s prostředím. Recenzenti grafiku považovali za špinavou a často vyzdvihovali sprosťáka Duke Nukema.

Mnoho novinářů, ale i hráčů, tehdy podcenilo vývoj technologií. Brzy mělo dojít k masivnímu rozšíření internetu a s ním spojenému vzniku prvních online komunit. A že ta Quakeovská byla zatraceně veliká.

Quake 1

Podobně jako u Dooma, vznikla i pro Quake řada kvalitních hráčských modifikací. Dvě z nich se do her promítají ve větší či menší míře do dnes. Jako první je třeba jmenovat Quakeworld (na kterém ale spolupracovala i část id Software včetně Johna Carmacka). Quakeworld vedl k řadě lig i turnajů a položil tím základy profesionálnímu hraní her.

Tak jako Fleming objevil šťastnou náhodou penicilin, přinesl nechtěný bug světu trickjumping. Díky chybě v kódu umožňoval Quakeworld zrychlovat pohyb skákáním do stran. Chyba vyvolala u hráčů nečekaně pozitivní reakci, a tak id Software do dalších pokračování Quake vždy zakomponoval určitou formu speciálního pohybu. Princip zůstával stejný, ale drobnosti se v jednotlivých dílech měnily.

Druhou zásadní modifikací byl Team Fortress, do dnes nejčastější herní mod vůbec. Existoval nejen pro všechny díly Quake (kromě posledního), ale i pro Unreal, Half-Life nebo Enemy Territory. Teamová hra nabízející několik povolání a soupěřivou kooperaci se společně s Counter-Strikem stala nejúspěšnějším modem všech dob.

Konec jedné éry

Bezstarostné období, kdy bylo hochům z id Software předem jasné, že bude každá další hra nejlepší, nemohlo trvat věčně. Někde ve skrytu duše jistě všichni očekávali, že dříve nebo později přijde konkurence. Srovnatelný soupeř na sebe ale nechal čekat překvapivě dlouho.

Rok 1998 se nenesl ve znamení dalšího bezkonkurenčního úspěchu. Byl to právě ten rok, kdy se id Software mělo naučit dělit o svůj koláč. Objevil se totiž budoucí hlavní rival v podobě Epic Megagames a jejich Unreal. Mnozí dokonce Unreal označili za lepší hru než Quake 2.

To pochopitelně neznamenalo, že by Q2 nebyl hitem a nedočkal se masivní hráčské podpory. Lidé se v tom roce ale rozdělili na dva tábory a při tom už zůstalo. S druhým pokračováním chlapíka, jehož nejlepším kamarádem je raketomet, začali zlí jazykové tvrdit, že už se id Software nesoustředí na hry, ale na samotný engine. Peníze, které během let za licencování společnost utržila, k takovému závěru rozhodně vybízejí.

Král je mrtev, ať žije král

Jestli jednotlivci označovali druhý díl Quake za technologické demo, o Quake 3 to prohlásila i řada herních kritiků. Hra totiž prakticky neobsahovala singleplayer, jen jakési simulace multiplayerových bitev.

Vtip byl v tom, že se vývojářům podařilo dokonale vystihnout dobu, ve které síťové soupeření zažívalo svůj největší boom. V id Software dokázali vytvořit geniální herní koncept, perfektní čistokrevnou akci a nekorunovaného krále akčích her. Třetí Quake byl po mnoho let jednou z hlavních her e-sportu a nemohl chybět na žádném velkém turnaji. Souteží se v něm ostatně dodnes.

Hra ale neslavila úspěch jen u hráčů, po enginu se rozhodla sáhnout i velká řada herních vývojářů a kód Quake 3 se stal výchozím bodem nejednoho budocího hitu. Namátkou jmenujme třeba Medal of Honor nebo Return to Castle Wolfenstein.

Kontroverzní návrat legendy

Carmackův plán vytvořit remake Dooma vyvolal u vývojářského týmu rozporuplné reakce. Mnozí neměli chuť omílat stále stejné formulky. Připravovaný engine nové generace přesvědčil většinu zaměstnanců, nikoliv však dva z majitelů – Adriana Carmacka a Kevina Clouda.

Samotní zaměstnanci nakonec přistoupili k nekompromisním nátlakovým metodám. Buďto měli dostat možnost pracovat na novém dílu Doom nebo být vyhozeni. Po menších konfliktech, které stály jednoho výtvarníka místo, přece jen došlo k dohodě a práce na novém projektu mohly začít.

Doom 3

O čtyři roky později se Doom 3 objevil v obchodech. Hráčská komunita se tehdy rozdělila na dva tábory. Část skalních fanoušků nového Dooma považovala za hru příliš odlišnou, zbytek se u hraní spokojeně děsil. Výsledkem bylo tři a půl milionu prodaných kopií a titul nejprodávanější hry všech dob.

Ticho před bouří

V průběhu let vytvořily různé týmy několik pokračování k původně id hrám. Byly to třeba Return to Castle Wolfenstein, Quake 4 nebo loňský Wolfenstein.

Když pomineme menší tituly pro mobilní telefony (zejména různé rpg variace klasik, například Wolfenstein RPG) a remake Quake 3 jako plugin do webového prohlížeče (www.quakelive.com), nepřišlo id Software několik let s novou hrou.

O to větší naděje hráčská obec vkládá do nového projektu Rage, který byl oficiálně ohlášen v roce 2007. Po třinácti letech má přijít na trh kompletně nový titul, který přinese velké změny. Má být přesným opakem ostatních id her a kromě závodění slibuje také otevřená prostranství plná světla.

První rok údajně vývojáři pracovali na verzi, která nebyla hodná nálepky id Software, práce tedy začaly nanovo. Dosavadní čtyři roky vývoje by v roce 2010 měly začít přinášet první ovoce.

Carmackův tým ale nezapomíná ani na své kořeny a tak se chystá další pokračování Dooma. To má nabídnout temné a úzké koridory plné děsivé atmosféry. Oproti Rage zaměřenému na výkon (strop 60fps), by měl být Doom grafickými orgiemi (limitován na 30fps). Podle Carmackových slov z grafiky nepoznáme, že se jedná o stejný engine.

Hlavní návrhář Tim Willits říká: "Pro nás je to celé o zábavě a tvorbě co možná nejzábavnější hry. Vždy, když během vývoje narazíme na rozhodování mezi realističností a zábavou, zvolíme zábavu. Rádi bychom, aby hráči po dohrání Rage prohlásili: Tahle hra byla zábavná. Strávil jsem s ní skvělý čas."

A přesně v tom duchu se všechny kousky od id Software vždy nesly a snad ještě dlouho ponesou.

Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Zákazník neuspěl s vrácením Falloutu 76, tak alespoň zdemoloval obchod

Fallout 76 – Official Live Action Trailer

Některým lidem se Fallout 76 nelíbí tak moc, že kvůli tomu sáhnou k výtržnostem. Zákazník v pobočce obchodu se hrami...

Manželé musí zaplatit 274 milionů korun za pirátění klasik od Nintenda

Prezentace zábavního parku Nintendo World

Američtí manželé byli za provozování dvou internetových stránek s herními klasikami firmy Nintendo odsouzeni k obrovské...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Velkolepý ceremoniál Game Awards odstartuje ankety o Hře roku

Josef Fares na předávání The Game Awards

Ceny Game Awards platí spolu s anketami D.I.C.E. a GDC za nejprestižnější hlasování o nejlepších hrách roku....

OBRAZEM: Retro PlayStation vás přenese dvacet let zpět. První dojmy

PlayStation Classic

Retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde 3. prosince a obsáhne dvacet předinstalovaných her bez...

Hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví, když máte na výběr?

Assassin's Creed Odyssey

V mnoha hrách nejsou hlavní hrdina nebo hrdinka dány. Pokud máte na výběr, hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví?

Najdete na iDNES.cz