Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dokončení: Na počátku bylo slovo, pak Bůh stvořil id Software

aktualizováno  9:41
Je jen několik vývojářských týmů, které měly na herní svět tak zásadní dopad jako právě id Software.

Historie id Software se začala psát v malé firmičce zvané Softdisk. Primárním zaměřením firmy, ve které se potkávají tři ze čtyř zakladatelů id (John Carmack, John Romero a Tom Hall), nebyla tvorba her. - číst první část

Quake a jeho komunita

Příchod Quake znamenal mnoho změn. Nejmarkantnější z nich se kupodivu netýkala hry samotné, ale její hardwarové náročnosti. Poprvé v historii id Software neběžela hra na všech průměrných strojích. Kdo si chtěl akční novinku zahrát plynule, musel mít výkonnou grafickou kartu a moderní procesor.

Řadu herních kritiků debutní titul nové série příliš neoslnil. Pisálkům nestačil první skutečně trojrozměrný engine, ve kterém bylo možné dívat se do všech stran, ani do té doby neobvyklé hrátky s prostředím. Recenzenti grafiku považovali za špinavou a často vyzdvihovali sprosťáka Duke Nukema.

Mnoho novinářů, ale i hráčů, tehdy podcenilo vývoj technologií. Brzy mělo dojít k masivnímu rozšíření internetu a s ním spojenému vzniku prvních online komunit. A že ta Quakeovská byla zatraceně veliká.

Quake 1

Podobně jako u Dooma, vznikla i pro Quake řada kvalitních hráčských modifikací. Dvě z nich se do her promítají ve větší či menší míře do dnes. Jako první je třeba jmenovat Quakeworld (na kterém ale spolupracovala i část id Software včetně Johna Carmacka). Quakeworld vedl k řadě lig i turnajů a položil tím základy profesionálnímu hraní her.

Tak jako Fleming objevil šťastnou náhodou penicilin, přinesl nechtěný bug světu trickjumping. Díky chybě v kódu umožňoval Quakeworld zrychlovat pohyb skákáním do stran. Chyba vyvolala u hráčů nečekaně pozitivní reakci, a tak id Software do dalších pokračování Quake vždy zakomponoval určitou formu speciálního pohybu. Princip zůstával stejný, ale drobnosti se v jednotlivých dílech měnily.

Druhou zásadní modifikací byl Team Fortress, do dnes nejčastější herní mod vůbec. Existoval nejen pro všechny díly Quake (kromě posledního), ale i pro Unreal, Half-Life nebo Enemy Territory. Teamová hra nabízející několik povolání a soupěřivou kooperaci se společně s Counter-Strikem stala nejúspěšnějším modem všech dob.

Konec jedné éry

Bezstarostné období, kdy bylo hochům z id Software předem jasné, že bude každá další hra nejlepší, nemohlo trvat věčně. Někde ve skrytu duše jistě všichni očekávali, že dříve nebo později přijde konkurence. Srovnatelný soupeř na sebe ale nechal čekat překvapivě dlouho.

Rok 1998 se nenesl ve znamení dalšího bezkonkurenčního úspěchu. Byl to právě ten rok, kdy se id Software mělo naučit dělit o svůj koláč. Objevil se totiž budoucí hlavní rival v podobě Epic Megagames a jejich Unreal. Mnozí dokonce Unreal označili za lepší hru než Quake 2.

To pochopitelně neznamenalo, že by Q2 nebyl hitem a nedočkal se masivní hráčské podpory. Lidé se v tom roce ale rozdělili na dva tábory a při tom už zůstalo. S druhým pokračováním chlapíka, jehož nejlepším kamarádem je raketomet, začali zlí jazykové tvrdit, že už se id Software nesoustředí na hry, ale na samotný engine. Peníze, které během let za licencování společnost utržila, k takovému závěru rozhodně vybízejí.

Král je mrtev, ať žije král

Jestli jednotlivci označovali druhý díl Quake za technologické demo, o Quake 3 to prohlásila i řada herních kritiků. Hra totiž prakticky neobsahovala singleplayer, jen jakési simulace multiplayerových bitev.

Vtip byl v tom, že se vývojářům podařilo dokonale vystihnout dobu, ve které síťové soupeření zažívalo svůj největší boom. V id Software dokázali vytvořit geniální herní koncept, perfektní čistokrevnou akci a nekorunovaného krále akčích her. Třetí Quake byl po mnoho let jednou z hlavních her e-sportu a nemohl chybět na žádném velkém turnaji. Souteží se v něm ostatně dodnes.

Hra ale neslavila úspěch jen u hráčů, po enginu se rozhodla sáhnout i velká řada herních vývojářů a kód Quake 3 se stal výchozím bodem nejednoho budocího hitu. Namátkou jmenujme třeba Medal of Honor nebo Return to Castle Wolfenstein.

Kontroverzní návrat legendy

Carmackův plán vytvořit remake Dooma vyvolal u vývojářského týmu rozporuplné reakce. Mnozí neměli chuť omílat stále stejné formulky. Připravovaný engine nové generace přesvědčil většinu zaměstnanců, nikoliv však dva z majitelů – Adriana Carmacka a Kevina Clouda.

Samotní zaměstnanci nakonec přistoupili k nekompromisním nátlakovým metodám. Buďto měli dostat možnost pracovat na novém dílu Doom nebo být vyhozeni. Po menších konfliktech, které stály jednoho výtvarníka místo, přece jen došlo k dohodě a práce na novém projektu mohly začít.

Doom 3

O čtyři roky později se Doom 3 objevil v obchodech. Hráčská komunita se tehdy rozdělila na dva tábory. Část skalních fanoušků nového Dooma považovala za hru příliš odlišnou, zbytek se u hraní spokojeně děsil. Výsledkem bylo tři a půl milionu prodaných kopií a titul nejprodávanější hry všech dob.

Ticho před bouří

V průběhu let vytvořily různé týmy několik pokračování k původně id hrám. Byly to třeba Return to Castle Wolfenstein, Quake 4 nebo loňský Wolfenstein.

Když pomineme menší tituly pro mobilní telefony (zejména různé rpg variace klasik, například Wolfenstein RPG) a remake Quake 3 jako plugin do webového prohlížeče (www.quakelive.com), nepřišlo id Software několik let s novou hrou.

O to větší naděje hráčská obec vkládá do nového projektu Rage, který byl oficiálně ohlášen v roce 2007. Po třinácti letech má přijít na trh kompletně nový titul, který přinese velké změny. Má být přesným opakem ostatních id her a kromě závodění slibuje také otevřená prostranství plná světla.

První rok údajně vývojáři pracovali na verzi, která nebyla hodná nálepky id Software, práce tedy začaly nanovo. Dosavadní čtyři roky vývoje by v roce 2010 měly začít přinášet první ovoce.

Carmackův tým ale nezapomíná ani na své kořeny a tak se chystá další pokračování Dooma. To má nabídnout temné a úzké koridory plné děsivé atmosféry. Oproti Rage zaměřenému na výkon (strop 60fps), by měl být Doom grafickými orgiemi (limitován na 30fps). Podle Carmackových slov z grafiky nepoznáme, že se jedná o stejný engine.

Hlavní návrhář Tim Willits říká: "Pro nás je to celé o zábavě a tvorbě co možná nejzábavnější hry. Vždy, když během vývoje narazíme na rozhodování mezi realističností a zábavou, zvolíme zábavu. Rádi bychom, aby hráči po dohrání Rage prohlásili: Tahle hra byla zábavná. Strávil jsem s ní skvělý čas."

A přesně v tom duchu se všechny kousky od id Software vždy nesly a snad ještě dlouho ponesou.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Která herní melodie je vaše nejoblíbenější?

Life is Strange

Na rozdíl od grafiky bývá herní hudba v recenzích většinou opomíjena, přitom snese i ta nejpřísnější měřítka kvality....

KOMENTÁŘ: Filmy podle her jsou stále v kurzu. Mají však cenu?

Film Tomb Raider

Filmové adaptace slavných videoher skončily v drtivé většině neúspěchem. Bohužel i těch pár výjimek patří do kategorie...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Najdete na iDNES.cz