Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dokončení: Na počátku bylo slovo, pak Bůh stvořil id Software

aktualizováno  9:41
Je jen několik vývojářských týmů, které měly na herní svět tak zásadní dopad jako právě id Software.

Historie id Software se začala psát v malé firmičce zvané Softdisk. Primárním zaměřením firmy, ve které se potkávají tři ze čtyř zakladatelů id (John Carmack, John Romero a Tom Hall), nebyla tvorba her. - číst první část

Quake a jeho komunita

Příchod Quake znamenal mnoho změn. Nejmarkantnější z nich se kupodivu netýkala hry samotné, ale její hardwarové náročnosti. Poprvé v historii id Software neběžela hra na všech průměrných strojích. Kdo si chtěl akční novinku zahrát plynule, musel mít výkonnou grafickou kartu a moderní procesor.

Řadu herních kritiků debutní titul nové série příliš neoslnil. Pisálkům nestačil první skutečně trojrozměrný engine, ve kterém bylo možné dívat se do všech stran, ani do té doby neobvyklé hrátky s prostředím. Recenzenti grafiku považovali za špinavou a často vyzdvihovali sprosťáka Duke Nukema.

Mnoho novinářů, ale i hráčů, tehdy podcenilo vývoj technologií. Brzy mělo dojít k masivnímu rozšíření internetu a s ním spojenému vzniku prvních online komunit. A že ta Quakeovská byla zatraceně veliká.

Quake 1

Podobně jako u Dooma, vznikla i pro Quake řada kvalitních hráčských modifikací. Dvě z nich se do her promítají ve větší či menší míře do dnes. Jako první je třeba jmenovat Quakeworld (na kterém ale spolupracovala i část id Software včetně Johna Carmacka). Quakeworld vedl k řadě lig i turnajů a položil tím základy profesionálnímu hraní her.

Tak jako Fleming objevil šťastnou náhodou penicilin, přinesl nechtěný bug světu trickjumping. Díky chybě v kódu umožňoval Quakeworld zrychlovat pohyb skákáním do stran. Chyba vyvolala u hráčů nečekaně pozitivní reakci, a tak id Software do dalších pokračování Quake vždy zakomponoval určitou formu speciálního pohybu. Princip zůstával stejný, ale drobnosti se v jednotlivých dílech měnily.

Druhou zásadní modifikací byl Team Fortress, do dnes nejčastější herní mod vůbec. Existoval nejen pro všechny díly Quake (kromě posledního), ale i pro Unreal, Half-Life nebo Enemy Territory. Teamová hra nabízející několik povolání a soupěřivou kooperaci se společně s Counter-Strikem stala nejúspěšnějším modem všech dob.

Konec jedné éry

Bezstarostné období, kdy bylo hochům z id Software předem jasné, že bude každá další hra nejlepší, nemohlo trvat věčně. Někde ve skrytu duše jistě všichni očekávali, že dříve nebo později přijde konkurence. Srovnatelný soupeř na sebe ale nechal čekat překvapivě dlouho.

Rok 1998 se nenesl ve znamení dalšího bezkonkurenčního úspěchu. Byl to právě ten rok, kdy se id Software mělo naučit dělit o svůj koláč. Objevil se totiž budoucí hlavní rival v podobě Epic Megagames a jejich Unreal. Mnozí dokonce Unreal označili za lepší hru než Quake 2.

To pochopitelně neznamenalo, že by Q2 nebyl hitem a nedočkal se masivní hráčské podpory. Lidé se v tom roce ale rozdělili na dva tábory a při tom už zůstalo. S druhým pokračováním chlapíka, jehož nejlepším kamarádem je raketomet, začali zlí jazykové tvrdit, že už se id Software nesoustředí na hry, ale na samotný engine. Peníze, které během let za licencování společnost utržila, k takovému závěru rozhodně vybízejí.

Král je mrtev, ať žije král

Jestli jednotlivci označovali druhý díl Quake za technologické demo, o Quake 3 to prohlásila i řada herních kritiků. Hra totiž prakticky neobsahovala singleplayer, jen jakési simulace multiplayerových bitev.

Vtip byl v tom, že se vývojářům podařilo dokonale vystihnout dobu, ve které síťové soupeření zažívalo svůj největší boom. V id Software dokázali vytvořit geniální herní koncept, perfektní čistokrevnou akci a nekorunovaného krále akčích her. Třetí Quake byl po mnoho let jednou z hlavních her e-sportu a nemohl chybět na žádném velkém turnaji. Souteží se v něm ostatně dodnes.

Hra ale neslavila úspěch jen u hráčů, po enginu se rozhodla sáhnout i velká řada herních vývojářů a kód Quake 3 se stal výchozím bodem nejednoho budocího hitu. Namátkou jmenujme třeba Medal of Honor nebo Return to Castle Wolfenstein.

Kontroverzní návrat legendy

Carmackův plán vytvořit remake Dooma vyvolal u vývojářského týmu rozporuplné reakce. Mnozí neměli chuť omílat stále stejné formulky. Připravovaný engine nové generace přesvědčil většinu zaměstnanců, nikoliv však dva z majitelů – Adriana Carmacka a Kevina Clouda.

Samotní zaměstnanci nakonec přistoupili k nekompromisním nátlakovým metodám. Buďto měli dostat možnost pracovat na novém dílu Doom nebo být vyhozeni. Po menších konfliktech, které stály jednoho výtvarníka místo, přece jen došlo k dohodě a práce na novém projektu mohly začít.

Doom 3

O čtyři roky později se Doom 3 objevil v obchodech. Hráčská komunita se tehdy rozdělila na dva tábory. Část skalních fanoušků nového Dooma považovala za hru příliš odlišnou, zbytek se u hraní spokojeně děsil. Výsledkem bylo tři a půl milionu prodaných kopií a titul nejprodávanější hry všech dob.

Ticho před bouří

V průběhu let vytvořily různé týmy několik pokračování k původně id hrám. Byly to třeba Return to Castle Wolfenstein, Quake 4 nebo loňský Wolfenstein.

Když pomineme menší tituly pro mobilní telefony (zejména různé rpg variace klasik, například Wolfenstein RPG) a remake Quake 3 jako plugin do webového prohlížeče (www.quakelive.com), nepřišlo id Software několik let s novou hrou.

O to větší naděje hráčská obec vkládá do nového projektu Rage, který byl oficiálně ohlášen v roce 2007. Po třinácti letech má přijít na trh kompletně nový titul, který přinese velké změny. Má být přesným opakem ostatních id her a kromě závodění slibuje také otevřená prostranství plná světla.

První rok údajně vývojáři pracovali na verzi, která nebyla hodná nálepky id Software, práce tedy začaly nanovo. Dosavadní čtyři roky vývoje by v roce 2010 měly začít přinášet první ovoce.

Carmackův tým ale nezapomíná ani na své kořeny a tak se chystá další pokračování Dooma. To má nabídnout temné a úzké koridory plné děsivé atmosféry. Oproti Rage zaměřenému na výkon (strop 60fps), by měl být Doom grafickými orgiemi (limitován na 30fps). Podle Carmackových slov z grafiky nepoznáme, že se jedná o stejný engine.

Hlavní návrhář Tim Willits říká: "Pro nás je to celé o zábavě a tvorbě co možná nejzábavnější hry. Vždy, když během vývoje narazíme na rozhodování mezi realističností a zábavou, zvolíme zábavu. Rádi bychom, aby hráči po dohrání Rage prohlásili: Tahle hra byla zábavná. Strávil jsem s ní skvělý čas."

A přesně v tom duchu se všechny kousky od id Software vždy nesly a snad ještě dlouho ponesou.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...