Nebudeme si nic namlouvat a rovnou na rovinu prohlásíme, že DOOM 3 minulý rok svůj velkolepý souboj s Half-Life 2 prohrál, tedy minimálně první kolo, jelikož, jak se povede enginům obou her je prozatím ve hvězdách. ID Software svůj titul sice do ringu vpustil jako první, ale již některé pesimističtější recenze, které zcela neočekávaně nešly přes 90% naznačovaly, že nejde o zas až tak dokonalé dílo, což mnohem lépe hodnocený výtvor Valve jedině potvrdil. Více než o co jiného jde však především o otázku vkusu, osobně si myslím, že obě hry mají něco do sebe a skvělý příběh a fyziku HL 2 bych rozhodně nestavěl nad hustou doomovskou atmosféru. Faktem však je, že prodeje DOOMa 3 teprve nedávno přesáhly jeden milion kusů, přičemž očekávání byla přeci jen o třídu výše. Vývoji datadisku to naštěstí nezabránilo a jak už je u titulů iD Software zvykem, postará se o něj externí tým – Nerve Software, jenž se zasloužil o povedený multiplayerový part v Return to Castle Wolfenstein.
Přestože se opět vžijeme do bezejmenného charakteru, nepůjde již o ostříleného mariňáka, nýbrž do jednoho z inženýrů.
Ressurection of Evil, jak zní podtitul datadisku, by měl na původní hru navazovat zhruba s dvou ročním odstupem. UAC zakryla široké veřejnosti vše, co se stalo na Marsu a vymyslela si historku s nesprávně fungujícím reaktorem, který měl celou tu paseku způsobit. Všechny operace a projekty na rudé planetě byly zrušeny, ale satelity pro jistotu Mars neustále monitorovaly. A jak se ukázalo, rozhodně ne zbytečně. Z planety byl zachycen podezřelý signál a vzhledem k předchozím, neblahým zkušenostem je rozhodnuto o sestavení týmu, který dostane jasný úkol – prozkoumat podezřelé záležitosti. Přestože se opět vžijeme do bezejmenného charakteru, nepůjde již o ostříleného mariňáka, nýbrž o jednoho z inženýrů pracujících v týmu pod vedením doktorky Elizabeth McNeilové, která patřila k Bertrugerově (hlavní padouch DOOMa 3) výzkumné skupině, ovšem byla ještě před „velkým průšvihem“ poslána domů, jelikož pojala podezření na nekalé aktivity, jež se nakonec ukázaly býti krutě pravdivými. V původním příběhu jsme se s Elizabeth mohli díky četným emailům a zprávám zprostředkovaně seznámit. Byla to právě ona, kdo přivolal agenty Swanna a Campbella, aby vše náležitě prozkoumali. Bylo však již pozdě.Jestliže jste dohráli DOOM 3, jistě víte, že nemohl končit otevřenějším koncem, na který Ressurection of Evil také celkem striktně navazuje. Po příletu na Mars se váš tým vydává za signálem, který ho dovede až do dobře známé prohlubně pojmenované Site 1, kde byly objeveny pozůstatky po prastaré civilizace a kam jste se ke konci „trojky“ také dostali. Právě zde zjistíte, že záření pochází ze zvláštního artefaktu, po jehož uchopení se roztáčejí kolesa datadiskového příběhu. Brzy pochopíte, že brána mezi Marsem a peklem byla znovu otevřena a záhy se dozvíte, komu vlastně onen artefakt patřil – totiž samotnému peklu, jemuž nyní šéfuje Dr. Bertruger, který udělá vše, aby ho získal nazpět. Abyste si uvědomili skutečnou hodnotu této věcičky, musíme si pomoci historkou od samotných tvůrců. Zatímco dobře známá Soul Cube byla spásnou zbraní zmíněné antické civilizace proti silám pekla, je nalezený a dosud nepojmenovaný artefakt náležitou odpovědí pekelníků – jde o ultimátní zbraň a peklo v čele s Bertrugerem ji chce zpět.
Bertruger na vás pošle celkem tři mocné démony známé jako „lovce“, kteří společně s artefaktem utvoří kostru hry. Hra bude s lovci svázána mnohem více, než si po zkušenostech s originální hrou dokážete představit. V ní by tyto nestvůry představovaly asi jen obyčejné bossy, zde však, vedle této elementární role disponují ještě zvláštními silami a schopnostmi, které si po jejich zničení můžete přisvojit. Ptáte se jak? Inu, v tom má prsty opět artefakt, který takovou mocí disponuje. Peklo si tak na sebe vlastně vysláním svých třech nejmocnějších bojovníků zároveň ušilo i solidní bič. Tak kupříkladu, první „Hunter“ disponuje schopností „Hell Time“, tedy zpomalením všeho kolem, kromě vás samozřejmě. Nabízí se zde paralela s Max Paynem a jeho bullet-timem a skutečně není daleko od pravdy, ovšem, pokud si vzpomínáte, i v samotném DOOMovi 3 se čas od času, vlastně snad jen jednou či dvakrát za hru, objevila serepetička zvaná „Berserk“, která měla v podstatě tu samou funkci a byla fakt dost cool. Díky „Hell Time“ se nám dostane neuvěřitelné volnosti v konání – po určitou, celkem logicky omezenou dobu, si budeme moci dělat takřka vše, co se nám zachce. Co byste řekli například na tanec mezi tentokrát mnohem rychlejšími firebally nebo vychutnávku v podobě hezky zblízka rozstřeleného tělíčka démona. Ovšem tahle serepetička nebude sloužit pouze k jednoduššímu a prožitkovějšímu zabíjení, nýbrž bude nezbytná i pro některé puzzly. Ano, hádanek, toho v sérii tolik nedostatkového zboží, si zde užijeme více, než kdy jindy. Ne, nebojte, nepůjde o žádné vařiče šedé kůry mozkové, spíše takové bleskovky vyžadující jistý důvtip. Svižná dynamika hry by jimi neměla být narušena a to je hlavní.
Jako snad každý datadisk, přinese i Ressurection of Evil patřičnou porci přidaných hodnot. Mezi nepřáteli jde především o Vulgara, což je jakýsi vylepšený a rychlejší imp s projektilovou zbraní. The Forgotten je zase speciální varianta létajících lebek Lost Souls. Pokud potkáte Bruisera, rozhodně vám do smíchu nebude, jelikož půjde o pěkně tuhé monstrum. Těšit se pak také můžeme na nové, především silnější, zombie. Co se týče zbraní, prim bude zřejmě hrát dvouhlavňová brokovnice, která v originálu docela trestuhodně scházela, vždyť jde o bezmála kultovní kvér. Setkáte se s ní poměrně brzy ve hře, když vám ji po nedobrovolné smrti přenechá jistý Sarge. Náboje využívá samozřejmě stejné jako klasické brokárna.
Jako poslední jsme si nechali třešničku na dortu v podobě Ionized Plasma Levitatoru, což je nicneříkající název, pročež se pro stejnou věc užívá spíše pojmenování Grabber. A o co že půjde? Vzpomínáte si na Half-Life 2 a jeho Gravity Gun? Inu, Grabber je tak trochu opičárna a má zhruba stejné funkce. Dá vám možnost uchopit nejrůznější objekty, posouvat jimi, umisťovat je dle vlastních představ a hlavně je používat i jako prostředky k zabíjení. Pokud však chtějí autoři Grabbera ve hře slušně uchytit, musí notně vylepšit celý fyzikální systém, který byl v původní hře docela žalostný. Ač jsme nakousli jistou inspiraci Half-Lifem 2, nebyla to tak docela pravda. Autoři se samozřejmě jakémukoliv srovnávání či nařčení z kopírování brání a tvrdí, že Grabbera měli ve hře již několik let jako užitečnou věcičku pro jednodušší designování levelů. Do samotné hry se však nikdy nedostal, jelikož porce zbraní byla dostatečná. Datadisk je však pro Grabbera přímo ideální platformou k předvedení všech těch skvělých kousků.
Zatímco dobře známá Soul Cube byla spásnou zbraní zmíněné antické civilizace proti silám pekla, je nalezený a dosud nepojmenovaný artefakt náležitou odpovědí pekelníků – jde o ultimátní zbraň a peklo v čele s Bertrugerem ji chce zpět.
I multiplayer se má dočkat výrazného zlepšením, ačkoliv opět nepůjde o kdovíco. Počet hráčů se oficiálně zvedne ze čtyř na osm a zahrát bychom si měli na čtyřech nových a propracovaných mapách. Tvůrci najali další externí studio a sice Threewave Software, aby připravili nový Capture the Flag modus, který patří k nejoblíbenějším a uchytí se jistě i v DOOMovi 3. Otázkou však zůstává, zda se ve hře více hráčů objeví i Grabber. Vývojáři tvrdí, že tu šance je, tak uvidíme. Výraznější změny v grafice můžeme čekat asi jen těžko, jelikož původní DOOM 3 patří pořád na špičku. Samozřejmě, že přibudou nějaké ty detaily a snad se bude i více optimalizovat, ale jak říkám – po této stránce nečekejte zázraky, vždyť jde jen o datadisk postavený na stejném enginu.DOOM 3: Ressurection of Evil bude datadiskem k jedné z nejlepších akcí současnosti, tudíž má i skvělé předpoklady získat stejný status právě mezi datadisky. A zveřejněné informace tomu jedině nasvědčují. Trochu větší důraz by měl být kladen na příběh, který si projdeme v roli inženýra (i zde můžeme vidět paralelu s HL 2) s mocným artefaktem, jenž nám propůjčí skvělé schopnosti. Nášupu se dočkáme i co se monster a zbraní týče, mezi nimiž jasně vyčnívá fyzikálně založený Grabber a atmosféra hry by měla být jedině hustší, vždyť se budeme pohybovat výhradně v pekle nebo lokaích jemu nápadně podobných. Komu se DOOM 3 líbil, nebude mít co řešit. Ale kdy? To je pro tituly iD Software příznačná otázka. Ovšem jelikož jde o datadisk a pracuje se na něm již pěkných pár měsíců, nemělo by to trvat dlouho a budeme si ho moci vychutnat.
Index očekávání: 90%