Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doom III a grafické karty

  12:00aktualizováno  11:31
Srdce všech příznivců firmy ATI jistě plesá při pomyšlení, že si John Carmack vybral pro prezentaci Doomu III na výstavě E3 grafickou kartu příští generace právě od tohoto výrobce. Co ho k tomu vedlo a jak poběží nový Doom na současných grafických kartách, to už se dozvíte uvnitř článku.

Doom III bude nepochybně bomba
Těžko bychom asi hledali příznivce 3D akčních her (a nejen jich), kteří by nebyli eminentně zvědavi na blížící se Doom III – stačí se ostatně podívat na zájem, který čtenáři BonusWebu projevili o reportáž našeho redaktora Petra Proška z uzavřeného promítání této hry na nedávno skončené výstavě Electronics Entertainment Expo (E3). Společnosti vyrábějící grafické čipy bedlivě sledují nové hry od firmy id Software a snaží se, aby jejich produkty podávaly v enginech těchto her co nejlepší výkon. Není divu: popularita quakovských enginů, které byly použity v dlouhé řadě velmi úspěšných počítačových her (namátkou jmenujme dnes již klasické počiny jako Heretic, Hexen, Half-Life nebo Return to Castle Wolfenstein) je velmi vysoká. id Software byl průkopníkem v oblasti licencování grafických enginů a nyní má samozřejmě přednostní přístup k informacím o tom, co který výrobce čipů vyvíjí, a k prvním funkčním vzorkům grafických karet.

ATI z čistého nebe náhle zabodovalo
Předváděčka Doomu III na E3 byla zdánlivě drobnou, leč ve skutečnosti významnou výhrou kanadské společnosti ATI: herní extáze byla totiž demonstrována na nové generaci jejího grafického čipu (na trhu se objeví na podzim) a titán jménem NVIDIA přišel zkrátka. John Carmack, hlavní vývojář a spoluzakladatel id Softwaru, který je odpovědný za hluboké vnitřnosti enginů idu, se k tomu vyjádřil lapidárně: „Hardware nové generace od ATI má ideální množinu vlastností pro engine Doomu III a momentálně je tou nejrychlejší platformou, na které můžeme hru předvádět.“. Marketingové oddělení ATI samozřejmě nezaváhalo a přineslo na toto téma ihned tiskovou zprávu.

Mimochodem, o výše zmíněném předvádění Carmack dodatečně prohlásil: „Na E3 jsme to trochu zvorali – Doom III měl běžet ve vysoké kvalitě (nekomprimované textury, anizotropické filtrování), ale měli jsme první den nějaké potíže, tak jsme zkusili nastavit střední kvalitu. Problémy zmizely, tak jsme to už nechali a neriskovali přepínání zpátky do vysoké kvality.“

Doom III

To, že volba padla na ATI, vyvolalo na krátkou dobu intenzivní diskuse: bude nový čip ATI skutečně rychlejší než chystané dítko NVIDIE, anebo neměl Carmack v době E3 k dispozici dostatečně funkční prototyp nástupce GeForce4 Ti? Odpověď přišla záhy přímo od Johna Carmacka: „Karta od ATI byla porovnávána s velmi rychlou GeForce4. Nemělo by být překvapivé, že karta příští generace je rychlejší než karta současné generace. Zajímavé by bylo porovnat karty příští generace (a jejich ovladače) od obou dodavatelů, až budou ve výrobě. Všichni, kdo teď pracují na Doomu, používají karty GeForce4 Ti, a pokud si dneska chce někdo koupit novou grafickou kartu, doporučím mu právě tohle.“

Co si počneme s našimi kartami?
Zajímavé bylo i porovnání grafických karet z hlediska jejich vhodnosti pro Doom III, které Carmack provedl v rozhovoru pro webzin GameSpy. O chystaných čipech NVIDIE a ATI sice nechtěl kvůli podepsaným smlouvám o utajení mluvit, ale o současných kartách se vyjádřil velmi jasně:

„Stále si myslím, že obecně je GeForce4 Ti ta nejlepší karta, kterou si teď můžete koupit. Je velmi rychlá a má vynikající ovladače. Budeme-li brát v úvahu specifikace, měl by být Radeon 8500 v Doomu rychlejší než GeForce4, v praxi však GeForce4 běží díky své vysoce efektivní implementaci rychleji. Kvalita ovladačů ATI je stále na hony vzdálena kvalitě ovladačů NVIDIE, takže bych trochu váhal používat čipy ATI jako naší primární vývojovou platformu. GeForce4 MX je velmi rychlá karta pro současné hry, ale pro Doom se hodí méně, protože má menší počet texturovacích jednotek a scházejí jí vertex shadery. Pokud budou zapnuty všechny grafické efekty, bude na pomalém procesoru GeForce3 rychlejší než GeForce4 MX, protože vykoná nějakou práci za procesor. Na systémech s rychlým procesorem může být GeForce4 MX rychlejší. GeForce2 se 128bitovou sběrnicí a pamětí DDR bude rychlejší než Radeon 7500, a to opět díky kvalitní nízkoúrovňové implementaci. Nejslabšími možnými kartami budou GeForce a Radeony s 64bitovou sběrnicí a pamětí SDR, na kterých už ovšem půjde Doom hrát jen v rozlišení 320x240 nebo podobném.“

Řekl bych, že ty nároky nejsou zdaleka tak krvavé – zdá se, že i majitelé relativně levných karet jako GeForce4 Ti 4200 nebo GeForce3 by si mohli užít dostatečně vysokého množství grafických efektů a detailů. Budeme si ovšem muset ještě „trochu“ počkat – Doom III je ohlášen až na rok 2003.

Zdroje: GameSpy, ShackNews, MSNBC, NVNews, ATI

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz