Bioware se bez sebemenšího zaváhání dá zařadit mezi nejrespektovanější a objektivně nejlepší herní studia současnosti. Jelikož mají takto výsostné postavení, nemusí se kdovíjak přizpůsobovat davům a zjednodušovat své hry, ba právě naopak – mají značný prostor pro tvoření těch nejlepších RPG her a dokonale ho využívají. Jejich nejnovějším projektem je Dragon Age, prvně prezentované na výstavě E3. A jak to tak vypadá, Bioware nehodlají ustoupit ze svého standardu geniálních her a tentokrát si dost možná vzali největší sousto vůbec. Těžko pochybovat, že se jim výsledek jako vždy podaří, ovšem jistě jste zvědaví na to, co na nás tito borci chystají a prostřednictvím tohoto článku se to dozajista dozvíte.
Hned na počátku dost možná fanoušky her od Bioware šokujeme. Vždyť, kdo by si byl pomyslel, že tato společnost nepoužije jako základní platformu Dungeon and Dragons jako tomu bylo v Baldurs Gate nebo D20 známé z Knights of the Old Republic. Dragon Age nebude dalším výletem do těchto světů, podle autorů se jich hráči dostatečně nabažili a je čas k tvorbě něčeho nového. Zní to bezesporu zajímavě, jistě se také ptáte, odkud si hra bere inspiraci. Odpověď je jednoduchá. Tvůrci nabrali takových zkušeností, že se stejně jako v případě X-BOXové Jade Empire, rozhodli vytvořit vlastní, neokoukaný a originální svět, který by hráčům dokázal zprostředkovat nové, nenahraditelné zážitky. „Jde o přirozeného pokračovatele všech našich her, od Baldurs Gate, až po SW: KotOR a obsáhne z nich jen to nejlepší“, tvrdí Ray Muzyka. Bojíte-li se o jeho kvalitu, nemáte proč, jelikož podle toho, co jsme měli možnost vidět a slyšet, vypadá vše v naprostém pořádku. Herní prostředí bude pocházet opět z žánru fantasy, i když ne úplně přesně z jeho mutace, jakou známe ze stovek dalších her. Tento neotřelý svět nenabídne trpaslíky, elfy, ani půlčíky. Avšak není se proč strachovat, jiné rasy tyto bohatě nahradí, navíc autoři slibují, že se zas až tak strašně neodkloní a nové národy budou víceméně vycházet z těch starých. Půjde tak spíše o příjemnou evoluci, než drastickou revoluci, která by mnoho hráčů spíše odradila, než přitáhla. Přeci jen, Tolkienův odkaz je dnes až příliš silný, tudíž se nedá jen tak přecházet.
„Jde o přirozeného pokračovatele všech našich her, od Baldurs Gate, až po SW: KotOR a obsáhne z nich jen to nejlepší“, tvrdí Ray Muzyka.
|
Hlavní designer Ray Muzyka tvrdí, že nechtěli vykrádat již známá díla, avšak přiznává nabrání jisté esenciální inspirace, jež byla následně proměněna i vyšperkována. Přestože zatím není nic jisté, podařilo se nám zjistit, že co se týče klasických povolání, neměli bychom očekávat výrazné změny. V tomto případě na nás totiž opět vybafne tradiční sebranka složená z válečníků, mágů, kleriků, paladinů, hraničářů atd. Bioware se snaží spolupracovat s hráčskou komunitou, a to v dosud nevídané míře. Je to ostatně logické, při vytváření nového světa, na jehož bázi jistě nepoběží jen Dragon Age, je třeba brát zřetel na všemožné detaily. Proto jsou hráči dotazováni, jaká povolání či rasy preferují a na vývoji hry se tak významně podílí. Na E3 nám byla představena jedna kompletně nová rasa, jichž by celkem mělo být více. Jde o podivné, zatím bezejmenné, bytosti s rohy na rukou, kteří se svým vzezřením blíží starodávným ještěrům, chcete-li drakům. A podle všeho si za tato monumentální stvoření budeme moci zahrát. Doufejme však , že se tyto bestie podaří do virtuální podoby převést lépe než v Horizons, kde jsou díky nesmyslně sraženým vlastnostem spíše do počtu, než k čemukoliv jinému.
Bioware jsou známí svým intenzivním výzkumem a průzkumem, když tvoří nebo dosud jen upravují světy. Stejně jako ve všech svých předchozích projektech se i u Dragon Age snaží připravit silný a bohatý zážitek. O příběhu se autorům vůbec nechce mluvit, říkají jen, že něco podobného se jen tak nevidí. Podle všeho se story svou epičností bude blížit Knights of the Old Republic, ovšem na rozdíl od něj nabídne hráčům mnohem větší rozmach a volnost. Dragon Age je jednoduše nepovede tak za ručičku. Je nesmírně těžké vytvořit intenzivní a plynoucí příběh, když se hráč kdykoliv může na několik hodin zastavit a začít si plnit vedlejší zakázky. Ale přesně to je cílem této hry a pokud se povede jen tato kvalitním pozadím okořeněná komplexnost, máme se na co těšit. Puntičkářství autorů jde vskutku až do krajních mezí, posuďte sami. Rozhodli se pro hru vytvořit vlastní kultury jednotlivých národů a některé z nich mají údajně již hotové. Přestože je na ně, jako na značnou část informací, uvaleno embargo, víme, že se o nich budeme dozvídat prostřednictvím bohatých knih, které nenabídnou jen detailní popisy, ale i příběhy, jež nás poučí o dávných hrdinech tohoto unikátního světa. A co teprve informace, jež nám prozrazuje angažování několika lingvistů, kteří se mají postarat o vytvoření zcela nových jazyků. No řekněte, není to paráda? Vše je připravováno s jediným cílem – co možná nejvíce vtáhnout hráče do hlubin světa, nejlépe tak, aby se odtrhnul až po nějakých sto hodinách. To je zhruba čas, jenž bude třeba k dokončení hlavní dějové linky a přiměřeného množství vedlejších questů. Minimální doba pro dokončení je stanovena na solidních padesát hodin. Tato čísla sice nejsou na RPG kdovíjaká, ostatně podívejte se na Morrowind, ale Dragon Age nám nabídne i příjemnou znovuhratelnost, kdy právě v novém světě bude i po několikátém zahrání co objevovat.
Puntičkářství autorů jde vskutku až do krajních mezí, posuďte sami. Rozhodli se pro hru vytvořit vlastní kultury jednotlivých národů a některé z nich mají údajně již hotové.
|
Na E3 bylo prezentováno velice povedené demo, které začíná překrásným přeletem přes bojiště, ne nepodobné největším bitvám z Pána Prstenů s desítkami tisíc bojovníků. Všichni se melou pod můstkem, na němž prochází naši dva hrdinové, jakýsi barbar a kněžku připomínající postava. V okamžiku kamera zoomuje na ně, až se nám dostanou do pohledu třetí osoby s možností zvolit i ptačí perspektivu pro větší přehled. Postavy při bližším prozkoumání vypadají skvěle, jsou složené z tisíců polygonů a reagují na okolní prostředí. Například monumentální stavby v nich vyvolají zájem, který jim poznáte na tváři a s největší pravděpodobností se vytasí s nějakou tou hláškou. Je také pěkné sledovat, jak se barbar vystraší, když se proti němu v dungeonu vyřítí hejno neškodných netopýrů. Charaktery rovněž využívají motion-capture technologie, která se projeví především při bojích, jež by měly podobně jako v Baldurs Gate probíhat realtimovým způsobem s možností pauzy pro větší taktickou variabilitu. Svět působí uceleným dojmem a nezaregistrovali jsme žádnou takzvanou „pěst na oko“.
Hodně se očekává od multiplayeru a Ray se nechal slyšet, že můžeme čekat stejnou, ne-li větší podporu jako v případě Neverwinter Nights, což je určitě pozitivní zprávou, jelikož právě tento titul patří po internetu k nejhranějším RPG, nepočítáme-li jejich MMO odrůdy. Můžeme očekávat multiplayerovou kampaň, jíž projdeme v kooperativním módu. Ta by měla být v podstatě shodná s tou singleplayerovou, avšak nebude bržděna cut-scénami. Bioware navíc připravují další, originální, nápady a se značnou pravděpodobností se nevyhneme tunám fandovských modů.
Dohromady tak Dragon Age vypadá na skvělý RPG zážitek, s nímž se konkurence jen těžko bude moci rovnat. Bioware již několikrát dokázali, že dokáží překonat sami sebe a pokud se jim to podaří znovu, budeme tu dost možná mít kandidáta na hru roku 2005, což je datum, kdy má tento chystaný klenot spatřit světlo světa. Unikátní svět vytvořený s naprostým detailem v kancelářích odborníků a vybavený neprůstřelným příběhem je to, co se dnes cení nejvíce, jelikož podobných projektů je čím dál tím méně a každý po penězích lačnící vývojář si tvorbu dobře rozmyslí. Přidáme-li k tomu vynikající prezentace, není možné se na Dragon Age netěšit.
Index očekávání: 9/10