Dragon Throne: The Battle of Red Cliffs

Je tomu již přes rok, co se u nás objevil titul Three Kingdoms: Fate of the Dragon, starší bratr právě vydávané Dragon Throne. Opět se podíváte do minulosti na Asijský kontinent, kde probíhá bitva mezi třemi královstvími. Kdo z nich v této RTS vyhraje, rozhodnete vaším konáním na monitorech počítačů.

Dragon Throne: The Battle of Red CliffsDragon Throne: The Battle of Red Cliffs je pokračováním hry Three Kingdoms: Fate of the Dragon, která se setkala se slušným ohlasem a na našem serveru dostala velmi vysoké hodnocení. Tehdy, stejně jako nyní, se jednalo o RTS ze starověké Číny. Bohužel společných jmenovatelů těchto dvou her je snad až příliš, dokonce tolik, že to autoři ani neskrývají. Zkrátka a dobře, využili to nejlepší z dílu minulého a ochutili ho něčím novým, co by mělo přilákat další hráče.

Děj Dragon Throne: The Battle of Red Cliffs se dokonce odehrává ve stejném časovém období jako minule. Jedná se tedy o bitvu Tří království, která se skutečně na počátku našeho letopočtu v Číně udála. Ovšem hra se tentokráte konkrétněji zaměřila na jednu z nejdůležitějších částí této války, a to Bitvu o Červené útesy. A protože se autoři snaží dodržovat historické reálie, setkáte se také se skutečnými pány Tří království a i s dalšími hrdiny tehdejší doby. Ihned na začátku kampaně si zvolíte svého kandidáta, se kterým se pokusíte zvítězit. Cesta to nebude jednoduchá. Proti sobě totiž stojí tři vyrovnaní soupeři - Liu Bei ze země Shu, Cao Cao z Wei a Sun Quan z království Wu.

Dragon Throne: The Battle of Red Cliffs

Přestože, jak sám název napovídá, půjde velkou měrou o válčení, nezůstává pozadu ani stavění budov, obstarávání surovin a vynalézání nových technologií. Území vašeho hradu je poměrně velká plocha obehnaná hradbami. Uvnitř města můžete jednak stavět budovy nebo vojáky, ale také zde budete hospodařit na polích, krmit prasata atd. Budov, které můžete postavit, je okolo patnácti. Asi tou nejdůležitější jsou farmy. Bez nich byste se příliš daleko nedostali. Farmy totiž produkují základní surovinu (kukuřici), která je zdrojem obživy pro všechny dělníky. Dále následují neméně důležité stavby pro vývoj vojáků a válečných strojů, stáje, chrám či domy pro obyvatele města. Většina z nich však sama o sobě nic nedokáže. Tím nejdůležitějším prvkem staveb jsou dělníci, kteří se zhostí úkolů, jež daná budova nabízí. Ve stájích tak budete vychovávat koně, farmu obsadí zemědělci a z dílen bude vyjíždět jeden katapult za druhým.

Dělník je kromě koní a válečných strojů jedinou jednotkou, kterou budete vyrábět. Z nich se totiž dalším výcvikem mohou stát vojáci s mečem, kopím a lukem. Stačí je jen poslat do příslušného tréninkového Dragon Throne: The Battle of Red Cliffscentra a za určitý poplatek se z krmiče koní stává silný bojovník. V obdobích míru můžete tyto válečníky opět převléci do pracovního a vyhnat zpět na pole či do dílen. Zatím zmíněné jednotky byly přítomny i v díle minulém. Novinkou je možnost vylepšení vojska v další speciální bodově. Lukostřelci dostanou silnější kuš, kopytníci vymění dřevěnou tyč za tvrdou ocel a chlapi s meči popadnou dvě sekery. Tím pochopitelně odeberou další suroviny a jejich stavba zabere delší čas, ale odměnou vám budou silnější jednotky. Poměrně zajímavě jsou řešeny jízdní jednotky. Vojáky a koně vyrábíte odděleně. Každý bojovník pak může kdykoliv vylézt na koně, čímž se stane pochopitelně daleko rychlejší. Pokud budete chtít později třeba vylézt po žebříku na hradby, není nic jednoduššího, než opět z koně slézt a pokračovat v dobývání pěšmo. Kromě řadových vojáků se boje mohou zúčastnit také hrdinové oplývající daleko větší silou a dalšími speciálními vlastnostmi, o kterých si povíme později. Abych tedy dokončil přehlídku vaší vojenské moci, nesmím zapomenout na válečné stroje. Při obraně města i při jeho dobývání se vám budou velice hodit dva druhy katapultů a obří kuš. V útoku na pohybující se vojáky s nimi příliš neuspějete, ale žádná brána jejich náporu dlouho neodolá. Velice užitečný je také velký žebřík, který vám pomůže k překonání hradby, bez nutnosti ničit bránu. Je tu také zásobovací vůz, sloužící k Dragon Throne: The Battle of Red Cliffsregeneraci jednotek, a speciální vystřelovač jakéhosi rogala, které unese dva bojovníky. Zakončujete to balón, odkrývající neznámé území a pohybující se podle směru větru.

Zpátky k oněm hrdinům. Jejich hlavní síla spočívá v postupně získávaných dovednostech. Stejně jako všechny ostatní jednotky, získávají i oni zkušenost, kterou pak mohou zúročit právě ve využívání těchto specialit. Jestliže se vojákovi při postupu na další úroveň zvednou některé jeho charakteristiky (síla, útok, obrana...), hrdina si zlepší nejen tyto vlastnosti, ale dostane navíc bod, který může přidělit k jednomu ze svých umění. Pokud je například na třetí úrovni, má odkryty první tři umění z celkových devíti. Těch je ve hře okolo stovky a jsou rozděleny do tří kategorií pro tři druhy hrdinů. Můžete mít kouzelníka, vojáka a pak jakýsi mix. Postupně se tak dostane k mocným kouzlům, které posílí vaši armádu. Jedná se například o uzdravení, meteority, snížení nebo zvýšení útoku / obrany... Navíc hrdina může svými "pasivními" (těmi, která působí stále) zlepšit blízké jednotky. Krom toho se může zhostit některých postů (výzkumný hodnostář, obětní...), které vám zpřístupní nové technologie nebo zlepší obětní rituály.

Dragon Throne: The Battle of Red Cliffs

Boje probíhají v reálném čase, ovšem s možností hru zastavit a promyslet si další postup. Nechybí tvoření skupin a přidělení chování (agresivní, zůstat na místě...). Bohužel však nejdou tvořit formace. Počet jednotek k vítězství se pochopitelně různí od mise k misi, ale na dobytí opevněného hradu si připravte alespoň padesátičlennou armádu. Poměrně dobře lze využít různých strategických míst na mapě, jako jsou skály, lávky atp., a díky dobývacím strojům a hrdinům je bitvy potřeba poměrně dobře promyslet. Strategický prvek se tedy povedlo zakomponovat vcelku dobře, i když se také kolikrát uchýlíte k taktice hromadného útoku vším, co máte. Ale pokud nebudete mít opravdu pořádnou přesilu, neuspějete. Dobře střežená brána, hlídaná dalekonosnými zbraněmi, může znamenat konečnou i pro sebevětší zbrklou armádu.

Postavit pořádnou armádu značně sníží vaše zásoby, takže se rozhodně vyplatí trochu zauvažovat a tím dost ušetřit nemalé výdaje na vojsko. Jisté je, že o pravidelný přísun nových zásob se budete muset starat stále, ať už chcete postavit mocnou armádu, nebo jen rozvíjet město. Surovin je celkem sedm. Kámen budete těžit v dolech, kukuřici sklízet na polích, Dragon Throne: The Battle of Red Cliffszlato získávat z daní a obchodování, maso z čuníků a dřevo kácením okolních lesů. Navíc pro vojáky budete muset vyrábět jídlo a víno. K tomu slouží další budova a jsou potřeba další dělníci. Pokud byste měli některé suroviny nadbytek, můžete ji směnit na trhu za zlato, které využijete například také při najímání hrdinů. Obchodováním lze celkem snadno udržovat optimální stav všech vašich surovin.

Kromě těžby a stavění se můžete také zaobírat výzkumem nových technologií. Vynálezy jsou rozděleny do čtyř kategorií. V těch budete vynalézat nové schopnosti pro dělníky (rychlejší pohyb, více života, možnost nosit větší náklad...) nebo můžete vojákům zlepšit jejich brnění, útok či morálku, zpřístupnit nové stroje a ty také dále zdokonalovat. Další zajímavostí jsou obětní rituály vedené za účelem odvrácení některé katastrofy, která vás čas od času může postihnout (zemětřesení, sucho...), a nebo k získání některé výhody pro vaše vojáky.

Originálně jsou také řešeny mapy, po kterých se pohybujete. Kromě centrální mapy, na které je vaše město zobrazeno pouze jednou budovou, je tu i speciální "pod-mapa" města. Dragon Throne: The Battle of Red CliffsKaždé město tak má svou vlastní mapu, z níž je asi polovina obehnána hradbami, za kterými vyrůstají samotné budovy. Bojovat můžete jak na mapě hlavní, tak přímo ve městě. Pokud ho budete chtít dobýt, stačí zdolat hradby a dostatečně oslabit hlavní budovu, a celé město, kromě vojáků, se vám podvolí. Kdybyste neměli dostatečnou armádu na udržení dvou měst, můžete ho prakticky téměř celé zbourat.

Nakonec se koukneme na technické zpracování. Grafika je poměrně pěkná, a to i přesto, že jde o ten samý engine, který jsme tu již jednou viděli. Za ten rok se na něj opravdu nesáhlo. Tenkrát to bylo nádherné, dnes hezké. Tedy, i když by se dalo leccos vylepšit, koukat se na to rozhodně dá a především budovy jsou velice pěkné. Vše je statické a stromy se zahýbnou maximálně při kácení. Voda se přeci jen snaží vypadat trochu pohyblivě a pohyb na mapě nahrazují parádní poletující mráčky nebo vánice. Velmi dobře je na tom také hudba. A ani ostatní zvuky, včetně namluvení jednotek v čínštině, nelze než pochválit.

Trochu hůře je na tom inteligence jednotek. Čekal bych, že když někomu budu odstřelovat bránu, nebude jen tupě přihlížet. Také cesta lesním průsekem Dragon Throne: The Battle of Red Cliffstřiceti jednotek je výprava na půl dne. Na druhou stranu zase nepřítel využívá kouzel hrdinů a útočí ve velkých skupinách doprovázených katapulty. Mnohdy vám dá pořádně zabrat dostat ho od svých bran. Ovšem takováto rozporuplnost v počítačové AI je typická pro většinu her, tím spíše pro RTS.

Konečné hodnocení je nasnadě. Kdybychom již nehráli to samé v bledě modrém, asi by vypadalo trochu jinak. Autoři vydávají novou hru, která je spíše dobrým datadiskem. Změn je zatraceně málo. I kdybych předchozí díl nikdy neviděl, tak vysoké hodnocení, které se dostalo před rokem Three Kingdoms: Fate of the Dragon, bych asi neudělil. Přestože se zde najdou zajímavé nápady, jako je například systém schopností hrdinů, nejedná se rozhodně o něco převratného. Velmi těžko se mi takováto hra hodnotí. Na jedné straně to samé co loni, na druhé spousta zábavy v kvalitní strategii. Ti, co předchozí díl minuli, si klidně mohou k celkovému hodnocení připočíst 5 - 10 procent. Nebýt té neoriginality, byla by tam napevno.

Dragon Throne: The Battle of Red Cliffs
Výrobce: Object Software
Vydavatel: Strategy First