Soudnictví ve dvaadvacátém století zaznamená zásadní změny. S příchodem policistů, soudců a exekutorů toho nejhrubšího zrna v jednom pozbudou na smyslu nejen pořady typu Občanského juda a Na vlastní oči, také se razantně zvýší počet perzekuovaných kriminálních živlů. Ano, přichází Soudce Dredd, který se zhruba před pětadvaceti lety podílel lví měrou na formování anglické větve komiksového průmyslu a kterého nezaměnitelným způsobem ztvárnila ochrnutá tvář Silvestra Stallona ve stejnojmenném béčkovém filmu. Potvrzením skutečnosti, že se hrám podle komiksů definitivně blýská na lepší časy není ani tak stále rostoucí množství podařených dílek, zárukou kvality je především logo Rebellionu, týmu proslaveném nepřekonatelnými akcemi Aliens vs. Predator, ať již na zahnívající platformě Jaguar nebo na PC.
Jelikož o sobě autoři sami tvrdí, že jsou velkými fanoušky celé dreddovské série, měli bychom se dočkat věrně převedeného papírového světa do počítačové podoby, jež ocení nejeden znalec a zároveň pochopí i leckterý nováček v oboru. Nastíněný příběh neztrácí nic z komiksové absurdity a přitažlivosti: Jako personifikace veškerého zákona v Mega City One, Dredd s klidem sobě vlastním vykonává služební rutinu ve formě zatýkání a odsuzování řadových kriminálních živlů. Ovšem na obzoru se rýsuje daleko větší hrozba. Z mračen obepínajících vrcholky olbřímích mrakodrapů sestupují apokalyptičtí jezdci zastoupení takzvanými Dark Judges, temnými soudci, v jejichž čele stojí Judge Death, samotná smrt, trestající něco, co je většině milejší, než nadupaný počítač s rychlým připojením na internet – život. Pokud se autorům podaří ukočírovat svou fantazii v mezích uvěřitelnosti, můžeme se rozhodně těšit na rozsáhlý (9 000 řádek textu mluví za vše) sci-fi thriller s prvky mystiky odehrávající se v prostředí k tomu přímo stvořeném.
Metropole budoucnosti, Mega City One, se právem honosí nálepkou města s největší kriminalitou na Zemi. Právě to dává autorům obrovské tvůrčí možnosti v modelování prostředí od nejšpinavějších děr kriminálních poskoků až po vypulírované kanceláře těch, kteří celou tou mašinérií skutečně hýbou. Designéři však zároveň zůstávají věrni předloze a komiksovost je cítit doslova na každém kroku. Mezi megalomanskými stavbami nezúčastněně prolétávají stovky automobilů, servisních robotů a ulicemi korzuje ještě větší počet (nejen) spořádaných občanů žijících si vlastním životem a reagujících na aktuální dění ve městě. Na atmosféře notně přidávají například i létající reklamní videobillboardy známé již z filmu Blade Runner. Měli bychom poznat i několik povědomých budov, mezi které se řadí Socha svobody nebo Justiční palác.
Spektakulární akční podívaná z komiksového města budoucnosti – dá se podobný námět zpracovat jinak, než přímočarou akční arkádou, jak tomu bývalo doposud? Dredd vs. Death rozhodně nemá být hrou, ve které hráče dělí od závěrečných titulků pouze prst na šipce kupředu v kombinaci s rychlým tisknutím spouště. Tomu přispívá i značná variabilita misí, kdy počátek hry budou tvořit jednoduché úkoly stylu zatknutí bandy sprayerů v metru, avšak s přibývajícími zářezy na pažbě Dredd podstoupí například infiltraci základny kultu smrti a jiné napínavé úkoly. Autoři slibují zachování dostatečné volnosti v soudcovském počínání, bude tak jen na nás, zda stráže hlídkující před základnou jednoduše postřílíme, nebo zvolíme kradmou taktiku a do budovy se dostaneme nespatřeni. Zajímavě zní příslib dynamického reagování okolí na výsledky hráčova snažení. Bezprostředně po „deratizaci“ zmíněného metra se tak na scéně objeví čistící robot, který vkusnou výzdobu promptně odstraní.
Ačkoliv je Dredd charakterem, který se neštítí jít přes mrtvoly a nějaká ta civilní oběť je pouze odměnou pro jeho legendární zbraň Lawgiver, i on musí v určitých mezích zákon respektovat. Z tohoto důvodu je do hry poměrně inovativně implementován tzv. Lawmeter měřící hodnotu vámi způsobené kriminality. Stane-li se rožnění bezdomovců a školáků vaší zálibou, očekávejte rychlou návštěvu jednotky Special Judiciary Squad, se kterou sice nepřichází nutně konec hry, nicméně následující postup hrou se tak s dalším nepřítelem v zádech výrazně ztíží. Zároveň nelze špikovat zločince olovem na počkání. Díky propracovanému systému umělé inteligence se podle okolností může většina z nich jednoduše vzdát a teprve až vytáhnou zbraň, bude to jejich chyba. Dosáhne-li naopak hodnota Lawmeteru svého maxima, bude hráč odměněn jedním z mnoha bonusů, mezi které se řadí také jedna z pětadvaceti nových postav použitelných v multiplayeru.
Jak je patrné ze screenshotů, engine Asura, jehož sil Dredd vs. Death využívá, nepatří k žádným ořezávátkům. Aby také patřil, když je jeho přímým předchůdcem ve své době vychvalovaný engine z Aliens vs. Predator. Prostředí Mega City je vymodelováno do nejmenšího detailu. Kapky deště tříštící se o Dreddovu helmu při pohledu do nebeských výšin jsou pouhým detailem, ale i titěrná okénka mrakodrapů prezentovaná pouhou tečkou v dáli nejsou pouhou texturou, nýbrž tvoří je regulérní polygonový model. Asura navíc upravuje geometrii objektů podle aktuálního výkonu počítače, což by spolu s rozdělením města do několika samostatných sekcí mělo zajistit dostatečně plynulou hru i na slabších konfiguracích. I tak si Dredd na hardwaru vybírá nemalou daň a verze pro konzole (počítá se s PS2, Xboxem i Game Cube) tak budou ochuzeny o několik podstatných detailů, mezi něž se řadí i snížení počtu obyvatel města.
Příslibem dokonalé AI se dnes chlubí i leckterý výrobce splachovátek. Autorům skvělé umělé inteligence vetřelců však není důvod nevěřit jediné slovo. K demonstraci jejich umění se nabízí rovnou 400 miliónů obyvatel Mega City. Reálné číslo sice bude o několik řádů nižší, ale i tak má obyvatelstvo žít svým vlastním životem a reagovat na aktuální situace. Poletí kolem reklamní billboard? Některá individua se jen ledabyle ohlédnou, jiná nepřestanou na poutač omámeně civět. Podobná je situace s nepřáteli. Povrchní podvodníčci se rychle vzdají, avšak pořízení s vícečlennými gangy už bude zajímavější. I těm však můžou povolit nervy, zejména pokud hráč vystřílí polovinu jejich soukmenovců, padnou na kolena a začnou prosit o milost nebo kolena rytmicky rozkmitají v nejkratší trajektorii k připraveným posilám.
Hra nabídne multiplayer čítající pět herních módů v deseti prostředích s možností split screenu až pro čtyři hráče (nehovoří se, zda jen u konzolových verzí nebo i na PC). Dredd vs. Death má podle všeho ambice prosadit se i mezi hráči neznalými původní komiksové série, jak však snažení schopného týmu dopadne budeme moci posoudit nejdříve 12. září.
Zdroj: Computer and Videogames, 3D Action Planet, HomeLan