Driller - první zlom ve vektorové grafice

  12:00
Od počátku virtuální zábavy je jednou z prvotních snah znázornit prostředí co nejreálněji. Toto prostředí je následně vyplňováno objekty, z nichž některé jsou z běžného života známé, jiné čerpají z lidské fantazie. Už autoři Drillera si toho byli vědomi a pochopili, že jednou ze základních metod reálného zobrazení prostředí je použití vektorové grafiky.
Driller

Ta doba mi připadala jako celá věčnost. Bylo to teprve třicet minut, co jsem byl vysazen se svým manipulačním tankem do sektoru Amethyst, jednoho z osmnácti sektorů tohoto měsíce, který obíhá planetu Evant, můj domov.

Jsem sám. Všudypřítomné ticho připomíná prázdnotu kvapně opuštěných sektorů. Bezpečností zařízení, vytvořené dávnou rasou obyvatel měsíce, je stále aktivní. Nyní se pomalu vznáším nad krajinou v sektoru Aquamarine. Pod sebou stále vidím mohutné hangáry. V jednom z nich jsem ponechal svůj tank na místě nalezeného vznášedla. Štíty má již značně poničené, i když jsem umístil jen tři sondy pro vyrovnání tlaku. Řekl bych, že barva noční oblohy odráží situaci, v jaké se nacházím. Ani ty hvězdy nejsou vidět. Ne, zpět do reality!

Nastavuji maximální výšku i rychlost a přelétám do sousedního sektoru. Ozve se dunivý zvuk. Rychlým pohledem kontroluji palubní desku. Štíty jsou poškozeny. Nakláním vznášedlo dopředu a snažím se najít zdroj útoku. Náhle se ozve znovu dunivý zvuk a letmým pohledem zahlédnu mohutné lasery obranného systému. Přepínám bojový režim a opětuji střelbu na laserovou věž. Minul jsem. Ústup.

Driller

Přelétávám do sousedního sektoru. Znovu si vybavuji umístění bezpečnostního zařízení. Celý sektor je přehrazen mohutnou zdí. Jediný průchod stráží věž. Proklínám stavitele původní rasy. Snižuji výšku na tři tisíce stop, vracím se do sousedního sektoru a zapínám bojový režim. Z boků vznášedla vyšlehnou dva páry laserů. Zásah, přímo do věže. A nic. Opětované palby si již nevšímám a znovu aktivuji lasery, tentokrát na základnu věže. Zase nic. Držím spoušť na laseru. Jeho paprsky spalují okolí věže. Ta je však stále aktivní. Najednou palba ustala. Na místě věže nyní leží mohutný kvádr, který se uvolnil z prostoru nad ní. Sektor ztichl. Přilétám blíže. Průchod je téměř zavalen. Projede tank? Na zdi objevuji detekční štít a střílím do něj. Aktivuje se průchod do dalšího sektoru. Nastavuji vysokou rychlost a přelétávám do dalšího sektoru, který je naštěstí bez zabezpečení.

Vracím se do sektoru Aquamarine a přesedám zpět do tanku. V sousedním sektoru projíždím úzkou štěrbinou ve zdi, která zůstala na místě, kde stávala obrana sektoru. Intuitivně přejíždím k východnímu okraji sektoru a spouštím zkušební vrt. Indikátory hlásí pouze čtyřicetiprocentní úspěšnost, ruším vrt. Popojíždím o několik stop doleva a zapínám další zkušební vrt. Padesát sedm procent. Driller Úspěch, sedm procent nad požadovaným minimem. Na lepší výsledek není čas, vždyť zbývá čtrnáct sektorů. Hodiny nad předním průhledem dál ukrajují původní čtyřhodinový limit životnosti tohoto měsíce a s tím i můj čas. Čas, který zbývá do zničení měsíce v důsledku mnohaleté těžby plynu. Ale dost úvah. Zpět do akce.

Od počátku virtuální zábavy je jednou z prvotních snah znázornit prostředí co nejreálněji. Prostředí, jehož zákonitosti jsou co nejblíže lidskému vnímání světa, ať už se jedná o fyzikální nebo dějové zákonitosti. Toto prostředí je následně vyplňováno objekty, z nichž některé jsou z běžného života známé, jiné čerpají z lidské fantazie. I když vás prohání desetihlavá obluda s třemi ocasy a pěti nohama, přece jenom je dobré, když délka jejích kroků odpovídá jejímu pohybu, když neprojde zdí za kterou jste se schovali nebo není skrz ni vidět. Jednou ze základních metod reálného zobrazení prostředí je použití vektorové grafiky, kdy veškeré objekty ve hře jsou vyjádřeny pomocí křivek, které jsou matematicky definovány. Křivky tak tvoří jakoby drátěný model, jehož povrch dnes vyplňují různorodé textury. Je přirozené, že čím lépe je objekt tímto systémem definován, tím může mít reálnější podobu.

Pokud vzpomeneme na první vektorové hry, které se téměř všechny dají zařadit mezi simulátory, vybaví se nám vesmírný simulátor Elite, skvělý simulátor vrtulníku Tomahawk a desítky, Driller možná dokonce i stovky dalších. Tito téměř dvacetiletí stařečkové, v době kdy idea vítězila nad formou zpracování, zoufale zápasily s nedostatkem paměti a s nedostatečným početním výkonem procesorů a omezenou grafikou. Toto se projevovalo v nutné jednoduchosti a strohosti zpracování. Veškeré objekty byly vytvořeny několika čarami bez textur a hráč tak musel často velmi silně zapojit svoji představivost, aby pochopil, že ten zmítající se kvádr, co se pořád zvětšuje, je ve skutečnosti blížící se raketa a ta nedostavěná pyramida je tank, co ji vystřelil. Pokud vaše představivost nezafungovala na plné obrátky, za chvíli z vás zbyly také jen zmítající se vektory. Jak jste jistě pochopili, přes zmíněnou raketu bylo totiž neustále vidět, stejně tak jako přes ostatní předměty ve hře. Textury, které se chystaly tyto předměty pokrýt, se zatím musely jen "těšit," než mohly obalit první objekty, třeba zadečky oblíbených hrdinek. Nebo svaly a mozky inteligentních a neohrožených hrdinů (dodatek pro čtenářky).

Jedním z předělů vektorové grafiky se ještě v dobách osmibitů stala hardcore sci-fi hra Driller. V této hře byl poprvé představen grafický systém freescape, který dokázal velmi reálně simulovat prostředí a zejména pohyb v něm. Vektory byly "obaleny" texturami a prostředí hry tak získalo na realističnosti. Samozřejmě zůstala mnohá omezení. Všechny sektory, kterými se pohybujete jsou pravoúhlé, Driller stejně tak jako budovy a terénní překážky ve hře. Oblouček ani zmíněné křivky zatím neuvidíte. Celý grafický systém byl vyvíjen více jak dvanáct měsíců, což byla v roce vydání - 1987 neuvěřitelně dlouhá doba a překvapil v několika směrech. Prvním překvapením byl svobodný pohyb v jednotlivých sektorech, pohled na předměty z libovolného úhlu. Dalším překvapením byla možnost vstupovat do budov a konečně největší překvapení čekalo uprostřed hry, kdy jste mohli vyměnit tank za vznášedlo a vznášet se nad krajinou. Jasně, dnes jsou to úplné banality, nebylo to však vždy samozřejmostí.

Ovládání tohoto simulátoru odpovídá zvyklostem doby, což znamená, že využijete minimálně obě horní končetiny. Grafika je bohužel pouze dvoubarevná. Hudba je údajně doplněná Františkem Fukou do verze pro Sinclair 128, bohužel jsem neměl možnost to v recenzované verzi posoudit. Ke hře existuje krátký elektronický manuál, který jednak vysvětlí děj celé hry a také popíše její ovládání. Existuje taktéž v české verzi od Františka Fuky. Jen občasné zvuky zbraní jsou občasným narušením ticha, které zde doplňuje tajemnou atmosféru prostředí měsíce.

Samozřejmě úspěšný grafický systém byl využit i v dalších hrách. Firma Incentive, jeho developer, vydala volné pokračování Driller 2: Dark Side (1988), následovaly dva díly dobrodružství v pyramidě Total Eclipse (1988) a Total Eclipse 2: Sphinx Jinx (1991) a fantasy Castle Master 1 (1990) a Castle Master 2 - The Crypt (1990).

Driller v dnešní konkurenci vypadá jako zastaralý engine nedokončené zapomenuté hry, nebo spíše než simulátor jako logická hra, ale pokud někdo vytvoří síň slávy 3D her, určitě tam bude - a nutno dodat, že po zásluze.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

novinky 14. 4. 2024 16

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

magazín 12. 4. 2024 76

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

magazín 10. 4. 2024 12

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

retro 11. 4. 2024 16

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

novinky 9. 4. 2024 10

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

recenze 16. 4. 2024 0

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

ps5 15. 4. 2024 2

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

novinky 15. 4. 2024 1

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

novinky 15. 4. 2024 40

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...